Jakie wyróżniamy kanały sprzedaży internetowej?

Jakie wyróżniamy kanały sprzedaży internetowej?

Bezpłatna konsultacja

Zadbanie o miejsce dystrybucji produktów to fundament każdego przedsiębiorstwa. W obecnych czasach przedsiębiorcy otrzymują wiele nowych możliwości, a wszystko to dzięki cyfryzacji. Jednym z najprostszych sposobów dotarcia do klientów na całym świecie jest Internet. Należy on również do najtańszych miejsc. Sprzedaż stacjonarna wymusza na przedsiębiorcy wynajęcie lokalu i zatrudnienie pracowników do obsługi klientów. Globalna sieć w prosty sposób pozwala przedstawić produkt osobie, która jest nim potencjalnie zainteresowana.

Kanały sprzedaży – rodzaje

Internet pozwala dotrzeć do większości klientów na całym świecie. Zwiększając liczbę miejsc, w których się reklamujemy, mamy większą szansę na pozyskanie zainteresowanego klienta. Trzeba zwrócić uwagę również na rozpoznawalność produktu, gdyż po takie najchętniej sięgają klienci. Zatem, jakie rodzaje kanałów sprzedaży mamy dostępne?

Sklep internetowy

Wyszukując kanały sprzedaży e-commerce, jednym z pierwszych pomysłów jest sklep internetowy. Przedsiębiorcy koncentrują się w tym temacie na sprawdzonych platformach dostępnych na rynku. Warto zastanowić się nad wyborem CMSu do sklepu internetowego, gdyż ma to duże znaczenie w wyglądzie strony oraz marketingu. Na początkowym etapie tworzenia e-commerce, należy skonsultować się ze specjalistą od pozycjonowania stron internetowych. Od budowy sklepu zależeć może późniejszy sukces firmy, ponieważ dostosowana pod najnowsze wymogi Google witryna, łatwiej zdobędzie wysokie pozycje w wyszukiwarce.

Projekt strony powinien zostać skonsultowany z UX Designerem, który zadba o to, aby dostosować go pod użytkownika. Sklep internetowy powinien być intuicyjny, wygodny w obsłudze i co najważniejsze, składanie zamówienia powinno być proste, aby każdy mógł to zrobić. Najważniejszym elementem sklepu internetowego jest pozyskiwanie konwertującego ruchu. To działanie, które w głównej mierze decyduje o tym, czy ten kanał sprzedaży będzie rentowny.

Pozycjonowanie strony internetowej

Internauci poszukując produktów najczęściej korzystają z wyszukiwarki Google. Wpisują tam nazwę produktu i przeglądają pierwszą stronę w Google. Na tej podstawie podejmują decyzję zakupową. Pozycjonowanie strony w organicznych wynikach wyszukiwania sprawi, że Twój sklep internetowy będzie pierwszym wynikiem. Zadbanie na wczesnym etapie o dostosowanie strony pod wymagania Google, sprawi, że strona będzie posiadała odpowiednią strukturę i SEO dla strony będzie efektywniejsze. Zakładając sklep internetowy, warto w budżecie przewidzieć środki na tego typu działania. W innym wypadku sklep internetowy jako kanał sprzedaży nie będzie przynosił odpowiednich zysków.

Prowadzenie kampanii Google Ads

Platforma Google dzieli się na wyniki organiczne (SEO) oraz reklamy. Aby pojawić się w płatnych wynikach Google, należy stworzyć kampanię w Google Ads. Jest to jeden z najszybszych sposobów pozyskania ruchu w sklepie internetowym. W odróżnieniu od pozycjonowania strony internetowej, który jest procesem długotrwałym, reklamy Google Ads pojawiają się niemal natychmiast po odpaleniu kampanii. Warto zadbać, aby strona była przyjazna dla użytkownika i spełniała wszelkie założenia UX.

