Jak zaindeksować stronę w Google?

Jak zaindeksować stronę w Google?

Bezpłatna konsultacja

Działania z tego zakresu należy wykonać, by strona w ogóle mogła wyświetlać się w wynikach wyszukiwania. Jest to podstawowy warunek uzyskania konwersji, czyli osiągnięcia założonych przez właściciela witryny celów. Dotyczą one np. zwiększenia ruchu w obrębie poszczególnych zakładek czy skorzystania przez użytkownika z formularza kontaktowego.

Potrzeba indeksacji witryny w Google

Działania z tego zakresu należy wykonać, by strona w ogóle mogła wyświetlać się w wynikach wyszukiwania. Jest to podstawowy warunek uzyskania konwersji, czyli osiągnięcia założonych przez właściciela witryny celów. Dotyczą one np. zwiększenia ruchu w obrębie poszczególnych zakładek czy skorzystania przez użytkownika z formularza kontaktowego.

Jeśli strona nie zostanie zaindeksowana, użytkownicy, wpisując w Google określone frazy powiązane z treściami zawartymi w jej ramach, nie uzyskają w proponowanych wynikach odnośnika do tej strony. Nie będzie ona dla nich zupełnie widoczna, a zamiast niej pojawią się oferty konkurentów. Dlatego z pilnej potrzeby, jak zaindeksować stronę w Google, muszą zdawać sobie sprawę wszystkie osoby, które podejmują działalność w Internecie i oczekują konkretnych profitów, w tym finansowych, związanych ze sprzedażą produktów czy usług.

Przykładowo można podać sytuację, w której ktoś założył e-sklep. Oczekuje się, że dzięki wykorzystaniu kanału internetowego sprzedaż oferowanych produktów zacznie szybko rosnąć. Dzięki informacjom i reklamom propagowanym za pośrednictwem mediów społecznościowych oraz marketingu szeptanego rzeczywiście pierwsi użytkownicy zaczynają pojawiać się w sklepie i nabywać produkty. Jednak ruch nie jest tak duży, jak spodziewał się tego właściciel. Główna przyczyna leży w braku witryny w wynikach wyszukiwania. Wówczas pierwsze pytanie, jakie pada, to jak indeksować stronę?

Istota indeksowania

Polega ono na dodaniu witryny do wyszukiwarki Google. Jest to proces, podczas którego robotom przekazuje się różnorodne informacje, pozwalające na umieszczenie strony WWW na SERP (Search Engine Results Page), a więc stronie z wynikami wyszukiwania.

Osoby, które zastanawiają się, jak zaindeksować stronę w Google, wskazuje się, że proces ten opiera się na zbieraniu przez roboty Google określonych informacji, jakie dotyczą witryny i są zawarte w jej ramach. Obejmuje to w szczególności:

  • tytuły strony i podstron,
  • treści dostępne we wszystkich zakładkach, w tym w ramach nagłówków,
  • frazy kluczowe,
  • linki wewnętrzne,
  • obrazki i atrybuty ALT (są nimi opisy grafik i zdjęć znajdujących się na stronie, które są przydatne wówczas, gdy obrazy, z powodu np. słabego łącza, nie wyświetlają się użytkownikowi).

Internauci, podczas korzystania z wyszukiwarki, w rzeczywistości przeszukują bazę danych (indeks), w której informacje zostały zgromadzone przez specjalnie do tego przeznaczone narzędzia. Są nimi Googleboty, czyli roboty sieciowe, które są określane również jako crawlery. To właśnie one decydują o tym, jak indeksować stronę. Stale dokonują systemowej analizy plików dostępnych w formatach PDF czy HTML, przy czym szczególną uwagę skupiają na nowych treściach dostępnych w Internecie. Dlatego przedmiotem zainteresowania z ich strony są wszelkiego typu linki – podążają one za nimi i docierają do kolejnych witryn oraz portali internetowych.

Pierwsze kroki na drodze do skutecznej indeksacji witryny

Wielu właścicieli i administratorów stron WWW zastanawia się, jak zaindeksować stronę w Google, by było to korzystne z punktu widzenia pozycjonowania. Proces ten nie jest łatwy, gdyż wymaga przeprowadzenia wielu czynności. Dotyczą one SEO.

Należy pamiętać o tym, że zanim dojdzie do indeksacji, realizowane jest crawlowanie. Polega ono na skanowaniu i analizowaniu przez roboty całej witryny oraz poszczególnych jej zakładek. Googleboty przechodzą pomiędzy podstronami, pozyskując informacje, które są niezbędne do zaindeksowania witryny. Crawlowanie nie jest jednak równoznaczne z tym, że strona została umieszczona w indeksie.

