Czym jest schema.org i do czego służą?

Czym jest schema.org i do czego służą?

Bezpłatna konsultacja

Kto choć raz próbował zawojować Internet ten wie, jak ważne w tym wszystkim jest pozycjonowanie i to, jak wysoko Twoja witryna wespnie się w wynikach wyszukiwania.

Istnieje mnóstwo sposobów na to, by wzmocnić SEO na stronie i dać jej szansę stania się liderem. Jednym z nich są znaczniki mikrodanych i powiązane z nimi tzw. rich snippets. Z dzisiejszego wpisu dowiesz się między innymi, czym jest schema.org, jak działają algorytmy Google i dlaczego warto jest im pomagać.

Co to jest pozycjonowanie?

Pozycjonowanie to proces, którego nadrzędnym efektem jest podniesienie pozycji danej strony w wynikach wyszukiwania. Celowo używamy tu słowa „proces”, ponieważ pozycjonowanie niestety nie jest czymś, co można zrobić raz, a następnie cieszyć się jego owocami. Jest to niemożliwe zwłaszcza przez wzgląd na częste aktualizacje algorytmu wyszukiwarki i – co za tym idzie – coraz to nowe wytyczne.

W ramach pozycjonowania należy się zająć zarówno technicznymi aspektami witryny (np. kodem lub odpowiednimi przekierowaniami), ale także doświadczeniami użytkownika czy wreszcie treściami, które mu zaoferujesz.

Dlaczego pozycjonowanie jest tak ważne?

Oczywistym (a na pewno najbardziej pożądanym) skutkiem pozycjonowania ma być wzrost zysków – czy to ze sprzedaży danego produktu, czy większej liczbie chętnych na skorzystanie z firmowych usług. Nie ma w tym nic dziwnego, jednak lista pozytywnych efektów pozycjonowania jest znacznie dłuższa. W czym jeszcze może pomóc pozycjonowanie?

  • większy ruch organiczny na stronie – choć ruch na stronie nie musi być równoznaczny ze sprzedażą, im więcej osób odwiedzi Twoją stronę, tym większa szansa, że część z nich zdecyduje się na skorzystanie z Twojej oferty,
  • większa rozpoznawalność marki – im Twoja strona częściej pojawiać się będzie na ekranach użytkowników, tym bardziej znajome wydawać się będzie jej logo czy nazwa. To dzięki temu Twoja marka zakorzeni się w świadomości konsumentów.
  • budowa wizerunku lidera – dobrze wypozycjonowana witryna to także oznaka profesjonalizmu i prowadzenia biznesu zgodnie z najnowocześniejszymi standardami. Jeśli dodatkowo umieścisz na niej wartościowe treści, zaczniesz być postrzegany jako branżowy autorytet.

Jak pracują boty Google?

W całym procesie pozycjonowania to właśnie one mają decydujące słowo. Ważne jest zatem, by zrozumieć, za co są odpowiedzialne i jak właściwie pracują.

Każda informacja zamieszczona przez Ciebie na stronie jest odczytywana, a następnie interpretowana i indeksowana właśnie przez roboty Google. To od odpowiedniej struktury strony i danych na niej zawartych zależy, jak szybko algorytm poradzi sobie z interpretacją Twojej witryny i czy dobrze zrozumie jej przeznaczenie.

Roboty Google, co prawda, nadal są „tylko” robotami, jednak warto spojrzeć na nie jak na żywy organizm. Podobnie jak ludzie, tak i boty wyszukiwarki podlegają ciągłym zmianom, metamorfozom, aktualizacjom.

Próbują czytać, rozumieć, badać i dopasowywać treści tak, by użytkownik odnalazł to, czego szukał. W tym wszystkim może im pomóc uporządkowana hierarchia treści, za którą odpowiedzialne są mikrodane.

Schema.org co to jest?

Schema.org to projekt, który jest owocem współpracy chętnych osób oraz największych wyszukiwarek. Najprościej rzecz ujmując jest to słownik, który pomoże Ci… dogadać się z robotami za pomocą znaczników mikrodanych.

