Google Merchant Center co to?

Google Merchant Center co to?

Bezpłatna konsultacja

Wśród popularnych i praktycznych narzędzi dystrybuowanych przez Google znajduje się m.in. Google Merchant Center. Szczególną uwagę powinni zwrócić na nie właściciele i administratorzy sklepów internetowych. Z tego tekstu dowiecie się, czym jest Google Merchant Center oraz jakie ma zastosowanie w biznesie online. Zapraszamy do lektury.

Google Merchant Center - czym właściwie jest?

Narzędzie Google Merchant Center to rozwiązanie służące wsparciu promocyjnemu sklepów internetowych. W ramach niego publikowane są reklamy, które pojawiają się użytkownikom po wpisaniu słowa kluczowego lub określonej frazy. Pewnie wielu z Was kojarzy pojawiające się reklamy ze zdjęciem produktu, jego nazwą, ceną oraz odnośnikiem do sklepu, które pojawiają się powyżej płatnych i organicznych wyników wyszukiwania. Za ten rodzaj promocji odpowiada właśnie Google Merchant Center.

To tylko część dostępnych produktów, ponieważ po przejściu do zakładki „Zakupy”, użytkownicy mogą zapoznać się z dziesiątkami, setkami, a czasem nawet z tysiącami dostępnych produktów, które dopasowane są do słowa kluczowego. Ponadto klienci mogą wykorzystać filtry, dzięki którym bardziej dopasują wyniki wyszukiwania do swoich potrzeb. Kolejnym atutem jest opcja sortowania produktów według wybranego parametru. Obecność produktów danego sklepu internetowego w Google Merchant Center możliwa jest dzięki zintegrowaniu konta w Google z kampanią Google AdWords.

Jak założyć konto w Centrum Sprzedaży Google?

Stworzenie konta w Google Merchant Center jest bardzo proste. Wystarczy wejść na stronę Google dla sprzedawców oraz zalogować się na swoje konto. Będzie to konto założone w strukturach Google, dlatego klienci korzystający z poczty Gmail lub z Google Drive mają już je stworzone. Jeżeli jeszcze go nie macie, to stworzenie nowego konta zajmie Wam dosłownie chwilę. Po zalogowaniu się do Google należy podać informacje podstawowe dotyczące firmy, której produkty będą promowane w narzędziu. Wśród podstawowych danych znajduje się także adres internetowy sklepu. Po wypełnieniu danych trzeba je zapisać, aby zaoszczędzić czas i nie przechodzić przez cały proces jeszcze raz. Poprawne wypełnienie danych pozwala na przejście do kolejnego kroku i wgrania pliku produktowego w Google Shopping.

Czym jest plik produktowy?

Plikiem produktowym, czy też feedem produktowym, nazywa się dokument, w którym zawierają się niezbędne dla kupującego informacje dotyczące wybranych (lub wszystkich) produktów z oferty sklepu internetowego. W tym zakresie właściciele e – commerce mogą wybrać, jakie produkty będą wchodziły w zakres kampanii w Google Shopping. Dobrze przygotowany plik produktowy zawiera m.in. takie informacje jak:

  • nazwa produktu;
  • cena;
  • opis produktu;
  • przypisana kategoria;
  • dostępność;
  • marka;
  • koszty dostawy;
  • GTIN;
  • numer katalogowy;
  • zdjęcie (po adresie URL);
  • odnośnik URL do karty produktu w sklepie.

Czy małe sklepy również mogą skorzystać z tej formy promocji?

Dużym atutem Google Merchant Center jest to, że z powodzeniem z tej formy promocji mogą korzystać także małe sklepy internetowe. Wgranie pliku produktowego jest jednakowo możliwe przy rozbudowanej bazie produktów oraz w sytuacjach, gdy w sklepie znajduje się dosłownie jeden artykuł. Dzięki temu mniejsze podmioty mogą korzystać z reklamy produktowej w Google Shopping i w ten sposób zwiększyć skalę dotarcia do potencjalnych klientów.

Duże sklepy i GMC

Z oferty GMC z powodzeniem korzystają także duże podmioty i sklepy internetowe, które w swoich katalogach mają nawet po kilka, kilkanaście lub kilkadziesiąt tysięcy produktów. Pod tym kątem to bardzo funkcjonalne narzędzie, które pozwala na dostosowanie jego parametrów i potencjału do rozmiarów organizacji.

