Czym jest UX consulting?

Bezpłatna konsultacja

Optymalizacja doświadczeń użytkowników to jeden z najważniejszych elementów strategii prowadzenia stron internetowych. Zadowoleni odbiorcy są bowiem bardziej skłonni do konwersji i ponownych odwiedzin witryny. Warto więc dołożyć wszelkich starań, aby poszczególne elementy zawartości zaspokajały potrzeby i oczekiwania konsumentów, będąc przy tym nie tylko atrakcyjnymi wizualnie, ale też w pełni użytecznymi. Aby upewnić się, że kryteria te zostały spełnione, warto skontaktować się z profesjonalistą w dziedzinie UX. W tym artykule przyjrzymy się zatem, czym jest UX consulting i dlaczego warto z niego skorzystać!

Czym jest User Experience?

UX (User Experience) to wszelkie doświadczenia towarzyszące użytkownikom korzystającym ze strony internetowej, aplikacji czy innego produktu cyfrowego. Jako że czynnik ten ma bezpośredni wpływ na konwersję, optymalizacja wrażeń odbiorców stała się nieodłącznym elementem prowadzenia działalności online. Pozytywne doświadczenia potencjalnych klientów zachęcają ich do zakupu, skłaniając jednocześnie do podzielenia się pochlebną opinią o marce ze znajomymi.

Na wrażenia użytkowników wpływ ma wiele różnorodnych czynników. Zaliczyć do nich można zarówno aspekty wizualne, jak i funkcjonalne, dzięki którym użytkowanie strony nie sprawia żadnego problemu. Oto najważniejsze elementy, które bezpośrednio oddziałują na UX:

  • kolorystyka strony internetowej,
  • szybkość ładowania,
  • dostosowanie do urządzeń mobilnych,
  • czytelność treści,
  • intuicyjność nawigacji,
  • przejrzystość menu,
  • liczba przekierowań,
  • ewentualne błędy w witrynie.

Warto dodać, że powyższe aspekty w mniejszym lub większym stopniu wpływają również na pozycjonowanie strony internetowej. Im wyższa pozycja w wyszukiwarce, tym większe szanse na pozyskanie nowych klientów oraz zwiększenie sprzedaży. Warto więc zadbać o UX, gdyż może to bardzo korzystnie wpłynąć na wyniki danej firmy.

UX consulting – co to takiego?

UX consulting to proces doradztwa w zakresie tworzenia produktu cyfrowego. Konsultant zajmuje się wówczas szeregiem procesów mających na celu poznanie oczekiwań i potrzeb docelowych użytkowników oraz zbadanie podstawowych aspektów związanych z funkcjonowaniem strony internetowej czy aplikacji mobilnej.

Trzeba pamiętać, że UX to nie tylko wygląd i wizualna prezentacja produktu. Jednym z najważniejszych aspektów wyróżniających wydajną witrynę jest jej użyteczność. UX consulting obejmuje zatem całościowe spojrzenie na dany produkt, uwzględniając przy tym jego wartość, poprawność oraz grupę docelową.

Skorzystanie z usług profesjonalnego konsultanta UX okazać się więc może świetnym sposobem na utrzymanie skuteczności działań optymalizacyjnych lub nawet zwiększenie efektywności podejmowanych czynności.

Przed zatrudnieniem konkretnego doradcy warto jednak dokładnie zrozumieć wszelkie zabiegi, jakimi trudzi się osoba wykonująca ten zawód.

Czym zajmuje się konsultant UX?

UX consulting to przede wszystkim szereg szczegółowych badań mających na celu wykrycie ewentualnych błędów w witrynie oraz identyfikację obszarów, które nie wyróżniają się satysfakcjonującą skutecznością. Warto jednak znać kilka najważniejszych etapów, z jakimi wiąże się doradztwo w zakresie UX.

Audyt UX/UI

Jednym z najważniejszych aspektów konsultacji UX jest przeprowadzenie kompleksowego audytu UX i UI. Specjalista bada wówczas wydajność wszelkich elementów strony internetowej, które wpływają na doświadczenia użytkowników oraz ich skłonność do konwersji. Audyt jest zabiegiem, którego zdecydowanie nie warto pomijać, jeśli celem jest zwiększenie sprzedaży czy też pozyskanie lojalnych odbiorców. Wiedząc, co się nie sprawdza, a co przynosi pożądane efekty, opracowanie skutecznej strategii jest bowiem o wiele łatwiejsze, a ryzyko wystąpienia ewentualnych błędów maksymalnie ograniczone. Co jednak warto zbadać? Oto najważniejsze elementy:

  • poprawność metadanych,
  • przyjazność adresów URL,
  • szybkość ładowania strony,
  • optymalizacja mobilna,
  • przekierowania,
  • struktura treści,
  • błędy,
  • jakość plików multimedialnych.

