Jak tworzyć poprawne struktury URL? Dowiedz się już teraz i stwórz poprawny adres dla swojej witryny!

Jak tworzyć poprawne struktury URL? Dowiedz się już teraz i stwórz poprawny adres dla swojej witryny!

Bezpłatna konsultacja

SEO obejmuje działania off-site oraz on-site. W ramach działań wchodzących w skład on-site wykonywanych jest szereg działań dostosowujących pozycjonowaną stronę internetową do wymagań wyszukiwarek internetowych. Jednym z ważnych elementów jest odpowiednia struktura URL. Czyli w najprostszych słowach odpowiednie skonfigurowanie linku tak aby ten odpowiadał na potrzeby botów wyszukiwarki i jednocześnie był czytelny dla użytkowników odwiedzających stronę internetową.

W pierwszej części tego artykułu opisano z jakich elementów składa się ścieżka adresu URL oraz przedstawiono na co warto zwrócić uwagę podczas optymalizacji struktury adresów URL. W dalszej części artykułu zwrócono uwagę na to, że struktura adresów URL powinna być także zoptymalizowana w treściach na stronie (między innymi w postaci dobrania odpowiednich anchorów). Na końcu artykułu przypominamy, że zmieniając adresy URL trzeba pamiętać o przekierowaniach, tak aby uniknąć błędów 404 (oraz ewentualnych innych nieporozumień wynikających ze zmienionych adresów URL).

Z jakich elementów składa się adres URL?

Żeby przejść do optymalizacji struktury adresu URL, kluczowe jest poznanie z jakich elementów składa się ścieżka w każdym adresie URL. Wyróżnić możemy co najmniej następujące elementy:

  • protokół,
  • nazwa domeny (host domeny lub subdomena),
  • katalog (ścieżka)
  • domena najwyższego poziomu (Top Level Domain – TLD).

https://przykladowa-strona.pl/blog/jak-tworzyc-poprawne-struktury-url

PROTOKÓŁ
Częścią niezmienną w każdym przypadku jest protokół. Jest to rozwiązanie, którego zadaniem jest przesyłanie treści i informacji w sieci. Wyróżniamy protokoły HTTP oraz HTTPS.

NAZWA DOMENY (HOST DOMENY LUB SUBDOMENA)
Nazwa domeny to, najprościej rzecz ujmując, nazwa strony internetowej. To jaką nazwę wybierzemy ma duże znaczenie dla sukcesu strony. Dlatego też szybko i łatwo zapamiętywalne domeny bywają sprzedawane za bardzo pokaźne kwoty.

DOMENA NAJWYŻSZEGO POZIOMU (TLD)
Domena najwyższego poziomu to końcówka adresu URL występująca po kropce. Najpopularniejsze i najczęściej spotykane to .com i .org, natomiast w Polsce najpopularniejszą domeną TLD jest oczywiście .pl.

Końcówki określane jako TLD służą przede wszystkim do klasyfikowania domeny pod względem lokalizacji geograficznej (np. końcówka .pl dla Polski) lub informują użytkownika o głównym przeznaczeniu witryny (np. końcówka .gov dla stron rządowych).

KATALOG (ŚCIEŻKA)
Kolejnym parametrem, który ma istotną rolę w przypadku tworzenia linku zgodnego z kryteriami SEO jest ścieżka prowadząca do odpowiedniego katalogu. Jest to tekst, który znajduje się za częścią określaną jako TLD i wskazuje na określony podfolder (pełniący rolę podstrony).

Jak powinna wyglądać przyjazna struktura URL?

Głównym zadaniem jest sprawienie aby treść w ścieżce URL była skonfigurowana w taki sposób, aby internauta patrząc na sam adres ścieżki był w stanie dowiedzieć się czego może oczekiwać po danej podstronie. Zatem w przypadku poprawnie skonfigurowanego adresu URL, wystarczy spojrzeć na adres URL by wiedzieć czy po kliknięciu zostaniemy przekierowani do zakładki kontakt czy na konkretny artykuł na blogu. Oczywiście im link jest klarowniejszy i jaśniej określa zawartość strony, tym zarówno użytkownicy jak i boty wyszukiwarek internetowych lepiej zrozumieją to, co mamy do zaoferowania.