Można zastanawiać się, jak indeksować stronę, by przyspieszyć ten proces. Należy bowiem pamiętać, że może on trwać kilka dni, ale nierzadko działania z tym związane przedłużają się aż do kilku miesięcy. Dlatego warto stosować zasady SEO i przeprowadzić efektywne pozycjonowanie. Roboty będą częściej i chętniej odwiedzać te strony WWW, które:

  • posiadają wersję mobilną i są responsywne, czyli dopasowane do ekranów smartfonów czy tabletów,
  • są wartościowe dla użytkowników, czyli zawarte w nich teksty mają odpowiednią jakość i są uporządkowane, w tym pod kątem doboru fraz kluczowych, stosowania akapitów oraz rozmieszczenia nagłówków,
  • posiadają sitemap, w której, w formie listy, zawarta jest cała struktura strony WWW, razem ze wszystkimi zakładkami,
  • są skonfigurowane pod kątem pliku robots.txt – za jego pomocą określa się, do których części witryny dostęp mogą uzyskiwać Googleboty,
  • posiadają wartościowe linkowanie, w tym do zewnętrznych, popularnych wśród użytkowników portali czy serwisów społecznościowych.

O tego typu kwestie warto zadbać w trakcie budowy witryny, zanim dojdzie do jej indeksacji przez roboty sieciowe. Dzięki temu dylemat typu jak zaindeksować stronę w Google nie będzie znaczącym problemem dla właściciela strony WWW.

Automatyczna indeksacja

Roboty sieciowe stale skanują Internet w poszukiwaniu nowych stron WWW. Stosowane są różnorodne algorytmy, przy czym Google w ciągły sposób je udoskonala, dzięki czemu mogą skutecznie rozpoznawać już nie tylko słowa kluczowe, ale również kontekst, w jakim zostały one użyte, a nawet błędy pod postacią literówek.

Odpowiadając na pytanie, jak zaindeksować stronę w Google, należy zaznaczyć, że odbywa się to automatycznie. Dochodzi do tego w następstwie gromadzenia i przetwarzania danych przez Googleboty, co jest podstawą do tworzenia indeksu. By proces ten przebiegł efektywnie, konieczne jest umożliwienie robotom sprawnego działania.

Zastanawiając się, jak indeksować stronę, pod uwagę należy wziąć dwa parametry:

  • crawl rate limit, czyli limit częstotliwości crawlowania – dotyczy maksymalnej liczby adresów URL, które podczas jeden witryny może zaindeksować robot; by nie doprowadzić do nadmiernego obciążenia serwera, warto, za pomocą Google Search Console, ustawić optymalną częstotliwość,
  • crawl demand, a więc zapotrzebowanie na indeksowanie – witryny, które są popularne wśród użytkowników, są częściej odwiedzane przez roboty, co pozwala nie tylko na uwzględnienie kolejnych aktualizacji witryny, ale również dotarcie do podstron, które w strukturze witryny znajdują się bardzo głęboko.

Osoby, które poszukują informacji na temat tego, jak zaindeksować stronę w Google, muszą wziąć pod uwagę to, że roboty sieciowe w pierwszej kolejności przeprowadzają tzw. indeksowanie mobile-first. Dotyczy ono mobilnej wersji witryny internetowej. Jeśli strona dysponuje taką wersją, może być szybciej indeksowana – wynika to ze stale rosnącej liczby użytkowników smartfonów i tabletów. Oczywiście, w sytuacji, gdy witryna nie działa na urządzeniach mobilnych, także będzie podlegała indeksacji. Proces ten będzie jednak trwał znacznie dłużej, co z punktu widzenia pozycjonowania SEO jest niekorzystne.

Sposoby, jak zaindeksować stronę w Google ręcznie

Nie zawsze oparcie się wyłącznie na automatycznej, realizowanej przez roboty procedurze może przynieść efekty. Oczywiście, prędzej czy później każda witryna zostanie zaindeksowana, gdyż Google kładzie silny nacisk na usprawnienie wszelkich procesów. Służą do tego liczne boty. Jednak wielu użytkowników, zastanawiając się, jak indeksować stronę, decyduje się na samodzielne przesłanie zgłoszenia do indeksu Google.

Jest to korzystne ze względu na:

  • szybkość indeksowania – roboty sieciowe nierzadko mogą pominąć niektóre podstrony lub wyszukać je po bardzo długim czasie; w przypadku ręcznego dodania do indeksu problemy te nie występują,
  • możliwość naprawy ewentualnych błędów popełnionych w fazie programowania, w tym dodania przez programistę komendy „noindex”, która wskazuje, że roboty nie powinny indeksować witryny,
  • zwiększenie skuteczności indeksacji w przypadku kolejnych aktualizacji strony WWW – pozyskanie przez Googleboty danych w tym zakresie może zająć dużo czasu.

Przesłanie zgłoszenia witryny do indeksu w sposób ręczny jest łatwe i pozwala na to, by strona pojawiła się w wynikach wyszukiwania już nawet po kilkunastu minutach. Dlatego dla wszystkich osób, które poszukują informacji na temat tego, jak zaindeksować stronę w Google, takie rozwiązanie jest wysoce zalecane. Można to uczynić za pomocą panelu Google Search Console, gdzie, wchodząc do zakładki „Mapy witryny”, a następnie „Dodaj nową mapę witryny”, należy wkleić link do pliku sitemap.xml i kliknąć opcję „Dodaj”.

