Jakie informacje powinien zawierać audyt SEO?

Jakie informacje powinien zawierać audyt SEO?

Bezpłatna konsultacja

Dziś większość biznesów działa online. Przez Internet pozyskuje swoich klientów, sprzedaje towary, buduje wizerunek marki i zaufanie konsumentów. W Internecie jednak nie wystarczy być – trzeba się też wyróżniać, a także być widocznym w wyszukiwarce Google. Firmy, które zajmują w niej pierwsze pozycje, są chętniej i częściej odwiedzane przez internautów, a także generują wyższe konwersje. Warunkiem osiągania wysokich pozycji w wyszukiwarce jest pozycjonowanie. Proces ten wymaga jednak czasu, cierpliwości, szybkiego reagowania, a także informacji, co należy w witrynie poprawić i zoptymalizować. Drogowskazem do przeprowadzenia zmian jest audyt SEO. Jego celem jest zidentyfikowanie problemów, jakie będą utrudnieniem w procesie pozycjonowania. Taka wiedza pozwoli je neutralizować, a przez to szybciej osiągnąć efekty w postaci wyższej pozycji w wyszukiwarce.

Audyt SEO: co to jest?

Audyt SEO strony to nic innego jak analiza witryny internetowej. Zawiera on podstawowe informacje na temat jej dostępności, użyteczności, zgodności ze standardami, poprawności semantycznej kodu i przyjazności dla wyszukiwarek. Oprócz tego w profesjonalnie przygotowanym audycie znajdują się wskazówki i propozycje konkretnych działań, które należy przeprowadzić, aby poprawić pozycje w Google i zwiększyć ruch na stronie. Najczęściej audyt udostępniany jest klientowi w formie papierowego dokumentu, coraz popularniejszy jednak staje się audyt SEO online. Ten ostatni wykonać można za pomocą bezpłatnych narzędzi internetowych. Jest to wygodna forma sprawdzenia, co należy poprawić na stronie www. Warto jednak pamiętać, że wiele bezpłatnych narzędzi przeprowadzi audyt SEO online tylko w podstawowym zakresie. Oczekując zaawansowanych informacji, które pozwolą na profesjonalne pozycjonowanie strony, warto jego przeprowadzenie powierzyć profesjonalnej agencji SEO. Przygotowując go, wykorzysta ona nie tylko odpowiednie narzędzia pozwalające zbadać różne aspekty strony, ale bazować będzie na swoim doświadczeniu i know-how. Efektem będzie raport z rekomendacjami do przyszłych działań SEO i content marketingu.

Kiedy warto przeprowadzić audyt?

Zlecenie działań audytowych jest ważnym elementem ustalania strategii pozycjonowania. Ważne jest, aby wykonać je zawsze przed podjęciem współpracy z zewnętrzną firmą/agencją, która będzie odpowiadać za SEO lub/i marketing treści. Zalecane jest również, aby audyt SEO wykonać:

  • przed opublikowaniem nowej witryny internetowej – pozwoli on wtedy sprawdzić, czy nowa strona jest przygotowana pod pozycjonowanie; tego typu audyt bazuje nie na wskaźnikach, ale skupia się na aspektach technicznych strony i analizie treści, jakie mają się na niej znaleźć; dzięki wskazaniom audytu będzie można poprawić błędy i opublikować witrynę już bez nich;
  • przed zmianą agencji zajmującej się pozycjonowaniem strony www;
  • w momencie wdrożenia znaczących zmian w serwisie np. dodania nowych podstron kategorii, zmian w zakresie nawigacji, zmiany serwera, menu głównego, dodania dużej ilości produktów itp.;
  • w momencie zauważenia dużych spadków widoczności w wyszukiwarce Google lub znacznego zmniejszenia ruchu organicznego;
  • profilaktycznie raz na rok lub pół roku, aby sprawdzić, czy strona wpisuje się w najnowsze trendy w pozycjonowaniu i spełnia wymagania algorytmów Google.

Dlaczego warto wykonać SEO audyt?