Poniższy przykład idealnie obrazuje różnicę pomiędzy nieskonfigurowanym i mało czytelnym adresem URL, a tym, który jest skonfigurowany w znacznie bardziej czytelny sposób.

  1. http://przykladowy-sklep-budowlany.pl/kat.2111205,serv.25.price
  2. http://przykladowy-sklep-budowlany.pl/cennik-uslug/montaz-paneli

Jak łatwo zauważyć, bardziej przejrzystą i intuicyjną strukturą URL jest ta druga, która zawiera słowa “cennik usług” oraz “montaż paneli”.

Wskazówki, które pomogą w przygotowaniu odpowiedniej struktury:

✔ Umiejętne nasycenie słowami kluczowymi
Szczególnie interesującym zagadnieniem dla każdego kto planuje optymalizację adresów URL, jest pytanie o to jak należy umieścić słowa kluczowe w adresie URL. Umiejętne wstawienie pozycjonowanych fraz w adresie jest powszechną praktyką stosowaną przez specjalistów SEO. Trzeba jednak zachować w tej kwestii umiar. Można dla uproszczenia przyjąć, że wystarczy wstawić w adres URL jedną lub dwie frazy.

Przykład naturalnego zastosowania frazy „montaż paneli”:

  • https://www..przykładowy-sklep-budowlany.pl/blog/jak-wyglada-montaz-paneli

Przykład nieco nachalnego zastosowania frazy „montaż paneli”:

  • https://www.przykładowy-sklep-budowlany.pl/montowanie-paneli/montaż-paneli-warszawa/jak-wyglada-montaz-paneli

Umiejętne wstawiania słów kluczowych w adresie to podstawa, ale nie jest to jedyny aspekt na jaki należy zwrócić uwagę podczas optymalizacji adresów URL. Poniżej przedstawiamy kilka pozostałych wskazówek, które zdecydowanie warto mieć na uwadze.

✔ Unikalny adres URL
Każdy adres URL powinien być unikalny. Każda podstrona musi być dostępna pod niepowtarzalnym adresem URL. Należy zwrócić uwagę aby opisy były rzeczywiście unikalne. Częstym błędem jest powielanie podobnych adresów URL np. z liczbą dodaną na końcu adresu np. przykladowy-sklep-budowlany.pl/jak-wyglada-montaz-paneli oraz przykladowy-sklep-budowlany.pl/jak-wyglada-montaz-paneli -2. Oczywiście w tym przypadku sama mało zauważalna dwójka na końcu wpisu jest czymś co nie jest rekomendowane. Lepiej zmienić adres tak aby był zdecydowanie bardziej unikalny.

✔ Jasny i przemyślany tekst
Wyżej przedstawiony przykład adresu sklepu internetowego z usługami budowlanymi idealnie reprezentuje ideę prawidłowego wykorzystywania ścieżki opisowej. Im prostszy i bardziej czytelny adres, tym łatwiej jest zarówno ludziom jak i robotom odczytać co może się kryć pod danym linkiem. Co w efekcie ma wpływ nie tylko na czytelność, ale także na pozycjonowanie strony w wyszukiwarce. Oczywiście należy stosować słowa zamiast randomowych znaków alfanumerycznych.

✔ Można stosować myślniki
Dodanie myślnika pomiędzy słowami zdecydowanie poprawi czytelność struktury i pewnością nie wpłynie negatywnie na czytelność czy też jej złożoność. Jest to z reguły bardziej rekomendowane rozwiązanie niż pozostawienie dwóch słów bez żadnego rozdzielenia.

