Filtry Google – jak sobie z nimi radzić?

Bezpłatna konsultacja

Każdy współczesny przedsiębiorca wie, czym są wytyczne Google i dlaczego należy się do nich stosować. Przestrzeganie zasad wyszukiwarki nie tylko gwarantuje spektakularne efekty w postaci zwiększonej bazy odbiorców i lepszych wyników sprzedażowych, ale też likwiduje ryzyko problemów z indeksowaniem witryny oraz jej pozycjonowaniem . Co jednak w przypadku, kiedy nieumyślne błędy blokują rozwój serwisu? W tym artykule omówimy sposoby radzenia sobie z banem od Google oraz przyjrzymy się skutecznym metodom unikania wszelkich kar od wyszukiwarki.

Czym jest filtr Google?

Gwałtowny spadek ruchu w witrynie, niższa pozycja strony na liście wyników wyszukiwania czy zaniżone statystyki konwersji to typowe efekty, jakie niesie za sobą filtr Google. Czym jednak jest taka kara?

Wyszukiwarka nakłada filtr na każdą witrynę, którą uzna za stosującą niedozwolone techniki pozycjonerskie. Wraz z kolejnymi aktualizacjami algorytmów Google prezentuje szereg zabiegów, które nie tylko nie przynoszą satysfakcjonujących efektów, ale też mogą zostać surowo ukarane, jeśli boty indeksujące je zidentyfikują.

Modyfikacja Panda wdrażana w latach 2010-2015 koncentrowała się na likwidacji wszelkich duplikatów treści oraz artykułów niskiej jakości. Strony internetowe, których zawartość nie spotykała się z zainteresowaniem użytkowników, traciły wówczas swoją pozycję w rankingu, przez co ich rozwój był radykalnie hamowany.

Algorytm Pingwin w latach 2012-2016 miał na celu maksymalne ograniczenie spamu w sieci. Nadużywanie linków zwrotnych z witryn o niskim autorytecie, maskowanie czy inne techniki Black Hat SEO były od tego czasu surowo karane, a witryna zoptymalizowana pod kątem nieuczciwych metod notowała poważne spadki w rankingu Google.

Można więc rzec, że ban Google to kara nałożona na stronę internetową, która wynika z wykorzystania podstępnych metod Black Hat SEO mających na celu oszukanie zarówno algorytmów wyszukiwarki, jak i prawdziwych użytkowników witryny.

Rodzaje filtrów od Google

Istnieją dwa główne rodzaje filtrów Google, a każdy z nich wyróżnia się odmienną specyfiką.

Filtr algorytmiczny

Jest to kara Google automatycznie nakładana przez algorytm wyszukiwarki. Otrzymanie bana wynika wówczas z nierespektowania wytycznych Google wynikających z aktualizacji poszczególnych algorytmów, takich jak Panda, Koliber, Pingwin czy Gołąb. Boty wyszukiwarki biorą wówczas pod uwagę następujące czynniki:

  • oryginalność treści;
  • występowanie ewentualnych duplikatów;
  • jakość linków prowadzących do strony internetowej;
  • wartość treści z punktu widzenia odbiorców docelowych;
  • aktualność contentu;
  • gęstość słów kluczowych;
  • przejrzystość zawartości strony;
  • wszelkie praktyki z zakresu Black Hat SEO.

Jeśli wyszukiwarka zidentyfikuje jakiekolwiek nieprawidłowości związane z powyższymi czynnikami, strona internetowa straci swój wizerunek w sieci i otrzyma ban Google.

Filtr ręczny

Ręczny filtr Google nakładany jest przez pracowników Google Search Quality Team, którzy wykryją pewne rażące błędy w pozycjonowaniu strony internetowej. Kara ta dotyczy wszelkich naruszeń dotyczących następujących obszarów:

  • spam – zarówno ten tworzony przez użytkowników witryny, jak i wszelkie próby oszukania algorytmów poprzez nadużywanie słów kluczowych, linków czy znaczników;
  • naruszenie wytycznych wyszukiwarki poprzez maskowanie, ukrywanie treści czy niewłaściwą strategię słów kluczowych;
  • naruszenie zasad bezpieczeństwa wynikające z niezabezpieczonych metod płatności czy ataków hakerskich;
  • nienaturalna sieć linków oparta na niskiej jakości łączach z witryn o niskim autorytecie.