Porównywarki cenowe

Jednym sposobem na pozyskanie klienta do sklepu internetowego jest udział w porównywarce cenowej. Najpopularniejsze porównywarki na rynku to Ceneo, Skąpiec czy Nokaut. Korzystanie z tego sposobu wiąże się z niewielkim kosztem. Jeśli oferta sklepu internetowego jest korzystna, to istnieje dużą szansa na pozyskanie wielu klientów. W takim miejscu użytkownicy są na końcowym etapie sprzedażowym, zdecydowani na konkretny produkt, poszukują jedynie atrakcyjnej ceny, która pozwoli im zaoszczędzić.

Media społecznościowe

Skuteczne prowadzenie mediów społecznościowych to nie tylko idealny sposób na budowanie świadomości marki, ale też niezwykła szansa na stworzenie sukcesywnego kanału sprzedaży internetowej. Popularnym serwisem, który spełnia wszelkie założenia jest chociażby Facebook, oferujący duże możliwości sprzedażowe takie jak np. marketplace, grupy kupna i sprzedaży oraz sklep na stronie firmowej.

Jedną z zalet Facebooka jest niski koszt. Założenie strony internetowej jest darmowe, natomiast wszelkie dodatkowe opłaty pobierane są za działania marketingowe, czyli płatne kampanie. Warto zastanowić się nad grupą docelową prowadzonego sklepu internetowego. Raczej nie sprawdzi się on jako kanał sprzedaży internetowej, jeśli celujesz w starszą grupę wiekową.

Media społecznościowe pozyskują wiele informacji o użytkownikach, dzięki czemu dotarcie do odpowiedniej grupy docelowej jest bardzo proste.

Do dyspozycji mamy również inne serwisy:

Linkedin

Międzynarodowy portal społecznościowy, który powstał, aby ułatwić użytkownikom nawiązywanie kontaktów biznesowych. Idealnie sprawdzi się jako kanał sprzedaży produktów dla klientów B2B.

TikTok

W ostatnich latach zdobył sporą popularność. Umożliwia nagrywanie muzycznych filmików (max 5 min.). Serwis posiada najmłodszą widownię, według badań firmy Gethero, najchętniej korzystają z niego dzieci w wieku 14-15 lat.

Instagram

Platforma typowo wizualna, na której użytkownicy udostępniają zdjęcia i filmiki. Według danych z 2019 roku, z serwisu najczęściej korzystały osoby w wieku 18-24 lata.

Youtube

Umożliwia bezpłatne umieszczanie filmów i nadawanie na żywo, cieszy się największym uznaniem wśród młodzieży i dorosłych w wieku od 25 do 34 lat.

Pinterest

Platforma kreatywna, w której umieszczane są zdjęcia. Według badań Gomobi, aż 86% użytkowników to kobiety w wieku 25-34 lat.

Każdy z nich to idealny kanał sprzedażowy, pozwalający na dotarcie do wybranej grupy docelowej. W każdym z nich założenie konta jest darmowe, umożliwiają oni również tworzenie płatnych reklam. Podczas wyboru miejsca do prowadzenia kampanii sprzedażowej, warto przeanalizować, czy produkty z Twojego asortymentu będą tam pasowały.

Marketplace

Internet oferuje przedsiębiorcom wiele metod dotarcia do potencjalnego klienta. Od lat popularnym kanałem sprzedaży internetowej jest marketplace. Jest to pewnego rodzaju internetowy rynek, który udostępnia możliwość sprzedaży swoich produktów. Dużym atutem tego rozwiązania jest wysoki ruch i duże możliwości sprzedażowe. Głównym zadaniem przedsiębiorcy jest wystawienie jakościowego produktu, dostarczenie zdjęć, opisu przedmiotu i obsługa klienta. Obecnie na rynku istnieje kilka dużych platform, jednak z roku na rok powstają coraz to nowe. Marketplace, które warto poznać to:

Allegro

Największa i najpopularniejsza platforma sprzedażowa na krajowym rynku. Znajdują się tam praktycznie wszystkie produkty. Z pewnością jest to dobry sposób na początek, gdyż nie wymaga dużej inwestycji, jak w przypadku własnej strony internetowej. Niestety dużą wadą są ogromne prowizje narzucone na przedsiębiorcę. Opłaty naliczane są za wszelkie akcje w tym kanale sprzedaży m.in: wystawienie i sprzedaż produktów. Duża konkurencja na rynku sprawia, że zostaniemy zmuszeni do wykupienia reklam na Allegro, aby wyróżnić swoje produkty.

