Jak zachęcić klienta do zakupu w sklepie internetowym?

Jak zachęcić klienta do zakupu w sklepie internetowym?

Bezpłatna konsultacja

Aby odnieść sukces w e-commerce, musisz zrozumieć, że liczy się każdy odwiedzający. Za każdym razem, gdy ktoś trafi na Twoją stronę, pojawia się możliwość zawarcia z nim transakcji. Zasadniczy problem opiera się na pytaniu, jak zachęcić klienta do zakupu produktu? Chociaż wypracowanie konkretnej persony kupującego jest niezbędne do zbudowania skutecznej strategii marketingowej i sprzedażowej, trzeba pamiętać, że każdy klient jest wyjątkowy. To, co motywuje jedną osobę do zakupu, niekoniecznie musi działać na pozostałych użytkowników.

Aby osiągnąć dobre wyniki, nie wystarczy starać się zadowolić jeden typ klienta – trzeba spełnić potrzeby i oczekiwania wszystkich docelowych odbiorców. W tym celu sprzedawcy wykorzystują w swoich witrynach techniki psychologiczne i optymalizacyjne, które pomagają pobudzić konsumentów do określonego działania. Przyjrzyjmy się więc jakie narzędzia są dostępne i jak zachęcić klienta do zakupu w sklepie internetowym z ich pomocą.

Usługi wspierające aspekty sprzedażowe

Dodatkowe usługi mogą być wykorzystane jako zachęta do zakupu. Kupujący postrzegają je jako szczególną troskę i indywidualne podejście. Metoda ta pozwala na zbudowanie przewagi konkurencyjnej na rynku, stymulowanie sprzedaży oraz utrzymanie pozytywnego wizerunku sklepu internetowego w świadomości konsumenta. Na liście usług dodatkowych znajduje się m.in.:

  • bezpłatna dostawa towaru;
  • instalacja i konserwacja;
  • pakowanie prezentów;
  • zwrot pieniędzy w przypadku niezadowolenia z zamówienia;
  • dokonanie zakupu na raty lub pożyczkę;
  • bony upominkowe o różnych nominałach;
  • bezpłatna naprawa i serwis gwarancyjny;
  • całodobowe wsparcie obsługi.

Ta metoda zachęcania do zakupu obejmuje również zadbanie o jakościową i miłą obsługę oraz fachowe doradztwo przy wyborze produktu.

Zarządzanie cenami i promocjami

Najszybszy i najbardziej zauważalny efekt w postaci wzrostu sprzedaży dają wszelkiego rodzaju techniki cenowe. Szeroko stosowane są następujące działania:

  • Rabaty – bonusowe, dla określonych grup konsumentów w zależności od ilości zakupionych towarów, przy zakupie produktów w zestawach, przy kolejnym zamówieniu, „2 w cenie 1”, cashback ze zwrotem części środków po dokonaniu płatności.
  • Sprzedaż określonych grup towarów po obniżonej cenie w ujęciu procentowym.
  • Kupony i kody promocyjne – drukowane lub cyfrowe dokumenty uprawniające do otrzymywania dodatkowych bonusów i rabatów.
  • Karty umożliwiające zakup towarów ze zniżką stałą lub kumulatywną.

Jeśli zastanawiasz się, jak zachęcić do zakupu produktu klienta, który się waha, to właśnie okazje cenowe mogą pomóc go zmotywować do działania. Dotyczy to zwłaszcza promocji o ograniczonym czasie trwania. Większość dzisiejszych konsumentów stara się oszczędzać pieniądze i nie odrzuca korzystnych ofert promocyjnych.

Metody zachęt cenowych są aktywnie wykorzystywane przez sklepy internetowe w różnych kierunkach. Pomagają:

  • pozbyć się ostatnich sztuk produktu;
  • sprzedawać słabo niedochodowe produkty;
  • sprzedawać towary z niewielkimi uszkodzeniami i wadami;
  • wyprzedawać przedmioty sezonowe, przestarzałe kolekcje;
  • zwiększać zainteresowanie kupujących firmą, produktem, usługą.

