Pozycjonowanie to niezwykle ważny element marketingu sieciowego. Ma on znaczenie nie tylko w przypadku wielkich firm, ale także mniejszych biznesów lokalnych, z których usług skorzysta tylko określona, ograniczona grupa klientów.
Istnieje wiele sposobów, aby witryna internetowa znalazła się w czołówce wyników wyszukiwania. Ważne są zarówno aspekty czysto techniczne, jak chociażby kod strony i odpowiednie przekierowania, ale także oferowane klientom treści czy intuicyjność strony. Oczywiście, dla najlepszych i najbardziej długotrwałych efektów najlepiej prowadzić wszystkie te działania równolegle.
Jednym ze sprawdzonych sposobów na pozycjonowanie lokalne (i nie tylko lokalne!) jest odpowiednio uzupełniona wizytówka Google. Z dzisiejszego wpisu dowiesz się, czym jest wizytówka Google, jakie informacje powinna zawierać, co może dać Twojej firmie i dlaczego niektórzy mogą chcieć ją usunąć
Wizytówka Google to jeden z elementów organicznych wyników wyszukiwania, z którym z pewnością już kiedyś się zetknąłeś. W wersji desktopowej ma ona postać ramki, wyświetlającej się po prawej stronie ekranu, zaś w wersji mobilnej powinna wyświetlić się jako pierwszy wynik wyszukiwania.
Przykładowa wizytówka Google jednego z wrocławskich lokali
Podstawową informacją w wizytówce Google jest adres firmy, dlatego wizytówki pojawiają się także podczas wyszukiwania w mapach Google. Warto wspomnieć, że wyświetlenie się konkretnej wizytówki na wyższej pozycji może być również efektem reklamy płatnej:
Przykładowe wyniki wyszukiwania w mapach Google na hasło restauracja Wrocław
Oczywiście, nie wszystkie elementy będą pokrywać się w przypadku każdej z wizytówek. Istnieją jednak takie informacje, które są absolutnym minimum, aby wizytówka pojawiała się w wynikach wyszukiwania i dostarczała klientom odpowiednich wskazówek. Z całą pewnością są to:
Wizytówki Google zawierają także informacje dodatkowe, związane np. z charakterem świadczonych przez firmę usług lub aktualną sytuacją epidemiologiczną. Wśród nich można wymienić:
Wizytówka Google, a także jej uzupełnianie i aktualizowanie, jest istotna dla biznesu z co najmniej kilku powodów.
Jeśli w swojej wizytówce zawrzesz prawidłowe informacje, we właściwy sposób dobierzesz branżę i wreszcie użyjesz odpowiednich słów kluczowych, Twoja wizytówka będzie łatwiejsza do odnalezienia. Dodatkowo, jeśli dodasz do niej także swoją witrynę sieciową, przekierujesz nowy ruch właśnie na nią.
Żyjemy w dobie pośpiechu i jesteśmy niecierpliwi – to nie puste frazesy, a fakty. Klient, który nie odnajdzie w Twojej wizytówce poszukiwanych informacji, zamiast poświęcić czas na dłuższe poszukiwania, raczej oddali się w kierunku konkurencji. Właśnie dlatego tak ważne jest, byś zadbał o komplet najważniejszych informacji (takich jak adres firmy, godziny otwarcia czy telefon kontaktowy) i aktualizował je, gdy zajdą zmiany.
Dziś, gdy Twojego biznesu nie ma w sieci, po prostu nie istniejesz. Zadbana wizytówka Google, która nie tylko informuje klientów w sprawie najważniejszych kwestii, ale też dobrze się prezentuje, jest istotnym elementem budowania wizerunku online. Nie zapomnij zatem o atrakcyjnych zdjęciach swojego biura i nie wahaj się prosić zadowolonych klientów o rekomendację.
Wizytówka Google nie tylko informuje, ale też zachęca do skorzystania z usług Twojej firmy. Zadbana wizytówka spowoduje, że częściej będziesz wyświetlał się potencjalnym klientom w wynikach wyszukiwania, a trafny opis Twojej oferty lub dobre jakościowo zdjęcia zadziałają na Twoją korzyść.
To przykład częstej sytuacji, która skłania przedsiębiorców do poszukiwania informacji na temat likwidacji wizytówki. Tymczasem usuwanie firmy z Google wcale nie jest takie proste i, jeśli Twoja firma nadal funkcjonuje, jest w zasadzie niemożliwe.
Co więcej, próbując usunąć wizytówkę swojej nadal działającej firmy, możesz potencjalnie przynieść sobie więcej szkody niż pożytku. W sytuacji, gdy Twoja działalność nadal będzie funkcjonować, możesz utracić kontrolę nad wizytówką, która nadal będzie widoczna w sieci.
Opinie także nie znikają w przeciągu kilku minut, dlatego zastanów się, czy możesz zadziałać w sposób mniej inwazyjny:
Poniżej przedstawiamy aktualny sposób na usunięcie wizytówki Google w sytuacji, gdy Twoja firma zakończyła już działalność. W tym celu możesz zdecydować się na kilka różnych ścieżek.
Twoje zgłoszenie zostanie wówczas przesłane do weryfikacji przez Google.
Pierwszą jest oznacz firmę jako zamkniętą na stałe. To opcja zdecydowanie bardziej radykalna. Gdy ją wybierzesz, widoczność wizytówki spadnie niemal do zera, a jej odnalezienie będzie mocno utrudnione. Pamiętaj jednak, że opinie powiązane z wizytówką nadal będą widoczne (znikną dopiero po weryfikacji Twojego zgłoszenia przez Google). W każdej chwili możesz też cofnąć to oznaczenie i przywrócić widoczność swojej wizytówce.
Druga to usuń wizytówkę. Na skutek wybrania tej opcji wizytówka nadal będzie się wyświetlać innym, jednak Ty stracisz możliwość zarządzania nią. Dodatkowo, jeśli zmienisz zdanie i zechcesz powrócić do administrowania wizytówki, będziesz musiał przejść cały proces weryfikacyjny od początku.
Wciąż pamiętaj jednak, że wizytówka Google nie znika jak za dotknięciem magicznej różdżki. Wyszukiwarka weryfikuje bowiem realne statusy przedsiębiorstw, a sama wizytówka powiązana jest z innymi usługami Google (np. ze wspomnianymi wcześniej Mapami Google), dlatego na skutki usunięcia wizytówki będziesz musiał trochę poczekać.
Jeśli obawiasz się np. działań nieuczciwej konkurencji, która mogłaby chcieć zaszkodzić Ci właśnie w taki sposób, uspokajamy: to raczej niemożliwe.
Aby usunąć wizytówkę Google należy mieć dostęp do konta Google, powiązanego z daną wizytówką. Dodatkowo, jak już wspomnieliśmy, wyszukiwarka weryfikuje każde zgłoszenie i porównuje je ze stanem faktycznym.
I najważniejsze: w sytuacji, gdy Twoja firma nadal jest aktywna, nie podejmuj nigdy pochopnej decyzji co do usunięcia wizytówki. Nawet, jeśli pojawiło się na niej kilka niepochlebnych sytuacji, często dużo lepiej jest zapracować na nieco lepszą opinię i poprosić zadowolonych klientów o rekomendacje, niż zakładać nową wizytówkę i rozpoczynać wszystko od początku.