Czym są badania UX?

Czym są badania UX?

Bezpłatna konsultacja

Użyteczność stron internetowych to jeden z najważniejszych czynników decydujących o skuteczności biznesu online. Nic więc dziwnego, że współcześni przedsiębiorcy dokładają wszelkich starań, aby ich witryny cieszyły się popularnością w branży oraz efektywnie zachęcały konsumentów do podejmowania określonych działań. Aby jednak stworzyć wydajną stronę internetową, konieczne jest przeprowadzenie dokładnych analiz rynku, skoncentrowanych na potrzebach i oczekiwaniach grupy docelowych odbiorców. Jak zatem powinny wyglądać badania UX i jakie metody warto wówczas wybrać?

Na czym polegają badania UX?

Aby zdefiniować ten proces, trzeba najpierw ustalić, czym w ogóle jest UX. User Experience to zestaw doświadczeń towarzyszących użytkownikom podczas korzystania z aplikacji mobilnej, strony internetowej czy witryny e-commerce. Na wrażenia odbiorców wpływ na wiele różnorodnych czynników, takich jak intuicyjność nawigacji, jakość plików multimedialnych czy zrozumiałość treści. Zoptymalizowana pod kątem UX witryna ma znacznie większe szanse na generowanie ruchu i lepsze pozycjonowanie się w Google. Trudno więc dziwić się współczesnym przedsiębiorcom, którzy, wykorzystując różnorodne techniki, starają się maksymalnie udoskonalić swoje serwisy internetowe, aby cieszyły się zainteresowaniem grupy docelowej. Aby jednak wdrożyć skuteczne metody optymalizacyjne, konieczne jest zdefiniowanie konkretnych potrzeb odbiorców. W tym miejscu istotną rolę odgrywają badania User Experience.

Analiza pod kątem UX polega na testowaniu użyteczności stron internetowych przy wykorzystaniu różnorodnych technik badawczych. Celem tego przedsięwzięcia jest wykrycie ewentualnych błędów oraz identyfikacja rozwiązań, które najskuteczniej angażują potencjalnych klientów. Dzięki badaniom UX projektanci są w stanie dostosować witrynę do potrzeb i oczekiwań użytkowników, w wyniku czego notowana konwersja osiąga satysfakcjonujący poziom, a strona internetowa lepiej pozycjonuje się w wynikach wyszukiwania.

Badania User Experience – dlaczego warto je przeprowadzić?

Badania UX to doskonała forma analizy skuteczności podejmowanych działań optymalizacyjnych oraz jeden z najskuteczniejszych sposobów identyfikacji ewentualnych błędów w projekcie produktu cyfrowego. Istnieje jednak kilka kluczowych korzyści, z uwagi na które każdy współczesny przedsiębiorca powinien wdrożyć konkretne metody badawcze do swojej strategii. Oto najważniejsze z nich:

  • dostosowanie oferty do potrzeb i oczekiwań docelowych odbiorców, skutkujące większą skłonnością konsumentów do konwersji;
  • lepsze wyniki sprzedażowe wynikające z większego zaufania do marki i jej strony internetowej;
  • likwidacja ewentualnych błędów na wczesnym etapie projektu, dzięki czemu ryzyko wszelkich niepowodzeń ograniczone jest do absolutnego minimum;
  • pozyskiwanie wielu nowych informacji, niezbędnych do wdrażania skutecznych rozwiązań oraz projektowania innych produktów cyfrowych;
  • optymalizacja wydatków związanych z prowadzeniem działalności online, wynikająca z wykorzystywania jedynie skutecznych technik marketingowych i sprzedażowych.

Badania User Experience to świetny sposób na budowanie grona lojalnych odbiorców oraz generowanie ich zaangażowania. Znając już potencjał tego przedsięwzięcia, wielu przedsiębiorców zastanawia się jednak, jakie metody badawcze wybrać. Przyjrzyjmy się zatem, jakie formy analizy UX warto wykorzystać w swojej strategii.

Skuteczne metody badań UX

Istnieje wiele sposobów testowania użyteczności stron internetowych. Przyjrzyjmy się jednak tym najpopularniejszym, które stanowią najczęściej wykorzystywane formy analizy UX przez współczesnych projektantów.

Wywiady kontekstowe

Metoda ta polega na rozmowie z wybraną osobą z grupy docelowej, która opiera się na wcześniej przygotowanym scenariuszu. Dzięki tej technice projektant może zdobyć informacje na temat indywidualnego podejścia do produktu oraz zanotować spostrzeżenia, które trudno byłoby zidentyfikować bez konsultacji z potencjalnym klientem.