✔Im krótszy adres tym lepiej
Choć trudno jest wskazać minimalną lub zalecaną liczbę słów bądź też znaków, jakie powinny znajdować się w ścieżce linku, to też przyjęło się, że im jest ich mniej, tym lepiej. Złożone adresy URL, są mniej czytelne. Podobno wystarczy około 50 – 60 znaków w adresie URL. Co ciekawe, według niektórych szacunków adresy URL mające ponad 80 znaków są uważana za zbyt długie.

✔ Bezpieczniej stosować małe litery
W niektórych przypadkach zastosowanie małych i wielkich liter może być rozpoznawane. Jest to zależne od parametrów serwera oraz sposobu w jaki są nazwane katalogi. Żeby uniknąć jakichkolwiek nieporozumień bezpieczniejsze i czytelniejsze jest stosowanie małych liter.

✔ Unikanie polskich znaków
Raczej warto unikać polskich znaków. Polskie znaki przy kopiowaniu adresu URL mogą się zmienić w mało czytelny ciąg alfanumeryczny co nie wygląda za dobrze. Nawet jeśli polskie znaki są odczytywane przez roboty wyszukiwarek to i tak mogą one powodować różnego rodzaju nieporozumienia przy linkowaniu (np. nie do końca wiadomo jak adres URL z polskimi znakami wstawić w przypadku linkowania z anchorów). Dlatego żeby uniknąć tego typu nieporozumień lepiej po prostu nie stosować polskich znaków.

✔ Bezpieczeństwo zapewnione przez HTTPS
Współcześnie protokół HTTPS nie jest wymogiem jedynie dla stron z wrażliwymi danymi, lecz jest to coś co powinno się znaleźć praktycznie na każdej stronie internetowej. Protokół HTTPS zabezpiecza stronę poprzez szyfrowanie danych przekazywanych między serwerem a użytkownikiem, ponadto zapewnia integralność danych oraz wspomaga uwierzytelnianie. Poza aspektami dotyczącymi bezpieczeństwa protokół HTTPS może mieć znaczenie z punktu widzenia optymalizacji pod kątem wyszukiwarek internetowych. W 2019 roku Google zachęcało webmasterów do instalacji certyfikatu SSL. Natomiast w 2018 roku Google poinformowało, że brak protokołu HTTPS może skutkować utratą ruchu z wyszukiwarki.

Anchor text - czyli czym jest kotwica i czemu należy ją stosować

Zagadnienie dotyczące struktury adresów URL nie ogranicza się jedynie do prawidłowego skonfigurowania adresów wyświetlanych na pasku adresu w przeglądarce. Adresy URL występują także w treści, w formie tak zwanych anchor textów. Z pozoru jest to temat, który wydaje się osobnym zagadnieniem, ale warto mieć go na uwadze planując prawidłowe zarządzanie strukturą adresów URL w witrynie.

Kotwica to nic innego jak tekst opisujący hiperłącze. Jego zadaniem jest jak najprecyzyjniejsze opisanie adresu, na który użytkownik może się przenieść po kliknięciu w link. Odpowiednie zarządzanie kotwicami jest istotne z punktu widzenia SEO, gdyż wpływa na tak zwane linkowanie wewnętrzne i pomaga botowi wyszukiwarki w sprawnym poruszaniu się po stronie.

Jakie rodzaje anchorów wyróżniamy?

