Jak sprawdzić pozycję strony internetowej w Google?

Jak sprawdzić pozycję strony internetowej w Google?

Bezpłatna konsultacja

Celem każdego współczesnego przedsiębiorcy jest wysokie pozycjonowanie się w wyszukiwarce. Trudno się temu dziwić. Ulokowanie na szczycie listy wyników wyszukiwania to najlepszy sposób na rozszerzanie świadomości marki i zwiększanie sprzedaży. Aby osiągnąć ten efekt, konieczne jest podjęcie odpowiednich kroków marketingowych. Niezbędnym punktem podczas opracowywania strategii optymalizacyjnej okazuje się natomiast świadomość obecnej pozycji w sieci. Jak sprawdzić pozycjonowanie strony w Google? Przyjrzyjmy się temu bliżej!

Pozycjonowanie w Google – co warto wiedzieć?

Aby dowiedzieć się, jak sprawdzić pozycję strony w Google, warto na wstępie ustalić, czym owa pozycja jest. Otóż, jest to miejsce, jakie witryna zajmuje na liście wyników wyszukiwania pewnego słowa kluczowego. Wyszukiwarka prezentuje wówczas rezultaty w postaci rankingu Search Engine Results Page (SERP), na który składają się płatne reklamy, wyniki organiczne, mapy, grafiki, filmy czy też oferty produktów.

Pozycja w SERP zależy od wielu różnorodnych czynników. Algorytm Google bierze wówczas pod uwagę elementy, takie jak gęstość słów kluczowych na stronie, jakość metadanych, ruch w witrynie czy też aspekty techniczne (szybkość ładowania, czytelność treści, nawigacja). Warto zaznaczyć, że wyszukiwarka kieruje się ponad 200 odmiennymi kryteriami, dlatego pozycjonowanie nierzadko okazuje się dość wymagającym i czasochłonnym przedsięwzięciem.

Pozycjonowanie a słowa kluczowe

Słowa kluczowe są jednym z najważniejszych elementów pozycjonowania stron internetowych. Sprawdzenie pozycji strony w Google powinno się zatem rozpocząć od ustalenia konkretnych fraz, na które powinna się ona pojawić w SERP. Istnieje wiele rodzajów kluczowych fraz, które warto wówczas przeanalizować:

  • ogólne słowa kluczowe np. restauracja;
  • szczegółowe słowa kluczowe np. włoska restauracja;
  • brandowe słowa kluczowe np. włoska restauracja Poznań;
  • słowa kluczowe long tail np. jaka jest najlepsza włoska restauracja w Poznaniu.

Krótko mówiąc, sprawdzenie pozycji strony w Google bez znajomości słowa kluczowego, na które kierowane są jej treści, jest po prostu niemożliwe. Aby więc podjąć jakiekolwiek działania, konieczne jest zidentyfikowanie właściwych terminów, na które witryna powinna wyświetlać się w SERP. Pojawia się jednak pytanie: jak sprawdzić, na jakie frazy pozycjonowana jest strona?

Najlepszym sposobem na zidentyfikowanie słów kluczowych danej strony internetowej jest analiza za pośrednictwem Google Search Console. Narzędzie pozwala bowiem poznać wszystkie frazy, na które pozycjonowana jest witryna oraz określić, jak często użytkownicy klikają w jej link w SERP. GSC umożliwia ponadto sprawdzenie wyników w konkretnym zakresie czasowym, dzięki czemu możliwa jest dokładna ocena skuteczności podejmowanych działań optymalizacyjnych.

Jak sprawdzić pozycję strony w Google?

Wiedząc już, czym jest pozycja w SERP i jak zidentyfikować słowa kluczowe, na które witryna jest pozycjonowana, nadchodzi pora, aby dowiedzieć się, jak sprawdzić pozycjonowanie strony w Google.

Aby witryna miała szansę na pojawienie się na liście wyników wyszukiwania, konieczne jest upewnienie się, że strona jest poprawnie indeksowana. Jak to ustalić? W polu wyszukiwarki należy wpisać “sile:nazwa.strony.pl”. Jeśli uzyskane rezultaty będą zawierały nazwę witryny, oznacza to, że serwis jest zaindeksowany i można sprawdzić jego pozycję w SERP.

Istnieje kilka sposobów na sprawdzenie pozycji strony w Google:

  • analiza widoczności strony w Google Search Console;
  • ręczne sprawdzenie wyników wyszukiwania;
  • wykorzystanie narzędzi analitycznych.

