Jak ważne jest UX dla e-commerce?

Bezpłatna konsultacja

Użyteczność serwisów internetowych to jeden z najważniejszych czynników wpływających na konwersję i popularność marki w sieci. Jako że konkurencyjność branży e-commerce wzrasta z dnia na dzień, przedsiębiorcy coraz większą wagę przykładają do optymalizacji swoich stron, dbając nie tylko o spełnienie wymogów wyszukiwarek, ale też zaspokojenie potrzeb i oczekiwań swoich odbiorców. Z tego względu omówimy więc zagadnienie UX e-commerce oraz przedstawimy najważniejsze powody, dla który warto zadbać o ten aspekt.

Czym jest UX?

UX (User Experience) to zestaw doświadczeń, jakie towarzyszą użytkownikowi podczas korzystania z produktu cyfrowego. Na wrażenia odbiorców wpływ ma wiele czynników, nie tylko natury stricte funkcjonalnej, ale też estetycznej. Trzeba pamiętać, że im bardziej zadowolony będzie konsument, tym większe szanse, że zdecyduje się na zakup konkretnego produktu lub na skorzystanie z oferowanej usługi. Warto więc kompleksowo zadbać o użyteczność swojego serwisu, optymalizując go zarówno pod kątem SEO, jak i UX.

Co wpływa na UX sklepów internetowych?

Użyteczność sklepów internetowych jest bardzo ważnym elementem, który ma bezpośredni wpływ na sprzedaż i zaufanie do marki. Zoptymalizowany pod kątem doświadczeń użytkowników serwis nie tylko cieszy się dużym zainteresowaniem w branży, ale też lepiej pozycjonuje się w wynikach wyszukiwania Google, co dodatkowo wspiera rozwój biznesu online. Warto więc znać czynniki wpływające na UX e-commerce. Oto najważniejsze z nich.

Struktura zawartości

Pierwszym elementem, jaki należy wziąć pod uwagę, optymalizując witrynę e-commerce, jest zawartość serwisu. Podczas opracowywania strategii treści trzeba uwzględnić najważniejsze potrzeby i oczekiwania docelowych odbiorców oraz dostosować do nich strukturę witryny. Koncepcją UX sklepów internetowych jest bowiem maksymalne uproszczenie interfejsu oraz zastosowanie rozwiązań, które korzystnie wpłyną na wrażenia klientów. Na co zwrócić wówczas szczególną uwagę? Oto najważniejsze elementy, jakie należy zoptymalizować, aby zyskać zaufanie konsumentów:

  • treści dostosowane do danej branży,
  • utrzymanie odpowiedniego przekazu,
  • dostosowanie tonu treści do charakterystyki marki,
  • zastosowanie nowoczesnych i popularnych w danej branży materiałów,
  • możliwość personalizacji wyglądu witryny,
  • intuicyjne poruszanie się po serwisie.

Aspekty wizualne

Nawet najbardziej funkcjonalna witryna nie spotka się z zainteresowaniem użytkowników, jeśli jej wygląd nie zrobi dobrego, pierwszego wrażenia. Aby kompleksowo zadbać o UX sklepów internetowych, należy więc maksymalnie skupić się na wizualnych aspektach serwisu. Warto wówczas zwrócić uwagę na następujące elementy:

  • rozmiar i kolor czcionki – tekst nie może być ani za duży, ani za mały, a jego kolor powinien znacznie różnić się od barwy tła;
  • jakość obrazów – zbyt duże lub niskiej jakości obrazy bardzo negatywnie wpływają na wrażenia użytkownika, dlatego warto publikować wyłącznie grafiki o wysokiej rozdzielczości;
  • rozmieszczenie poszczególnych elementów – najważniejsze treści powinny znaleźć się w najbardziej widocznych miejscach, aby odbiorca nie musiał zbyt długo ich szukać;
  • widoczność banerów i reklam – jednym z najskuteczniej zniechęcających klienta czynników są wyskakujące okienka oraz duże banery przysłaniające najważniejsze treści, dlatego warto je maksymalnie ograniczyć.

Funkcjonalność

Poruszanie się po witrynie oraz przechodzenie do kolejnych etapów zakupowych powinno być tak łatwe, jak to tylko możliwe. Niezadowolony z funkcjonalności serwisu użytkownik szybko go bowiem opuści, a szanse na to, że zdecyduje się do niego wrócić w przyszłości, są dość niskie. Aby więc zoptymalizować UX e-commerce, należy zwrócić uwagę na następujące elementy:

  • intuicyjność menu i łatwość poruszania się po witrynie;
  • widoczność przycisków call to action;
  • zrozumiała struktura linków wewnętrznych;
  • brak łańcuchów przekierowań;
  • brak błędów w serwisie;
  • bezpieczeństwo transakcji;
  • szybki czas ładowania witryny;
  • dostosowanie funkcjonalności do urządzeń mobilnych.

