Czym jest rebranding?

Bezpłatna konsultacja

Świat nieustannie się zmienia. Dotyczy to ludzi, miejsc, zwyczajów, ale również firm. Rozwój rynku i metamorfozy upodobań konsumentów zmuszają przedsiębiorców do modyfikowania swoich działalności. Zdarza się, że marka zmienia niemal wszystkie aspekty swojej charakterystyki, aby zacząć z czystą kartką i od nowa budować swój wizerunek. Sprawdź zatem, co to rebranding i jak wpływa na rozwój biznesu!

Rebranding – co to znaczy?

Rebranding jest długotrwałym procesem polegającym na modyfikacji istotnego elementu wizerunku marki. Wiele osób mylnie postrzega ten aspekt jako zmianę logo czy innych form graficznych. Rebranding firmy polega jednak na przemianie różnorodnych czynników, które mogą oddziaływać na udział marki w danej branży, zmieniać jej postrzeganie przez klientów lub wpływać na wyniki sprzedażowe. Czego zatem może dotyczyć rebranding?

  • oferty marki,
  • reklam,
  • nazwy firmy,
  • grupy docelowych odbiorców,
  • kanałów dystrybucji,
  • produktów i usług,
  • warstwy graficznej.

Celem tego przedsięwzięcia jest zaprezentowanie konsumentom nowego wizerunku firmy. Trzeba jednak pamiętać, że w ich świadomości zaistniał już pewien obraz marki, dlatego zmiany muszą być ciągłe, a także jasno zakomunikowane, aby odbiorcy wiedzieli, czego mogą się spodziewać.

Branding i rebranding

Rebranding co to znaczy? Pytanie to zadaje sobie wielu początkujących marketerów. Aby nieco rozjaśnić brzmienie tego pojęcia, warto zatrzymać się na chwilę przy definicji brandingu. Mowa tu o procesie budowania wizerunku marki, który rozpoczyna się już na samym początku jej istnienia. Branding ma na celu utrwalenie obrazu firmy w świadomości konsumenta. Najlepiej sprawdzają się wówczas elementy wizualne, takie jak logo, reklamy czy opakowania produktów, które budzą skojarzenia z daną marką.

Czym w tym wszystkim jest jednak rebranding firmy? Otóż jest to zestaw działań mających na celu zmianę tychże skojarzeń w ramach wprowadzania nowej idei czy innych modyfikacji.

Kiedy warto przeprowadzić rebranding?

Powodów, dla których warto przeprowadzić rebranding marki, jest wiele. Przed rozpoczęciem tych działań trzeba jednak wiedzieć, że jest to bardzo długotrwały, wymagający i kosztowny proces. Co więcej, nie gwarantuje, że wprowadzone zmiany spotkają się z aprobatą grupy docelowej. Istnieje więc ryzyko, że inwestycja się nie zwróci, a firma narazi się na kłopoty finansowe.

Decyzja o przeprowadzeniu rebrandingu powinna być więc przemyślana i poparta wieloma badaniami. Warto zastanowić się, w jakim celu mają zostać wprowadzone zmiany, jakie problemy mają rozwiązać oraz jakie przynieść efekty. Spontaniczne modyfikacje kluczowych elementów firmy mogą bowiem bardzo niekorzystnie wpłynąć na jej wizerunek w oczach konsumentów, co przełoży się na spadek wyników sprzedażowych.

Kiedy więc warto przeprowadzić rebranding firmy? Oto kilka powodów, dla których wprowadzenie pewnych zmian w funkcjonowaniu marki okazać się może dość korzystnym przedsięwzięciem:

  • chęć zmiany grupy docelowych odbiorców,
  • wprowadzenie nowego produktu, który może znacznie zmienić wizerunek marki,
  • zmiana strategii sprzedażowej czy marketingowej,
  • potrzeba dostosowania się do zmian zachodzących na rynku,
  • chęć zniwelowania pewnych błędów w działalności marki.

Krótko mówiąc, rebranding powinien być decyzją wynikającą z potrzeb biznesowych. Ponadto proces ten musi być jasno zakomunikowany, gdyż wprowadzanie niezrozumiałych i spontanicznych zmian może bardzo niekorzystnie wpłynąć na postrzeganie marki.