Google Search Console

Wykorzystanie darmowego narzędzia Google Search Console podczas badań widoczności strony internetowej w wyszukiwarce to świetne rozwiązanie, które pozwala nie tylko zaoszczędzić czas i pieniądze, ale też uzyskać czytelne, zrozumiałe wyniki, co z punktu widzenia początkujących pozycjonerów jest bardzo ważnym aspektem. Platforma pozwala uzyskać dostęp do statystyk kliknięć, widoczności dla konkretnych słów kluczowych oraz pozycjonowania w danym przedziale czasowym. Dzięki Google Search Console możliwe jest więc nie tylko sprawdzenie pozycji strony w Google, ale też zbadanie skuteczności działań optymalizacyjnych na przestrzeni kolejnych tygodni, co pozwala na eliminację ewentualnych błędów i dostosowanie podejmowanych kroków do warunków w wyszukiwarce.

Ręczna analiza

Jak sprawdzić widoczność strony w Google? Jednym z często wybieranych przez początkujących przedsiębiorców rozwiązaniem jest ręczna analiza. Trzeba jednak zaznaczyć, że jest to dość czasochłonny i wymagający sposób. Aby działania te przyniosły pożądane wyniki, należy pamiętać o wylogowaniu się ze wszelkich kont narzędzi i aplikacji Gogole, które mogłyby zniekształcać uzyskiwane wyniki. Przydatne okazać się też może wyłączenie lokalizacji, która może mieć znaczący wpływ na pozycję konkretnych wyników wyszukiwania. Co więcej, operacja powinna być przeprowadzana w trybie incognito, co pozwoli pominąć wcześniejsze uwarunkowania wynikające z historii wyszukiwań.

Mimo iż jest to dość często wykorzystywana metoda analizy widoczności strony w Google, trzeba pamiętać, że często przynosi dość mało wiarygodne wyniki. Mylące efekty tej analizy, które zostają następnie wprowadzone do planu optymalizacyjnego, mogą okazać się czynnikiem rujnującym wszelkie wcześniejsze osiągnięcia, dlatego warto obchodzić się z tą metodą bardzo ostrożnie, a wyciągnięte wnioski traktować jako ogólny obraz pozycjonowania strony w Google.

Narzędzia analityczne

Najskuteczniejszym sposobem na sprawdzenie pozycji strony w Google jest wykorzystanie sprawdzonych narzędzi analitycznych. Jednym z nich jest Ahrefs, który pomaga zweryfikować elementy, takie jak ruch organiczny, ilość fraz kluczowych w Google, wartość ruchu, a także poznać dziesięciu największych konkurentów w kraju. Trzeba jednak zaznaczyć, że w przeciwieństwie do Google Search Console Ahrefs jest dość drogim narzędziem. Cena podstawowego pakietu pozwalającego zbadać 500 słów kluczowych to prawie 500 zł. Właściciele małych firm rzadko więc nie mogą sobie pozwolić na tego typu rozwiązania.

Przedsiębiorcy z ograniczonym budżetem często decydują się na wykorzystanie darmowej platformy Gspot. Mimo iż narzędzie to nie zapewnia bardzo dokładnych wyników, pozwala poznać ogólny zarys pozycji w wyszukiwarce. Jak sprawdzić widoczność strony w Google za pomocą Gspot? Wystarczy wpisać adres domeny i właściwe słowa kluczowe, a narzędzie wyświetli pozycję w SERP. Jako że nie są to szczególnie dokładne wyniki, warto potraktować je jako ogólną informację na temat pozycjonowania w wyszukiwarce. Mimo wszystko Gspot stanowi nieco lepsze rozwiązanie niż ręczna analiza, dlatego jego popularność w kręgu małych przedsiębiorstw stale rośnie.

Podsumowanie

Wiedząc już, jak sprawdzić pozycjonowanie strony w Google, można podjąć szereg działań analitycznych związanych z oceną skuteczności optymalizacji pod kątem wyszukiwarek. Ustalenie pozycji witryny w SERP pozwala na identyfikację efektywności podejmowanych rozwiązań oraz opracowanie strategii uwzględniającej aktualny stan strony w wyszukiwarce. Warto więc wykorzystać wyżej wymienione metody i narzędzia, gdyż sprawdzenie pozycji strony w Google okazać się może aspektem warunkującym zastosowanie właściwych technik pozycjonerskich, umożliwiających uplasowanie się na szczycie listy wyników wyszukiwania.

ZOBACZ RÓWNIEŻ
WYBRANE WPISY BLOGOWE

    Zastanawiasz się
    dlaczego Twoja strona
    NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Firma SXO
    Firma SXO
    OCEŃ TXT

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Darmowa konsultacja

      Zastanawiasz się
      dlaczego Twoja strona
      NIE SPRZEDAJE?
      Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
      Rozpocznij chat
      Zamów rozmowę

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez ICEA SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ w celu nawiązania kontaktu. Więcej w Polityce prywatności.