Jak wgrywać plik produktowy do Google Merchants?

Po zalogowaniu się do Google Shopping należy w lewej kolumnie odnaleźć zakładkę „Plik danych”. Kolejnym krokiem jest wybranie ikonki dodawania nowego pliku danych do narzędzia, a całość jest bardzo intuicyjna. Na tym etapie wybiera się także kraj sprzedaży. Dla większości polskich sklepów internetowych będzie to Google Merchant Center Polska. Jeżeli produkty dystrybuujemy na inne rynki i pozycjonujemy się na określone słowa kluczowe, to można to zmienić. Właściciele oraz administratorzy sklepów mogą wybrać z dwóch dostępnych języków. Są to język ojczysty (polski) oraz angielski ze względu na jego popularność i powszechne biznesowe użycie.

Po wyborze języka wpisuje się nazwę wgrywanego pliku danych oraz sposób jego dodania. Zapisanie tych danych uruchamia proces akceptacji. Najczęściej trwa to kilka lub kilkanaście godzin, jednak w skrajnych przypadkach może potrwać nawet do 3 dni roboczych. W przypadku przekroczenia tego czasu warto skontaktować się bezpośrednio z działem supportu Google, aby zweryfikować status swojego zapytania.

Podział produktów na zaakceptowane, odrzucone i oczekujące

Pracownicy Google weryfikują zgodność produktów z przepisami i wymogami firmy i prawa. Artykuły oczekujące na podjęcie decyzji oznaczane są kolorem niebieskim i klasyfikowane jako oczekujące produkty. Jeżeli zostaną zaakceptowane, to zostaną podświetlone na zielono i pojawią się w Google Merchant Center. W przypadku odrzucenia produktów użytkownicy mają możliwość poznania tego przyczyny i wprowadzenia niezbędnych poprawek, jeżeli powodem był brak dostarczenia określonych informacji. Odrzucone artykuły oznaczane są na czerwono.

Właściciele sklepu mogą spotkać się również z produktami oznaczonymi na żółto. Sygnalizują one, że niektóre produkty niedługo wygasną i należy w ciągu 3 dni roboczych przedłużyć ich widoczność lub z tego zrezygnować. Jeżeli nie podejmie się żadnych kroków, to produkty przestaną wyświetlać się w wynikach wyszukiwania. Wszystkie komunikaty w narzędziu publikowane są w zakładce „Diagnostyka”.

Google Merchant Center - koszt usługi

Warto poznać koszty związane z wyświetlaniem się produktów w Google Merchants. Trudno podać stawki, które będą miały zastosowanie w każdym sklepie internetowym. Wszystko dlatego, że w tym wypadku wyświetlanie reklam opiera się o system licytacji, który wykorzystywany jest także w Google AdWords. Ostateczna stawka określana jest w sposób indywidualny przez właściciela sklepu, a następnie weryfikowana przez niego lub specjalistę od marketingu pod kątem wzrostu konwersji i skuteczności reklamy.

Korzyścią dla właścicieli sklepów internetowych może być to, że koszty GMC mogą być nawet sporo niższe od innych kanałów reklamowych Google. Dużo zależy od odpowiedniego przygotowania i konfiguracji reklamy produktowej. Budżet reklamowy może być wyrażony stawkami CPC lub (oraz) budżetem dziennym. Jeżeli dany budżet zostanie wyczerpany, to reklama przestanie się wyświetlać użytkownikom. To bardzo ważne przy testowaniu różnych przekazów. Wygaszenie reklamy to gwarancja, że właściciel sklepu e – commerce nie zostanie obciążony dodatkowymi kosztami. Ostateczny budżet reklamowy w Google Merchant Center jest kwestią indywidualną.

Czy reklamę produktową w GMC można optymalizować?

Osiągnięcie wzrostu sprzedaży możliwe jest dzięki zoptymalizowaniu reklamy produktowej. Algorytmy Google decydują o tym, które produkty wezmą udział w licytacji i zostaną wyświetlone klientom w GMC. Optymalizacja reklamy produktowej polega na prawidłowym i rzetelnym wypełnieniu pliku produktowego. Od trafności tytułów i opisów oraz obecności w nich słów kluczowych, w dużym stopniu zależy wyświetlanie produktów po zapytaniu online. Oczywiście największy wpływ na pozycję ma wygranie licytacji reklamowej.

