Jak reagować w przypadku, gdy podstrona zwraca kod 404 not found?

Jak reagować w przypadku, gdy podstrona zwraca kod 404 not found?

Bezpłatna konsultacja

Co znaczy 404 not found?

404 not found to status HTTP informujący o tym, że odwiedzana strona internetowa lub znajdujący się na niej plik nie istnieją. Kod ten może również wyświetlać się pod innymi nazwami, np. „Error 404”, „Błąd 404”, „Strony nie odnaleziono” czy „Page not found”. Pojawienie się tego typu komunikatów oznacza, że przeglądarka nawiązała połączenie z serwerem, lecz po wysłaniu zapytania nie było możliwe odnalezienie zasobu.

Wpolityce.pl, 30.12.2021

404 not found – z jakich powodów może pojawić się taki błąd?

Wyjaśniliśmy już, co oznacza 404 not found. Przejdźmy teraz do wskazania potencjalnych przyczyn wyświetlania komunikatu o nieistniejącej stronie.

Usunięcie strony

Możliwe, że administrator strony celowo lub przez przypadek usunął określoną podstronę. Jeżeli nie zastosuje przekierowania, wtedy efektem usunięcia będzie kod 404;

Błędnie wprowadzony adres URL

Komunikat 404 not found pojawi się również na skutek wpisania przez użytkownika błędnego adresu strony w polu wyszukiwarki czy adresu przeglądarki. Staje się tak najczęściej, kiedy dana osoba usiłuje odtworzyć URL z pamięci, zdarzy się jej wprowadzić literówkę czy zapomnieć uwzględnić znaku „-” czy „/”. Kod 404 oznacza w tym przypadku, że dana strona nigdy nie istniała;

Złośliwe oprogramowanie na stronie

Wirusy i inne programy malware po zainfekowaniu strony mogą tworzyć setki nowych podstron, które zostaną zaindeksowane przez Google. Nawet po ich usunięciu będą jeszcze przez pewien czas pojawiać się w wynikach wyszukiwarki. Wirus może również powodować wyświetlanie się fałszywego kodu 404 not found, pomimo że w rzeczywistości dane strony istnieją;

Zmiana systemu CMS

Jeśli strona zostanie przeniesiona na inny system zarządzania treścią, może to skutkować automatyczną zmianą struktury adresów URL, np. kategorii i produktów. Jeżeli użytkownicy będą korzystać z dotychczasowych odnośników, zamiast interesujących ich zawartości zobaczą błąd 404;

Celowa modyfikacja nazw produktów lub kategorii

Jeśli administrator sklepu internetowego nada kategoriom lub produktom nowe nazwy, może dojść do automatycznej zmiany adresów URL – strony nie będą wówczas dostępne pod starą lokalizacją, co przeglądarka zasygnalizuje kodem 404;

Błędy w pliku htaccess

Jest to plik konfiguracyjny, w którym można np. zastosować różnego typu przekierowania na stronie. Jeżeli pojawią się w nim błędy, nieraz skutkuje to pojawianiem się kodu 404 not found.

Niewłaściwe uprawnienia CHMOD

Błąd 404 może się również wyświetlać, jeżeli zostaną niepoprawnie przydzielone uprawnienia CHMOD, umożliwiające dostęp do katalogów strony. Właściwe atrybuty będą zależeć od używanego systemu CMS – można je ustawić przy użyciu klienta FTP;

Niewyczyszczone pliki cache i cookies

Powód ten można wziąć pod uwagę, jeżeli kod 404 not found pojawia się tylko na jednym urządzeniu, podczas gdy na innych strona wyświetla się poprawnie.

Kod 404 – błąd, który może mieć poważne konsekwencje

Błędów 404 nie należy bagatelizować, lecz warto możliwie jak najszybciej podjąć odpowiednie działania naprawcze. Negatywne konsekwencje mogą dotyczyć zarówno pozycjonowania strony, jak i skutkować utratą klientów.

Utrata ruchu w serwisie

Użytkownicy odwiedzający Twoją stronę po wyświetleniu się komunikatu 404 not found zapewne szybko ją opuszczą i zaczną poszukiwać interesującej ich treści na witrynach konkurencji. Można z tego powodu zaprzepaścić szansę pozyskania nowych klientów, a także skłonić do odejścia dotychczasowych, którzy stracą zaufanie do firmy. Będzie ona kojarzona przez nich jako nieprofesjonalna z powodu problemów technicznych na stronie.