Działania te warto wykonać dla wszystkich map witryn oddzielnie, a także zrealizować je dla każdego pojedynczego adresu w przypadku pojawienia się nowej zakładki czy artykułu. GSC umożliwia również przesłanie aktualizacji, jeśli strona została odświeżona, w tym pod kątem pozycjonowania. Konieczne do tego jest sformułowanie odpowiedniej prośby – umożliwia to wklejenie w górnym pasku GSC adresu strony i zaznaczenie opcji „Poproś o indeksowanie”.

Czy każda strona może zostać zaindeksowana?

Odpowiedź na to pytanie brzmi – nie. Z indeksowania powinno się wykluczyć witryny:

  • na szeroką skalę gromadzące i przetwarzające dane użytkowników,
  • prezentujące treści, które nie są unikalne – ich indeksacja generuje np. ryzyko nałożenia przez Google filtra algorytmicznego,
  • dostępne w wersjach testowych, nad którymi prace wciąż jeszcze trwają.

Osoby, które zarządzają tego typu witrynami, nie powinny w ogóle interesować się tym, jak zaindeksować stronę w Google. Byłoby to bowiem działaniem niepożądanym, w tym z punktu widzenia skuteczności pozycjonowania.

Indeksacji nie powinno się wykonywać również w przypadku stron, do których dostęp jest możliwy po wykonaniu określonej akcji przez użytkownika. Może to być np. zarejestrowanie się w e-sklepie, przekazanie adresu e-mailowego czy skorzystanie z formularza kontaktowego. Zaindeksowanie takiej strony spowoduje, że duża liczba odbiorców będzie ją odwiedzała, jednak nie wykonają oni oczekiwanej przez właściciela akcji.

Jak indeksować stronę – rozwiązywanie najczęstszych problemów

Nierzadko wydaje się nam, że indeksacja została prawidłowo przeprowadzona, jednak nasza witryna nie pojawia się w wynikach wyszukiwania. Przyczyn takiej sytuacji może być kilka. Najczęściej chodzi o:

  • nową stronę – indeksacja może trwać wiele miesięcy, dlatego w przypadku nowej witryny warto ręcznie przesłać zgłoszenie do indeksu Google,
  • dodanie komendy „noindex” na etapie programowania i przeoczenie jej usunięcia w momencie rozpoczęcia funkcjonowania witryny,
  • błędne skonfigurowanie pliku robots.txt,
  • zawirusowanie strony – powoduje to, że znacznie spada jej widoczność w przeglądarce lub nawet jest ona całkowicie wyłączona z możliwości wyświetlania na SERP; informacje w tym zakresie można pozyskać z Google Search Console,
  • nałożenie filtrów, w tym algorytmicznych, przez Google, co wynika np. z duplikacji treści na stronie i spamowania.

Czasem zdarza się, że strona została zaindeksowana, jednak znajduje się bardzo nisko na SERP. Ponownie pojawia się pytanie, jak indeksować stronę w Google, by proces ten był skuteczny. W tym wypadku przyczyna tkwi w złym pozycjonowaniu. Można więc dostrzec silne związki pomiędzy działaniami z zakresu SEO a indeksacją. By ten ostatni proces mógł zostać przeprowadzony prawidłowo, niezbędne jest zoptymalizowanie witryny, w tym pod kątem wartościowych treści, fraz kluczowych czy znaczników meta.

Każdy użytkownik w łatwy sposób może sprawdzić, czy jego strona została zaindeksowana. Wystarczy wejść w wyszukiwarkę Google i wpisać hasło: site:nazwa-domeny.pl. Gdy witryna pojawi się, oznacza to prawidłową indeksację. Jeśli jednak zostanie wyświetlony komunikat „podana fraza – site:nazwa-domeny.pl – nie została odnaleziona”, to konieczne jest wykonanie indeksacji. Dane na jej temat można również zweryfikować w Google Search Console.

Podsumowanie

Analizując kwestie, dotyczące tego, jak zaindeksować stronę w Google, należy pamiętać o tym, że proces ten jest realizowany automatycznie przez roboty sieciowe. Można jednak znacznie go przyspieszyć, w tym poprzez realizację pozycjonowania SEO przy wsparciu ze strony wyspecjalizowanej agencji marketingowej. Działania typu konfiguracja pliku robots.txt, utworzenie i wysłanie poprzez Google Search Console mapy witryny czy zapewnienie wartościowego contentu na stronie zapewniają sprawne crawlowanie i indeksowanie. Dzięki temu witryna znajdzie się wysoko w wynikach wyszukiwania i będzie szybko odnajdywana przez kolejnych użytkowników, co zapewni skuteczną konwersję.

W przypadku pytań zapraszamy do skorzystania z formularzy naszej agencji SXO.

ZOBACZ RÓWNIEŻ
WYBRANE WPISY BLOGOWE

    Zastanawiasz się
    dlaczego Twoja strona
    NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Firma SXO
    Firma SXO
    OCEŃ TXT

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Darmowa konsultacja

      Zastanawiasz się
      dlaczego Twoja strona
      NIE SPRZEDAJE?
      Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
      Rozpocznij chat
      Zamów rozmowę

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez ICEA SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ w celu nawiązania kontaktu. Więcej w Polityce prywatności.