Jak tworzyć przyjazne dla SEO adresy URL (krok po kroku)?

Jak tworzyć przyjazne dla SEO adresy URL (krok po kroku)?

Bezpłatna konsultacja

Adres URL (Uniform Resource Locator) to ujednolicony format adresowania. Określa on lokalizację zasobu umiejscowionego w sieci. Jedna strona może mieć pięć, dziesięć, a nawet sto adresów URL – każdy przypisany do konkretnej podstrony. Za ich pomocą użytkownicy oraz boty indeksujące wyszukiwarki odczytują zawartość podstrony. Jednak, aby ten proces przebiegał pomyślnie, adres URL musi być odpowiednio zbudowany. Co to znaczy? Jak krok po kroku stworzyć przyjazny adres URL? Wyjaśniamy!

Czym jest i jak wygląda przyjazny adres URL?

Przyjazny adres URL powinien być krótki i pozbawiony niepotrzebnych znaków. Odpowiedni adres ma w logiczny sposób opisywać zawartość podstrony, a także zawierać słowo kluczowe.

Przykład adresu URL strony Google



Przykład adresu URL podstrony w serwisie Allegro


Każdy URL wygląda inaczej, jednak schemat budowy zawsze jest taki sam. Adres podstrony składa się z takich elementów jak:

  • Protokół (np. https) – określa sposób, w jaki użytkownik uzyskuje dostęp do danego zasobu. Https oznacza, że na stronie został wdrożony protokół SSL, dzięki czemu połączenie jest bezpieczne.
  • Nazwa domeny z rozszerzeniem (np. allegro.pl) – prowadzi do serwera lub miejsca na serwerze, w którym znajduje się dany element (zasób).
  • Ścieżka do pliku (np. kategoria/rowery-i-akcesoria-rowery) – opisuje drogę dostępu do konkretnego zasobu.

W bardziej rozbudowanych adresach mogą pojawić się też parametry, zapytania i odnośniki do konkretnej sekcji na stronie.

Dlaczego adres URL musi być przyjazny dla SEO, czyli spełniać opisane wcześniej warunki? Otóż jest on informacją zarówno dla użytkowników, jak i robotów wyszukiwarki – przedstawia, co dokładnie znajduje się na danej podstronie. Gdyby zawierał nielogiczny ciąg znaków, wyszukiwarka mogłaby mieć problem z odczytaniem zawartości strony, co w konsekwencji negatywnie wpłynęłoby na indeksowanie oraz pozycję strony.

Dla użytkowników przyjazny adres URL jest natomiast bardziej wiarygodny niż ciąg przypadkowych znaków.

Tworzenie przyjaznych adresów URL krok po kroku

Jak stworzyć przyjazny dla SEO adres URL? Należy stosować się do zasad opisanych na początku – adres musi być krótki oraz zrozumiały dla robotów i ludzi. Jak to zrobić?

Krok 1: zadbaj o odpowiedni protokół szyfrowania

W pierwszej kolejności trzeba zadbać o kwestie bezpieczeństwa, czyli certyfikat SSL. Przyjazny dla SEO adres URL ma przedrostek https, co znaczy, że połączenie jest szyfrowane. Wyszukiwarka Google zwraca na to uwagę i oznacza serwisy bez SSL jako niebezpieczne.

Taki komunikat wyświetla się, gdy użytkownik wchodzi na stronę, dlatego może przyczynić się do wysokiego współczynnika odrzuceń. To z kolei jest informacją dla Google, że strona nie spełnia wymagań użytkowników, dlatego lepiej nie wyświetlać jej na wysokich pozycjach.

Przykład adresu strony niezabezpieczonej



Przykład adresu strony zabezpieczonej


Certyfikat SSL trzeba wykupić, a następnie wdrożyć na stronie. Obecnie jest to raczej standard w ofertach firm hostingowych.

