Mówiąc o optymalizacji, pozycjonowaniu oraz marketingu, zawsze natykamy się na znaczenie treści. Ona jest zasadniczym elementem każdej strony internetowej. Staramy się więc być na bieżąco z trendami oraz wydarzeniami, tworząc materiały cieszące się dużą popularnością, jednak zapominamy, że tego typu informacje szybko się dezaktualizują. Wówczas znów musimy zaczynać pracę od zera, myśląc nad nowymi materiałami. Istnieje jednak grupa tekstów, które są ponadczasowe. Przyciągają one użytkowników, a nam zapewniają stały ruch na stronie. Są to właśnie treści utrzymane w duchu evergreen content. Przyjrzyjmy się temu bliżej.
Są to wszystkie materiały, których nie dotyka znak czasu, treści uniwersalne, posiadające zawsze aktualne informacje. Nie ma znaczenia, czy odbiorca zapozna się z treścią w dniu jej publikacji, za miesiąc czy za kilka lat. Strony z tego typu treściami są często odwiedzane, czasem nawet kilka razy przez tego samego użytkownika.
Istnieje jednak haczyk. Trzeba mieć na uwadze konieczność aktualizacji bądź rozbudowania danych treści za jakiś czas. Opracowywanie tego rodzaju materiałów jest też znacznie bardziej czasochłonne, ponieważ wymaga większego researchu oraz kompleksowego przedstawienia.
Przeciwieństwem evergreen content będą felietony, reportaże, opisy trendów, statystyki, opisy bieżących wydarzeń, które szybko się starzeją, a użytkownik rzadko do nich powraca.
Każda treść powinna przejść proces optymalizacji pod kątem SEO, aby mieć szansę znaleźć się na jak najwyższej pozycji rankingowej w organicznych wynikach wyszukiwania. Na co więc zwrócić szczególną uwagę?
Frazy i hasła kluczowe to podstawowy element pozycjonowania. Wybierając temat oraz mając określoną grupę potencjalnych odbiorców, warto przeanalizować słowa, które będą cieszyć się stałym zainteresowaniem. Dzięki temu będziemy mieć szansę na generowanie całorocznego ruchu. Należy w związku z tym stworzyć bazę słów, którą będziemy z czasem uzupełniać, a która pozwoli uniknąć optymalizacji stron pod jedno hasło powodującej kanibalizację treści. Skorzystaj więc z dostępnych narzędzi, takich jak: KWfinder, Google Keyword Planner, Google Search Console czy Ahrefs.
Jak już wspomnieliśmy, warto raz na jakiś czas poddać opublikowany materiał aktualizacji. Nie zawsze jest to potrzebne, jednak jeśli znajdziesz nowe informacje, które mogą być ciekawe dla użytkowników, warto dodać je do tekstu. Pokażesz tym samym, że dbasz o jakość swoich publikacji, a przede wszystkim – o czytelników. Będziesz mieć większe szanse na stanie się autorytetem. Dodatkowo będzie to sygnał dla wyszukiwarki, że należy częściej indeksować Twoją witrynę. Warto więc w tym celu stworzyć mapę witryny (sitemap.xml).
Dobrze jest zaplanować serię artykułów tematycznych, aby móc umieszczać linki do powiązanych z nimi tekstów. Pozwoli to stworzyć kompleksowy zbiór materiałów w obrębie jednej witryny, żeby użytkownicy nie poszukiwali rozwinięć tematycznych w innych miejscach. Przełoży się to na współczynnik klikalności oraz zmniejszy współczynnik odrzuceń (Bounce Rate). Dodatkowo linkowanie wewnętrzne ma pozytywny wpływ na user experience, które jest szczególnie ważne dla wyszukiwarki Google. Sprawia to, że całość witryny jest uporządkowana i łatwiejsza w nawigacji.
Treść warto podzielić na mniejsze, bardziej czytelne fragmenty. Jeśli użytkownik napotka ciąg tekstu, prawdopodobnie zrezygnuje ze strony na rzecz innej, bardziej przejrzystej. Po podziale dodatkowo warto wykorzystać możliwości, jakie stwarzają nagłówki (od H1 do H6), które również mają wpływ na pozycjonowanie. Możesz zawrzeć w ich strukturze słowa i frazy kluczowe, które będą czytelniejsze dla robotów wyszukiwarek. Dodatkowo hierarchia informacji na stronie sprawi, że będzie ona szybciej indeksowana.
Większość treści wymaga dodatkowych materiałów wizualnych. Są one urozmaiceniem, a także dodatkowym elementem podlegającym pozycjonowaniu. Mowa tutaj przede wszystkim o możliwościach, które stwarza atrybut ALT. Jest to znacznik służący do opisu zawartości plików graficznych, który ma za zadanie korespondować z wpisywanymi do wyszukiwarki intencjami użytkowników. Masz wówczas większe szanse wyświetlać się na wyższym miejscu w Grafice Google.
Warto połączyć witrynę z mediami społecznościowymi. Możesz wówczas dodatkowo linkować swoje treści i powiększać grono odbiorców. Jeśli będziesz je aktualizować, możesz podzielić się tą informacją.
Dodatkowym wsparciem dla wiecznie zielonych treści będzie możliwość dodawania ocen oraz komentarzy. Wpływa to na interakcję użytkowników, rozpoczyna nowe dyskusje, w których możesz odsyłać do innych swoich materiałów. Dodatkowo pozwoli to stworzyć przestrzeń do komunikacji i pokazać, że interesuje Cię zdanie czytelników.
Efektywność marketingu wykorzystującego evergreen content jest niepodważalna. Jeśli wciąż masz wątpliwości, przypomnij sobie, jakich treści sam szukasz w sieci, do których stron powracasz i dlaczego? Dzięki tej strategii będziesz mieć pewność, że trafisz do szerokiej grupy odbiorców, a twoje treści nie będą popadać w zapomnienie wraz z kolejnymi trendami. Poświęć więc trochę czasu, aby stworzyć materiały, które będą szczególnie przydatne dla czytelników.