Heurystyki Nielsena – czym są?

Heurystyki Nielsena – czym są?

Bezpłatna konsultacja

Priorytetem każdego właściciela strony internetowej jest generowanie konwersji. Terminem tym określić można wiele różnorodnych podejmowanych przez użytkowników witryny działań, takich jak założenie konta, wypełnienie formularza, pobranie pliku, zapisanie się do newslettera czy dokonanie zakupu. Rozwój biznesu online opiera się przede wszystkim na wzroście tego wskaźnika, dlatego konieczna jest kompleksowa optymalizacja serwisu pod kątem funkcjonalności i użyteczności. Aby jednak wprowadzić korzystne zmiany, niezbędne jest przeprowadzenie dokładnej analizy mającej na celu zidentyfikowanie elementów wymagających szczególnej uwagi. Jednym ze sposobów badania skuteczności zastosowanych rozwiązań są heurystyki Nielsena. Przyjrzyjmy się im bliżej!

Czym są heurystyki Nielsena?

Na wstępie warto zaznaczyć, że heurystyki Nielsena UX nie są uniwersalnym rozwiązaniem, które okaże się skuteczne w większości przypadków. Niemniej jednak wykorzystanie ich w procesie analizy użyteczności witryny to świetny sposób na wykrycie ewentualnych błędów i zidentyfikowanie obszarów, które nie spełniają swojej roli.

Jakob Nielsen jest duńskim projektantem stron internetowych. Jego heurystyki stały się swego rodzaju przewodnikiem dla web designerów z całego świata. Sformułowane są one w formie ogólnych wytycznych, których wdrożenie wymaga szczegółowej interpretacji przedstawionych rozwiązań. Mimo iż wprowadzenie zmian zgodnie z tymi założeniami nie gwarantuje, że witryna osiągnie sukces, heurystyki Nielsena stanowią punkt wyjścia do wszelkich badań użyteczności serwisu.

Analiza heurystyczna – dlaczego warto?

Analiza heurystyczna to metoda badania użyteczności strony internetowej. Mimo iż istnieje wiele różnych zestawów heurystyk, wszystkie opierają się na identycznych założeniach i dotyczą podobnych aspektów projektowania interfejsów. Jako że metoda ta nie wymaga angażowania respondentów i organizowania warunków do przeprowadzenia analizy, jest szczególnie korzystna na pierwszych etapach optymalizacji witryn. Warto też wspomnieć, że technika ta jest również bardzo często wykorzystywana podczas wdrażania audytów UX, które podobnie jak analiza heurystyczna obejmują badanie funkcjonalności i użyteczności poszczególnych elementów z punktu widzenia odbiorców. Jakie są zalety takiej obserwacji?

  • Dzięki heurystykom możliwe jest uzyskanie szybkich i kompletnych informacji na temat użyteczności;
  • Heurystyki zapewniają przydatne wyniki już na wczesnym etapie projektowania strony internetowej;
  • Opieranie działań optymalizacyjnych na założeniach heurystyk umożliwia dobór właściwych metod i narzędzi usprawniających funkcjonowanie serwisu;
  • Analiza heurystyczna może być przeprowadzana równocześnie z innymi metodami badań użyteczności, dzięki czemu uzyskane wyniki będą jeszcze bardziej wiarygodne.

Mimo iż istnieje wiele zestawów założeń badań użyteczności, heurystyki Nielsena są najpopularniejszym sposobem oceny funkcjonalności, który cieszy się stale rosnącym zainteresowaniem projektantów różnorodnych serwisów internetowych na całym świecie. Warto też dodać, że pomimo iż zostały przedstawione w 1990 roku, ich udział we wszystkich sposobach analizy pod kątem UX widoczny jest po dziś dzień.

10 zasad heurystyki Nielsena

Przejdźmy do meritum założeń duńskiego web designera. Oto 10 heurystyki Nielsena, na których warto oprzeć badania użyteczności każdej strony internetowej:

  1. Pokazuj status systemu

System zawsze musi dokładnie przedstawiać użytkownikowi jego status. Element ten może mieć postać paska postępu, tarczy ładowania czy zmieniającego się koloru przycisku. Dzięki takiemu rozwiązaniu odbiorca będzie zawsze świadomy działań w witrynie, w wyniku czego jego satysfakcja znacznie wzrośnie.

  1. Zachowaj zgodność między systemem a rzeczywistością

Interfejs powinien być zgodny z językiem użytkownika. Oznacza to, że system musi używać pojęć i zwrotów doskonale znanych odbiorcom, aby nie burzyć ich zaufania do serwisu. Zasada ta podkreśla ponadto, że interfejs musi bezwzględnie utożsamiać się z oczekiwaniami użytkownika oraz jego modelem mentalnym, który opracowywany jest na podstawie doświadczeń i przekonań na przestrzeni lat. W ramach tego założenia tworzy się na przykład intuicyjne menu nawigacyjne, które pokrywa się ze sposobem, w jaki odbiorca może poszukiwać konkretnych miejsc w witrynie.