Działania obniżające ceny wymagają niewielkiego przygotowania. Trzeba jednak pamiętać o tym, by nie przeprowadzać ich zbyt często, a jednocześnie nie obniżać zbyt mocno cen ze stratą dla firmy.

Stymulacja przez zabawę i nagradzanie

Dobrym sposobem na zachęcenie klientów do sprzedaży są gry w różnych postaciach, np. loterie, konkursy, quizy. Często zbiegają się one w czasie ze świętami lub ważnymi datami – urodziny firmy, 8 marca, Nowy Rok. Aktywni uczestnicy i zwycięzcy otrzymają nagrody w postaci pieniędzy, upominków, rabatów, punktów lojalnościowych, darmowych towarów czy określonych przywilejów zakupowych. Warunki konkursów i zabaw powinny być spójne, jasne i niebudzące wątpliwości.

Dobrym sposobem motywacji klientów do zakupów są degustacje i darmowe próbki. Oczywiście w sklepie internetowym odbywa się to inaczej niż w tradycyjnym. Tutaj może otrzymać próbki produktów jako dodatek do zamówienia albo nabyć go na bezpłatny okres próbny. Ten drugi sposób jest szczególnie często wykorzystywany w przypadku sprzedaży produktów wirtualnych.

Aby zachęcić do powtórnych zakupów, stymulować ukierunkowaną sprzedaż i zwiększyć przepływ klientów, prezenty i nagrody można wręczać na różnych warunkach:

  • co 10, 100 lub 1000 klientowi;
  • przy zamówieniu na określoną kwotę;
  • przy zakupie konkretnych produktów.

Rodzaj i wysokość prezentu uzależniona jest od realizowanych celów oraz sytuacji finansowej firmy. Mogą to być zarówno duże drogie upominki, jak i drobne podarunki reklamowe z logo sklepu internetowego.

Aspekt wizualny

A jak zachęcić klienta do zakupu kosmetyku o miłym zapachu albo ubrania przyjemnego w dotyku? W każdym z tych przypadków sprzedaż stacjonarna produktu będzie się opierała o jego pozytywne cechy rejestrowane przez inne zmysły niż wzrok. Sklep internetowy pozbawiony jest takich możliwości, dlatego najważniejszą rolę odgrywa tu content wizualny, czyli wysokiej jakości zdjęcia, a w miarę możliwości również filmy prezentujące produkt. Według badań 9 na 10 osób przyznaje, że ten aspekt wpływa na ich decyzje zakupowe.

Kiedy odwiedzający nie mogą dotknąć, przymierzyć, zważyć ani powąchać produktu, pozostaje im tylko zobaczyć go z każdej strony. Zawsze używaj obrazów wysokiej jakości. Niewyraźne i zbyt małe zdjęcia, a nawet niewłaściwie dobrane kolory kompozycji mogą odstraszyć klienta. Ważne jest także ujednolicenie fotografii i tworzenie ich w spójnym stylu. Niezwykle przydatną opcją jest umieszczenie modelu 3D dowolnego produktu ze średniego lub wysokiego segmentu cenowego. Możliwość obracania produktu o 360 stopni jest całkiem niezłym substytutem oglądania go w świecie rzeczywistym.

Tworzenie programów lojalnościowych

Osobnym rodzajem motywacji dla klientów są programy lojalnościowe. Przy opracowywaniu kompetentnej oferty można je wykorzystać do zaangażowania kupującego w interakcję ze sklepem na długi czas, stale stymulując go do dokonywania nowych zakupów. Programy lojalnościowy nie dają natychmiastowego efektu, są raczej obiecującą inwestycją na przyszłość. Zwiększają częstotliwość powtórnych zakupów, zmniejszają budżet na przyciągnięcie nowych klientów i budują lojalność wobec marki.

Główne zasady tworzenia programu to trzymanie się określonego celu, formułowanie prostych i zrozumiałych warunków, składanie wartościowej oferty, stosowanie personalizacji. Koncepcja wysokiej jakości programów lojalnościowych obejmuje następujące elementy:

  • korzyści w postaci rabatów, nagród, ekskluzywnych okazji;
  • spersonalizowane informacje o promocjach, towarach i usługach, z uwzględnieniem zainteresowań i preferencji Klienta;
  • indywidualny system płatności;
  • życzenia z okazji świąt ogólnych i osobistych;
  • quizy, konkursy, elementy grywalizacji.

