Rola słów kluczowych z długiego ogona w pozycjonowaniu znacząco wzrosła w ostatnim czasie. Według badań SEOmoz około 70% całego ruchu z wyszukiwarek generują właśnie tego typu frazy, choć indywidualnie są rzadziej wpisywane w zapytaniach niż bardziej ogólne i krótkie słowa kluczowe. Czym więc są frazy long tail? Jak je tworzyć i dlaczego warto z nich korzystać?
Podstawą pracy w branży SEO są oczywiście słowa kluczowe, czyli te, które użytkownik wpisuje w wyszukiwarkę, by znaleźć interesujące go informacje. Dla nich algorytmy generują listy SERP, czyli rankingi witryn najlepiej odpowiadających na konkretne zapytanie. Powinniśmy wybierać więc takie słowa, które pomogą nam zdobyć wysoką pozycję i widoczność w wynikach, ale też takie, pod którymi użytkownik będzie nas szukał. Jednak słowo słowu nierówne – w arsenale specjalisty SEO znajdują się różnego rodzaju frazy, które będą wymagały innych nakładów pracy, czasu i pieniędzy. Przyjrzyjmy się im bliżej.
Wiele osób zaczynających swoją przygodę z pozycjonowaniem skupia się na bardziej ogólnych i krótkich frazach kluczowych, nazywanych inaczej generycznymi. W tej kategorii możemy wyróżnić dwa typy z wdzięcznymi nazwami angielskimi:
Frazy kluczowe fat head oraz chunky middle generują około 30% całego ruchu z wyszukiwarek. Cała reszta przypada w udziale bardziej szczegółowym zapytaniom, czyli frazom typu long tail.
Słowa kluczowe z długim ogonem, czyli angielskie „long tail”, to dłuższe i bardziej precyzyjne zapytania, które składają się z więcej niż trzech słów. Zawierają dodatkowe modyfikatory – szczegółowe dane, liczby, przymiotniki, przeznaczenie, lokalizację – których ludzie używają do wyszukiwania potrzebnych im informacji, np.: „skórzane buty na lato do 300 złotych”, „jak sprzedać używany komputer”, „usługi pozycjonowania stron internetowych Poznań”.
Tego typu frazy mają niską częstotliwość wyszukiwania, są tańsze w pozycjonowaniu i mniej konkurencyjne. Dodatkowo tak precyzyjne zapytania są charakterystyczne dla użytkowników, którzy wiedzą, czego chcą, a co za tym idzie, generują ruch lepszej jakości i o wysokim odsetku konwersji.
Pozycjonowanie oparte na frazach z długiego ogona jest świetną strategią marketingową, która pozwoli poprawić widoczność witryny, zwiększyć zyski i ruch organiczny z wyszukiwarek. Co temu sprzyja?
Konkretne zapytania są mniej konkurencyjne i powszechne, co oznacza, że pozycjonowanie witryny na frazy long tail o niskiej częstotliwości wyszukiwania jest znacznie łatwiejsze niż w przypadku fraz generycznych. Prościej mówiąc, w walce o pozycję na zapytanie „wodoszczelne damskie buty trekkingowe” masz do pokonania znacznie mniej konkurentów niż na krótszą frazę: „damskie buty trekkingowe”.
Budowanie pozycji strony w rankingach wyszukiwarek będzie znacznie tańsze przy wyborze fraz długiego ogona. Jest to bezpośrednio związane z mniejszą konkurencją dla danego zapytania i widać to wyraźnie w Google Ads – koszty reklamy dla szczegółowych fraz są zdecydowanie niższe. Co więcej, efekty pozycjonowania long tail są znacznie szybciej zauważalne i mierzalne.
Frazy long tail są wąsko ukierunkowane, bardziej szczegółowe i przyciągają do witryny docelowych odbiorców. Użycie dodatkowych słów, dookreślających frazy ogólne, zwiększa nie tylko prawdopodobieństwo odwiedzenia strony przez użytkownika, ale także dokonania przez niego zakupu. Owszem, krótkie słowa kluczowe dają więcej wyników, jednak rzadko realnie przekładają się na większy zysk. Na przykład, pod zapytaniem „buty sportowe” użytkownik może wyszukiwać informacje o nowościach lub pomysły na własną produkcję, wybierać odpowiedni model, czy porównywać ceny. Jeśli dana osoba wpisze w pasku wyszukiwania „damskie buty sportowe Nike sklep Poznań”, najprawdopodobniej zamierza dokonać zakupu.