Zgromadzone podczas audytu informacje stanowią doskonałą bazę do stworzenia dobrej strategii optymalizacji pod kątem UX, dlatego warto skupić się na przeprowadzeniu szczegółowych badań użyteczności i wyglądu serwisu.

Analiza grupy docelowej

Trzeba pamiętać, że oczekiwania i potrzeby odbiorców różnią się w zależności od branży, charakterystyki firmy, a nawet pory roku. Consulting UX obejmuje więc szczegółową analizę wymagań potencjalnych klientów, która dostarcza informacji niezbędnych w kolejnych etapach optymalizacji produktu.

Konsultant UX skupia się wówczas na najważniejszych oczekiwaniach użytkowników względem strony internetowej, marki czy obsługi. Znając najważniejsze potrzeby rynku docelowego, możliwe jest nie tylko dostosowanie do nich poszczególnych rozwiązań, ale też wybór technik, które szczególnie przypadną do gustu potencjalnym klientom.

Opracowanie planu

Bazując na wcześniej pozyskanych informacjach, konsultant UX opracowuje szczegółowy plan umożliwiający prawidłową optymalizację strony internetowej. Zadaniem doradcy jest wówczas przedstawienie dokładnego zarysu witryny, która ma spełniać wszelkie potrzeby i oczekiwania grupy docelowej.

Techniką, jaką najczęściej posługują się wówczas specjaliści, jest stworzenie prototypu. Właściciel strony internetowej ma pełen wgląd w podstawowe założenia strategii optymalizacyjnej oraz może łatwo wprowadzać pewne zmiany. Opracowanie wstępnej wersji produktu jest też świetnym sposobem na zbadanie użyteczności wykorzystanych elementów. Przestawiając witrynę grupie docelowej, można łatwo zidentyfikować ewentualne nieprawidłowości oraz rozwinąć obszary cieszące się szczególnym zainteresowaniem potencjalnych klientów.

Testy użyteczności

Poza opracowaniem prototypu istnieje wiele innych metod testowania użyteczności strony internetowej. UX consulting obejmuje bowiem szereg kompleksowych badań mających na celu identyfikację skuteczności zastosowanych rozwiązań, co pozwala maksymalnie wykorzystać potencjał danego produktu. Oto kilka najpopularniejszych testów UX, których przeprowadzenie oferują profesjonalni doradcy w zakresie User Experience:

  • testy A/B,
  • makiety UX,
  • grupy fokusowe,
  • wywiady kontekstowe,
  • wywiady pogłębione,
  • badania kwestionariuszowe,
  • analiza nagrań sesji,
  • badania eyetracking,
  • analiza map ciepła.

Dzięki tym metodom konsultant UX jest w stanie w pełni określić skuteczność elementów witryny, wskazać wszelkie błędy oraz zaproponować sposoby ich likwidacji.

UX consulting – dlaczego warto?

UX consulting gwarantuje szereg istotnych dla rozwoju każdego biznesu online korzyści. Skorzystanie z pomocy specjalisty w zakresie User Experience to świetny sposób na uniknięcie błędów oraz maksymalne wykorzystanie potencjału produktu cyfrowego.

Do najważniejszych zalet konsultacji z doradcą UX zaliczamy między innymi: budowanie zaufania do marki, lepsze wyniki sprzedażowe, większy ruch w witrynie, wzrost autorytetu firmy w branży, wyższą pozycję strony w wyszukiwarce oraz szereg innych korzyści wspierających rozwój biznesu na wielu płaszczyznach.

Warto więc rozważyć UX consulting, gdyż może okazać się on najlepszym sposobem na opracowanie witryny, która przyciągnie nowych klientów i zapewni marce miano lidera w branży.

ZOBACZ RÓWNIEŻ
WYBRANE WPISY BLOGOWE

    Zastanawiasz się
    dlaczego Twoja strona
    NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Firma SXO
    Firma SXO
    OCEŃ TXT
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 7

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Darmowa konsultacja

      Zastanawiasz się
      dlaczego Twoja strona
      NIE SPRZEDAJE?
      Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
      Rozpocznij chat
      Zamów rozmowę

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez ICEA SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ w celu nawiązania kontaktu. Więcej w Polityce prywatności.