Jak dwie krople wody – problem zduplikowanego contentu na stronie

Jak dwie krople wody – problem zduplikowanego contentu na stronie

Bezpłatna konsultacja

Marketing internetowy to wszelkiego rodzaju strategie budowania marki oraz wizerunku w sieci. Jednym z najlepszych oraz najpopularniejszych rozwiązań jest sięgnięcie do content marketingu, czyli postawienia na wysokiej jakości treść. Są to wszelkie techniki pozwalające na tworzenie oraz dystrybucję oryginalnej treści, powstałe w celu zdobycia zaufania odbiorców. Naszym celem jest nawiązanie długotrwałej relacji, co jest niezwykle trudnym zadaniem przy tak wysokiej konkurencji. Zdarza się więc, że pewne treści się powielają. Dowiedz się, czym jest duplicate content, a także jaki wywiera wpływ na Twoją stronę.

Czym jest zduplikowany content (duplicate content)?

Jest to sytuacja, w której opublikowana treść znajduje się pod wieloma adresami internetowymi. Z punktu widzenia Google jest to nieoptymalne, ponieważ indeksuje się kilkaset tych samych treści kilkakrotnie.

Duplicate content możemy podzielić na dwa rodzaje:

  • duplicate content wewnętrzny – powielanie tych samych treści w obrębie jednej witryny

Z czego wynika zduplikowanie contentu wewnętrznego?

  • brak przekierowań 301,
  • wdrożenie wersji językowej,
  • duplikat pierwszej strony paginacji kategorii,
  • parametry GET oraz brak standaryzacji,
  • w przypadku witryn e-Commerce:
    • powielanie opisów produktów w sklepie internetowym,
    • powielanie opisu kategorii.
  • duplicate content zewnętrzny – powielanie tych samych treści pod wieloma adresami URL

Z czego wynika zduplikowanie contentu zewnętrznego?

  • plagiat treści,
  • kopiowanie bez wykorzystania odsyłacza semantycznego.

W jaki sposób zweryfikować duplicate content zewnętrzny?

Wykorzystaj wyszukiwarkę Google, kopiując fragment treści, który Cię interesuje. Pamiętaj, aby umieścić tekst w cudzysłowie. Wyświetlą Ci się wówczas wszelkie zaindeksowane strony zawierające wskazany fragment.

Wskazówka: W przypadku bardzo dużej liczby wyników może okazać się, że Google ukryje je pod przyciskiem. Rozwiń wówczas listę wyszukiwania.

Co zrobić ze zduplikowaną treścią?

Jeśli na Twojej stronie znajduje się zduplikowana treść:

Krok 1: przeredaguj swój tekst i opatrz go oryginalną, autorską, rozbudowaną częścią o jak najwyższej wartości merytorycznej.

Krok 2: jeśli nie masz możliwości redakcji tekstu, postaraj się napisać go od nowa.

Krok 3: w przypadku stron zawierających ciasteczka (cookies) wyklucz je z indeksacji.

Krok 4: wykorzystaj przekierowania 301.

Krok 5: ustaw linki kanoniczne.

Krok 6: ustaw tag noindex, aby roboty wyszukiwarki nie indeksowały treści i nie obniżały wartości strony.

Krok 7: ustaw nagłówek http X-Robots-Tag.

Jeśli zauważysz swoją treść na innej stronie:

Krok 1: możesz zgłosić plagiat bezpośrednio do Google, a po weryfikacji zostanie ona wykluczona z procesu indeksowania.

Krok 2: zablokuj możliwość kopiowania treści na swojej stronie.

Krok 3: w przypadku plików graficznych ustaw opcję podmiany pliku.

Krok 4: możesz skorzystać z opcji dodawania linku do strony skopiowanego tekstu.

Kary Google

2011 rok był czasem przełomowym w kontekście problemu zduplikowanej treści. W wyniku szerzących się plagiatów Google wprowadził Algorytm Panda, którego zasadniczym celem był wyszukiwanie stron o wysokiej jakości. Era słabego contentu zaczęła powoli przechodzić do historii, ponieważ algorytm odnajduje również treści zduplikowane, co skutkuje obniżeniem strony na liście rankingowej.

W skrajnych przypadkach praktyka duplikowania treści jest karana filtrami (bądź banami przez Google), ponieważ obniżają one poziom user experience, który dla wyszukiwarki jest nadrzędną wartością. Najlżejszą karą jest po prostu obniżenie pozycji, ponieważ roboty indeksujące oceniają podobne treści jako mniej wartościowe dla internautów. W powtarzających się sytuacjach Google nakłada filtry czasowe na witrynę, ponadto może nawet usunąć całkowicie stronę z indeksu.

Narzędzia do wykrywania duplicate content wewnętrznego:

  1. Wyszukiwarka Google – jest to najszybszy sposób sprawdzenia plagiatu, wystarczy wpisać fragment i opatrzyć go cudzysłowem.
  2. Screaming Frog – pozwala zlokalizować strony i podstrony o takich samych tagach, nagłówkach i opisach.
  3. Copyscape (narzędzie antyplagiatowe) – narzędzie badające oryginalność treści pod danym adresem URL, które podświetli powielone fragmenty. Pozwoli Ci również na zweryfikowanie listy adresów, które dopuściły się kradzieży Twoich materiałów.
  4. Siteliner – narzędzie pozwalające na zbadanie nasycenia słów kluczowych na stronie.
  5. Google Search Console – z poziomu administratora wystarczy wejść w zakładkę „Udoskonalenia HTML”, dzięki czemu odnajdziemy problem zduplikowanych tagów tytułowych czy opisów meta.

Podsumowanie

Treść jest podstawą SEO, nawiązując do słynnego eseju Billa Gates’a, „Content is King”. Za pomocą treści możesz sięgać do technik naturalnego linkowania oraz wpływać na pozycje strony w SERP. Większość problemów ze zduplikowana treścią wynika z nieświadomości twórców stron, zdarzają się jednak celowe działania wpisujące się już w techniki negatywnego pozycjonowania (Black Hat SEO). Jeśli zależy Ci, aby sprawdzić swoją stronę, wykonaj w pierwszej kolejności audyt SEO. Zadbaj o autorytet swojej strony.

ZOBACZ RÓWNIEŻ
WYBRANE WPISY BLOGOWE

    Zastanawiasz się
    dlaczego Twoja strona
    NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Firma SXO
    Firma SXO
    OCEŃ TXT

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Darmowa konsultacja

      Zastanawiasz się
      dlaczego Twoja strona
      NIE SPRZEDAJE?
      Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
      Rozpocznij chat
      Zamów rozmowę

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez ICEA SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ w celu nawiązania kontaktu. Więcej w Polityce prywatności.