Pozycjonując witrynę lub sklep, chcemy dotrzeć do tych odbiorców, których interesują nasze usługi lub produkty, więc prawdopodobieństwo dokonania przez nich zakupu jest wysokie. Frazy long tail umożliwiają bardziej bezpośrednie dotarcie właśnie do takich użytkowników. Ruch na stronie generowany przez krótkie słowa kluczowe oczywiście również jest ważny, ale ostatecznie to współczynnik konwersji zapewnia realne zyski.
Co więcej, nawet jeśli odbiorca docelowy nie dokona zakupu, ale znajdzie na naszej stronie dokładnie te informacje, których potrzebował, to z pewnością wróci do nas w przyszłości. W ten sposób budujemy wizerunek swojej marki i zdobywamy zaufanie oraz lojalność konsumentów, którzy przecież lubią wracać do sprawdzonych i wiarygodnych miejsc w sieci.
Dłuższe i bardziej szczegółowe zapytania pozwalają na tworzenie różnorodnych kombinacji fraz long tail, które naturalnie zawierają w sobie frazy generyczne. To znaczy, że niejako efektem ubocznym pozycjonowania na długi ogon jest budowanie pozycji również na krótkie słowa kluczowe. Pozwala to dodatkowo zwiększyć ruch na stronie oraz jej widoczność i dotrzeć do szerszego grona odbiorców. Dodatkowo frazy z długiego ogona mogą być pomysłem na wartościowe treści, wpisy blogowe oraz poradniki, które przyciągną na naszą stronę konkretnych i obiecujących odbiorców, a także zapewnią „sympatię” algorytmów wyszukiwarek.
W tym miejscu warto wspomnieć także o zyskujących w ostatnim czasie na popularności wirtualnych asystentach i wyszukiwaniu głosowym. Użytkownicy korzystający z tego rozwiązania częściej do wyszukiwania używają całych zdań i pytań, a więc bardzo rozbudowanych i precyzyjnych słów kluczowych. Zdecydowanie rzadziej są to frazy generyczne w postaci równoważników zdań i pojedynczych słów.
Aby przygotować dobre słowa kluczowe z długiego ogona, musisz przede wszystkim dokładnie przeanalizować:
Ważne jest określenie grupy docelowej i sposobu, w jaki myśli. Frazy, na które chcesz pozycjonować witrynę, muszą być naturalne dla użytkowników – to muszą być takie słowa, których na pewno użyją przy wyszukiwaniu informacji.
Oczywiście, dobrym punktem wyjścia będą frazy generyczne, które możesz rozbudowywać o kolejne szczegóły, uwzględniając wymienione wyżej aspekty, np.: „buty trekkingowe” >> „buty trekkingowe dla kobiet” >> „wodoszczelne buty trekkingowe dla kobiet” >> „wodoszczelne buty trekkingowe dla kobiet za kostkę”.
Warto też poszukać określeń synonimicznych dla poszczególnych słów w długim ogonie, np. „wodoszczelne buty do trekkingu dla kobiet”, „damskie wodoszczelne buty do trekkingu za kostkę”, „damskie buty trekkingowe za kostkę odporne na wodę”, itd.
W poszukiwaniu odpowiednich fraz long tail pomocne będą oczywiście nowoczesne narzędzia SEO zarówno płatne, jak i darmowe. Warto tu wymienić, chociażby:
Większość płatnych narzędzi do kompleksowej obsługi SEO ma funkcję ułatwiającą wyszukiwanie słów kluczowych różnej długości, np. SEMrush Keyword Magic Tool, Ahref Keyword Explorer czy Baza Słów Kluczowych Senuto.
