Reklama firmy budowlanej w Internecie wbrew pozorom nie jest łatwa. Wynika to ze specyfiki samej branży i charakteru współpracy z klientem, ale również z faktu, że wiele firm budowlanych jeszcze całkiem niedawno nie było obecnych w sieci i z trudem dostosowuje się do jej trendów oraz wymagań. Dziś Internet to przestrzeń do promocji nie tylko dla gigantów branży budowlanej, ale także dla małych przedsiębiorstw, zajmujących budową w mniejszej skali. Konkurencyjność na rynku jest duża, więc firma, która chce odnieść sukces, musi podejść odpowiednio do kwestii reklamy.
Aby zrozumieć najważniejsze aspekty reklamy firm budowlanych, trzeba znać charakter branży i te czynniki, które na każdym etapie promocji mają na nią wpływ.
Branża budowlana to wysoce konkurencyjna nisza. Fakt, że można tak powiedzieć o wielu innych sektorach działalności, a samych firm budowlanych nie ma na rynku tak dużo, jak na przykład sklepów. Musimy jednak pamiętać o tym, że budowa domu, budynku usługowego czy kompleksowy remont nie są czymś, co klienci robią codziennie, jak kupno chleba czy wody. To kategoria tych usług, które, choć cieszą się dużym zainteresowaniem, nie mogą być sprzedawane masowo, a ich realizacja to proces złożony i czasochłonny. Reklamując firmę budowlaną, trzeba walczyć nie o jakiekolwiek zlecenia, ale o te, które przynoszą największe zyski.
Kwestia ta nie jest podyktowana specjalnymi okazjami, ale warunkami pogodowymi. Zwykle wszelkie prace budowlane rozpoczyna się w okresie wiosenno – letnim, a trwają one nawet do połowy listopada. Mówimy tu jednak już o etapie realizacji zleceń. Na ich poszukiwanie i wzmożone działania marketingowe najlepszym czasem jest zima (co nie znaczy, że trzeba się do niej ograniczać). Wiele osób, planujących budowę domu zaczyna poszukiwania wykonawcy właśnie w tym okresie. To czas na omawianie warunków i sprawdzanie dostępnych na rynku opcji – a więc szansa dla firm, by się pokazać. Trzeba pamiętać również, że branża budowlana to także wiele mniejszych zadań, które można realizować przez cały rok. Warto więc, szczególnie w przypadku małych przedsiębiorstw, kłaść na nie nacisk w reklamie.
Istnieją firmy, które mają swoje biura w różnych miastach i miejscowościach, jednak zdecydowana większość przedsiębiorstw działa lokalnie, w ramach określonego obszaru. W zależności od tego czynnika reklama firmy budowlanej będzie musiała uwzględniać jeden lub kilka regionów.
Klienci w branży budowlanej nie podejmują decyzji impulsywnie i spontanicznie. Wybór wykonawcy to długotrwały proces pełen poszukiwań, analiz rynku, planowania prac oraz budżetu. W końcu budowa domu lub remont mieszkania to przedsięwzięcie wymagające czasu i dużych nakładów pieniężnych. Dlatego też trudno sobie wyobrazić, że potencjalny klient zwróci się do pierwszej firmy, na której stronę wszedł z wyszukiwarki. Etap poszukiwań i analizy dostępnych na rynku opcji może potrwać od kilku tygodni do nawet kilku lat. Reklama firmy budowlanej musi więc skupiać się nie tylko na początkowym zaangażowaniu klienta, ale także na utrzymaniu jego zainteresowania i doprowadzeniu do zawarcia umowy.
Tradycyjnie w branży budowlanej i remontowej znaczna część klientów pochodzi z ustnego przekazu. W tej sytuacji SERM (zarządzanie reputacją w wyszukiwarkach internetowych) staje się jednym z najbardziej palących obszarów promocji firmy. Kluczowe jest monitorowanie wyników wyszukiwania i zadbanie o to, by na wysokich pozycjach nie pojawiały się negatywne lub nieprawdziwe informacje o marce.
Promocję firmy trzeba budować od podstaw i z odpowiednich materiałów, których dostarczy Ci wnikliwa analiza rynku, konkurencji i potencjalnych odbiorców.
W każdej branży badanie i monitorowanie działań konkurencyjnych firm to podstawa. Przejrzyj witryny z kilkunastu pierwszych pozycji w SERP i zwróć uwagę na takie parametry jak:
O ile typy witryn, elementy konwersji czy użyteczności możesz przeanalizować manualnie, o tyle do pozostałych parametrów będziesz potrzebować specjalistycznego oprogramowania, np.: Ahrefs, Semstorm, Senuto itp.
Stworzenie efektywnej strategii marketingowej nie jest możliwe bez zbadania potencjalnych klientów, a więc stworzenia portretu grupy docelowej. Musisz określić ich:
W celu najdokładniejszego opisania i segmentacji odbiorców można zastosować metodę awatarów – tworzenie portretów typowych przedstawicieli poszczególnych grup odbiorców docelowych o szczegółowych cechach. Jest to szczególnie przydatne podczas konfigurowania reklam kontekstowych i ukierunkowanych.
Jest to najważniejszy etap w tworzeniu nowej witryny i optymalizacji istniejącej. Do przeanalizowania zbierania kluczowych słów i fraz najlepiej użyć odpowiednich narzędzi SEO:
Rdzeń semantyczny możesz uzupełnić o podpowiedzi wyszukiwania i frazy skojarzeń z Google. Na koniec wszystkie zebrane frazy warto pogrupować. Możesz to zrobić ręcznie lub za pomocą zautomatyzowanych usług. Na podstawie klastrów zapytań zostanie zbudowana struktura Twojej witryny.
