Jakie narzędzia pomogą w weryfikacji postępów prac nad pozycjonowaniem witryny?

Jakie narzędzia pomogą w weryfikacji postępów prac nad pozycjonowaniem witryny?

Bezpłatna konsultacja

Pozycjonowanie to szereg działań, w tym także procesów SEO, mających na celu zdobycie jak najwyższej pozycji w rankingach wyszukiwarek. Składa się na nie tak wiele czynników i elementów, że ręczna weryfikacja wszystkich jest po prostu niemożliwa. Dlatego też pozycjonerzy wykorzystują w swojej pracy liczne narzędzia SEO znacząco ułatwiające wykonanie większości zadań takich jak monitorowanie pozycji w SERP, dobór i sprawdzenie skuteczności słów kluczowych oraz kompleksowa analiza optymalizacji wewnętrznej i mobilnej, linków zewnętrznych, treści, szybkości ładowania stron i, oczywiście, konkurencji.

Kompleksowa analiza SEO – narzędzia do zadań specjalnych

SEMrush

SEMrush to serwis, który zapewnia kompleksowy zestaw narzędzi do SEO. Usługa jest skierowana przede wszystkim na rynek europejski i amerykański, więc na razie działa tylko z wyszukiwarką Google oraz Bing. Pozwala na analizę własnej domeny pod kątem fraz kluczowych, backlinków i płatnych SERP-ów, monitoruje pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania, podpowiada domeny najlepsze dla linkowania zewnętrznego, a także frazy kluczowe. W SEMrush możesz również analizować konkurencyjne witryny. Ceny narzędzia zaczynają się od 120 dolarów za miesiąc, więc nie jest to opcja na każdą kieszeń.

Ahrefs

Ahrefs to narzędzie do SEO szczególnie dla dużych firm. Podstawowy pakiet kosztuje 99 dolarów za miesiąc i daje dostęp do takich funkcji jak: analiza słów kluczowych i linków zewnętrznych oraz domen linkujących, monitoring widoczności, kompleksowa analiza treści oraz danych konkurencji. Narzędzie zbiera także dane o ruchu na stronie i generuje wskazówki dotyczące lepszej optymalizacji.

Polskie narzędzia SEO

Polski rynek również może pochwalić się dobrymi narzędziami do pozycjonowania stron. Tutaj na szczególną uwagę zasługują Senuto oraz Semstorm. Oba są płatne (ceny zaczynają się od 99 złotych za miesiąc), ale oferują podobny zakres funkcji i możliwości, dlatego nie ma potrzeby kupować dwóch. Przed dokonaniem ostatecznego wyboru możesz za darmo przetestować narzędzia przez kilka dni.

Senuto

Senuto to polskie narzędzie SEO, które ma bardzo rozbudowaną funkcjonalność. Pozwala monitorować widoczność witryny, dobierać słowa kluczowe, dzięki którym osiągniesz największe zasięgi, analizować konkurencję w SERP oraz frazy kluczowe, na które jest pozycjonowana. Bardzo przydatną funkcją Senuto, która ułatwia optymalizację treści, jest narzędzie URL Crawler, które skanuje wybrane przez Ciebie adresy URL pod kątem takich elementów html jak: długość i treść nagłówków oraz tytułu, ilość znaków ze spacjami, linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne, meta description.

Semstorm

Semstorm ma imponującą bazę polskich fraz kluczowych – ponad 16 milionów – które możesz wnikliwie analizować. Narzędzie skupia się szczególnie na sprawdzaniu ogólnej widoczności witryny w SERP i porównywaniu wyników z konkurencją, ale ma także opcję dziennego monitorowania pozycjonowania pod wybrane frazy. Użytkowanie programu ułatwiają liczne i rozbudowane filtry. Ceny narzędzia zaczynają się od 99 zł za miesiąc.

Narzędzia SEO do analizy technicznej witryny

Screaming Frog SEO Spider

Screaming Frog to narzędzie SEO, które idealnie nadaje się do badania dużych witryn. Bez trudu możesz przeanalizować w nim wszystkie strony, swoje oraz konkurencji, ich zawartość, linki, część programową czy indeksowanie. Narzędzie pozwala zidentyfikować uszkodzone linki, przekierowania, duplikaty treści, niepoprawne metatagi. Screaming Frog wygeneruje także wizualną mapę witryny, zgodnie z wynikami crawlingu, która pokazuje do 10 tysięcy stron jednocześnie. Roczna licencja bez ograniczeń kosztuje 149 funtów.

Beam Us up

Beam Us Up to niewielkie, darmowe narzędzie SEO do skanowania stron internetowych w poszukiwaniu błędów i duplikatów treści. Jest wygodne, bezpieczne i pozwala przeprowadzić kompleksową i niemal nieograniczoną analizę SEO tekstów o różnym ukierunkowaniu. BUU ma przyjazny i czytelny interfejs, jest prosty w obsłudze i całkowicie darmowy. Program wymaga instalacji na komputerze i jest kompatybilny tylko z Windows.

