Kanibalizacja słów kluczowych w treści – co to jest?

Kanibalizacja słów kluczowych w treści – co to jest?

Bezpłatna konsultacja

Optymalizacja treści pod kątem wyszukiwarek to niełatwe zadanie. Stałe modyfikacje algorytmów wyszukiwarek i zmieniające się oczekiwania grupy docelowej sprawiają, że uplasowanie się na szczycie listy wyników wyszukiwania okazać się może dość wymagającym przedsięwzięciem. Na właścicieli stron internetowych czyha ponadto wiele pułapek. Jedną z nich jest kanibalizacja słów kluczowych. Na czym polega i jak jej uniknąć? Sprawdźmy!

Czym jest kanibalizacja fraz kluczowych?

Mimo nieustannego rozwoju Internetu i świata SEO pojęcie to wciąż nie jest dobrze znane szerokiemu gronu właścicieli stron internetowych. Czym jest zatem kanibalizacja treści? Z problemem tym mamy do czynienia, jeśli więcej niż jedna strona w witrynie jest zoptymalizowana pod kątem tego samego słowa kluczowego oraz posiada podobną zawartość. Roboty indeksujące stają wówczas przez niemałym wyzwaniem, gdyż trudno im określić, która podstrona jest tą nadrzędną i powinna znaleźć się w rankingu Google.

Kanibalizacja SEO objawia się przede wszystkim niestabilną pozycją na liście wyników wyszukiwania, gdy raz pojawia się tam jedna strona, a raz druga i za każdym razem na różnych pozycjach.

Przyczyny kanibalizacji słów kluczowych

Kanibalizacja treści to problem dotyczący witryn posiadających kilka podobnych tematycznie podstron, zoptymalizowanych pod kątem tego samego słowa kluczowego. Trzeba zaznaczyć, że tego typu duplikaty często są tworzone celowo, ale nierzadko wynikają też z nieumyślnych błędów czy nieprawidłowości podczas optymalizacji. Warto więc zapoznać się z najczęstszymi przyczynami kanibalizacji, aby uniknąć jej w przyszłości.

Strony podobne tematycznie

Jeszcze jakiś czas temu Google wiązał podobne tematycznie strony i umieszczał je obok siebie na liście wyników wyszukiwania. Było to pozytywnym efektem, gdyż witryna zyskała wówczas wyższy autorytet. Nic więc dziwnego, że właściciele stron internetowych decydowali się na optymalizację różnych treści pod kątem tej samej frazy. Wraz z aktualizacją algorytmów wyszukiwarki praktyka ta przestała być jednak skuteczna.

Zduplikowane treści

Kanibalizacja słów kluczowych pojawia się również w przypadku występowania w witrynie zduplikowanych treści. Problem ten dotyczy w głównej mierze sklepów internetowych, gdzie strony produktów o odmiennych wariantach czy kolorach niewiele się od siebie różnią. Prowadzi to do problemów z indeksowaniem serwisu, przez co witryna traci szansę na wysoką pozycję w Google.

Zduplikowane tagi tytułu

Tag tytułu to bardzo ważny czynnik rankingowy, gdyż przedstawia Google dokładne słowo kluczowe, dla którego witryna ma się pozycjonować. Niejednokrotnie zdarza się natomiast, że w serwisie istnieje wiele podstron mających ten sam znacznik. Mimo iż wyszukiwarka podczas budowania SERP uwzględnia wiele innych aspektów, nieprzyłożenie wagi do tego problemu może skutkować gorszym pozycjonowaniem. Kanibalizacja treści jest więc komplikacją, której za wszelką cenę należy unikać.

Zła struktura linków wewnętrznych

Kanibalizacja fraz kluczowych może się również pojawić podczas problemów z linkowaniem wewnętrznym. Tworzenie połączeń do różnych stron, które opierają się na tym samym anchor text, wprawia roboty indeksujące w dezorientację, przez co uzyskanie wysokiej pozycji w Google jest niemal niemożliwe. Konieczne jest zatem zachowanie spójności linkowania wewnętrznego i wykorzystywanie odmiennych tekstów zakotwiczenia dla każdego łącza.

Nieodpowiedni schemat linkowania zewnętrznego

Posiadanie tych samych anchor text dotyczy również linkowania zewnętrznego. Jeśli ten sam tekst linku kieruje do różnych podstron, roboty indeksujące mają problem z określeniem wartości tychże połączeń. Aby więc uniknąć wszelkich nieprawidłowości i upewnić się, że kanibalizacja SEO nie dotknie danej witryny, konieczne jest uspójnienie profilu linków zewnętrznych poprzez zróżnicowanie tekstów zakotwiczenia.

Brak tagów kanonicznych

Tag kanoniczny ma za zadanie wskazać nadrzędną stronę spośród wielu podobnych. Dzięki niemu można łatwo uniknąć analizy niemal identycznych podstron, przez co budżet indeksowania jest racjonalnie wykorzystany. Problem ten dotyka w szczególności witryn e-commerce, dlatego umieszczenie tagu kanonicznego na najważniejszych podstronach powinno być priorytetem każdego przedsiębiorcy.

