Jak reklamować firmę budowlaną w Internecie?

Jak reklamować firmę budowlaną w Internecie?

Bezpłatna konsultacja

Reklama firmy budowlanej w Internecie wbrew pozorom nie jest łatwa. Wynika to ze specyfiki samej branży i charakteru współpracy z klientem, ale również z faktu, że wiele firm budowlanych jeszcze całkiem niedawno nie było obecnych w sieci i z trudem dostosowuje się do jej trendów oraz wymagań. Dziś Internet to przestrzeń do promocji nie tylko dla gigantów branży budowlanej, ale także dla małych przedsiębiorstw, zajmujących budową w mniejszej skali. Konkurencyjność na rynku jest duża, więc firma, która chce odnieść sukces, musi podejść odpowiednio do kwestii reklamy.

Specyfika promocji tematyki budowlanej w Internecie

Aby zrozumieć najważniejsze aspekty reklamy firm budowlanych, trzeba znać charakter branży i te czynniki, które na każdym etapie promocji mają na nią wpływ.

Konkurencyjność

Branża budowlana to wysoce konkurencyjna nisza. Fakt, że można tak powiedzieć o wielu innych sektorach działalności, a samych firm budowlanych nie ma na rynku tak dużo, jak na przykład sklepów. Musimy jednak pamiętać o tym, że budowa domu, budynku usługowego czy kompleksowy remont nie są czymś, co klienci robią codziennie, jak kupno chleba czy wody. To kategoria tych usług, które, choć cieszą się dużym zainteresowaniem, nie mogą być sprzedawane masowo, a ich realizacja to proces złożony i czasochłonny. Reklamując firmę budowlaną, trzeba walczyć nie o jakiekolwiek zlecenia, ale o te, które przynoszą największe zyski.

Sezonowość

Kwestia ta nie jest podyktowana specjalnymi okazjami, ale warunkami pogodowymi. Zwykle wszelkie prace budowlane rozpoczyna się w okresie wiosenno – letnim, a trwają one nawet do połowy listopada. Mówimy tu jednak już o etapie realizacji zleceń. Na ich poszukiwanie i wzmożone działania marketingowe najlepszym czasem jest zima (co nie znaczy, że trzeba się do niej ograniczać). Wiele osób, planujących budowę domu zaczyna poszukiwania wykonawcy właśnie w tym okresie. To czas na omawianie warunków i sprawdzanie dostępnych na rynku opcji – a więc szansa dla firm, by się pokazać. Trzeba pamiętać również, że branża budowlana to także wiele mniejszych zadań, które można realizować przez cały rok. Warto więc, szczególnie w przypadku małych przedsiębiorstw, kłaść na nie nacisk w reklamie.

Lokalność

Istnieją firmy, które mają swoje biura w różnych miastach i miejscowościach, jednak zdecydowana większość przedsiębiorstw działa lokalnie, w ramach określonego obszaru. W zależności od tego czynnika reklama firmy budowlanej będzie musiała uwzględniać jeden lub kilka regionów.

Współpraca długoterminowa

Klienci w branży budowlanej nie podejmują decyzji impulsywnie i spontanicznie. Wybór wykonawcy to długotrwały proces pełen poszukiwań, analiz rynku, planowania prac oraz budżetu. W końcu budowa domu lub remont mieszkania to przedsięwzięcie wymagające czasu i dużych nakładów pieniężnych. Dlatego też trudno sobie wyobrazić, że potencjalny klient zwróci się do pierwszej firmy, na której stronę wszedł z wyszukiwarki. Etap poszukiwań i analizy dostępnych na rynku opcji może potrwać od kilku tygodni do nawet kilku lat. Reklama firmy budowlanej musi więc skupiać się nie tylko na początkowym zaangażowaniu klienta, ale także na utrzymaniu jego zainteresowania i doprowadzeniu do zawarcia umowy.

Ogromny wpływ reputacji firmy

Tradycyjnie w branży budowlanej i remontowej znaczna część klientów pochodzi z ustnego przekazu. W tej sytuacji SERM (zarządzanie reputacją w wyszukiwarkach internetowych) staje się jednym z najbardziej palących obszarów promocji firmy. Kluczowe jest monitorowanie wyników wyszukiwania i zadbanie o to, by na wysokich pozycjach nie pojawiały się negatywne lub nieprawdziwe informacje o marce.

Reklama firmy budowlanej – zacznij od planu

Promocję firmy trzeba budować od podstaw i z odpowiednich materiałów, których dostarczy Ci wnikliwa analiza rynku, konkurencji i potencjalnych odbiorców.