Wzrost wskaźnika odrzuceń

Jest to parametr, który ma związek z częstotliwością opuszczania przez użytkownika danego serwisu po wyświetleniu wyłącznie jednej strony. Spędza on na niej niewiele czasu, co roboty Google mogą interpretować jako oznakę niskiej jakości witryny.

Nieistniejąca strona w indeksie Google

Przez pewien czas od usunięcia strony, zwykle do kilku tygodni, będzie się ona pojawiać w wynikach wyszukiwania i kierować użytkowników do nieistniejących zasobów. Następnie dany adres URL całkowicie zniknie z indeksu Google.

Problem z indeksowaniem prawidłowych podstron

Nieistniejące strony z kodem 404 marnują zasoby indeksowania, które roboty Google mogłyby wykorzystywać w celu dodawania do indeksu prawidłowo działających treści.

Jaki wpływ na SEO może mieć błąd 404 not found?

Zastanawiasz się, w jaki sposób na pozycjonowanie wpłyną pojawiające się kody 404? Błąd ten bezpośrednio nie skutkuje spadkiem pozycji strony w Google. Nie trzeba się obawiać negatywnych konsekwencji dla SEO w sytuacji, gdy komunikat 404 not found wyświetla się tylko na kilku stronach danego serwisu. Nie ma wtedy ryzyka, że zostanie nałożona przez Google kara w postaci bana lub filtra algorytmicznego.

Błąd 404 może jednak w sposób pośredni wpłynąć na pozycjonowanie. Ma to związek z tym, że algorytmy Google analizują zachowania użytkowników. Jeżeli będą szybko opuszczać stronę z kodem 404 not found, może ona zostać uznana za mało wartościową i niespełniającą oczekiwań odwiedzających. Negatywny wpływ na SEO może mieć nie tylko wysoki współczynnik odrzuceń (bounce rate), lecz także spadek mocy strony na skutek utraty prowadzącej do niej linków. Do spadku pozycji w Google może również prowadzić usunięcie stron, które zawierały treść dobrze zoptymalizowaną pod kątem SEO.

Jak znaleźć błędy 400 not found?

Po wykryciu pojedynczych stron z błędem 404 warto upewnić się, czy nie znajduje się ich więcej pod daną domeną. W celu ich odszukania można posłużyć się zarówno darmowymi, jak i płatnymi metodami.

Google Search Console

Jest to bezpłatne narzędzie, które pozwala wykryć strony z kodem 404 not found. Po dodaniu witryny do GSC i jej pozytywnym zweryfikowaniu, należy wyszukać w menu bocznym zakładkę „Indeks”, a następnie wybrać opcję „Stan”. Lista nieprawidłowości ukaże się po zaznaczeniu okna „Błąd” oraz „Wykluczono”. W zakładce „Szczegóły” pod wykresem trzeba odszukać błędu „Nie znaleziono (404)”. Jego kliknięcie pozwoli sprawdzić liczbę stron z błędem oraz konkretne adresy URL.

Google Search Console, 30.12.20211

Ahrefs

Płatne narzędzie, które umożliwia wykrycie stron linkujących do nieistniejących podstron. Mogą być to zarówno odnośniki w obrębie własnej domeny (linki wewnętrzne), jak i znajdujące się poza stroną (linki zewnętrzne).

Wtyczka do systemu WordPress

Jeśli korzystasz ze strony w systemie WordPress, wykrycie błędów 404 umożliwi Ci skorzystanie z odpowiedniego pluginu, np. Redirection czy Simple 301 Redirects.


Wtyczka Redirections, WordPress, 30.12.2021

Screaming Frog

Dzięki temu narzędziu dokonasz automatycznej analizy struktury linków na swojej stronie. Program w darmowej wersji wyświetla do 500 adresów URL. Wyniki znajdują się w kolumnie „Status Code” i można je posortować według rodzaju błędu, w tym 404 not found.

Sprawdzenie logów serwera

Dostęp do dziennika logów serwera można uzyskać po zalogowaniu się do panelu administracyjnego hostingu lub za pomocą zewnętrznych narzędzi. Analiza pozwoli wykazać, jakie konkretnie podstrony zawierają błędy oraz kiedy przeglądarka wysłała zapytanie do serwera.

Jak naprawić strony z kodem 404?