Uczestnicy są dołączaniu do systemu lojalnościowego po spełnieniu określonych warunków, np. po rejestracji i pierwszym zakupie w sklepie, przy zamówieniu na określoną kwotę lub po dokonaniu kilku zakupów.

Wyskakujące reklamy pop-up po przejściu na stronę

Najłatwiejszym sposobem na zachęcenie ludzi do zakupu przy pierwszej wizycie na stronie jest reklama pop-up – specjalna oferta, która pojawia się na ekranie w ciągu kilku sekund od przejścia użytkownika do Twojego sklepu. Po zapoznaniu się z taką ofertą odwiedzający zaczyna rozważać potencjalny zakup.Poniżej znajdują się przykładowe sugestie, które możesz zastosować w wyskakujących reklamach:

  • kod promocyjny w zamian za e-mail;
  • kody promocyjne zarezerwowane tylko dla nowych klientów;
  • oferty z bezpłatną wysyłką;
  • ograniczone czasowo rabaty na wybrane produkty;
  • zamówienie obejmuje dodatkowe bezpłatne produkty, jeśli kupujący wyda określoną kwotę pieniężną;
  • oferty up-sale i cross-salle.

Aby włączyć reklamy pop-up w swoim sklepie internetowym, wybierz usługę, która bezproblemowo zintegruje się z oprogramowaniem Twojej platformy e-commerce.

Zakupy „gościnne”

Aby zachęcić klientów do zakupu produktów, musisz maksymalnie ułatwić im przechodzenie do Twojej witryny, znajdowanie towarów, dodawanie ich do koszyka i finalizowanie transakcji. Niektórzy konsumenci nie chcą w tym procesie tracić czasu na rejestrację konta, dlatego powinieneś umożliwić im zakupy bez rejestracji.

Zbieranie jak największej ilości danych od klientów jest oczywiście ważne i korzystne z wielu powodów, ale o wiele ważniejsza jest wstępna sprzedaż. Jeśli chcesz, aby do niej doszło, poproś użytkowników o podanie tylko tych informacji, które są niezbędne do zrealizowania zamówienia. Później będziesz mógł skontaktować się z nimi przez e-mail i zachęcić ich do utworzenia konto w Twoim sklepie. Postaraj się też, by cały proces rejestracji był maksymalnie łatwy i szybki.

E – mail do klientów, którzy porzucili koszyk

Jak zachęcić do zakupu klientów, którzy porzucili koszyki z wybranymi produktami? Tej kwestii nie warto ignorować, ponieważ bardzo często są to osoby praktycznie zdecydowane na zakup, ale z różnych powodów odkładające go na później. W wielu przypadkach wystarczy wysłać mailowe przypomnienie, by zmotywować ich do zakończenia rozpoczętej akcji. Aby takie maile były bardziej skuteczne, możesz zawrzeć w nich informacje pobudzające do działania, np.:

  • „Tylko 2 sztuki pozostały w magazynie!”;
  • „Przedmioty zostaną usunięte z koszyka po 2 godzinach!”;
  • „25 innych użytkowników kupiło ten produkt w zeszłym tygodniu!”;
  • opinie innych klientów;
  • specjalne rabaty, najlepiej ograniczone czasowo.

Personalizacja wszędzie tam, gdzie to możliwe

Dziś personalizacja w czasie rzeczywistym staje się coraz bardziej popularna we wszystkich typach witryn sprzedażowych, usługowych, a nawet informacyjnych. Podstawowa idea jest taka: jeśli to możliwe, powinieneś spróbować zmienić wygląd swojego zasobu na podstawie informacji o użytkowniku, który go przegląda, np.:

  • używaj nazw użytkowników w komunikatach;
  • polecaj podobne produkty, które mogą zainteresować odwiedzającego;
  • pokaż użytkownikom produkty, które zostawili w koszyku podczas poprzednich wizyt;
  • pokaż odwiedzającym produkty, biorąc pod uwagę ich stałe miejsce zamieszkania.