Znaczenie tytułów i opisów produktów w GMC

Tytuły produktów oraz ich opisy powinny być dopasowane do potrzeb użytkowników, oraz tego, czego realnie poszukują w przestrzeni online. Im większa trafność tytułu i opisu z frazą kluczową, tym lepiej. W związku z tym przygotowanie pliku produktowego powinno być poprzedzone dokładną analizą. Wśród parametrów wyszukiwanych przez klientów znajdują się m.in.:

  • nazwa marki;
  • nazwa produktu;
  • rozmiar;
  • kategoria produktu.

To podstawowe dane, których nie można pominąć w pliku produktowym. Kolejność fraz kluczowych w opisach i tytułach powinna być taka sama, jak popularność danych słów kluczowych w wynikach wyszukiwania. Algorytm Google działa w ten sposób, że liczy frazy od lewej do prawej i bierze pod uwagę ich ważność. Oznacza to, że te zawarte na początku opisu i tytułu mają większe znaczenie dla algorytmu.

Przygotowując plik produktowy, zawsze umieszczajcie ważniejsze i popularniejsze informacje na początku tekstu. Pozostałe dane z powodzeniem można umieszczać dalej.

Dlaczego warto postawić na kampanię w Google Merchant Center?

Korzystanie z kampanii produktowej w Google Shopping może nieść ze sobą wiele korzyści dla właściciela sklepu internetowego. Wśród podstawowych zalicza się m.in.:

  • wzrost konwersji (obecnie GMC odpowiada za około 60% wszystkich sprzedaży wygenerowanych przez Google AdWords);
  • precyzyjne dotarcie z produktami do osób, które realnie ich szukają (optymalizacja wydatków reklamowych);
  • powiększenie powierzchni reklamowej;
  • czytelne przedstawienie ceny i wyglądu produktu kupującym (wpływa to na ograniczenie zbędnych i przypadkowych kliknięć, a także ograniczenie wydawanego budżetu);
  • bieżąca kontrola nad każdą wydawaną na reklamę złotówką;
  • dokładna analiza skuteczności reklamy i kosztów pozyskania klienta.

Powyżej przedstawiono podstawowe korzyści wykorzystywania Google Shopping przez sklepy internetowe. Narzędzie Google Merchant Center to dobre rozwiązanie dla małych i dużych podmiotów, które nie wymaga dużego nakładu finansowego i czasowego ze strony właścicieli i administratorów (w tym agencji marketingowych) sklepów online.

Podsumowanie

Google Merchant Center to narzędzie wsparcia sprzedaży w sklepach internetowych, które oferuje amerykańska firma. Użytkownicy mogą skorzystać z płatnej reklamy, aby precyzyjnie dotrzeć do grupy docelowej i zwiększyć wskaźniki sprzedaży online. Niższy koszt dotarcia do klienta i stosunkowo wysokie wskaźniki konwersji sprawiają, że ten typ reklamy produktowej polecany jest zarówno dużym oraz małym sklepom e – commerce. Realizacja kampanii jest prosta i można zrobić to we własnym zakresie lub zdecydować się na współpracę z agencją marketingową.

Skontaktuj się z nami już teraz jeśli chcesz dowiedzieć się więcej. Chętnie umówimy się z Tobą na bezpłatną konsultację i ustalimy szczegóły naszej współpracy. Odkryj skuteczną strategię SXO, a pomoże Ci w tym nasza agencja SXO!

ZOBACZ RÓWNIEŻ
WYBRANE WPISY BLOGOWE

    Zastanawiasz się
    dlaczego Twoja strona
    NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Firma SXO
    Firma SXO
    OCEŃ TXT

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Darmowa konsultacja

      Zastanawiasz się
      dlaczego Twoja strona
      NIE SPRZEDAJE?
      Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
      Rozpocznij chat
      Zamów rozmowę

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez ICEA SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ w celu nawiązania kontaktu. Więcej w Polityce prywatności.