Marketing internetowy to wszelkiego rodzaju strategie budowania marki oraz wizerunku w sieci. Jednym z najlepszych oraz najpopularniejszych rozwiązań jest sięgnięcie do content marketingu, czyli postawienia na wysokiej jakości treść. Są to wszelkie techniki pozwalające na tworzenie oraz dystrybucję oryginalnej treści, powstałe w celu zdobycia zaufania odbiorców. Naszym celem jest nawiązanie długotrwałej relacji, co jest niezwykle trudnym zadaniem przy tak wysokiej konkurencji. Zdarza się więc, że pewne treści się powielają. Dowiedz się, czym jest duplicate content, a także jaki wywiera wpływ na Twoją stronę.
Jest to sytuacja, w której opublikowana treść znajduje się pod wieloma adresami internetowymi. Z punktu widzenia Google jest to nieoptymalne, ponieważ indeksuje się kilkaset tych samych treści kilkakrotnie.
Duplicate content możemy podzielić na dwa rodzaje:
Wykorzystaj wyszukiwarkę Google, kopiując fragment treści, który Cię interesuje. Pamiętaj, aby umieścić tekst w cudzysłowie. Wyświetlą Ci się wówczas wszelkie zaindeksowane strony zawierające wskazany fragment.
Wskazówka: W przypadku bardzo dużej liczby wyników może okazać się, że Google ukryje je pod przyciskiem. Rozwiń wówczas listę wyszukiwania.
Krok 1: przeredaguj swój tekst i opatrz go oryginalną, autorską, rozbudowaną częścią o jak najwyższej wartości merytorycznej.
Krok 2: jeśli nie masz możliwości redakcji tekstu, postaraj się napisać go od nowa.
Krok 3: w przypadku stron zawierających ciasteczka (cookies) wyklucz je z indeksacji.
Krok 4: wykorzystaj przekierowania 301.
Krok 5: ustaw linki kanoniczne.
Krok 6: ustaw tag noindex, aby roboty wyszukiwarki nie indeksowały treści i nie obniżały wartości strony.
Krok 7: ustaw nagłówek http X-Robots-Tag.
Krok 1: możesz zgłosić plagiat bezpośrednio do Google, a po weryfikacji zostanie ona wykluczona z procesu indeksowania.
Krok 2: zablokuj możliwość kopiowania treści na swojej stronie.
Krok 3: w przypadku plików graficznych ustaw opcję podmiany pliku.
Krok 4: możesz skorzystać z opcji dodawania linku do strony skopiowanego tekstu.
2011 rok był czasem przełomowym w kontekście problemu zduplikowanej treści. W wyniku szerzących się plagiatów Google wprowadził Algorytm Panda, którego zasadniczym celem był wyszukiwanie stron o wysokiej jakości. Era słabego contentu zaczęła powoli przechodzić do historii, ponieważ algorytm odnajduje również treści zduplikowane, co skutkuje obniżeniem strony na liście rankingowej.
W skrajnych przypadkach praktyka duplikowania treści jest karana filtrami (bądź banami przez Google), ponieważ obniżają one poziom user experience, który dla wyszukiwarki jest nadrzędną wartością. Najlżejszą karą jest po prostu obniżenie pozycji, ponieważ roboty indeksujące oceniają podobne treści jako mniej wartościowe dla internautów. W powtarzających się sytuacjach Google nakłada filtry czasowe na witrynę, ponadto może nawet usunąć całkowicie stronę z indeksu.
Treść jest podstawą SEO, nawiązując do słynnego eseju Billa Gates’a, „Content is King”. Za pomocą treści możesz sięgać do technik naturalnego linkowania oraz wpływać na pozycje strony w SERP. Większość problemów ze zduplikowana treścią wynika z nieświadomości twórców stron, zdarzają się jednak celowe działania wpisujące się już w techniki negatywnego pozycjonowania (Black Hat SEO). Jeśli zależy Ci, aby sprawdzić swoją stronę, wykonaj w pierwszej kolejności audyt SEO. Zadbaj o autorytet swojej strony.