Spersonalizowane podejście powinno dawać odwiedzającym wrażenie, że ich znasz, rozumiesz ich potrzeby i możesz pomóc im je zaspokoić.

Prawidłowa konfiguracja sklepu

Nawet jeśli korzystasz z zaawansowanych technik sprzedaży, mogą one nie mieć sensu, jeśli sklep internetowy otwiera się wolno, ma skomplikowany interfejs, jest przeciążony reklamami i ogólnie słabo zoptymalizowany. Dlatego droga do zwiększenia zysków powinna zacząć się od technicznej strony zagadnienia, tak aby Twoi potencjalni klienci w ogóle doszli do etapu składania zamówienia.

Pełny audyt witryny

Możliwe, że Twój sklep ma szereg problemów technicznych, które zniechęcają klientów do zakupów. Mogą to być błędy w procesie autoryzacji i rejestracji na koncie osobistym, niedziałający przycisk koszyka, problemy z wysyłaniem potwierdzeń na e-mail i wiele innych. Jeśli nie rozumiesz technicznych zawiłości sklepu internetowego, skontaktuj się z profesjonalistą w celu przeprowadzenia audytu. Jest to punkt wyjścia do zwiększenia sprzedaży.

Szczegółowe opisy

Podaj potencjalnym nabywcom jak najwięcej przydatnych informacji o oferowanych produktach. Zastanów się, jakie pytania mają klienci, gdy przychodzą po Twój produkt, i udziel odpowiedzi na nie w karcie produktu. Nie używaj abstrakcyjnych czy ogólnikowych zwrotów, unikaj natarczywej sprzedaży. Zamiast tego pisz językiem korzyści i o realnych zaletach produktów.

Czytelność i użyteczność

Odwiedzający Twój sklep internetowy powinien od razu mieć pewność, że znajdzie w nim to, czego potrzebuje. Aby to zrobić, musisz zaimplementować następujące funkcje interfejsu:

  • blok popularnych produktów i kategorii na stronie głównej;
  • wyświetlanie polecanych i powiązanych produktów na stronie produktu;
  • publikacja dużych i szczegółowych zdjęć do każdego produktu;
  • w miarę możliwości – publikowanie filmów o zaletach produktów;
  • opinie innych klientów w widocznym miejscu.

Upewnij się, że każdy link i zapytanie w polu wyszukiwania w witrynie prowadzi do stron docelowych. W przeciwnym razie klienci po prostu nie znajdą tego, czego potrzebują.

Jak widać, do zwiększenia sprzedaży w sklepie internetowym można wykorzystać tradycyjne marketingowe metody promocji, klasyczne narzędzia PR, techniki promocji cenowej i pozacenowej w naturze i w formie gry. Większość z wymienionych tu narzędzi ma charakter krótkotrwały, epizodyczny. Wyjątkiem są metody marketingowe o długotrwałym, zrównoważonym efekcie, np. SEO, SMM czy programy lojalnościowe. Teraz, kiedy wiesz, jak zachęcić klienta do kupna produktu, możesz wybrać te rozwiązania, które najlepiej odpowiadają na potrzeby Twojego sklepu.

Skontaktuj się z naszą agencją SXO już teraz jeśli chcesz dowiedzieć się więcej. Chętnie umówimy się z Tobą na bezpłatną konsultację i ustalimy szczegóły naszej współpracy. Odkryj skuteczną strategię SEO dzięki nam! Czekamy na Ciebie!

ZOBACZ RÓWNIEŻ
WYBRANE WPISY BLOGOWE

    Zastanawiasz się
    dlaczego Twoja strona
    NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Firma SXO
    Firma SXO
    OCEŃ TXT

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Darmowa konsultacja

      Zastanawiasz się
      dlaczego Twoja strona
      NIE SPRZEDAJE?
      Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
      Rozpocznij chat
      Zamów rozmowę

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez ICEA SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ w celu nawiązania kontaktu. Więcej w Polityce prywatności.