Działania z tego zakresu należy wykonać, by strona w ogóle mogła wyświetlać się w wynikach wyszukiwania. Jest to podstawowy warunek uzyskania konwersji, czyli osiągnięcia założonych przez właściciela witryny celów. Dotyczą one np. zwiększenia ruchu w obrębie poszczególnych zakładek czy skorzystania przez użytkownika z formularza kontaktowego.
Działania z tego zakresu należy wykonać, by strona w ogóle mogła wyświetlać się w wynikach wyszukiwania. Jest to podstawowy warunek uzyskania konwersji, czyli osiągnięcia założonych przez właściciela witryny celów. Dotyczą one np. zwiększenia ruchu w obrębie poszczególnych zakładek czy skorzystania przez użytkownika z formularza kontaktowego.
Jeśli strona nie zostanie zaindeksowana, użytkownicy, wpisując w Google określone frazy powiązane z treściami zawartymi w jej ramach, nie uzyskają w proponowanych wynikach odnośnika do tej strony. Nie będzie ona dla nich zupełnie widoczna, a zamiast niej pojawią się oferty konkurentów. Dlatego z pilnej potrzeby, jak zaindeksować stronę w Google, muszą zdawać sobie sprawę wszystkie osoby, które podejmują działalność w Internecie i oczekują konkretnych profitów, w tym finansowych, związanych ze sprzedażą produktów czy usług.
Przykładowo można podać sytuację, w której ktoś założył e-sklep. Oczekuje się, że dzięki wykorzystaniu kanału internetowego sprzedaż oferowanych produktów zacznie szybko rosnąć. Dzięki informacjom i reklamom propagowanym za pośrednictwem mediów społecznościowych oraz marketingu szeptanego rzeczywiście pierwsi użytkownicy zaczynają pojawiać się w sklepie i nabywać produkty. Jednak ruch nie jest tak duży, jak spodziewał się tego właściciel. Główna przyczyna leży w braku witryny w wynikach wyszukiwania. Wówczas pierwsze pytanie, jakie pada, to jak indeksować stronę?
Polega ono na dodaniu witryny do wyszukiwarki Google. Jest to proces, podczas którego robotom przekazuje się różnorodne informacje, pozwalające na umieszczenie strony WWW na SERP (Search Engine Results Page), a więc stronie z wynikami wyszukiwania.
Osoby, które zastanawiają się, jak zaindeksować stronę w Google, wskazuje się, że proces ten opiera się na zbieraniu przez roboty Google określonych informacji, jakie dotyczą witryny i są zawarte w jej ramach. Obejmuje to w szczególności:
Internauci, podczas korzystania z wyszukiwarki, w rzeczywistości przeszukują bazę danych (indeks), w której informacje zostały zgromadzone przez specjalnie do tego przeznaczone narzędzia. Są nimi Googleboty, czyli roboty sieciowe, które są określane również jako crawlery. To właśnie one decydują o tym, jak indeksować stronę. Stale dokonują systemowej analizy plików dostępnych w formatach PDF czy HTML, przy czym szczególną uwagę skupiają na nowych treściach dostępnych w Internecie. Dlatego przedmiotem zainteresowania z ich strony są wszelkiego typu linki – podążają one za nimi i docierają do kolejnych witryn oraz portali internetowych.
Wielu właścicieli i administratorów stron WWW zastanawia się, jak zaindeksować stronę w Google, by było to korzystne z punktu widzenia pozycjonowania. Proces ten nie jest łatwy, gdyż wymaga przeprowadzenia wielu czynności. Dotyczą one SEO.
Należy pamiętać o tym, że zanim dojdzie do indeksacji, realizowane jest crawlowanie. Polega ono na skanowaniu i analizowaniu przez roboty całej witryny oraz poszczególnych jej zakładek. Googleboty przechodzą pomiędzy podstronami, pozyskując informacje, które są niezbędne do zaindeksowania witryny. Crawlowanie nie jest jednak równoznaczne z tym, że strona została umieszczona w indeksie.
Można zastanawiać się, jak indeksować stronę, by przyspieszyć ten proces. Należy bowiem pamiętać, że może on trwać kilka dni, ale nierzadko działania z tym związane przedłużają się aż do kilku miesięcy. Dlatego warto stosować zasady SEO i przeprowadzić efektywne pozycjonowanie. Roboty będą częściej i chętniej odwiedzać te strony WWW, które:
O tego typu kwestie warto zadbać w trakcie budowy witryny, zanim dojdzie do jej indeksacji przez roboty sieciowe. Dzięki temu dylemat typu jak zaindeksować stronę w Google nie będzie znaczącym problemem dla właściciela strony WWW.
Roboty sieciowe stale skanują Internet w poszukiwaniu nowych stron WWW. Stosowane są różnorodne algorytmy, przy czym Google w ciągły sposób je udoskonala, dzięki czemu mogą skutecznie rozpoznawać już nie tylko słowa kluczowe, ale również kontekst, w jakim zostały one użyte, a nawet błędy pod postacią literówek.
Odpowiadając na pytanie, jak zaindeksować stronę w Google, należy zaznaczyć, że odbywa się to automatycznie. Dochodzi do tego w następstwie gromadzenia i przetwarzania danych przez Googleboty, co jest podstawą do tworzenia indeksu. By proces ten przebiegł efektywnie, konieczne jest umożliwienie robotom sprawnego działania.