Krok 2: uporządkuj menu na stronie

Aby tworzenie przyjaznych adresów URL było łatwiejsze, warto uporządkować strukturę strony. W sklepie internetowym należy stworzyć kategorie i podkategorie. Dzięki temu adres do podstrony produktu będzie jasno określał ścieżkę dostępu. Istotne jest to, aby stosować odpowiednią hierarchię, wtedy adres URL będzie odzwierciedlał nawigację na stronie.

Przykład poprawnej ścieżki dostępu


Krok 3: dodaj słowa kluczowe

W adresie URL warto umieścić słowo kluczowe. Dzięki temu robot wyszukiwarki zorientuje się, co na danej podstronie jest najważniejsze, a to z kolei sprawi, że dopasowanie do zapytania użytkownika będzie bardziej trafne.

Przy odpowiedniej strukturze strony fraza zazwyczaj pojawia się tam samoistnie (np. nazwa kategorii). Trzeba natomiast unikać sztucznego upychania słów kluczowych i umieszczania w adresie zbyt dużej ich liczby.

Krok 4: usuń wielki litery i znaki diakrytyczne

Przyjazny dla SEO adres URL powinien zawierać tylko małe litery, bez znaków diakrytycznych (ą, ę, ż, ś, ń, ć, ź, ó, ł). Zamiast książki/dla-młodzieży powinno być ksiazki/dla-mlodziezy.

Przykład adresu URL z bezpiecznymi znakami


Wielkie litery w adresie URL nie zawsze są błędem, jednak niektóre serwery potrafią odróżnić je od małych liter. To może powodować pojawianie się błędu 404 lub tworzenie duplikatów. Dlatego dla pewności lepiej nie stosować ich wcale.

Krok 5: rozdziel wyrazy odpowiednim znakiem

Wyrazy opisujące ścieżkę dostępu do zasobu powinny być od siebie oddzielone. Wpłynie to na czytelność adresu. Czym oddzielać wyrazy w URL-ach? Najlepiej krótkim myślnikiem „-”. Niektórzy polecają też podkreślenia, jednak według wyszukiwarki Google lepiej sprawdzają się myślniki. W większości przypadków unikać należy też spacji, ponieważ zazwyczaj zamieniane są one na kod „%20”.

Przykład poprawnego rozdzielenia wyrazów


Krok 6: upewnij się, że adres jest czytelny

Gdy uporządkujesz strukturę strony i stworzysz adresy URL dla poszczególnych podstron, upewnij się, czy na pewno są one czytelne. Zastanów się, czy jasno opisują zawartość strony oraz miejsce, w jakim aktualnie znajduje się użytkownik.

Krok 7: upewnij się, że adres jest maksymalnie uproszczony

Strona powinna być podzielona na kategorie i podkategorie – zwłaszcza gdy jest to sklep internetowy. Jednak im więcej folderów, tym dłuższy będzie adres URL, a to nie jest wskazane. Adres powinien być maksymalnie uproszczony. Dlatego na sam koniec upewnij się, czy nie zawiera on niepotrzebnych znaków i dodatkowych parametrów.

Krótki adres wygląda bardziej wiarygodnie, łatwiej go zapamiętać, jest przyjazny do udostępniania, a do tego jest zalecany przez firmę Google – krótszy adres jest łatwiejszy do odczytania dla robotów wyszukiwarki, dlatego bez problemu mogą one zidentyfikować zawartość podstrony i dopasować ją do zapytania użytkownika.

ZOBACZ RÓWNIEŻ
WYBRANE WPISY BLOGOWE

    Zastanawiasz się
    dlaczego Twoja strona
    NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Firma SXO
    Firma SXO
    OCEŃ TXT

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Darmowa konsultacja

      Zastanawiasz się
      dlaczego Twoja strona
      NIE SPRZEDAJE?
      Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
      Rozpocznij chat
      Zamów rozmowę

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez ICEA SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ w celu nawiązania kontaktu. Więcej w Polityce prywatności.