Narzędzia SEO do analizy SERP i optymalizacji treści

Surfer SEO

Surfer SEO to narzędzie, które pomaga podnieść pozycję witryny w rankingu organicznym. Po wpisaniu wybranej frazy kluczowej algorytm analizuje strony z 10 najlepszych wyników na podstawie 500 różnych czynników, a następnie porównuje je z Twoją witryną. Na podstawie zebranych danych Surfer SEO tworzy dla Twoich treści wytyczne, które pomogą zwiększyć ich widoczność. Ponadto sprawdza takie aspekty jak długość tekstu, liczba nagłówków, szybkość ładowania strony, nagromadzenie słów kluczowych, linkowanie, załączniki graficzne obrazów itp. Narzędzie jest płatne, ale wystarczającą funkcjonalność oferuje już wersja Basic za 49 dolarów miesięcznie.

Automatyczne Sprawdzanie Pozycji Strony (ASPS)

ASPS to narzędzie do SEO, które w łatwy sposób pozwala monitorować pozycję nawet kilku stron pod konkretne zapytania i z uwzględnieniem takich czynników jak kraj, lokalizacja czy język witryny. Zakres analizy można dostosowywać, wybierając odpowiednie opcje, np. widoczność witryny w wersji mobilnej, wliczenie w wyniki reklam, newsów czy map Google.
W wariancie najbardziej podstawowym korzystanie z narzędzia jest darmowe. Ceny płatnych pakietów zaczynają się od 11 do maksymalnie 240 złotych na miesiąc.

Darmowe narzędzia do SEO od Google

Wszystkim pozycjonerom i właścicielom witryn Google daje dostęp do darmowych narzędzi SEO, które razem zapewniają kompleksową obsługę takich zadań jak monitorowanie widoczności, pozycjonowanie pod konkretne frazy kluczowe, optymalizacja wewnętrzna, analiza statystyk oraz generowanie raportów. Najważniejsze narzędzia SEO od Google to:

Google Search Console

Bardzo przydatne i rozbudowane narzędzie SEO, które m.in.: podaje dane dotyczące widoczności w SERP, pozycję witryny na konkretne zapytania, liczby wyświetleń i CTR, pokazuje raporty dotyczące linków wewnętrznych i zewnętrznych, informuje, jakie problemy występują na poszczególnych stronach, sprawdza optymalizację mobilnej wersji strony.

Google Analitycs

To usługa umożliwiająca śledzenie zachowań użytkowników w witrynach i aplikacjach. Takie narzędzie pomaga specjalistom od marketingu internetowego analizować zachowania odwiedzających, obliczać konwersję, przeprowadzać testy A/B. Za pomocą usługi możesz też sprawdzić skuteczność różnych kanałów reklamowych i dostosować kampanię reklamową.
Planer słów kluczowych Google
Planer słów kluczowych Google zasugeruje frazy kluczowe na podstawie proponowanego zapytania lub adresu witryny, pokaże sugerowaną stawkę, przy której reklama z tym kluczem znajdzie się na szczycie listy w wyszukiwaniu. Możesz sprawdzić także prognozę statystyk dla fraz kluczowych według regionu i miasta. Uzyskane wyniki można od razu wykorzystać do tworzenia reklam w AdWords.

Google Pagespeed Insights

Oblicza przybliżony czas ładowania strony na komputerze i urządzeniach mobilnych. Wynik podaje w skali od 0 do 100 punktów, gdzie 90 i więcej to rezultat najbardziej pożądany, choć ma niewielki wpływ na pozycję strony. Bardziej wartościowym wynikiem analizy są wskazówki, jak zoptymalizować stronę, jeśli wskaźnik jest bardzo niski. Jeśli występują poważne problemy z optymalizacją, PageSpeed Insights pokaże, co naprawić w pierwszej kolejności.
Warto skorzystać także z narzędzia Google Data Studio, do którego można importować dane z różnych usług analitycznych i generować je w postaci obrazowych i czytelnych tabel, schematów oraz wykresów.

Inne przydatne narzędzia do pozycjonowania stron

Sprawdzanie optymalizacji mobilnej wersji witryny

Ponieważ obecnie większość użytkowników przegląda strony za pośrednictwem tabletów i smartfonów, niezwykle ważna jest prawidłowa optymalizacja witryny w wersji mobilnej. Przydatne narzędzia w tym zakresie to:

Mobile-Friendly Test od Google

Program określa, czy strona spełnia wymagania Google dotyczące urządzeń mobilnych. Jeśli witryna nie przejdzie testu, narzędzie przedstawi konkretne zalecenia dotyczące ulepszeń.

