Kluczowe wskaźniki wydajności dla SEO – Co śledzić i na czym to polega?

Kluczowe wskaźniki wydajności dla SEO – Co śledzić i na czym to polega?

Bezpłatna konsultacja

Wyłączenie z modus operandi procesu analizy danych, to gwóźdź do trumny, w której pogrzebana została niejedna witryna, dlatego poświęćmy kilka chwil na wyjaśnienie – dlaczego tworzenie raportu jest działaniem priorytetowym, na czym polega ono w kontekście SEO i które wskaźniki, powinny interesować nas w pierwszej kolejności.

Raport SEO – ale po co?

Odpowiadamy pytaniem na pytanie – jaki jest cel podejmowania w działania, bez żadnej gwarancji jego powodzenia? Widzisz, zbieranie danych, tak naprawdę otwiera drzwi do zmyślnej optymalizacji pod kątem wyszukiwarek. Nigdy nie otrzymasz afirmacji, czy Twoje działania dostarczają optymalnych wyników, jeżeli nie będziesz mieć wglądu w ich działanie na bieżąco, a tym bardziej nie posiadłszy punktu odniesienia.

Myśląc o rozwoju, równocześnie powinieneś być świadomy, że w rzeczywistości nie robisz kroków wstecz. Aby się o tym przekonać, sięgasz po narzędzia pokroju Google Analytics, porównujesz dzień, miesiąc, lub rok poprzednie, z aktualnymi i wszystkie odpowiedzi otrzymujesz, niekiedy podane jak na tacy.

Jeżeli nie czujesz się kompetentny w tych działaniach, znajdziesz agencje, które z otwartymi rękoma przyjmą Cię pod swoje skrzydła, wyjaśnią wszelkie dane cyferka po cyferce i powiedzą Ci co działa i buduje, a co dogorywa i ciągnie Twoje SEO ku dołowi list SERPS. Tak więc, czy jesteś w stanie, czy też nie, podejmij się analityki samodzielnie, lub nie bezpośrednio, byle towarzyszyła Twoim działaniom.

Ale czym raportowanie SEO właściwie jest? Na co zwracać uwagę?

We wstępie wymieniliśmy kilka elementów, które dotyczą procesu raportowania SEO, jednak ubierając to w bardziej konkretną myśl, raportowanie SEO to ogólny wgląd w interakcje użytkowników, które dotyczą Twojej witryny. Istotny jest również charakter tych interakcji, więc patrzymy na to w detalu, nie tylko, czy w ogóle do niej dochodzi.

Raporty złożone są z kluczowych wskaźników wydajności SEO, wraz z wynikami, które uzyskują strony w wyszukiwarkach, których używają użytkownicy do połączenia z Twoją witryną. Odnosząc się do sedna poprzedniej części tekstu, jest to ważne ze względu na zmiany, które Google nieustannie wprowadza. Z chwilą gdy tracisz orientację z działaniami Google i nie podejmujesz działań, aby się dostosować do nowego “modelu” interakcji użytkowników, cofasz się w rozwoju.

No dobrze, wiesz już dlaczego trzeba się dostosować i z czego to wynika, ale na czym powinieneś się skupić? Jakość Twojej witryny (stan jej zdrowia), samych interakcjach i ich charakterze oraz rankingach. Poniżej prezentujemy Ci kilka wskaźników wydajności SEO.

Wskaźniki wydajności kluczowe dla Twojego SEO

  • Współczynnik konwersji (CR) – odpowiedzialny za analizę procentową ruchu konwertowanego, np. za pośrednictwem sprzedaży. Dotyczy on również kwestii UX, dając wgląd w jego stan – czy jest właściwie zoptymalizowany. Stanowi on jeden z kluczowych wskaźników, ponieważ uzyskiwane z niego dane, pozwalają wyciągać szersze wnioski dotyczące całokształtu witryny.
  • Sesje organiczne – miernik organicznego dotarcia użytkowników do Twojej witryny w różnych wyszukiwarkach. Użyteczny na drodze optymalizacji strategii SEO, oraz analizy porównawczej między różnymi okresami funkcjonowania witryny. Staje się efektywniejszy w połączeniu z Google Analytics.
  • Współczynnik odrzuceń (BR) – odpowiada za procentowy wykaz sesji, podczas których, docierający na witrynę użytkownik, nie nawiązał z nią interakcji. Dostarcza danych, które stanowią ostrzeżenie o konieczności korekty danych elementów witryny, które przyczyniają się do jego wzrostu.
  • Średni czas trwania sesji oraz liczba stron w przełożeniu na sesję – przekazuje informacje o średniej liczbie stron, które zostały wyświetlone w czasie trwania jednej sesji. Czas trwania sesji, jak sama nazwa wskazuje, przekazuje nam informację o długości czasu, ją użytkownik spędził na interakcji z naszą witryną. Wskaźnik ten łączy się bezpośrednio z CR i BR, gdyż czas spędzany na na witrynie wpływa na oba przywołane.
  • Ranking – daje wgląd w naszą pozycję, niezależnie czy mowa o rankingu słów kluczowych, czy też samej witryny, bardzo ważnym jest śledzenie pozycji w ogóle. Do szczegółowej kontroli tych wartości najlepiej sprawdzają się zewnętrzne narzędzia pokroju SEMrush, są one jednak płatne. Z danych tych wyciągnąć możesz informacje o liczbie wyświetleń, Twojej średniej pozycji, czy współczynniku klikalności (CR).

Podsumowanie

Jak już powiedzieliśmy, tak powiemy to ponownie – analiza danych jest kluczem do sensownej optymalizacji pod kątem wyszukiwarek. Pulpity zawierające wskaźniki możesz dowolnie dostosowywać pod swoje potrzeby, branżę, w której się realizujesz, oraz wyłącznie ze względu na komfort użytkowania. Google oferuje darmowe rozwiązania, które zdecydowanie usprawnią Twoją pracę, a przede wszystkim strategię SEO. Daj temu szansę i przekonaj się do analityki, to jest naprawdę opłacalne.

Jeśli potrzebujesz motywacji do działania, dobrego słowa, lub chciałbyś skorzystać z usług specjalistów do spraw SEO, jesteśmy na wyciągnięcie ręki, gotowi udzielić Ci wsparcia od zaraz. Skontaktuj się już dziś!

ZOBACZ RÓWNIEŻ
WYBRANE WPISY BLOGOWE

    Zastanawiasz się
    dlaczego Twoja strona
    NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Firma SXO
    Firma SXO
    OCEŃ TXT

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Darmowa konsultacja

      Zastanawiasz się
      dlaczego Twoja strona
      NIE SPRZEDAJE?
      Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
      Rozpocznij chat
      Zamów rozmowę

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez ICEA SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ w celu nawiązania kontaktu. Więcej w Polityce prywatności.