Analiza konkurencji

W każdej branży badanie i monitorowanie działań konkurencyjnych firm to podstawa. Przejrzyj witryny z kilkunastu pierwszych pozycji w SERP i zwróć uwagę na takie parametry jak:

  • słowa kluczowe – na jakie zapytania pozycjonują się strony z pierwszych pozycji;
  • źródła ruchu – który kanał daje więcej odwiedzających;
  • typy witryn – czy dominują witryny wielostronicowe, czy landing page;
  • czynniki komercyjne i użyteczność – jakich elementów konwersji używają liderzy branży;
  • profil referencyjny – skład i charakter linków.

O ile typy witryn, elementy konwersji czy użyteczności możesz przeanalizować manualnie, o tyle do pozostałych parametrów będziesz potrzebować specjalistycznego oprogramowania, np.: Ahrefs, Semstorm, Senuto itp.

Portret grupy docelowej

Stworzenie efektywnej strategii marketingowej nie jest możliwe bez zbadania potencjalnych klientów, a więc stworzenia portretu grupy docelowej. Musisz określić ich:

  • charakterystykę demograficzną;
  • zainteresowania;
  • potrzeby i oczekiwania;
  • witryny internetowe, z których najczęściej korzystają;
  • preferowane serwisy społecznościowe;
  • problemy, które chcą rozwiązać z Twoją pomocą.

W celu najdokładniejszego opisania i segmentacji odbiorców można zastosować metodę awatarów – tworzenie portretów typowych przedstawicieli poszczególnych grup odbiorców docelowych o szczegółowych cechach. Jest to szczególnie przydatne podczas konfigurowania reklam kontekstowych i ukierunkowanych.

Zbieranie słów kluczowych

Jest to najważniejszy etap w tworzeniu nowej witryny i optymalizacji istniejącej. Do przeanalizowania zbierania kluczowych słów i fraz najlepiej użyć odpowiednich narzędzi SEO:

  • Google Keyword Planner;
  • Answer the Public;
  • Ubersuggest;
  • Surfer SEO
  • Funkcje Ahrefs, Senuto czy Semstorm.

Rdzeń semantyczny możesz uzupełnić o podpowiedzi wyszukiwania i frazy skojarzeń z Google. Na koniec wszystkie zebrane frazy warto pogrupować. Możesz to zrobić ręcznie lub za pomocą zautomatyzowanych usług. Na podstawie klastrów zapytań zostanie zbudowana struktura Twojej witryny.

Najważniejsze elementy strony internetowej firmy budowlanej

Przeglądając witryny marek budowlanych, można zauważyć pewną powtarzalność zakładek, sekcji oraz ich tematyki. Przy tworzeniu strony warto wziąć pod uwagę te schematy, ponieważ prawdopodobne jest, że klienci do nich przywykli i wszelkie innowacje w tym zakresie mogą wpłynąć niekorzystnie na ich doświadczenia. Jakie więc elementy powinny znaleźć się na naszej stronie internetowej?

  • Katalog projektów. W przypadku witryn firm budowlanych jest to jedna z najważniejszych sekcji. W rzeczywistości jest to katalog, w którym potencjalny klient może zdecydować o wyglądzie budynku za pomocą wygodnego filtra według liczby pięter, powierzchni, ceny i innych parametrów. Plusem nie tylko dla użyteczności, ale także dla SEO jest możliwość tworzenia stron docelowych dla różnych zapytań.
  • Strona projektu. Na stronie projektu powinny znajdować się wszystkie niezbędne informacje: zdjęcie, opis, powierzchnia, koszt i co w niego wchodzi. Dobrze też, jeśli model 3D jest uzupełniony zdjęciami domów zbudowanych według tego projektu oraz opiniami klientów.
  • Realizacje. Publikuj zdjęcia i filmy z gotowych obiektów i etapów pracy. Format porównania przed / po i wirtualna wycieczka po budowie to ulubiony content odbiorców. Do treści wizualnych dodaj też krótki opis procesu, skład usług, koszt.
  • O firmie / Dlaczego my? Opowiedz o firmie, jej historii i celach. Postaraj się przy tym unikać typowych sformułowań „optymalne ceny”, „szybkie terminy” itp. Zamiast tego skup się na konkretnych potrzebach i problemach swojej grupy docelowej i zaoferuj realne rozwiązania.
  • Opinie. Podziel się tym, co myślą o Tobie zadowoleni klienci.
  • Ceny. Na stronie internetowej firmy budowlanej powinny znaleźć się ceny dla każdego projektu i dodatkowych usług, jeśli takie są w ofercie.
  • Kalkulator. Przelicznik kosztów pracy pozwala klientowi oszacować w przybliżeniu kwotę inwestycji. Z punktu widzenia wyszukiwarek to duży plus – rośnie wskaźnik zaangażowania użytkowników i czas, który spędzają na stronie. W ten sposób naturalnie poprawisz behawioralne czynniki rankingowe.
  • Zespół. Może okazać się, że niezbędna będzie profesjonalna sesja zdjęciowa, ale warto się na nią zdecydować. Twarze pracowników budzą zaufanie i zwiększają wiarygodność firmy.
  • Licencje, certyfikaty, uprawnienia. Publikuj na stronie wszystkie oficjalne dokumenty, które potwierdzają poziom Twoich kwalifikacji zawodowych oraz doświadczenie.

