Jak powinien wyglądać przyjazny interfejs użytkownika?

Bezpłatna konsultacja

Pozytywne doświadczenia użytkowników to jeden z najważniejszych wyznaczników skutecznych stron internetowych. Im większe zadowolenie potencjalnych klientów, tym większe szanse na to, że podejmą się oni oczekiwanych działań. Istnieje wiele elementów wpływających na UX. Jednym z nich jest przyjazny interfejs użytkownika. Jak powinien wyglądać i dlaczego warto o niego zadbać? Podpowiadamy!

Czym jest interfejs użytkownika?

Interfejs użytkownika to wszelkie funkcje i elementy umożliwiające interakcję osób korzystających ze stron internetowych, aplikacji mobilnych czy witryny e-commerce. Interfejs zapewnia współpracę odbiorcy z oprogramowaniem komputera, w związku z czym powinien być on jak najbardziej intuicyjny i nie zawierać żadnych błędów. Element ten ma bowiem bezpośredni wpływ na UX (User Experience), czyli szereg doświadczeń towarzyszących użytkownikom podczas korzystania z produktów cyfrowych. UX przekłada się natomiast na konwersję lub wyniki sprzedażowe, dlatego optymalizacja strony pod tym kątem powinna być priorytetem każdego właściciela. Przed podjęciem konkretnych działań warto jednak poznać poszczególne rodzaje interfejsów, aby lepiej zrozumieć istotę tego aspektu i podjąć właściwe kroki w kierunku jego udoskonalenia.

Interfejs użytkownika – rodzaje

Interfejs użytkownika składa się z dwóch istotnych elementów, na które należy zwrócić uwagę podczas optymalizacji strony internetowej.

Interfejs tekstowy

W przypadku tego rodzaju interfejsu komunikacja z programem odbywa się za pośrednictwem tekstu. System ten z reguły przyjmuje postać 80 kolumn znaków ASCII, ułożonych w 25 liniach. Warto podkreślić, że ograniczona liczba elementów wyświetlanych na ekranie urządzenia wpływa na funkcjonalność oprogramowania, dlatego należy wziąć to pod uwagę podczas działań optymalizacyjnych.

Interfejs tekstowy dzielimy ponadto na dwa tryby pracy:

  • komunikację na zasadzie wiersza poleceń, która wymaga od użytkownika znajomości konkretnych zasad obowiązujących w danym oprogramowaniu;
  • komunikację na zasadzie tzw. trybu pseudograficznego, w którym podstawowe elementy sekcji graficznej tworzone są za pomocą znaków ASCII. Rozwiązanie to jest szczególnie powszechne w systemach bankowych oraz innych programach wymagających szybkiego przetwarzania danych.

Interfejs graficzny

Interfejs graficzny polega na komunikacji z wykorzystaniem urządzenia wskazującego, na przykład myszki, rysika czy wskaźnika. Użytkownik wybiera wówczas interesujące go rozwiązania za pomocą kursora, co daje znacznie więcej możliwości niż w przypadku trybu pseudograficznego. Wynika to między innymi z faktu, że na ekranie można umieścić większą liczbę danych lub grafik, co nie tylko usprawnia funkcjonowanie serwisu, ale też korzystnie wpływa na doświadczenia odbiorców.

Jak stworzyć przyjazny interfejs użytkownika?

Tworząc przyjazny interfejs użytkownika, trzeba pamiętać, że wpływ na wrażenia odbiorców ma wiele różnorodnych czynników, często też takich, które trudno dostrzec na pierwszy rzut oka. Aby uzyskać najlepsze efekty, konieczna jest więc dbałość o nawet najmniejsze szczegóły, które mogłyby poprawić UX witryny. Przyjrzyjmy się zatem najważniejszym aspektom, jakie należy wziąć pod uwagę podczas projektowania interfejsu użytkownika.

Intuicyjność

Aby strona cieszyła się stale rosnącym zainteresowaniem docelowych odbiorców, użytkownicy nie powinni mieć żadnych problemów ze znalezieniem interesujących ich informacji czy skorzystaniem z pożądanych funkcji. Warto też zadbać o poprawne rozmieszczenie tekstu i grafiki, szczególnie klikanych lub zawierających najważniejsze dane.

Responsywność

Jako że większość współczesnych odbiorców korzysta z Internetu za pośrednictwem swoich telefonów komórkowych, każda strona powinna być dostosowana do urządzeń mobilnych. Serwis powinien dopasowywać się do różnej wielkości ekranów, zachowując przy tym nienaganny wygląd oraz pełną funkcjonalność poszczególnych przycisków.