Główna korzyść, jaką daje audyt SEO strony to uzyskanie informacji na temat jej aktualnego stanu. Plusem jest także otrzymanie listy zaleceń, które pozwolą podwyższyć pozycje w wynikach SERP. Osiąganie wysokiej pozycji w wyszukiwarce bezpośrednio przekłada się natomiast na ruch w witrynie, liczbę konwersji, sprzedaż i zyski przedsiębiorstwa. Audyt dostarcza też informacji, czy działania SEO prowadzone są zgodnie z zaleceniami Google i czy strona www nie jest zagrożona filtrami, czy karami obniżającymi jej widoczność. Warto też pamiętać, że jest to też świetny sposób na opracowanie długofalowego planu działań SEO. Audyt pomocny będzie również, aby rozliczać agencje z wykonanych przez nią działań i osiąganych efektów. Przyda się również działowi content marketingu, który będzie mógł tworzyć lepsze i bardziej angażujące treści.

Audyt SEO: jak zrobić?

Profesjonalny audyt strony www powinien poruszać wiele wątków. Stąd też wykonując go, należy korzystać z wielu narzędzi. Podstawą jest wykorzystanie danych analitycznych pochodzących z Google Search Console i Google Analytics. Używanie tych aplikacji jest darmowe. Należy jednak podkreślić, że dane z nich często są niewystarczające do przeprowadzenia profesjonalnego audytu SEO. To, dlatego działające kompleksowo agencje w działaniach audytowych wykorzystują też płatne narzędzia takie jak Senuto, Ahrefs, Semstorm, Screaming Frog, Sitebulb i wiele innych. Za ich pomocą badają stronę techniczną, analityczną i contentową strony.

Co powinien zawierać audyt?

Audyt SEO strony to potężny, kompleksowy dokument. Znajdują się w nim wszystkie informacje o witrynie – zaczynając od historii domeny, jej wieku i jakości, aż do analizy technicznej kodu. Aby być pewnym, że otrzymało się profesjonalnie przygotowany dokument, warto sprawdzić, czy zawiera on:

  • indeksowanie i dostępność dla wyszukiwarek – audyt musi informować, czy strona w ogóle jest widoczna dla Google lub innych wyszukiwarek; jeśli tak nie jest, audyt powinien ustalić, dlaczego tak się dzieje i zaproponować rozwiązanie tej sytuacji; w tej części często można się też spotkać z informacjami, jakie treści blokowane są przez pliki robots.txt
  • analizę konkurencyjności w wyszukiwarce – ten rozdział audytu SEO strony wskazuje słowa kluczowe konkurencji, szacowany miesięczny ruch organiczny, linki przychodzące, Domain Authority oraz domeny linkujące; dzięki tym informacjom można oszacować trudność słów kluczowych i ustalić, czy jest się w stanie na nie wyprzedzić konkurentów, czy też lepiej zmienić frazy kluczowe;
  • informacje o meta tagach/meta znacznikach – opisują one to, co znajduje się na stronie i pozwalają odczytać treść witryn robotom Google; audyt SEO powinien informować, czy na stronie znajduje się tytuł strony (title), opis zawartości (description), słowa kluczowe (keywords, alternatywny opis grafiki (alt), wyróżnienia słowa kluczowych (strong) i (em), nagłówki H1-h6; brak meta znaczników znacznie utrudnia pozycjonowanie i powoduje spadki w pozycjach w Google;
  • responsywność strony – audyt musi wskazywać, czy witryna jest dostosowana do korzystania z niej na urządzeniach mobilnych takich jak telefon, smartfon, tablet; taka funkcjonalność nie tylko sprzyja SEO, ale także podwyższa użyteczność strony, obecnie bowiem większość Internautów z sieci korzysta za pomocą telefonu lub smartfona; młode pokolenie konsumentów z pomocą urządzeń mobilnych dokonuje też zakupów;
  • przyjazność adresów URL – audyt SEO musi sprawdzić, czy adresy URL są zbudowane poprawnie, zawierają lokalizatory zasobów, a także są czytelne dla ludzi i robotów wyszukiwarki;
  • analizę treści – content, który opublikowany jest na witrynie to jeden z najważniejszych elementów SEO, a także promocji i budowania wizerunku marki w sieci; audyt SEO strony musi odpowiedzieć więc na pytanie, czy jest on atrakcyjny dla wyszukiwarki, a także jej użytkowników; analiza treści w ramach audytu polega na weryfikacji ruchu na poszczególnych podstronach, ustalenia współczynnika odrzuceń i średniego czasu przebywania na stronie, sprawdzenie metadanych, struktury nagłówków, zbadanie ilości linków zwrotnych i wychodzących, długość tekstu i jego nasycenie słowami kluczowymi, przeanalizowanie aktualności treści i jej unikalności,
  • analizę słów kluczowych – w tej części raportu znajdują się dane dotyczące tego, na jakie słowa kluczowe aktualnie wyświetla się witryna i na jakich pozycjach, a także propozycje nowych fraz, które mogłyby generować ruch;
  • analizę linków przychodzących – zaufany profil linków to jedna z podstaw pozycjonowania SEO; audyt musi więc wskazać, czy te pochodzą z wartościowych dla Google stron, są mocne i przyczyniają się do poprawy pozycji w wyszukiwarce; oprócz tego ważne jest, aby wskazywał, czy strona powinna zrzec się jakichś linków przychodzących, aby jej nie zaszkodziły w SEO;
  • analizę szybkości ładowania się strony, czyli to jak szybko wczytuje się jej największy element; obecnie ani Internauci, ani Google nie lubią czekać na załadowanie się witryny dłużej niż kilka sekund;
  • analizę grafik, zdjęć i filmów video umieszczonych na stronie – w tym zakresie audyt musi wskazać, czy te elementy posiadają odpowiednie opisy alternatywne, są właściwej wielkości, rozdzielczości, mają dobre nazwy i rozszerzenia plików;
  • analiza social mediów – media społecznościowe to dla każdej strony internetowej ważne źródło linków zewnętrznych, audyt SEO powinien więc skupić się i na tym aspekcie; musi on wskazać, czy linkowanie z social mediów jest poprawne i faktycznie wzmacnia pozycję marki wyszukiwarce;
  • omówienie kwestii technicznych takich jak kod strony i jego poprawność, przekierowania, mikrofragmenty.