Powiązanie subdomen

Kanibalizacja słów kluczowych występuje również, kiedy Google powiąże tematycznie domenę i subdomenę. Podczas gdy jeszcze jakiś czas temu oba te czynniki były traktowane jako dwa oddzielne aspekty i miały możliwość pojawienia się na liście wyników wyszukiwania, dziś subdomeny uznawane są za integralną część domeny i nie mają szansy na pozycjonowanie w rankingu. Warto więc posiadać kilka dobrze zoptymalizowanych podstron niż wiele wątpliwej jakości.

Niewłaściwe informacje

Innym problemem jest niewłaściwa struktura informacji w witrynie. Posiadanie tagów pokrywających się z tytułami kategorii, zbyt duża ilość treści czy błędne metadane to nieprawidłowości, przez które serwis słabiej pozycjonuje się w Google. Nie warto walczyć samemu ze sobą. Stworzenie oryginalnych znaczników, dzięki którym boty indeksujące odróżnią poszczególne strony, jest w tym przypadku najlepszym rozwiązaniem.

Co powoduje kanibalizacja treści?

Posiadanie podobnych tematycznie stron w serwisie, które zoptymalizowane są pod kątem tych samych słów kluczowych, przysparza właścicielom wiele problemów. Oto skutki kanibalizacji, które zrujnować mogą każdy biznes online:

  • słabsze pozycjonowanie – podobne strony w domenie będą rywalizować same ze sobą, w wyniku czego żadna z nich nie osiągnie satysfakcjonującej pozycji w SERP;
  • mniejszy ruch w witrynie – jeśli serwis będzie słabo pozycjonował się w Google, uzyskanie dużego ruchu w witrynie będzie niemal niemożliwe;
  • niestabilność pozycji w Google – kanibalizacja SEO powoduje także znaczne skoki pozycji w rankingu, przez co generowany ruch w witrynie nie jest rentowny.

Jak zidentyfikować kanibalizację słów kluczowych?

Istnieje kilka prostych sposobów na wykrycie kanibalizacji słów kluczowych. Oto narzędzia, którymi można się w tym celu posłużyć.

Analiza pozycjonowania

Wykorzystując narzędzia, takie jak SeoStation, w łatwy sposób można sprawdzić, czy kanibalizacja słów kluczowych stanowi problem danej witryny. Platforma wskazuje bowiem wahania pozycjonowania w Google, dzięki czemu ustalenie stabilności tego aspektu nie stanowi żadnego problemu.

Google Search Console

Kanibalizacja treści jest również możliwa do wykrycia za pomocą Google Search Console. Wystarczy w panelu bocznym wybrać zakładkę “skuteczność”, a następnie filtr “zapytanie”, po czym wpisać konkretną frazę poddawaną analizie. Jeśli pod wykresem pojawi się kilka adresów URL, witryna może mieć problem z kanibalizacją.

Ahrefs

Innym przydatnym narzędziem, dzięki któremu kanibalizacja fraz kluczowych nie pozostanie niezauważona, jest Ahrefs. Wystarczy podać adres domeny i wybrać opcję “organiczne słowa kluczowe”. Platforma wskaże wówczas pozycjonowane terminy, powtarzające się więcej niż raz.

Jak rozwiązać problem kanibalizacji?

Kanibalizacja SEO to poważny problem, który może bardzo niekorzystnie wpływać na pozycjonowanie strony internetowej, a więc również na współczynnik konwersji. Warto więc poświęcić chwilę na likwidację wszelkich komplikacji mogących go powodować. Oto kilka skutecznych sposobów na radzenie sobie z kanibalizacją:

  • łączenie kilku podobnych tematycznie podstron w jedną;
  • usunięcie zbędnych tagów w witrynie i podstron kategorii, które wykorzystują budżet indeksowania;
  • wykorzystywanie tagów kanonicznych;
  • wykorzystywanie znaczników noindex;
  • uproszczenie struktury linkowania wewnętrznego;
  • optymalizacja profilu linków zewnętrznych;
  • usunięcie wszelkich duplikatów treści.

Mimo iż kanibalizacja słów kluczowych wciąż jest zagadką dla wielu właścicieli stron internetowych, temat ten powinien być znany każdemu współczesnemu twórcy online. Przyczynia się bowiem do słabszego pozycjonowania w rankingu Google oraz ogranicza ruch w witrynie, co z punktu widzenia strategii sprzedażowej jest fatalnym zjawiskiem. Warto więc zapoznać się ze sposobami radzenia sobie z kanibalizacją oraz wdrożyć kilka sprawdzonych technik optymalizacyjnych, dzięki którym serwis zyska szansę na uplasowanie się na szczycie listy wyników wyszukiwania.

ZOBACZ RÓWNIEŻ
WYBRANE WPISY BLOGOWE

    Zastanawiasz się
    dlaczego Twoja strona
    NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Firma SXO
    Firma SXO
    OCEŃ TXT

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Darmowa konsultacja

      Zastanawiasz się
      dlaczego Twoja strona
      NIE SPRZEDAJE?
      Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
      Rozpocznij chat
      Zamów rozmowę

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez ICEA SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ w celu nawiązania kontaktu. Więcej w Polityce prywatności.