Zastanawiając się, jak indeksować stronę, pod uwagę należy wziąć dwa parametry:
Osoby, które poszukują informacji na temat tego, jak zaindeksować stronę w Google, muszą wziąć pod uwagę to, że roboty sieciowe w pierwszej kolejności przeprowadzają tzw. indeksowanie mobile-first. Dotyczy ono mobilnej wersji witryny internetowej. Jeśli strona dysponuje taką wersją, może być szybciej indeksowana – wynika to ze stale rosnącej liczby użytkowników smartfonów i tabletów. Oczywiście, w sytuacji, gdy witryna nie działa na urządzeniach mobilnych, także będzie podlegała indeksacji. Proces ten będzie jednak trwał znacznie dłużej, co z punktu widzenia pozycjonowania SEO jest niekorzystne.
Nie zawsze oparcie się wyłącznie na automatycznej, realizowanej przez roboty procedurze może przynieść efekty. Oczywiście, prędzej czy później każda witryna zostanie zaindeksowana, gdyż Google kładzie silny nacisk na usprawnienie wszelkich procesów. Służą do tego liczne boty. Jednak wielu użytkowników, zastanawiając się, jak indeksować stronę, decyduje się na samodzielne przesłanie zgłoszenia do indeksu Google.
Jest to korzystne ze względu na:
Przesłanie zgłoszenia witryny do indeksu w sposób ręczny jest łatwe i pozwala na to, by strona pojawiła się w wynikach wyszukiwania już nawet po kilkunastu minutach. Dlatego dla wszystkich osób, które poszukują informacji na temat tego, jak zaindeksować stronę w Google, takie rozwiązanie jest wysoce zalecane. Można to uczynić za pomocą panelu Google Search Console, gdzie, wchodząc do zakładki „Mapy witryny”, a następnie „Dodaj nową mapę witryny”, należy wkleić link do pliku sitemap.xml i kliknąć opcję „Dodaj”.
Działania te warto wykonać dla wszystkich map witryn oddzielnie, a także zrealizować je dla każdego pojedynczego adresu w przypadku pojawienia się nowej zakładki czy artykułu. GSC umożliwia również przesłanie aktualizacji, jeśli strona została odświeżona, w tym pod kątem pozycjonowania. Konieczne do tego jest sformułowanie odpowiedniej prośby – umożliwia to wklejenie w górnym pasku GSC adresu strony i zaznaczenie opcji „Poproś o indeksowanie”.
Odpowiedź na to pytanie brzmi – nie. Z indeksowania powinno się wykluczyć witryny:
Osoby, które zarządzają tego typu witrynami, nie powinny w ogóle interesować się tym, jak zaindeksować stronę w Google. Byłoby to bowiem działaniem niepożądanym, w tym z punktu widzenia skuteczności pozycjonowania.
Indeksacji nie powinno się wykonywać również w przypadku stron, do których dostęp jest możliwy po wykonaniu określonej akcji przez użytkownika. Może to być np. zarejestrowanie się w e-sklepie, przekazanie adresu e-mailowego czy skorzystanie z formularza kontaktowego. Zaindeksowanie takiej strony spowoduje, że duża liczba odbiorców będzie ją odwiedzała, jednak nie wykonają oni oczekiwanej przez właściciela akcji.
Nierzadko wydaje się nam, że indeksacja została prawidłowo przeprowadzona, jednak nasza witryna nie pojawia się w wynikach wyszukiwania. Przyczyn takiej sytuacji może być kilka. Najczęściej chodzi o:
Czasem zdarza się, że strona została zaindeksowana, jednak znajduje się bardzo nisko na SERP. Ponownie pojawia się pytanie, jak indeksować stronę w Google, by proces ten był skuteczny. W tym wypadku przyczyna tkwi w złym pozycjonowaniu. Można więc dostrzec silne związki pomiędzy działaniami z zakresu SEO a indeksacją. By ten ostatni proces mógł zostać przeprowadzony prawidłowo, niezbędne jest zoptymalizowanie witryny, w tym pod kątem wartościowych treści, fraz kluczowych czy znaczników meta.
Każdy użytkownik w łatwy sposób może sprawdzić, czy jego strona została zaindeksowana. Wystarczy wejść w wyszukiwarkę Google i wpisać hasło: site:nazwa-domeny.pl. Gdy witryna pojawi się, oznacza to prawidłową indeksację. Jeśli jednak zostanie wyświetlony komunikat „podana fraza – site:nazwa-domeny.pl – nie została odnaleziona”, to konieczne jest wykonanie indeksacji. Dane na jej temat można również zweryfikować w Google Search Console.
Analizując kwestie, dotyczące tego, jak zaindeksować stronę w Google, należy pamiętać o tym, że proces ten jest realizowany automatycznie przez roboty sieciowe. Można jednak znacznie go przyspieszyć, w tym poprzez realizację pozycjonowania SEO przy wsparciu ze strony wyspecjalizowanej agencji marketingowej. Działania typu konfiguracja pliku robots.txt, utworzenie i wysłanie poprzez Google Search Console mapy witryny czy zapewnienie wartościowego contentu na stronie zapewniają sprawne crawlowanie i indeksowanie. Dzięki temu witryna znajdzie się wysoko w wynikach wyszukiwania i będzie szybko odnajdywana przez kolejnych użytkowników, co zapewni skuteczną konwersję.