Jakie są oczekiwania i potrzeby klientów?

Jakie są oczekiwania i potrzeby klientów?

Bezpłatna konsultacja

Najskuteczniejsze formy promocji oraz najchętniej kupowane produkty to takie, które uwzględniają oczekiwania i potrzeby klientów. Nawet najdoskonalsze wyroby nie spotkają się bowiem z zainteresowaniem użytkowników, jeśli ich cechy nie będą tożsame z wymaganiami grupy docelowych odbiorców. Ważne jest zatem, aby przeprowadzić dokładną analizę i zdefiniować pragnienia konsumentów, gdyż tylko w ten sposób możliwe jest napędzanie sprzedaży oraz dynamiczne rozwijanie biznesu. Jakie są jednak najważniejsze oczekiwania klientów, a także, jak skutecznie je zbadać, aby na drodze produkcji i promocji nie popełnić żadnych błędów? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Najważniejsze potrzeby konsumentów

Konsumenci dokonują zakupów w celu spełnienia konkretnych potrzeb. Te zaś mogą być związane z konkretną usługą lub produktem, a zadaniem marki jest ich zaspokojenie. Jeśli najbliższym celem pewnego konsumenta jest remont mieszkania, będzie on poszukiwał ofert powiązanych tematycznie z tymże zagadnieniem. Jeśli komuś zależy na przeczytaniu nowej książki, z pewnością odwiedzi księgarnie stacjonarne czy też internetowe. Każdy zakup wiąże się z chęcią zaspokojenia potrzeby. Współcześni przedsiębiorcy szczególny nacisk kładą więc na wytwarzanie produktów, które wpasowują się w aktualne wymogi rynku, licząc na satysfakcjonujący zwrot z inwestycji.

Amerykański psycholog, Abraham Maslow, skonstruował piramidę potrzeb, która znana jest niemal wszystkim współczesnym managerom, ekonomistom, marketerom czy humanistom. Wzór przedstawia najważniejsze wymogi człowieka, uporządkowane pod względem ich istotności w ludzkim życiu. Maslow uwzględnił potrzeby fizjologiczne, potrzebę bezpieczeństwa, potrzebę przynależności, uznania i samorealizacji. Wszelkie decyzje podejmowane przez konsumentów uwarunkowane są czynnikami wynikającymi z tychże potrzeb, dlatego każda osoba odpowiedzialna za promocję czy sprzedaż produktów powinna je dobrze znać.

Oczekiwania klientów – dlaczego warto je znać?

Podczas gdy potrzeby skłaniają ludzi do dokonywania zakupów, decyzje w sprawie wyboru konkretnej oferty wynikają z innych pobudek. Oczekiwania klientów to zestaw sprecyzowanych wymagań konsumentów wobec konkretnych produktów. Spełniając pewne oczekiwania, przedsiębiorcy mają szansę wyróżnić się spośród konkurencyjnych marek oraz przedstawić swoją ofertę w jak najkorzystniejszym świetle.

Do najważniejszych oczekiwań klientów zaliczamy:

  • cenę adekwatną do jakości;
  • personalizację przekazu;
  • dostęp do wielu opcji;
  • szybki proces zakupowy;
  • łatwą realizację zakupu;
  • możliwość kontaktu ze sprzedawcą;
  • bezproblemową obsługę.

Znając oczekiwania klienta, opracowanie skutecznej strategii sprzedażowej oraz skonstruowanie efektywnego planu marketingowego nie powinno sprawiać żadnych problemów. Trzeba jednak pamiętać, że wymagania względem konkretnego produktu czy usługi będą różnić się w zależności od cech demograficznych odbiorców, charakterystyki branży, a nawet pory roku. Ważne jest zatem, aby regularnie przeprowadzać dokładne badania oraz na bieżąco analizować zachowania konsumentów.

Jak zidentyfikować oczekiwania klientów?

Istnieje wiele różnorodnych metod, dzięki którym można trafnie zidentyfikować oczekiwania klientów wobec produktu danej marki. Przykładowymi sposobami analizy są wywiady kontekstowe czy, w przypadku stron internetowych, badania eyetracking, analiza nagrań UX lub testowanie użyteczności za pomocą heat map. Rodzaj analizy powinien zostać wybrany na podstawie wcześniej wyznaczonych celów, gdyż tylko wówczas badanie może zapewnić miarodajne wyniki. Oto kilka prostych kroków, dzięki którym wyznaczenie oczekiwań konsumentów będzie o wiele łatwiejsze.