Amazon

Największa platforma sprzedażowa na świecie. Zakupów dokonują tam ludzie z całego świata. Sprzedaż produktów poprzez ten kanał sprzedażowy otwiera wiele możliwości, jednak stawia przed przedsiębiorcą określone wymagania. Charakterystyczne dla Amazona jest to, że bardzo szybko banuje sprzedawców, którzy łamią politykę firmy. Dzięki temu jest w stanie oferować jakościowe produkty i dobrą obsługę klienta.

Ebay

Platforma nie jest tak popularna jak poprzednie, jednak to kolejne miejsce w którym warto udostępnić swoje produkty. Ebay nie podchodzi tak restrykcyjnie do sprzedawców jak Amazon i świetnie sprawdzi się jako kanał sprzedaży rozszerzający zasięg sprzedawanych produktów. Aby korzystać z tego kanału sprzedaży e-commerce, wystarczy założyć konto na Ebay i Paypal (amerykańskie przedsiębiorstwo oferujące usługi płatnicze). W serwisie dostępne są raporty, które informują jakie produkty najlepiej sprzedawać w wybranym kraju.

OLX

Popularny serwis ogłoszeniowy, który pozwala docierać do potencjalnego klienta. Nie jest on tak zautomatyzowany jak poprzednio opisywane platformy. Olx wspiera komunikację pomiędzy klientem, a przedsiębiorcą. Sprzedaż w serwisie nie jest tak wygodna jak we własnym e-commerce lub Allegro. Olx generuje duży zasięg, warto wystawiać tam swoje ogłoszenia, gdyż jest to kolejne miejsce, które pomoże Ci sprzedać produkty przez Internet.

Omnichannel, czyli różne kanały sprzedaży internetowej

Prowadząc sprzedaż internetową nierozsądne jest pozyskiwanie potencjalnych klientów tylko z jednego kanału sprzedaży. Dywersyfikacja jest bardzo ważna, aby uzyskać stabilny wzrost przedsiębiorstwa. Początkowi przedsiębiorcy, którzy skupiają się jedynie na jednym kanale sprzedaży, mają marne szanse na odniesienie sukcesu. Konkurencja na rynku jest ogromna i najczęściej działa w większości dostępnych kanałów sprzedażowych. Na początku warto zacząć budować własny sklep internetowy i korzystać z platform aukcyjnych. Nie możemy zapominać o mediach społecznościowych, które oprócz sprzedaży produktów, budują świadomość i rozpoznawalność marki.

Przedsiębiorcy często zadają sobie pytanie: który kanał sprzedaży internetowej jest najskuteczniejszy? Odpowiedź jest prosta – każdy. Działania powinny być skoordynowane i prowadzone jednocześnie, gdyż jedynie w takim przypadku klient zdobędzie zaufanie do sklepu. Prowadząc kampanie reklamowe w kilku miejscach, szanse na dotarcie do zainteresowanego klienta rosną. Problemem podczas prowadzenia kampanii w trybie omnichannel jest utrzymanie wysokiej jakości usług w wielu kanałach. Działania powinny być zintegrowane i spełniać wszelkie postawione cele przez przedsiębiorcę.

Wszystkie kanały sprzedażowe opisane w artykule posiadają duży potencjał. Będąc na etapie wyboru miejsca do sprzedaży, warto dokonać analizy, który z nich będzie odpowiedni. Kanał sprzedaży powinien zostać dopasowany do oferowanego asortymentu

ZOBACZ RÓWNIEŻ
WYBRANE WPISY BLOGOWE

    Zastanawiasz się
    dlaczego Twoja strona
    NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Firma SXO
    Firma SXO
    OCEŃ TXT

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Darmowa konsultacja

      Zastanawiasz się
      dlaczego Twoja strona
      NIE SPRZEDAJE?
      Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
      Rozpocznij chat
      Zamów rozmowę

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez ICEA SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ w celu nawiązania kontaktu. Więcej w Polityce prywatności.