Usatysfakcjonowani użytecznością witryny konsumenci nie tylko częściej decydują się na zakupy w sklepach internetowych, ale też dzielą się swoimi pozytywnymi wrażeniami ze znajomymi, dzięki czemu świadomość marki rośnie, a biznes może się nieustannie rozwijać.

Dlaczego warto zadbać o UX e-commerce?

Dobrze zaprojektowany design sklepów internetowych okazać się może kluczem do sukcesu każdej marki. Jako że konkurencyjność branży e-commerce nieustannie wzrasta, przedsiębiorcy muszą dbać o nawet najmniejsze szczegóły swoich serwisów, aby zdobyć zaufanie potencjalnych klientów i wyprzedzić branżowych rywali.

Wielu twórców internetowych zapomina jednak o idei UX e-commerce, skupiając się wyłącznie na optymalizacji pod kątem wyszukiwarek. O ile wytyczne Google wciąż są ważne i należy się do nich stosować, badania wykazały, że w procesie pozycjonowania coraz większe znaczenie odgrywa użytkownik, a także jego odczucia. Dbając o podstawowe aspekty związane z użytecznością sklepów internetowych, można więc osiągnąć wiele korzyści istotnych dla rozwoju każdego współczesnego biznesu.

Większe zaufanie do marki

Jedną z najważniejszych zalet optymalizacji sklepu internetowego pod kątem UX jest budowanie zaufania do marki. Funkcjonalny, estetyczny i pozbawiony błędów serwis nie tylko podkreśla profesjonalizm firmy i zaznacza jakość jej usług, ale też zachęca klientów do nawiązania z nią długotrwałej relacji.

Istotnym czynnikiem witryny e-commerce jest bezpieczeństwo zakupów. Im bardziej wiarygodny wydaje się użytkownikom system transakcji, tym większe szanse, że dokonają zakupów. Warto więc zwrócić szczególną uwagę na uzyskanie certyfikatów bezpieczeństwa oraz zbudowanie godnego zaufania wizerunku marki.

Lepszy wizerunek firmy

Profesjonalny wygląd serwisu, wysoka jakość obrazów oraz intuicyjny system nawigacji pozytywnie wpływają na wizerunek firmy, zachęcając tym samym do podjęcia określonych działań. Jako że UX sklepów internetowych to przede wszystkim użyteczność i funkcjonalność danych elementów, szczególną uwagę należy zwrócić na czynniki, z którymi konsumenci mają bezpośredni kontakt.

Im bardziej zadowolony odbiorca, tym większe szanse, że ponownie skorzysta z usług marki i podzieli się pozytywną opinią ze swoimi znajomymi.

Wyższa sprzedaż

Celem każdego sklepu internetowego jest sprzedaż produktów lub usług. Wszystkie działania marketingowe i optymalizacyjne ukierunkowane powinny być zatem na pozyskiwanie klientów oraz zwiększanie konwersji. Dbałość o UX e-commerce jest w tym przypadku najlepszym sposobem na uzyskanie tych efektów, przy jednoczesnym zachowaniu pozytywnego wizerunku marki.

Funkcjonalna, atrakcyjna wizualnie witryna korzystnie wpływa na czas sesji, dzięki czemu szanse na to, że konsument zakończy pobyt faktycznym zakupem, są znacznie wyższe.

Lepsze pozycjonowanie

Doświadczenia użytkownika są istotnym elementem w procesie pozycjonowania sklepów internetowych. Optymalizacja witryny pod kątem UX gwarantuje bowiem wzrost ruchu i konwersji, co z kolei wpływa na jej pozycję w wyszukiwarce. Jako że dobra widoczność w Google niesie za sobą wiele ważnych korzyści, warto zadbać o doświadczenia swoich klientów, chociażby z uwagi na lepsze pozycjonowanie się w wynikach wyszukiwania.

Podsumowanie

UX sklepów internetowych to bardzo ważny element każdej strategii marketingowej. Jako że współczesnym przedsiębiorcom trudno wyróżnić się na tle konkurencyjnych marek, powinni oni szczególnie dbać o swoje relacje z odbiorcami, zapewniając im estetyczne, w pełni funkcjonalne witryny e-commerce. Trzeba jednak pamiętać, że proces optymalizacji pod kątem UX jest dość wymagający i czasochłonny, więc jego przeprowadzenie powinno być poprzedzone dokładnymi badaniami rynku oraz konkurencji. Aby więc nieco ułatwić sobie to zadanie, warto skorzystać z pomocy profesjonalnej agencji SEO, dzięki której uzyskanie miana lidera w branży będzie o wiele łatwiejsze.

ZOBACZ RÓWNIEŻ
WYBRANE WPISY BLOGOWE

    Zastanawiasz się
    dlaczego Twoja strona
    NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Firma SXO
    Firma SXO
    OCEŃ TXT
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 8

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Darmowa konsultacja

      Zastanawiasz się
      dlaczego Twoja strona
      NIE SPRZEDAJE?
      Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
      Rozpocznij chat
      Zamów rozmowę

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez ICEA SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ w celu nawiązania kontaktu. Więcej w Polityce prywatności.