Szybkość

Aby jak najdłużej zatrzymać użytkownika w witrynie, strona powinna szybko się ładować, wczytując przy tym wszystkie elementy zawartości. Im dłuższy czas oczekiwania na otwarcie serwisu, tym większe ryzyko, że odbiorca go opuści i nigdy więcej nie zdecyduje się na ponowne odwiedziny. Warto więc pozbyć się zbędnych treści lub skompresować obrazy, aby maksymalnie przyspieszyć witrynę. Trzeba bowiem pamiętać, że projektowanie GUI to nie tylko wysokiej jakości zdjęcia czy filmy. Dbając o wizualne aspekty strony, należy również uwzględnić ich użyteczność, która ma bezpośredni wpływ na wrażenia odbiorców.

Spójność

Projektując interfejs użytkownika, trzeba pamiętać, aby system obsługujący serwis był spójny na każdej podstronie. Warto wówczas postawić na jednakową kolorystykę przycisków call to action, intuicyjne rozmieszczenie najważniejszych treści oraz takie samo działanie poszczególnych elementów w całej witrynie. Dzięki temu odbiorcy nie będą mieli żadnych problemów z podjęciem określonych działań, dzięki czemu szanse na uzyskanie satysfakcjonującej konwersji znacznie wzrosną.

Funkcjonalność

Przyjazny interfejs użytkownika powinien maksymalnie ułatwiać odbiorcom interakcję z programem. Warto więc zwrócić uwagę na elementy informujące odwiedzających o podejmowanych w danej chwili czynnościach, wszelkich przekierowaniach czy błędach. Nie można również zapominać o pełnej użyteczności proponowanych funkcji, takich jak: dodanie produktu do koszyka, opłacenie zamówienia, założenia konta czy zapisanie się do newslettera. Każdy użytkownik odwiedzający stronę internetową oczekuje bowiem maksymalnej funkcjonalności, która zapewni mu szybki dostęp do najważniejszych treści w serwisie.

Prawidłowość

Aby poprawić użyteczność witryny i zadbać przy tym o doświadczenia użytkowników, warto przeprowadzić kompleksowy audyt strony internetowej, który wskaże wszelkie błędy oraz pozwoli zidentyfikować obszary o słabej funkcjonalności. Obecność jakichkolwiek nieprawidłowości w serwisie może bowiem bardzo niekorzystnie wpłynąć na wizerunek marki oraz osiągane przez nią wyniki, dlatego warto dokładnie zbadać strukturę witryny, koncentrując się przy tym na wszelkich niedociągnięciach, które mogłyby rozczarować potencjalnych klientów.

Dlaczego warto zadbać o interfejs użytkownika?

Opracowanie przyjaznego interfejsu niesie za sobą wiele istotnych korzyści, dzięki którym biznes online może długofalowo rozwijać swoją działalność. Warto więc zadbać o użyteczność strony internetowej, koncentrując się przy tym na zaspokojeniu potrzeb grupy docelowych odbiorców oraz maksymalnym zachęceniu ich do podjęcia określonych działań w witrynie. Oto kilka najważniejszych efektów, jakie można wówczas osiągnąć:

  • większa popularność strony internetowej w sieci;
  • lepsze pozycjonowanie w wyszukiwarce Google;
  • satysfakcjonujący współczynnik konwersji;
  • większe zaufanie do marki;
  • dynamicznie wzrastający ruch na stronie;
  • mniejsza liczba odrzuceń;
  • stały rozwój biznesu online.

Podsumowanie

Przyjazny interfejs użytkownika może być kluczem do sukcesu każdego współczesnego przedsiębiorstwa działającego w sieci. Mimo że opracowanie atrakcyjnej wizualnie oraz użytecznej struktury strony internetowej jest dość czasochłonne, zdecydowanie warto podjąć się tego wyzwania, gdyż zwrot z inwestycji z pewnością usatysfakcjonuje niejednego właściciela witryny. W razie jakichkolwiek problemów warto też zgłosić się do profesjonalistów, którzy przeprowadzą niezbędne badania i wdrożą rozwiązania, które bez wątpienia zachwycą grupę docelową i zapewnią marce miano lidera w swojej branży.

ZOBACZ RÓWNIEŻ
WYBRANE WPISY BLOGOWE

    Zastanawiasz się
    dlaczego Twoja strona
    NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Firma SXO
    Firma SXO
    OCEŃ TXT
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 4

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Darmowa konsultacja

      Zastanawiasz się
      dlaczego Twoja strona
      NIE SPRZEDAJE?
      Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
      Rozpocznij chat
      Zamów rozmowę

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez ICEA SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ w celu nawiązania kontaktu. Więcej w Polityce prywatności.