Przygotowanie badania

Aby uzyskać przydatne wyniki i trafnie je zinterpretować, konieczne jest kompleksowe przygotowanie się do badania. Na wstępie warto więc wyznaczyć grupę odbiorców, która ma zostać poddana analizie. Aby bowiem dowiedzieć się, czego oczekuje klient, trzeba najpierw ustalić, kto tym klientem jest. Osoby z różnych środowisk będą miały bowiem różne potrzeby.

Realizacja

Po zgromadzeniu niezbędnych danych na temat grupy docelowej można przystąpić do najważniejszej części, czyli przeprowadzenia badania. W tym celu należy przygotować potrzebne materiały, takie jak kwestionariusze, pytania, ankiety czy inne formy uzyskiwania informacji. Warto wówczas umiejętnie kontrolować poszczególne zapytania, aby ich interpretacja nie sprawiała żadnych problemów podczas kolejnych etapów analizy.

Analiza wyników

Kiedy wszelkie analizy zostaną już przeprowadzone, nadchodzi czas na dokładną analizę uzyskanych efektów. Mimo że proces ten może okazać się dość wymagającym i czasochłonnym zadaniem, sporządzenie szczegółowych raportów oraz wysunięcie trafnych wniosków może znacznie uskutecznić kolejne działania sprzedażowe, dzięki czemu biznes będzie miał szansę na nieustanny rozwój.

Jak już wspomniano, tego typu badania warto przeprowadzać regularnie. Oczekiwania i potrzeby klientów to dość zmienne czynniki, dlatego zachowania grupy docelowej powinny być poddawane bieżącej obserwacji.

Oczekiwania klienta w kontekście digital marketingu

Wraz z rozwojem nowoczesnych narzędzi marketingowych oraz postępem w środowisku e-commerce oczekiwania i potrzeby klientów dynamicznie się zmieniają. Konsumenci podejmują bowiem decyzje zakupowe na podstawie różnorodnych czynników związanych z działalnością firmy online. Istotną rolę w procesie promowania marki w sieci odgrywa więc optymalizacja pod kątem wyszukiwarek. Oto kilka istotnych aspektów, na które warto zwrócić uwagę, aby maksymalnie poprawić doświadczenia odbiorców:

  • czytelność strony internetowej;
  • oryginalność treści;
  • widoczność przycisków call to action;
  • zrozumiały system płatniczy;
  • możliwość skorzystania z wielu metod płatności;
  • łatwy przebieg zakupów, zwrotu czy wymiany;
  • wysoka jakość zdjęć produktów;
  • szybki czas ładowania strony;
  • użyteczność witryny zarówno z poziomu komputerów stacjonarnych, jak i urządzeń mobilnych.

Skupiając się na wyżej wymienionych czynnikach, szanse na zwiększenie sprzedaży są znacznie wyższe. Prowadząc działania marketingowe oraz budując system sprzedaży, trzeba jednak pamiętać, że najważniejszą rolę w tym procesie odgrywają oczekiwania klienta. Strategia uwzględniająca wymogi odbiorców może być bowiem kluczem do sukcesu niejednego współczesnego przedsiębiorstwa.

Podsumowanie

Badając oczekiwania i potrzeby klientów, nie można zapominać o wielu kluczowych aspektach. Konsumenci z różnych środowisk będą mieli odmienne wymogi, które mogą się również zmieniać na przestrzeni miesięcy. Podczas prowadzenia tego typu analiz warto więc opracować dokładny plan i działać regularnie. Trzeba ponadto pamiętać, że wraz ze wzrostem konkurencyjności niemal każdej branży oczekiwania odbiorców dynamicznie wzrastają. Dostosowanie oferty do ich potrzeb może okazać się najlepszym sposobem na rozszerzanie świadomości marki oraz zwiększanie sprzedaży. Z tego względu aspekt ten powinien stanowić priorytetowy element strategii każdej współczesnej firmy.

ZOBACZ RÓWNIEŻ
WYBRANE WPISY BLOGOWE

    Zastanawiasz się
    dlaczego Twoja strona
    NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Firma SXO
    Firma SXO
    OCEŃ TXT

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Darmowa konsultacja

      Zastanawiasz się
      dlaczego Twoja strona
      NIE SPRZEDAJE?
      Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
      Rozpocznij chat
      Zamów rozmowę

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez ICEA SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ w celu nawiązania kontaktu. Więcej w Polityce prywatności.