Znaczniki mikrodanych

To właśnie dzięki nim można rozszerzyć wyniki wyszukiwania o dodatkowe elementy, np. grafikę czy dane kontaktowe firmy. Te dodatkowe elementy to tzw. rich snippets (rozszerzone znaczniki).

Znacznikami mikrodanych oznacza się różnego rodzaju treści na stronie, w ten sposób pomagając algorytmowi Google zrozumieć cel witryny oraz ważność jej poszczególnych elementów.

Dobrze poinformowane roboty „odwdzięczą Ci się” sprawniejszą indeksacją strony, a także mogą pomóc w procesie jej pozycjonowania.

Formaty znaczników Schema

Znaczniki Schema są obsługiwane w formatach:

  • JSON-LD – to format rekomendowany przez Google,
  • mikrodane – specyfikacja HTML z atrybutami tagów,
  • RDFa – standard zmodyfikowany do użycia z HTML5.

Niezależnie od tego, na jaki format się zdecydujesz, pamiętaj, by w ramach jednej strony internetowej tworzyć znaczniki wyłącznie w jednym z formatów.

Najpopularniejsze znaczniki Schema

Najpopularniejsze znaczniki Schema to te znaczniki, które nie tylko wpływają na pozycjonowanie strony, ale też ukierunkowują klienta na zakup produktu bądź skorzystanie z oferowanych usług. Są to znaczniki:

  • zawierające dane firmy (np. dane kontaktowe lub grafika przedstawiająca logo),
  • zawierające dane na temat strony internetowej (np. jej nazwa bądź zawartość obecnego na niej artykułu),
  • zawierające oceny bądź opinie innych osób (np. dotyczące produktów firmy).

Schema org seo – duet idealny

Na korzystaniu ze znaczników mikrodanych zyskują tak naprawdę wszyscy.

  • Ty, bo Twoja strona jest lepiej wypozycjonowana i przystępniej prezentuje się w wyszukiwarce,
  • boty Google, ponieważ uczą się nowych rzeczy i łatwiej mogą sklasyfikować treści ze strony,
  • Twoi klienci, ponieważ otrzymują więcej informacji już z poziomu wyników wyszukiwania.

Znaczniki mikrodanych są szczególnie przydatne w e-commerce, ponieważ pozwalają na lepsze zaprezentowanie (i tym samym reklamowanie) produktów. Dzięki rozszerzonym znacznikom klient zobaczy w wynikach wyszukiwania nie tylko nazwę danego artykułu, ale też od razu np. jego cenę, dostępność lub krótki opis.

Znaczniki Schema pełnią więc nie tylko wzmacniają proces pozycjonowania, ale także reklamują. Im więcej danych klient otrzyma bowiem na „dzień dobry”, tym chętniej dokona zakupu, ponieważ nie rozproszy go chociażby poszukiwanie dodatkowych informacji.

Schema org jak stosować?

Aby dodać znaczniki do określonych mikrodanych, musisz najpierw posiadać odpowiedni kod, który będziesz mógł zaimplementować. I właśnie do tego służy strona Schema.org i słownik na niej się znajdujący. To on pomoże Ci wybrać odpowiedni kod, w zależności od typu treści na Twojej stronie. Możesz też jednak skorzystać z innych metod.

Wtyczki do CMS

Na szczęście implementacja znaczników Schema nie jest taka trudna, ponieważ większość systemów CMS (w tym najpopularniejszy WordPress) daje Ci możliwość bezpośredniej implementacji znaczników przy korzystaniu z różnych wtyczek. Co jednak, gdy Twoja strona nie bazuje na CMS-ie?