Układ i elementy konwersji

Aby zawartość witryny pozytywnie wpływała na UX i była szybciej indeksowana przez roboty wyszukiwarek, nie zapomnij o takich kwestiach jak:

  • Nagłówki h1 – h6 – strukturyzują tekst, a naturalnie wpisane w nie słowa kluczowe pomagają poprawić pozycję strony.
  • Treść wizualna i wzbogacająca teksty – używaj zdjęć, tabel, list punktowanych i numerowanych, filmów, infografiki itp.
  • Przejrzysta i uporządkowana struktura witryny – ułatwia nawigację zarówno użytkownikom, jak i botom wyszukiwarek.
  • Przyciski i komunikaty CTA – powinny być obecne na każdej stronie.

Ważne jest, aby zapewnić wszystkie przyjazne dla użytkownika sposoby komunikacji, a także zadbać o czytelność interfejsu. Korzystanie z witryny ma być maksymalnie przyjemne dla klienta.

Blog o tematyce budowlanej – tak czy nie?

Prowadzenie tematycznego bloga to również dobra reklama dla firmy budowlanej, jednak publikowane treści muszą być użyteczne, dobrej jakości i odpowiednio zoptymalizowane pod SEO. Oprócz tego istotne jest umiejętne i naturalne użycie fraz kluczowych. Blog wymaga więc czasu i zaangażowania, dlatego przemyśl, czy jesteś w stanie regularnie tworzyć przydatne i interesujące materiały. Możesz też rozważyć zatrudnienie copywritera, ale to oznacza dodatkowe koszty. Jakie treści najlepiej publikować na blogu?

  • instrukcje krok po kroku, jak tworzyć elementy wnętrza własnymi rękami;
  • przeglądy i porównania materiałów budowlanych różnych producentów;
  • artykuły o trendach w projektowaniu i budownictwie;
  • szczegółowe przewodniki po wszystkich trudnych kwestiach w branży wybór – materiałów, wykonawcy, aspekty prawne itp.;
  • budowa od kuchni, czyli zdjęcia i filmy realizacji projektów wraz z komentarzem i objaśnieniem kluczowych kwestii;
  • informacje o nowych materiałach i technologiach w budownictwie i remontach.

Ważną częścią promowania firmy budowlanej w sieci jest odpowiednia optymalizacja jej witryny. Zasady SEO, czyli wymagania, jakie algorytmy wyszukiwarek stawiają stronom internetowym, są aktualnie dość jasno określone. Witryny, które je lekceważą nie tylko przekreślają swoje szanse na zyskanie widoczności w rankingach SERP, ale też narażają się na kary ze strony botów Google. Optymalizacja wewnętrzna obejmuje takie działania jak:

  • Zdefiniowanie głównej domeny witryny i skonfigurowanie przekierowań, aby wszystkie strony zasobów były dostępne pod tym samym adresem;
  • Podłączenie certyfikatu SSL;
  • Skonfigurowane przekierowania do wersji https;
  • Skonfigurowanie pliku robots.txt i wygenerowanie mapy witryny xml;
  • Implementacja meta tagów title i description zgodnie ze słowami kluczowymi;;
  • Sprawdzenie poprawność nagłówków i ich hierarchii;
  • Optymalizacja atrybutów title i alt obrazów na stronie;
  • Wykonanie wewnętrznego linkowania: im więcej wewnętrznych linków prowadzi do strony, tym większa jej waga;
  • Wykonanie audytu kodu i naprawa błędów;
  • Sprawdzenie działania wersji mobilnej;
  • Optymalizacja prędkość ładowania witryny.

Jak widzisz, lista jest długa i nie ma na niej kwestii mniej lub bardziej ważnych. O wszystkich należy pamiętać, a cały proces jest żmudny i czasochłonny. Dlatego dla lepszych rezultatów warto skorzystać z usług profesjonalnej agencji SEO.

Strategia linków zewnętrznych

Ważnym elementem promowania usług w sieci jest również umiejętne budowanie jakościowych linków zewnętrznych, prowadzących użytkowników do Twojej witryny. Pomaga to zwiększyć Twoje zasięgi i wiarygodność witryny w wyszukiwarkach. Aby zbudować dobry profil linków, korzystaj tylko z jakościowych źródeł takich jak:

  • Portale tematyczne i fora. Zarejestruj się, publikuj posty, komunikuj się z użytkownikami. Większość forów zapewnia możliwość zamieszczania płatnych reklam i banerów. Linki do strony lub grupy w sieci społecznościowej w podpisie również będą przydatne;
  • Witryny lokalne. Kieruj się do portali i mediów często odwiedzanych przez Twoich potencjalnych klientów i gościnne publikuj tam swoje treści;
  • Marketing crowdfundingowy. Jak wspomnieliśmy, reputacja firmy jest jednym z decydujących czynników współpracy w branży budowlanej. Pozytywne recenzje ze wzmianką o marce działają dobrze w zwiększaniu rozpoznawalności i budowaniu zaufania;
  • Katalogi branżowe;
  • Media społecznościowe.

