Dotarcie do szerokiego grona odbiorców, w którym znajdziesz potencjalnych klientów dla swojej firmy to wyzwanie, z którym na co dzień mierzą się specjaliści od marketingu. Zainteresuj się influencer marketingiem, który pozwala zwiększyć zaufanie do marki, sprzedaż produktów i usług oraz osiągnąć swoje założenia biznesowe. Według badań Matter Communications, 82% ludzi korzysta z mediów społecznościowych podczas podejmowania decyzji zakupowych. Poznaj influencer marketing od A do Z i pracuj nad sukcesem swojego przedsiębiorstwa.
W ostatnich latach influencer marketing stał się jedną z popularniejszych form marketingu internetowego, obejmującą współpracę marki z influencerami. Branża z roku na rok staje się coraz popularniejsza, bazuje ona głównie na zaufaniu odbiorców do celebrytów internetowych. Influencerzy tworząc treści w Internecie, generują zasięgi, które budują relację ze społecznością. Widzowie czują się, jakby oglądali swojego znajomego. Dlatego też warto zainteresować się influencer marketingiem. Idealnie sprawdzi się on w budowie zaufania do marki, produktów i usług.
Zwiększanie świadomości i zasięgu marki – influencerzy są ekspertami w swojej dziedzinie, dlatego ich fani mają duże zaufanie do produktów i usług, które promują. Działania prowadzone przez twórców internetowych angażują potencjalnych klientów, dzięki czemu budują świadomość marki. Stworzenie viralowego postu, może w szybki sposób znacząco zwiększyć zasięg reklamowanego produktu lub usługi.
Zwiększenie sprzedaży – głównym celem prowadzenia kampanii reklamowych jest zwiększenie sprzedaży produktów i usług. Influencer marketing to idealne miejsce do osiągnięcia celu. Influencerzy mają istotny wpływ na proces podejmowania decyzji zakupowych przez konsumentów.
Oszczędność czasu – współpraca z lubianymi i zaufanymi influencerami z danej branży pozwala w szybki sposób zwiększyć wiarygodność naszej marki. Przygotowanie kampanii reklamowej zajmuje sporo czasu, natomiast w influencer marketingu otrzymujemy możliwość codziennej reklamy produktu w odmienny, unikalny sposób. Wszystko zależy od wstępnych ustaleń i influencera, który promuje produkt.
Niższe koszty – koszty płatnych kampanii reklamowych rosną z roku na rok. Influencer marketing to możliwość ich obniżenia, gdyż koszt współpracy zależy od wielkości grona odbiorców i niszy. Cena zależna jest również od formy prowadzenia współpracy i ustaleń pomiędzy stronami. Częstą praktyką wśród mniej znanych influencerów jest promowanie produktu w ramach barteru.
Dotarcie do odpowiedniej grupy docelowej – skuteczne działania reklamowe wymagają dotarcia do grupy zainteresowanej produktem lub usługą. Influencer marketing pozwala dotrzeć do osób o konkretnych zainteresowaniach i potrzebach.
Pozyskanie informacji zwrotnych – prowadzenie kampani przez influencera otwiera również możliwość pozyskania informacji o promowanej marce. Ludzie w komentarzach na np. YouTube lub TikToku, dzielą się swoją opinią o danym produkcie. Takie informacje są bardzo przydatne podczas kolejnych działań marketingowych.
Odpowiedni dla każdej marki – influencerzy najczęściej są ekspertami w swojej dziedzinie np. fitness, gastronomia, biznes itp. Bez względu na wielkość Twojego przedsiębiorstwa, influencer marketing to idealne miejsce reklamowe. Najważniejszym zadaniem jest znalezienie odpowiedniej osoby z grupą docelową, dopasowaną do Twoich potrzeb.
Docieranie do nowych osób – według danych zebranych przez IAB, aż 8,8 mln polskich internautów korzysta z aplikacji blokujących reklamy. Prowadzenie kampani reklamowej z influencerami to mozliwość dotarcia do tych osób, gdyż użytkownicy bardzo chętnie pochłaniają treści przekazywane przez ulubionych celebrytów.
Najważniejszym elementem podczas prowadzenia kampanii marketingowych jest znalezienie odpowiedniego influencera, który zgodny jest z cechami naszej marki i posiada odpowiednią grupę docelową. Rekomendujemy dokładną analizę konta pod względem jego odbiorców i zasięgów, które generuje. Sprawdzenie ilości komentarzy, obserwujących i lajków pod postami, wstępnie dostarcza podstawowych danych. Podczas wyboru odpowiedniego influencera nie zawsze warto kierować się ilością obserwujących. Popularni celebryci internetowi często współpracują z wieloma markami, dlatego kampania reklamowa może być o wiele droższa, niż w przypadku osób z mniejszą widownią. Należy też zwrócić uwagę na częstotliwość wrzucanych treści na koncie – jeśli ostatni post pojawił się kilka miesięcy temu, niekoniecznie będzie to dobry partner biznesowy. Zatem, gdzie szukać influencerów?
Narzędzia branżowe – na rynku istnieje sporo narzędzi, które ułatwiają wyszukiwanie internetowych celebrytów do współpracy np. Iconsqure lub Socialbakers. Pozwalają one kompleksowo sprawdzić influencera pod kątem jakości obserwujących, zaangażowania i zasięgów.
Raporty i rankingi – dobrym sposobem na pozyskanie danych o najpopularniejszych influencerach na rynku są raporty np. Sotrender. Najczęściej jednak pojawienie się osoby w rankingu, znacząco zwiększa koszt reklamowy.