Przeglądając witryny marek budowlanych, można zauważyć pewną powtarzalność zakładek, sekcji oraz ich tematyki. Przy tworzeniu strony warto wziąć pod uwagę te schematy, ponieważ prawdopodobne jest, że klienci do nich przywykli i wszelkie innowacje w tym zakresie mogą wpłynąć niekorzystnie na ich doświadczenia. Jakie więc elementy powinny znaleźć się na naszej stronie internetowej?
Aby zawartość witryny pozytywnie wpływała na UX i była szybciej indeksowana przez roboty wyszukiwarek, nie zapomnij o takich kwestiach jak:
Ważne jest, aby zapewnić wszystkie przyjazne dla użytkownika sposoby komunikacji, a także zadbać o czytelność interfejsu. Korzystanie z witryny ma być maksymalnie przyjemne dla klienta.
Prowadzenie tematycznego bloga to również dobra reklama dla firmy budowlanej, jednak publikowane treści muszą być użyteczne, dobrej jakości i odpowiednio zoptymalizowane pod SEO. Oprócz tego istotne jest umiejętne i naturalne użycie fraz kluczowych. Blog wymaga więc czasu i zaangażowania, dlatego przemyśl, czy jesteś w stanie regularnie tworzyć przydatne i interesujące materiały. Możesz też rozważyć zatrudnienie copywritera, ale to oznacza dodatkowe koszty. Jakie treści najlepiej publikować na blogu?
Ważną częścią promowania firmy budowlanej w sieci jest odpowiednia optymalizacja jej witryny. Zasady SEO, czyli wymagania, jakie algorytmy wyszukiwarek stawiają stronom internetowym, są aktualnie dość jasno określone. Witryny, które je lekceważą nie tylko przekreślają swoje szanse na zyskanie widoczności w rankingach SERP, ale też narażają się na kary ze strony botów Google. Optymalizacja wewnętrzna obejmuje takie działania jak:
Jak widzisz, lista jest długa i nie ma na niej kwestii mniej lub bardziej ważnych. O wszystkich należy pamiętać, a cały proces jest żmudny i czasochłonny. Dlatego dla lepszych rezultatów warto skorzystać z usług profesjonalnej agencji SEO.
Ważnym elementem promowania usług w sieci jest również umiejętne budowanie jakościowych linków zewnętrznych, prowadzących użytkowników do Twojej witryny. Pomaga to zwiększyć Twoje zasięgi i wiarygodność witryny w wyszukiwarkach. Aby zbudować dobry profil linków, korzystaj tylko z jakościowych źródeł takich jak:
Dobrym pomysłem, szczególnie dla mniejszych firm budowlanych, może być umieszczanie reklam na wirtualnych tablicach ogłoszeń. Pozwalają one dotrzeć bezpośrednio do klientów znajdujących się w danej lokalizacji i nie generują dużych kosztów. Mogą natomiast nie przyciągać dużych i jakościowych zleceń.
Warto też zadbać o to, by firma pojawiła się w internetowych katalogach i rankingach branżowych. Działają one na zasadzie podobnej do porównywarek cenowych – zbierają w jednym miejscu dostępne na rynku oferty i pozwalają użytkownikom porównywać te, które ich interesują, a także filtrować wyniki wyszukiwania pod kątem takich parametrów jak lokalizacja, termin realizacji, cena, typ inwestycji itp.
Wybierz priorytetowe sieci społecznościowe, w których jest najwięcej Twoich docelowych odbiorców. W temacie budowlanym dobrze sprawdzi się Instagram, ponieważ umożliwia publikowanie wielu zdjęć i treści wideo. Dobrym wyborem będzie również Facebook. Używaj jednego projektu dla wszystkich stron firmowych w sieciach społecznościowych: logo, nazwa, kontakty. Utrzymuj dialog z użytkownikami, szybko odpowiadaj na pytania i reaguj na negatywne opinie. Kilka rodzajów treści odpowiednich dla sieci społecznościowych firmy budowlanej:
Tematy do postów można planować za pomocą narzędzi analitycznych Google, sprawdzając ostatnie najpopularniejsze zapytania użytkowników.
Dobrą okazją do opowiedzenia o sobie publiczności zainteresowanej naprawą i budową jest założenie kanału na Youtube. Jest to jednak niełatwe zadanie. Musisz nagrywać filmy w wysokiej jakości (dotyczy to zarówno obrazu, jak i dźwięku), co oznacza, że nie można obejść się bez dobrego sprzętu. Aby materiały wideo były łatwe do znalezienia, muszą mieć w tytule i opisie frazy kluczowe, a także odpowiednie tagi. Jednym z sygnałów dla wyszukiwarek, że film powinien być wyświetlany na kluczowe zapytanie, jest jego popularność (liczba wyświetleń). Dlatego ważne jest nie tylko zamieszczanie treści na kanale, ale także promowanie ich na wszystkie dostępne sposoby.
Promocja i reklama firmy budowlanej w Internecie pozornie może wydawać się prosta. Okazuje się jednak, że wymaga wnikliwej analizy i specjalistycznej wiedzy z zakresu marketingu oraz pozycjonowania. Wybór odpowiednich kanałów, określenie grupy docelowej, zebranie słów kluczowych, a także optymalizacja SEO zgodna z wymogami wyszukiwarek to zadania trudne, z którymi najlepiej poradzą sobie specjaliści. Na każdym etapie promowania marki budowlanej w sieci warto rozważyć współpracę z profesjonalną agencją SEO. Nawet związane z tym koszty są tego warte – w końcu ostatecznie przyniosą Ci zyski.