Grupy fokusowe

Jest to forma badań UX, która swoją charakterystyką przypomina wywiady kontekstowe. Rozmowa przeprowadzana jest jednak w grupie, aby uczestnicy mogli wymieniać się swoimi poglądami oraz konsultować poszczególne rozwiązania. Dzięki tej metodzie możliwe jest maksymalne rozwinięcie tematu oraz pozyskanie informacji, których zdobycie w przypadku indywidualnych rozmów byłoby dość trudne.

Prototypowanie

Stworzenie wstępnej wersji produktu cyfrowego i udostępnienie go grupie badawczej to świetny sposób na wykrycie ewentualnych błędów oraz identyfikację obszarów, które nie wykazują satysfakcjonującej skuteczności. Prototyp strony internetowej czy aplikacji mobilnej prezentuje wówczas ogólny zarys funkcjonalności poszczególnych elementów, dzięki czemu respondenci są w stanie wstępnie ocenić ich atrakcyjność i użyteczność. Mimo że ta metoda wymaga nieco zaangażowania oraz czasu, przynosi bardzo przydatne i miarodajne wyniki, które pozwolą ograniczyć koszty oraz zminimalizować ryzyko wszelkich nieprawidłowości na kolejnych etapach projektowania serwisu.

Analiza nagrań sesji

Internet oferuje niemal nieograniczony dostęp do wielu przydatnych narzędzi, które warto wykorzystać, przeprowadzając badania UX. Yandex Metrica to program umożliwiający nagrywanie sesji użytkowników, co pozwala następnie wysunąć trafne wnioski dotyczące użyteczności poszczególnych elementów w serwisie. Mimo że ta metoda jest dość czasochłonna i wymaga niemałego zaangażowania, daje wgląd w wiele technicznych aspektów witryny. Ponadto prezentuje wszelkie niedociągnięcia blokujące rozwój biznesu online, dlatego warto wdrożyć ją do swojego planu optymalizacyjnego.

Kiedy warto przeprowadzić badania UX?

Badania User Experience warto przeprowadzać niemal na każdym etapie projektowania stron internetowych, aplikacji mobilnych czy witryn e-commerce.

Wykonanie podstawowych testów przed podjęciem działań optymalizacyjnych redukuje ryzyko popełnienia ewentualnych błędów oraz minimalizuje czas niezbędny na wdrożenie skutecznych rozwiązań.

Przeprowadzenie badań użyteczności w trakcie tworzenia serwisu pozwala ustalić efektywność poszczególnych elementów oraz daje podstawę do zrezygnowania z mało sprawnych czynników.

Poddanie analizie finalnej wersji projektu umożliwia identyfikację wszelkich nieprawidłowości oraz weryfikację skuteczności poszczególnych rozwiązań.

Można więc stwierdzić, że badania UX to nieodłączny element projektowania produktów cyfrowych, który warto wykorzystywać na wszystkich etapach działalności online. Szybkie wykrycie ewentualnych błędów oraz rozwijanie rentowych obszarów zapewnić może nie tylko lepsze wrażenia odbiorców, ale też wyższą pozycję strony na liście wyników wyszukiwania, która, w wielu przypadkach, okazała się kluczem do sukcesu biznesu online.

Podsumowanie

Badania UX to nieodłączny element prowadzenia działalności online. Korzyści wynikające z dokładnej analizy użyteczności strony internetowej stanowią podstawę rozwoju niemal każdego współczesnego biznesu. Warto więc wybrać kilka metod badawczych, zdefiniować grupę docelową oraz przeprowadzić kompleksowe testy, skupiając się na najważniejszych elementach witryny. Trzeba jednak zaznaczyć, że badania User Experience są dość wymagającym, czasochłonnym przedsięwzięciem. Skorzystanie z pomocy specjalistów może nie tylko przyspieszyć cały proces, aby też zagwarantować miarodajne wyniki oraz trafną ich interpretację, dlatego warto rozważyć takie rozwiązanie.

ZOBACZ RÓWNIEŻ
WYBRANE WPISY BLOGOWE

    Zastanawiasz się
    dlaczego Twoja strona
    NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Firma SXO
    Firma SXO
    OCEŃ TXT

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Darmowa konsultacja

      Zastanawiasz się
      dlaczego Twoja strona
      NIE SPRZEDAJE?
      Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
      Rozpocznij chat
      Zamów rozmowę

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez ICEA SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ w celu nawiązania kontaktu. Więcej w Polityce prywatności.