MobileMoxie

Emulator do sprawdzania witryny pod kątem mobilności. Umożliwia porównanie wyświetlania zasobów internetowych na dwóch urządzeniach jednocześnie. Pozwala także konkretnie określić model urządzenia, na którym chcesz przetestować optymalizację witryny.

Analiza linków

SEO SpyGlass

SpyGlass to serwis przeznaczony do analizy linków zewnętrznych dowolnej witryny, także tych konkurencyjnych. Narzędzie generuje szczegółowe informacje na temat domen, które prowadzą do witryny, ocenia linki i znajduje te, które mogą zakłócać pozycjonowanie w wyszukiwarkach.

SEO Majestic

Majestic to brytyjska platforma złożona z wielu przydatnych narzędzi do analizy SEO, szczególnie linków zewnętrznych. Wśród dostępnych funkcji znajdziesz m.in.: Site Explorer, który pozwala kompleksowo zbadać adres URL (linki, historię, frekwencję, zapytania, regiony itp.), Comparator porównujący statystyki z kilku domen, narzędzie Neighbourhood Checker, które sprawdza, czy wszystkie linki witryny znajdują się na tym samym serwerze. A to tylko wierzchołek możliwości platformy Majestic. W zależności od pakietu ceny wahają się od 50 euro do nawet 400.

Test szybkości ładowania strony

Wysoka pozycja w SERP na niewiele się zda, jeśli witryna ładuje się zbyt długo. To czynnik, który bardzo zniechęca użytkowników, dlatego koniecznie należy go przetestować. Wśród narzędzi SEO znajdziemy na szczęście też takie, które zostały zaprojektowane specjalnie do tego zadania. Darmowe warianty warte uwagi to:

GTmetrix

Narzędzie, które działa na podstawie PageSpeed Insights od Google, ale jest znacznie bardziej szczegółowe i pozwala porównywać dane z wielu witryn w jednym oknie. Na podstawie testu generuje zalecenia dotyczące optymalizacji witryny.

SpeedMonitor

Platforma do oceny szybkości ładowania stron z dodatkowymi funkcjami takimi jak: zapisywanie wyników, śledzenie zmian, weryfikacja konkurencji.

Copyscape – narzędzie do sprawdzania unikalności treści

Unikalność publikowanych na stronie treści jest jednym z kluczowych czynników wpływających na pozycję w wyszukiwarkach. Algorytmy nie lubią duplikatów i traktują je bardzo surowo, przez co może ucierpieć widoczność Twojej witryny. Aby tego uniknąć, korzystaj z narzędzi takich jak Copyscape, które sprawdzają zawartość witryny pod kątem plagiatu. Wystarczy wpisać wybrany adres URL i zatwierdzić, by program wyświetlił listę stron z treściami duplikującymi Twoje. W wersji płatnej możesz pracować również z plikami tekstowymi z niepublikowanym contentem. Copyscape jest całkowicie bezpłatny.

SEO narzędzia do weryfikacji widoczności strony – jakie wybrać?

Ponieważ pozycja strony w wynikach wyszukiwania nie jest czymś stałym i niezmiennym, trzeba nieustannie monitorować jej stan i szukać kolejnych sposobów pozycjonowania zgodnie z aktualnymi wytycznymi algorytmów. Weryfikacja rezultatów prac pozycjonerskich to zadanie wieloaspektowe, które wymaga użycia specjalistycznych narzędzi SEO. Te mogą być darmowe lub płatne, mieć rozbudowaną funkcjonalność lub skupiać się na jednym aspekcie pozycjonowania. Przy wyborze narzędzia SEO kieruj się więc tym, jakie konkretnie zadanie chcesz wykonać i jakie dane pozyskać, ale nie zapominaj o wygodzie użytkowania. Pamiętaj jednak, że pozycja Twojej witryny zależy od wielu czynników, które wzajemnie na siebie wpływają i żadnego nie możesz zignorować.

Skontaktuj się z nami już teraz jeśli chcesz dowiedzieć się więcej. Chętnie umówimy się z Tobą na bezpłatną konsultację i ustalimy szczegóły naszej współpracy. Odkryj skuteczną strategię SXO, a pomoże Ci w tym nasza agencja SXO!

ZOBACZ RÓWNIEŻ
WYBRANE WPISY BLOGOWE

    Zastanawiasz się
    dlaczego Twoja strona
    NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Firma SXO
    Firma SXO
    OCEŃ TXT

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Darmowa konsultacja

      Zastanawiasz się
      dlaczego Twoja strona
      NIE SPRZEDAJE?
      Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
      Rozpocznij chat
      Zamów rozmowę

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez ICEA SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ w celu nawiązania kontaktu. Więcej w Polityce prywatności.