  • Exact match – dokładne dopasowanie słowa kluczowego. W tym przypadku klikalna jest cała fraza np. „tanie łóżka do salonu”. Jest to zdecydowane nakierowywanie wyszukiwarki na konkretne hasła, dlatego stosując tą metodę należy zachować ostrożność i nie stosować jej zbyt często.
  • Partial match – dopasowanie częściowe. W tym przypadku zamiast linkować całą frazę „tanie łóżka do salonu” wystarczy podlinkować np. „łóżka w okazyjnej cenie”. Tym samym dalej linkujemy słowo „łóżka” ale nie jest to fraza dokładnie taka jak ta którą zamierzamy pozycjonować. Tym samym partial match pozwala na zdecydowanie większą, dywersyfikację linkowania.
  • Branded – w tym przypadku klikalny tekst odnosi się do nazwy marki lub domeny strony np. „przykladowa-strona-meblarska.pl” lub „producent mebli abc”.
  • Naked – nagi anchor tekst to po prostu wykorzystanie „czystego” adresu URL jako kotwicy np. https://www.przykladowa-storna-meblarska.pl/
  • Zero match – znany również jako anchor generyczny, tekst taki zazwyczaj pełni rolę swoistego Call to Action. Oznacza to, że użytkownicy wykorzystują w nich wyrażenia jak, na przykład: „sprawdź teraz”, „kliknij”, „zobacz tutaj” itd.
  • Obraz – grafika także może pełnić funkcję linku. Jednakże, wtedy musimy upewnić się, że jej anchorem jest atrybut ALT. Wartości te informują roboty pozycjonujące o zawartości URL-u.

Dlaczego warto korzystać z anchorów?

Roboty wyszukiwarek wykorzystują kotwice w celu odnalezienia się w strukturze strony. Co więcej, bardzo często to właśnie kotwice służą jako pewnego rodzaju road map, który wyjaśnia o czym jest dana strona. Z punktu widzenia specjalisty SEO, jest to jeden ze sposobów na wzmocnienie wybranych słów kluczowych. Przed pojawieniem się algorytmu Pingwin bardzo często dochodziło do nieco kontrowersyjnych metod wykorzystania anchorów. Po prostu, niektóre osoby zajmujące się pozycjonowaniem były w stanie bardzo precyzyjnie „podsuwać” robotom dokładnie dopasowane słowa kluczowe. Obecnie roboty Google są bardziej czułe na to co skrywamy w kotwicach. Dlatego istotne jest to by rozkład anchorów był zdywersyfikowany. Innymi słowy, prawdopodobnie nie jest rekomendowane stosowanie wyłącznie jednego rodzaju anchorów (np. tylko exact match lub tylko brand).

Nie możemy jednak zapomnieć o tym, że anchory bywają użyteczne nie tylko dla robotów, ale także dla internautów. Umiejętnie podlinkowane podstrony zachęcają internautów do kliknięcia i zapoznania się z pozostałymi podstronami.

Zmiana adresu URL? Pamiętaj o przekierowaniu typu 301!

Jeśli planujemy od nowa zorganizować tworzenie linków i zoptymalizować strukturę adresów to zdecydowanie trzeba się zorientować jak przygotować się do takiego zadania tak aby nie okazało się, że zmiana adresu poskutkuje tym, że stare linki z dnia na dzień przestaną działać. Ratunkiem jest przekierowanie 301.

To sposób, który pozwala wysłać ruch internetowy ze starego adresu URL na zaktualizowany nowy adres. Jest to bardzo często wykorzystywane rozwiązanie, które według wielu specjalistów SEO powinno być traktowane niczym must have w przypadku rozpoczęcia pracy nad optymalizacją struktury adresów URL.

Przekierowanie 301 pozwala automatycznie przenieść pod nowy adres każdego użytkownika klikającego lub wpisującego w pasku adresu w przeglądarce stary adres. W ten sposób unikamy wyświetlania błędu 404.

Podsumowanie - pamiętaj, że poprawne tworzenie linku ma niebagatelne znaczenie dla SEO

Podsumowując, warto odnotować, że poprawne tworzenie struktury adresów URL, ma istotny wpływ na optymalizację strony dla wyszukiwarek internetowych. Jest to fundament działań z obszaru on – site. Poza istotnym wpływem na SEO starannie przygotowane linki pomagają internautom w intuicyjnym poruszaniu się po witrynie internetowej.

ZOBACZ RÓWNIEŻ
WYBRANE WPISY BLOGOWE

    Zastanawiasz się
    dlaczego Twoja strona
    NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Firma SXO
    Firma SXO
    OCEŃ TXT

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Darmowa konsultacja

      Zastanawiasz się
      dlaczego Twoja strona
      NIE SPRZEDAJE?
      Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.