Źródłem wiedzy i inspiracji może być również wyszukiwarka, która, podobnie jak wspomniane rozszerzenie Keywords Everywhere, w odpowiedzi na Twoje zapytanie wyświetli sugestie kolejnych i podpowie, czego jeszcze szukali użytkownicy. Oprócz tego warto zerknąć na sugestie z autouzupełniania – choć niektóre mogą być naprawdę dziwne, zwykle jednak dają jakieś pojęcie na temat tego, co faktycznie najbardziej interesuje ludzi. Autouzupełnianie wyszukiwarki generuje w końcu sugestie na podstawie najpopularniejszych zapytań, zawierających określone frazy.
Jeśli chcemy pokonać konkurencję w drodze na szczyty SERP, warto się od niej uczyć. Pomogą nam w tym narzędzia, które pozwalają na analizę danych z dowolnej witryny, w tym również słów kluczowych. Możemy też ręcznie przejrzeć treści konkurentów i poszukać na nich inspiracji dla swoich fraz długiego ogona.
Jeśli mamy trochę więcej czasu, możemy poszukać inspiracji dla fraz long tail w grupach dyskusyjnych i na forach tematycznych związanych z naszą działalnością. Szczególną uwagę warto zwracać na powtarzające się zapytania, problemy, które chcą rozwiązać użytkownicy i potrzeby, które sygnalizują, np. „Jak czyścić buty trekkingowe”.
Tworzenie witryny czy sklepu w oparciu o długi ogon nie jest łatwe i wymaga metodycznego podejścia. Być może będziemy musieli działać na zasadzie prób i błędów, nieustannie monitorując, które frazy przynoszą efekty, a z których można zrezygnować. Warto trzymać rękę na pulsie i codziennie sprawdzać ruch na stronie, współczynnik CTR, ilość zapytań z użyciem odpowiednich narzędzi. Zwróć szczególną uwagę na takie kwestie:
Aby takie pozycjonowanie było skuteczne, musi być wprowadzone na jak największej liczbie podstron w serwisie. Frazy z długiego ogona powinny znaleźć się nie tylko w treściach i opisach produktów, ale również w tytułach, nagłówkach, linkach, meta description, adresach URL, podpisach zdjęć oraz filmów.
Wiemy już, że długi ogon ma pozytywny wpływ na konwersję, a tym samym na promocję produktu lub usługi. Im bardziej rozbudowana fraza, tym mniejsza konkurencja i bardziej jakościowy ruch organiczny spowodowany faktycznym zainteresowaniem danym produktem. Takie pozycjonowanie jest szczególnie przydatne dla:
Wyszukiwanie określonego rodzaju usługi lub produktu za pomocą dokładnej frazy long tail ma większe szanse zakończenia się zakupem, nawet jeśli kupujący nie zna danego sklepu internetowego lub firmy.
Długi ogon pozwala również mniejszym przedsiębiorcom internetowym skutecznie przebić się na rynkach SEO, wykorzystując „niszę” i koncentrując się na swojej specjalizacji.
Współczesne algorytmy wyszukiwarek narzucają kierunek działań pozycjonerskich. W tym zakresie prym wiedzie oczywiście Google, za sprawą którego od kilku lat rośnie znaczenie jakości publikowanych na stronach treści. Ten wymóg doprowadził do tego, że właściciele witryn coraz częściej skupiają się właśnie na tym aspekcie, kosztem standardowych treści reklamowych. Strona naszpikowana żargonem sprzedażowym i standardowymi opisami produktów właściwie nie ma już szans zdobyć najwyższej pozycji. Treści mają być maksymalnie użyteczne i wartościowe dla odbiorców. I właśnie to pomagają osiągnąć frazy długiego ogona, pod warunkiem, że używamy ich mądrze i umiejętnie.
Stosowanie słów kluczowych z długimi ogonami może znacznie poprawić pozycję strony w rankingu wyszukiwania, ale nie należy całkowicie rezygnować z tradycyjnego pozycjonowania. Aby odnieść sukces, najlepiej łączyć różne techniki, takie jak content marketing, pozycjonowanie krótkich i długich słów kluczowych, optymalizacja techniczna witryny i pozycjonowanie w mediach społecznościowych.