  1. Daj użytkownikowi pełną kontrolę

Trzecia heurystyka Nielsena mówi, że użytkownicy muszą mieć możliwość kontrolowania swoich działań oraz posiadać dokładne informacje na temat sposobu opuszczania interfejsu bez uprzedniego podawania jakiegokolwiek powodu. Osoby, które podczas użytkowania witryny popełniły jakiś błąd, ale były w stanie go samodzielnie naprawić, będą znacznie bardziej usatysfakcjonowane niż użytkownicy zmuszeni do kontaktu z obsługą klienta.

  1. Trzymaj się standardów i zachowaj spójność

Spójny projekt i schematyczne procesy to podstawa interfejsu każdej strony internetowej. Identyczne słowa, przyciski, informacje i działania zastosowane w całym serwisie znacznie ułatwiają jego użytkowanie, co korzystnie wpływa na wrażenia odbiorców i ich skłonność do konwersji.

  1. Zapobiegaj błędom

Mimo iż każdy interfejs powinien umożliwiać cofanie dokonanych operacji, jeszcze lepszym rozwiązaniem jest projekt, który pozwala uniknąć wszelkich błędów podczas interakcji z zawartością serwisu. Jednym ze sposobów zapobiegania tego typu nieprawidłowościom jest na przykład wyświetlanie komunikatów potwierdzających zarejestrowanie danej akcji przez system operacyjny.

  1. Pozwalaj wybierać, zamiast zmuszać do pamiętania

Szósta heurystyka Nielsena głosi, że interfejs powinien umożliwiać użytkownikom swobodne wykonywanie poszczególnych działań bez konieczności zapamiętywania wcześniejszych kroków. Wszelkie istotne w danej chwili informacje muszą więc być cały czas widoczne na ekranie.

  1. Zapewnij elastyczność i efektywność

System powinien być zoptymalizowany zarówno pod kątem początkujących, jak i zaawansowanych użytkowników. Osoby odwiedzające witrynę po raz pierwszy mają bowiem zupełnie inny sposób poruszania się po serwisie niż doświadczeni konsumenci. Interfejs musi być zatem dostosowany do oczekiwań wszystkich odbiorców.

  1. Dbaj o estetykę i umiar

Podczas projektowania układu graficznego konieczna jest dbałość o czytelność prezentowanych elementów. Warto więc pozbyć się wszelkich zbędnych obiektów lub rzadko używanych przycisków, które niepotrzebnie obciążają wzrok odbiorcy i wydłużają czas niezbędny do znalezienia pożądanych treści.

  1. Zapewnij skuteczną obsługę błędów

Projektując strukturę serwisu internetowego, należy pamiętać, że użytkownicy popełniają błędy niezależnie od braku wiedzy czy problemów z systemem. Interfejs powinien zatem szybko wyjaśniać wszelkie nieprawidłowości, aby odbiorcy mieli możliwość podjęcia odpowiednich działań naprawczych. Należy też pamiętać, że komunikaty o problemach powinny być sformułowane w języku użytkownika, a nie w niezrozumiałym tonie systemowym.

  1. Zadbaj o pomoc i dokumentację‍

Ostatnia heurystyka Nielsena twierdzi, że każdy interfejs uwzględniać powinien pomoc i dokumentację podjętych działań. Realizacja tej zasady z reguły przyjmuje postać działu pomocy lub sekcji FAQ, gdzie zgromadzone są odpowiedzi na najczęściej zadawane przez użytkowników pytania. Dzięki temu konieczność kontaktu z obsługą klienta ograniczona jest do minimum, a doświadczenia użytkowników zachęcają ich do ponownych odwiedzin witryny.

Podsumowanie

10 zasad heurystyki Nielsena to doskonałe źródło wiedzy na temat projektowania stron internetowych pod kątem użyteczności. Zastosowanie się do tych rozwiązań nie tylko ułatwia doskonalenie doświadczeń użytkowników, ale też pozwala uzyskać efekty, jakie trudno byłoby wypracować bez znajomości zasad duńskiego web designera. Heurystyki Nielsena powinny być zatem stałym elementem każdej strategii optymalizacyjnej UX, gdyż zwiększają komfort korzystania z serwisu, co ma bezpośredni wpływ na generowanie ruchu i budowanie świadomości marki. Aby więc osiągnąć sukces, warto skorzystać z wyżej wymienionych wskazówek i zaprojektować witrynę, która zyska uznanie grupy docelowej.

ZOBACZ RÓWNIEŻ
WYBRANE WPISY BLOGOWE

    Zastanawiasz się
    dlaczego Twoja strona
    NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Firma SXO
    Firma SXO
    OCEŃ TXT

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Darmowa konsultacja

      Zastanawiasz się
      dlaczego Twoja strona
      NIE SPRZEDAJE?
      Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
      Rozpocznij chat
      Zamów rozmowę

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez ICEA SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ w celu nawiązania kontaktu. Więcej w Polityce prywatności.