Media społecznościowe – algorytmy promują aktywnych i popularnych twórców w mediach społecznościowych, dlatego poszukiwanie ich jest bardzo proste. Intuicyjna wyszukiwarki i hasztagi pozwalają dotrzeć do każdej branży.
Platformy do współpracy z influencerami – cieszą się ogromną popularnością wśród mikro influencerów oraz bardziej wpływowych twórców. Nie wymagają dużego zaangażowania, aby uzyskać ofertę współpracy. Influencerzy przedstawiają platformy w których działają i udostępniają statystyki.
Mikro influencerzy – najmniejsi celebryci internetowi, posiadający do 10 tysięcy obserwujących. Nie generują oni dużych zasięgów, ze względu na małą ilość fanów, jednak nadrabiają to wysokim współczynnikiem zaangażowania. Prowadzenie kampanii reklamowych z tym typem influencerów idealne jest dla osób, które szukają precyzyjnie dobranej grupy docelowej.
Macro influencerzy – zasięg waha się pomiędzy 10 tysiącami, a milionem. Przykładają dużą uwagę do swojego contentu, który najczęściej jest bardzo dopracowany. Współpraca z tymi celebrytami sprawdzi się podczas kampanii, kładących nacisk na budowę widoczności i rozpoznawalności marki.
Mega influencerzy – celebryci posiadający powyżej miliona obserwujących w social mediach. Są bardzo widoczni w sieci, natomiast ich społeczność generuje mnóstwo zaangażowania. Właśnie to czyni ich bardzo atrakcyjnymi dla marek, a co za tym idzie – wzrastają koszty reklamowe, jakie musimy ponieść w związku ze współpracą.
Najwięksi i najpopularniejsi twórcy internetowi zazwyczaj widoczni są na wszystkich platformach. Jednak mniejsi influencerzy skupiają się wyłącznie na jednej lub dwóch z nich. Prowadząc kampanię reklamową, warto określić, która platforma będzie odpowiednia oraz przełoży się na największy zwrot z inwestycji. Obecnie dostępne są platformy takie jak:
Każda z nich oferuje inny sposób dotarcia do użytkownika. Przed rozpoczęciem promocji warto sprawdzić, czy reklama efektywnie pozwoli sprzedać produkt lub usługę.
Współpraca podjęta z influencerami to w głównej mierze tworzenie treści poparte opinią wpływowych i zaufanych osób. Badania wykonane przez Influencer Marketing Hub wskazały, że 84% osób wierzy internetowym celebrytom w takim samym stopniu jak rodzinie lub znajomym. Kupując produkt lub usługę, ludzie chcą mieć pewność, że dokonali dobrego wyboru. Wolą wybierać sprawdzone i polecone rzeczy od zaufanych osób. Internetowy twórca uwielbiany przez swoją społeczność, skutecznie zachęci do zakupu reklamowanych produktów. Charyzmatyczni, kreatywni twórcy mogą również przedstawić oferowany produkt lub usługę w świeży i zaskakujący sposób, który sprawi, że ludzie chętniej go kupią.
Trudno jednoznacznie określić jakie koszty wygeneruje współpraca z influencerem, gdyż wpływa na to wiele czynników m.in. zasięg, platforma, częstotliwość wrzucanych postów i działania, które musi wykonać influencer. Koszty mogą znacząco się różnić, jedni twórcy podejmą współpracę w barterze, natomiast za innych będzie trzeba zapłacić kilka tysięcy złotych.
Influencer marketing sprawdza się w każdej branży. Duża ilość celebrytów pozwala na znalezienie grupy docelowej w niemal każdej niszy. Płatne współprace mogą obejmować posty sponsorowane na blogu lub w mediach społecznościowych. Możliwości dotarcia do użytkownika są ogromne i ciągle powstają nowe. Sposób prowadzenia kampanii reklamowej jest skuteczny, czym potwierdzają poniższe przykłady influencer marketingu.
Marka zegarków stworzona w 2011 roku, generująca obecnie około 200 milionów dolarów przychodów. Sprzedaje eleganckie zegarki w konkurencyjnej cenie, jednak to influencer marketing pozwolił odnieść duży sukces. Daniel Wellington rozpoczął kampanię marketingową z mikro influencerami, oferując swój produkt w zamian za post wspominający o partnerstwie wraz z kodem rabatowym. Badania przeprowadzone w 2019 roku wykazały, że DW był najczęściej cytowaną marką w postach sponsorowanych na Instagramie.
Coca-cola to marka znana na całym świecie. Od lat współpracuje z największymi influencerami stawiając na kreatywną reklamę, która przedstawi ich produkt w doskonały sposób. Najbardziej znane kampanie reklamowe pojawiają się w okresie Świąt Bożego Narodzenia, aby produkt kojarzył się ze szczęściem, radością i życzliwością. Social media tej marki wypełnione są influencerami popularnymi na różnych platformach.
Konkurencja dla zegarków DW to również jeden z doskonałych przykładów influencer marketingu. MVMT postanowiło zwiększyć świadomość i rozpoznawalność swojej marki. Kampania reklamowa obejmowała każdy typ influencerów. Sprzedaż produktów napędzana jest głównie kodami rabatowymi zaprezentowanymi przez różnych influencerów. Ich strategia obejmowała dywersyfikację grupy docelowej, aby osiągnąć maksymalną widoczność w mediach społecznościowych.
SFD to producent suplementów i odżywek, który skutecznie zwiększa swoją sprzedaż oraz świadomość marki za pomocą influencer marketingu. Marka współpracuje z 480 influencerami o łącznym zasięgu 20 milionów obserwujących m.in. z Danielem Majewskim oraz Deynn.