Dziś większość biznesów działa online. Przez Internet pozyskuje swoich klientów, sprzedaje towary, buduje wizerunek marki i zaufanie konsumentów. W Internecie jednak nie wystarczy być – trzeba się też wyróżniać, a także być widocznym w wyszukiwarce Google. Firmy, które zajmują w niej pierwsze pozycje, są chętniej i częściej odwiedzane przez internautów, a także generują wyższe konwersje. Warunkiem osiągania wysokich pozycji w wyszukiwarce jest pozycjonowanie. Proces ten wymaga jednak czasu, cierpliwości, szybkiego reagowania, a także informacji, co należy w witrynie poprawić i zoptymalizować. Drogowskazem do przeprowadzenia zmian jest audyt SEO. Jego celem jest zidentyfikowanie problemów, jakie będą utrudnieniem w procesie pozycjonowania. Taka wiedza pozwoli je neutralizować, a przez to szybciej osiągnąć efekty w postaci wyższej pozycji w wyszukiwarce.
Audyt SEO strony to nic innego jak analiza witryny internetowej. Zawiera on podstawowe informacje na temat jej dostępności, użyteczności, zgodności ze standardami, poprawności semantycznej kodu i przyjazności dla wyszukiwarek. Oprócz tego w profesjonalnie przygotowanym audycie znajdują się wskazówki i propozycje konkretnych działań, które należy przeprowadzić, aby poprawić pozycje w Google i zwiększyć ruch na stronie. Najczęściej audyt udostępniany jest klientowi w formie papierowego dokumentu, coraz popularniejszy jednak staje się audyt SEO online. Ten ostatni wykonać można za pomocą bezpłatnych narzędzi internetowych. Jest to wygodna forma sprawdzenia, co należy poprawić na stronie www. Warto jednak pamiętać, że wiele bezpłatnych narzędzi przeprowadzi audyt SEO online tylko w podstawowym zakresie. Oczekując zaawansowanych informacji, które pozwolą na profesjonalne pozycjonowanie strony, warto jego przeprowadzenie powierzyć profesjonalnej agencji SEO. Przygotowując go, wykorzysta ona nie tylko odpowiednie narzędzia pozwalające zbadać różne aspekty strony, ale bazować będzie na swoim doświadczeniu i know-how. Efektem będzie raport z rekomendacjami do przyszłych działań SEO i content marketingu.
Zlecenie działań audytowych jest ważnym elementem ustalania strategii pozycjonowania. Ważne jest, aby wykonać je zawsze przed podjęciem współpracy z zewnętrzną firmą/agencją, która będzie odpowiadać za SEO lub/i marketing treści. Zalecane jest również, aby audyt SEO wykonać:
Główna korzyść, jaką daje audyt SEO strony to uzyskanie informacji na temat jej aktualnego stanu. Plusem jest także otrzymanie listy zaleceń, które pozwolą podwyższyć pozycje w wynikach SERP. Osiąganie wysokiej pozycji w wyszukiwarce bezpośrednio przekłada się natomiast na ruch w witrynie, liczbę konwersji, sprzedaż i zyski przedsiębiorstwa. Audyt dostarcza też informacji, czy działania SEO prowadzone są zgodnie z zaleceniami Google i czy strona www nie jest zagrożona filtrami, czy karami obniżającymi jej widoczność. Warto też pamiętać, że jest to też świetny sposób na opracowanie długofalowego planu działań SEO. Audyt pomocny będzie również, aby rozliczać agencje z wykonanych przez nią działań i osiąganych efektów. Przyda się również działowi content marketingu, który będzie mógł tworzyć lepsze i bardziej angażujące treści.
Profesjonalny audyt strony www powinien poruszać wiele wątków. Stąd też wykonując go, należy korzystać z wielu narzędzi. Podstawą jest wykorzystanie danych analitycznych pochodzących z Google Search Console i Google Analytics. Używanie tych aplikacji jest darmowe. Należy jednak podkreślić, że dane z nich często są niewystarczające do przeprowadzenia profesjonalnego audytu SEO. To, dlatego działające kompleksowo agencje w działaniach audytowych wykorzystują też płatne narzędzia takie jak Senuto, Ahrefs, Semstorm, Screaming Frog, Sitebulb i wiele innych. Za ich pomocą badają stronę techniczną, analityczną i contentową strony.
Audyt SEO strony to potężny, kompleksowy dokument. Znajdują się w nim wszystkie informacje o witrynie – zaczynając od historii domeny, jej wieku i jakości, aż do analizy technicznej kodu. Aby być pewnym, że otrzymało się profesjonalnie przygotowany dokument, warto sprawdzić, czy zawiera on:
Każdy z omawianych przez raport elementów musi zawierać nie tylko opis aktualnej sytuacji, ale i rozwiązanie ewentualnie wskazanych problemów, a także rekomendacje na przyszłość. Rekomendacje te powinny być zarówno dla webmasterów, jak i osób zajmujących się SEO, tworzeniem treści czy ogólnymi kwestiami marketingowymi.
Przeprowadzenie audytu wyceniane jest przez agencje indywidualnie. Koszt zależy przede wszystkim od wielkości i złożoności strony – przekłada się to bowiem na czas, jaki specjaliści muszą poświęcić na audyt SEO. Cena, którą podaje profesjonalna agencja, zawsze zawiera oprócz samej analizy również interpretacje podanych statystyk oraz rekomendacje potrzebne do dalszego pozycjonowania witryny. Warto o tym pamiętać, bowiem wiele tanich audytów udostępnia jedynie automatycznie generowane dane, które niewiele mogą powiedzieć, szczególnie osobie nieznającej się na SEO.
Podobnie jak w przypadku ceny czas trwania audytu SEO zależy od wielkości i stopnia skomplikowania strony internetowej. Im więcej zawiera ona podstron, odnośników itp., tym dłużej musi być zanalizowana przez specjalistów. Ważny jest również stan techniczny witryny. Z racji tego, że profesjonalny audyt SEO zawiera rekomendacje, to kiedy występują znaczne problemy, specjaliści będą potrzebować więcej czasu, aby znaleźć dla nich skuteczne rozwiązanie. Zwykle przedsiębiorca otrzymuje raport od 7 do 28 dni od zlecenia przeprowadzenia audytu, jednak ostateczna data zawsze jest ustalana indywidualnie i warto ją uregulować umową.