Może się okazać, że wyświetlanie się komunikatu z błędem 404 wcale nie oznacza żadnych problemów. Będzie tak w sytuacji wpisania błędnego adresu URL, np. zawierającego literówkę. Kod 404 oznacza w tym przypadku, że dana strona nigdy nie istniała. Komunikat o błędzie może również wynikać z chwilowej niedostępności strony – wystarczy wtedy ją odświeżyć poprzez wciśnięcie na klawiaturze Ctrl+F5. Pomóc może również wyczyszczenie ciasteczek (cookies) i pamięci podręcznej (cache).

Jeśli powyższe rozwiązania nie pomogły, trzeba będzie jak najszybciej podjąć stanowcze działania. Wskazujemy najważniejsze z nich.

Przekierowanie 301

Zalecanym rozwiązaniem jest stałe przekierowanie strony z błędem 404 na działający adres URL – podstronę w ramach tego samego serwisu lub zewnętrzną domenę. Ważne jest, aby była to strona o zbliżonej tematycznie treści. Można np. przekierować użytkowników do podobnego produktu, kategorii czy wpisu blogowego. Przekierowanie 301 należy ustawić w pliku .htaccess za pomocą klienta FTP lub przy użyciu wtyczki w systemie WordPress, np. Redirections.

Poprawienie niedziałających linków

Jeśli do niedziałającej strony prowadzą linki wewnętrzne lub zewnętrzne, warto zmienić je na prawidłowo działające adresy. Nie będzie to trudne, jeżeli znajdują się one na Twoich innych domenach. Jeśli linki do usuniętej lub nieistniejącej strony zostały zamieszczone w zewnętrznym serwisie, dobrze będzie poprosić jego właściciela o poprawienie literówki lub zamianę adresu na działający.

Przeskanowanie komputera programem antywirusowym

Wykrycie i usunięcie wirusów może rozwiązać problem z wyświetlaniem fałszywych błędów 404 oraz zapobiegnie tworzeniu przez złośliwe oprogramowanie nowych, wymagających usunięcia stron z niepożądaną treścią.

Przywrócenie kopii zapasowej

Kod 404 not found może wyświetlać się z powodu uszkodzenia pliku (np. htaccess) lub pojawienia się w nim błędów. Warto spróbować w takim przypadku przywrócić najnowszą kopię bezpieczeństwa.

Jak zaprojektować stronę z błędem 404?

Wygląd i zawartość witryny z kodem 404 nie mają znaczenia dla robotów Google, natomiast są istotne z punktu widzenia użytkowników. Warto w odpowiedni sposób zaprojektować stronę, aby odwiedzający wiedział, z czego wynika błąd. Przyczyny problemu można wyjaśnić mu w życzliwy czy humorystyczny sposób. Wskazane będzie również, aby zamieścić:

  • odnośniki do materiałów, które mogą zainteresować użytkownika, np. najnowszych artykułów na blogu lub informacji o promocjach, rabatach czy bestsellerach;
  • wyszukiwarkę – pomoże mu znaleźć podobne materiały do tych, których poszukiwał;
  • dane kontaktowe – umożliwią zadanie dodatkowych pytań.

Odpowiednio spersonalizowana strona z kodem 404 not found pozwoli zmniejszyć ryzyko utraty klienta, który zapewne w innym przypadku szybko opuściłby stronę. Do jej zaprojektowania można użyć wtyczki “404page” w systemie WordPress. Osoby dysponujące umiejętnościami programistycznymi mogą również wprowadzić odpowiedni kod w edytorze motywu – należy w tym celu odszukać i otworzyć plik 404.php.


Wtyczka 404page, WordPress, 30.12.2021

Kod 404 not found – podsumowanie

Po przeczytaniu artykułu już wiesz, co oznacza kod 404 not found i jakie mogą być negatywne skutki jego pojawienia się. Dowiedziałeś się również, jak naprawić ten problem. Nie bagatelizuj go i jak najszybciej podejmij odpowiednie działania. Dzięki temu zmniejszysz ryzyko utraty klientów oraz spadku pozycji w wyszukiwarce Google.

ZOBACZ RÓWNIEŻ
WYBRANE WPISY BLOGOWE

    Zastanawiasz się
    dlaczego Twoja strona
    NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Firma SXO
    Firma SXO
    OCEŃ TXT

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Darmowa konsultacja

      Zastanawiasz się
      dlaczego Twoja strona
      NIE SPRZEDAJE?
      Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.