Każdy z omawianych przez raport elementów musi zawierać nie tylko opis aktualnej sytuacji, ale i rozwiązanie ewentualnie wskazanych problemów, a także rekomendacje na przyszłość. Rekomendacje te powinny być zarówno dla webmasterów, jak i osób zajmujących się SEO, tworzeniem treści czy ogólnymi kwestiami marketingowymi.

Ile kosztuje audyt SEO?

Przeprowadzenie audytu wyceniane jest przez agencje indywidualnie. Koszt zależy przede wszystkim od wielkości i złożoności strony – przekłada się to bowiem na czas, jaki specjaliści muszą poświęcić na audyt SEO. Cena, którą podaje profesjonalna agencja, zawsze zawiera oprócz samej analizy również interpretacje podanych statystyk oraz rekomendacje potrzebne do dalszego pozycjonowania witryny. Warto o tym pamiętać, bowiem wiele tanich audytów udostępnia jedynie automatycznie generowane dane, które niewiele mogą powiedzieć, szczególnie osobie nieznającej się na SEO.

Ile trwa audyt SEO?

Podobnie jak w przypadku ceny czas trwania audytu SEO zależy od wielkości i stopnia skomplikowania strony internetowej. Im więcej zawiera ona podstron, odnośników itp., tym dłużej musi być zanalizowana przez specjalistów. Ważny jest również stan techniczny witryny. Z racji tego, że profesjonalny audyt SEO zawiera rekomendacje, to kiedy występują znaczne problemy, specjaliści będą potrzebować więcej czasu, aby znaleźć dla nich skuteczne rozwiązanie. Zwykle przedsiębiorca otrzymuje raport od 7 do 28 dni od zlecenia przeprowadzenia audytu, jednak ostateczna data zawsze jest ustalana indywidualnie i warto ją uregulować umową.

ZOBACZ RÓWNIEŻ
WYBRANE WPISY BLOGOWE

    Zastanawiasz się
    dlaczego Twoja strona
    NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Firma SXO
    Firma SXO
    OCEŃ TXT

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Darmowa konsultacja

      Zastanawiasz się
      dlaczego Twoja strona
      NIE SPRZEDAJE?
      Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.