Jak rozpoznać rodzaj filtra? Kara Google nakładana ręcznie może zostać zidentyfikowana na podstawie informacji w raporcie Google Search Console. Zaglądając do zakładki “Bezpieczeństwo i ręczne działania”, można ponadto ustalić przyczynę nałożenia bana, dzięki czemu pozbycie się go może być nieco łatwiejsze.

Jak poradzić sobie z banem?

Jak usunąć filtr Google? Sprawa jest nieco bardziej skomplikowana, niż mogłoby się wydawać. Po zidentyfikowania pierwszych sygnałów, takich jak spadek pozycji w rankingu Google czy mniejszy ruch w witrynie, należy jak najszybciej przejść do rozwiązywania poszczególnych błędów.

W przypadku filtra ręcznego proces ten jest nieco łatwiejszy, gdyż wystarczy zapoznać się ze wskazówkami od teamu Google oraz zidentyfikować przyczyny nałożenia kary. Następnie należy pozbyć się przyczyn bana, likwidując niskiej jakości linki zwrotne, usuwając małowartościowe treści czy ograniczając spam na stronie internetowej. Po wdrożeniu niezbędnych działań optymalizacyjnych trzeba odwołać się do pracowników Google z prośbą o ponowną weryfikację witryny. Warto jednak pamiętać, że proces ten może trochę potrwać. Na usunięcie filtra czekać trzeba bowiem od kilku dni do nawet kilku tygodni.

Niestety, algorytmiczny ban Google jest znacznie trudniejszy w likwidacji. Największą trudnością okazuje się wówczas identyfikacja rzeczywistego problemu, co w przypadku rozbudowanych serwisów jest bardzo wymagającym zadaniem. Najlepszym wówczas sposobem na poradzenie sobie z filtrem jest dokładny audyt strony internetowej, który pozwala wykryć wszelkie błędy i zlokalizować elementy niespełniające wytycznych Google. Po naprawie ewentualnych nieprawidłowości pozostaje już tylko czekać. Warto wówczas regularnie monitorować stan witryny w Google Analytics oraz analizować ruch i pozycjonowanie witryny dla poszczególnych fraz. W przypadku braku satysfakcjonujących efektów niezbędna może okazać się bowiem ponowna optymalizacja.

Jak uniknąć kary od Google?

Wszyscy dobrze znamy powiedzenie, że “lepiej zapobiegać, niż leczyć”. Jak widać, pozbycie się filtra Google to dość wymagające i czasochłonne zadanie, które znacznie spowolni rozwój biznesu w sieci. Warto więc postawić na skuteczne, zgodne z wytycznymi wyszukiwarek metody optymalizacyjne, które nie tylko nie narażą witryny na karę, ale też zagwarantują znacznie lepsze wyniki. Zamiast prób oszukania algorytmu lepiej wykorzystać następujące metody, które, mimo że bardziej czasochłonne, z pewnością okażą się kluczem do sukcesu:

  • optymalizacja treści pod kątem trafnych słów kluczowych;
  • naturalne budowanie linków zwrotnych z witryn o wysokim autorytecie w branży;
  • stała kontrola efektywności podejmowanych działań;
  • unikanie technik Black Hat SEO, takich jak maskowanie, ukrywanie treści czy upychanie słów kluczowych;
  • dbałość o techniczne aspekty strony internetowej;
  • bieżąca likwidacja ewentualnych błędów oraz dostosowywanie działań do najnowszych aktualizacji algorytmów Google.

Filtr Google to problem, z którym spotkało się wielu współczesnych przedsiębiorców. Najlepszym sposobem na poradzenie sobie z tego typu komplikacjami jest skorzystanie z usług profesjonalnej agencji SEO. Zespół doświadczonych specjalistów doskonale zna wytyczne wyszukiwarek oraz posiada wiedzę i umiejętności niezbędne w procesie skutecznego pozycjonowania stron internetowych. Warto więc rozważyć taką współpracę, gdyż nie tylko ograniczy ona ryzyko wszelkich niepowodzeń, ale też zagwarantuje efekty SEO , jakie trudno byłoby uzyskać samodzielnie.

ZOBACZ RÓWNIEŻ
WYBRANE WPISY BLOGOWE

    Zastanawiasz się
    dlaczego Twoja strona
    NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Firma SXO
    Firma SXO
    OCEŃ TXT
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 7

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Darmowa konsultacja

      Zastanawiasz się
      dlaczego Twoja strona
      NIE SPRZEDAJE?
      Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
      Rozpocznij chat
      Zamów rozmowę

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez ICEA SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ w celu nawiązania kontaktu. Więcej w Polityce prywatności.