Narzędzie Google

Możesz skorzystać z bezpłatnego narzędzia Google: asystent do oznaczania danych, który pomoże Ci dodać znaczniki danych do dowolnej witryny internetowej. Jego obsługa jest bardzo intuicyjna:

  • wybierasz typ danych (mogą to być np. aplikacje, filmy lub produkty),
  • wklejasz adres URL bądź źródło HTML strony, której znaczniki mają dotyczyć,
  • narzędzie wyświetli Ci podgląd strony, na którym możesz zaznaczyć poszczególne jej elementy i w odpowiedni sposób je oznaczyć,
  • następnie kliknij w utwórz HTML. Kliknięcie tego przycisku wygeneruje znaczniki HTML na podstawie określonych przez Ciebie informacji.

Pamiętaj jednak, by każdorazowo sprawdzić uzyskany kod. Możesz go zweryfikować np. w Yandex Webmaster lub kolejnym narzędziu od Google, które nazywa się Narzędzie do testowania uporządkowanych danych. Dodatkowo możesz także weryfikować efekty przy pomocy Google Search Console.

Warto wiedzieć, że sam kod pozostanie niewidoczny dla użytkowników Twojej strony. Nie jest również w stanie wpłynąć na tempo jej działania.

Schema.org i rich snippets w praktyce

Rozszerzone znaczniki po wpisaniu w wyszukiwarkę hasła Castorama

Wiesz już, czym są znaczniki mikrodanych i jak mogą one wpłynąć na widoczność witryny w sieci. A skoro teoria już za nami, przejdźmy do praktyki. Jak w rzeczywistości prezentują się rich snippets?

Rozszerzone znaczniki w przypadku usług hotelowych mogą np. wyświetlać od razu konkretną propozycję oferty wraz z cenami, a nawet kalendarzem rezerwacji:


Rozszerzone znaczniki po wpisaniu w wyszukiwarkę hasła hotel Ibis

To dzięki nim klient, który być może dopiero robi rozeznanie w ofercie noclegowej danego miasta, otrzymuje mnóstwo informacji bez konieczności szukania ich w różnych miejscach na stronie.

Z kolei jeden ze znanych sklepów budowlanych zaimplementował znaczniki mikrodanych, aby w wynikach wyszukiwania wyświetlić użytkownikom swoją wewnętrzną wyszukiwarkę.

To spore ułatwienie dla klienta. Może on bowiem od razu zawęzić pole poszukiwań (wpisując w wyszukiwarkę np. płytki), a wówczas wyszukiwarka wyświetli mu wyniki dotyczące wyłącznie poszukiwanego produktu i – rzecz jasna – tylko z półek tego konkretnego sklepu.

Rich snippets mogą też pokazać Twoim klientom oceny danego produktu, dodane przez innych konsumentów, skrócone opisy produktów czy FAQ z odpowiedziami na najczęściej zadawane przez fanów marki pytania.

Rozszerzone znaczniki po wpisaniu w wyszukiwarkę hasła body dla niemowlaka

Schema.org dlaczego warto korzystać ze znaczników?

Jak widać, sprawa, która w sposób niewidoczny dzieje się za kulisami strony (a więc dodawanie odpowiednich znaczników do mikrodanych), może ogromnie wpływać na jej widoczność w wyszukiwarce. Nie tylko zresztą na nią!

Odpowiednio zaimplementowane znaczniki mogą pomóc Ci wprowadzić rozszerzone znaczniki (rich snippets), dzięki którym zaserwujesz swoim klientom najważniejsze dane już przy pierwszym kontakcie z Twoją firmą.

A jeśli Twoim rozszerzonym znacznikiem będzie np. chwytliwy, krótki opis produktu lub jego wysokie noty wśród zadowolonych klientów, z pewnością odczujesz znaczenie mikrodanych również w raporcie zysków firmy.

ZOBACZ RÓWNIEŻ
WYBRANE WPISY BLOGOWE

    Zastanawiasz się
    dlaczego Twoja strona
    NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Firma SXO
    Firma SXO
    OCEŃ TXT

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Darmowa konsultacja

      Zastanawiasz się
      dlaczego Twoja strona
      NIE SPRZEDAJE?
      Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.