Reklama firmy budowlanej w Internecie – inne kanały

Tablice ogłoszeń i branżowe serwisy

Dobrym pomysłem, szczególnie dla mniejszych firm budowlanych, może być umieszczanie reklam na wirtualnych tablicach ogłoszeń. Pozwalają one dotrzeć bezpośrednio do klientów znajdujących się w danej lokalizacji i nie generują dużych kosztów. Mogą natomiast nie przyciągać dużych i jakościowych zleceń.

Warto też zadbać o to, by firma pojawiła się w internetowych katalogach i rankingach branżowych. Działają one na zasadzie podobnej do porównywarek cenowych – zbierają w jednym miejscu dostępne na rynku oferty i pozwalają użytkownikom porównywać te, które ich interesują, a także filtrować wyniki wyszukiwania pod kątem takich parametrów jak lokalizacja, termin realizacji, cena, typ inwestycji itp.

Social media

Wybierz priorytetowe sieci społecznościowe, w których jest najwięcej Twoich docelowych odbiorców. W temacie budowlanym dobrze sprawdzi się Instagram, ponieważ umożliwia publikowanie wielu zdjęć i treści wideo. Dobrym wyborem będzie również Facebook. Używaj jednego projektu dla wszystkich stron firmowych w sieciach społecznościowych: logo, nazwa, kontakty. Utrzymuj dialog z użytkownikami, szybko odpowiadaj na pytania i reaguj na negatywne opinie. Kilka rodzajów treści odpowiednich dla sieci społecznościowych firmy budowlanej:

  • promocje;
  • zrealizowane projekty;
  • fotorelacje i filmy z budowy;
  • opinie klientów;
  • storytelling;
  • przeglądy projektów;
  • przydatne materiały informacyjne;
  • krótkie porady od specjalisty;
  • ankiety.

Tematy do postów można planować za pomocą narzędzi analitycznych Google, sprawdzając ostatnie najpopularniejsze zapytania użytkowników.

Promocja na YouTube

Dobrą okazją do opowiedzenia o sobie publiczności zainteresowanej naprawą i budową jest założenie kanału na Youtube. Jest to jednak niełatwe zadanie. Musisz nagrywać filmy w wysokiej jakości (dotyczy to zarówno obrazu, jak i dźwięku), co oznacza, że nie można obejść się bez dobrego sprzętu. Aby materiały wideo były łatwe do znalezienia, muszą mieć w tytule i opisie frazy kluczowe, a także odpowiednie tagi. Jednym z sygnałów dla wyszukiwarek, że film powinien być wyświetlany na kluczowe zapytanie, jest jego popularność (liczba wyświetleń). Dlatego ważne jest nie tylko zamieszczanie treści na kanale, ale także promowanie ich na wszystkie dostępne sposoby.

Promocja i reklama firmy budowlanej w Internecie pozornie może wydawać się prosta. Okazuje się jednak, że wymaga wnikliwej analizy i specjalistycznej wiedzy z zakresu marketingu oraz pozycjonowania. Wybór odpowiednich kanałów, określenie grupy docelowej, zebranie słów kluczowych, a także optymalizacja SEO zgodna z wymogami wyszukiwarek to zadania trudne, z którymi najlepiej poradzą sobie specjaliści. Na każdym etapie promowania marki budowlanej w sieci warto rozważyć współpracę z profesjonalną agencją SEO. Nawet związane z tym koszty są tego warte – w końcu ostatecznie przyniosą Ci zyski.

Skontaktuj się z nami już teraz jeśli chcesz dowiedzieć się więcej. Chętnie umówimy się z Tobą na bezpłatną konsultację i ustalimy szczegóły naszej współpracy. Odkryj skuteczną strategię SXO, a pomoże Ci w tym nasza agencja SXO!

ZOBACZ RÓWNIEŻ
WYBRANE WPISY BLOGOWE

    Zastanawiasz się
    dlaczego Twoja strona
    NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Firma SXO
    Firma SXO
    OCEŃ TXT

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Darmowa konsultacja

      Zastanawiasz się
      dlaczego Twoja strona
      NIE SPRZEDAJE?
      Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
      Rozpocznij chat
      Zamów rozmowę

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez ICEA SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ w celu nawiązania kontaktu. Więcej w Polityce prywatności.