Rebranding – od czego zacząć?

Po wyznaczeniu określonych celów, w ramach których ma zostać podjęty rebranding marki, można przystąpić do wprowadzania zmian. Trzeba jednak pamiętać, że proces ten będzie długotrwały, a przed uzyskaniem pożądanego efektu, konieczne okazać się może wdrożenie nieplanowanych wcześniej modyfikacji.

Na co więc zwrócić uwagę, aby rebranding przyniósł zamierzone rezultaty?

Komunikacja to podstawa

Najważniejszą zasadą udanej strategii modyfikacji wizerunku marki jest opracowanie jasnego sposobu przesyłu informacji. Rebranding jak zakomunikować? Warto przede wszystkim dokładnie określić powody i cele wprowadzanych zmian, aby każdy konsument miał świadomość istoty przemiany firmy, a wszelkie metamorfozy spotkały się z aprobatą i zrozumieniem grupy docelowej.

Ustalenie budżetu

Jak już wspomniano, rebranding to dość kosztowny proces. Warto więc dokładnie zaplanować wszelkie wydatki związane z wprowadzaniem poszczególnych zmian. Przygotowanie budżetu obejmującego wszystkie zamierzone przedsięwzięcia to podstawowy aspekt każdej strategii. Pominięcie go może narazić markę na poważne kłopoty. Warto więc ustalić rozmiar wszystkich inwestycji, aby doprowadzić projekt do punktu finalnego i uzyskać pożądane efekty.

Terminarz zmian

Rebranding firmy określić można swego rodzaju rewolucją. Jako że jest to dość znaczące przedsięwzięcie, powinno zostać wdrożone w odpowiednim czasie. Warto też zwrócić uwagę na fakt, iż proces ten musi zostać zauważony przez docelowych odbiorców. Przeprowadzanie go w okolicy świąt czy innych ważnych terminów może przyćmić jego rozgłos i sprawić, że efekty zmian nie pokryją się z oczekiwanymi rezultatami.

Zrozumiały przekaz

Jak już wspomniano, komunikacja to podstawa. O idei rebrandingu i charakterystyce wprowadzanych zmian poinformowani zostać powinni więc nie tylko konsumenci, ale też wszystkie osoby zaangażowanie w działalność firmy. Pozwoli to uniknąć wszelkich nieporozumień i ujednolicić przekaz, dzięki czemu rebranding marki okazać się może kluczem do sukcesu.

Finalna prezentacja

Pamiętaj, że nawet najdrobniejsze zmiany, jeśli zostaną odpowiednio przedstawione, mogą bardzo korzystnie wpłynąć na postrzeganie marki. Jeśli odbiorcy zauważą, że modyfikacje dotyczyły nieco szerszych aspektów niż tylko zmiany logo, z pewnością zainteresują się ofertą firmy i być może skorzystają z jej usług. Warto więc zwieńczyć ten długotrwały proces spektakularną prezentacją nowego oblicza marki, dzięki czemu metamorfoza zostanie zauważona, a popularność firmy bez wątpienia wzrośnie.

Podsumowanie

Rebranding marki to bardzo odpowiedzialne i wymagające zadanie. Nieumiejętnie wprowadzane zmiany mogą bowiem bardzo niekorzystnie wpłynąć na wizerunek marki, która straci wówczas szansę na uzyskanie miana lidera w swojej branży. Warto więc opracować dokładny plan działania, ustalić budżet i jasno zakomunikować sens wszelkich modyfikacji, a rebranding bez wątpienia okaże się skutecznym narzędziem marketingowym.

ZOBACZ RÓWNIEŻ
WYBRANE WPISY BLOGOWE

    Zastanawiasz się
    dlaczego Twoja strona
    NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Firma SXO
    Firma SXO
    OCEŃ TXT
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 7

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Darmowa konsultacja

      Zastanawiasz się
      dlaczego Twoja strona
      NIE SPRZEDAJE?
      Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
      Rozpocznij chat
      Zamów rozmowę

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez ICEA SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ w celu nawiązania kontaktu. Więcej w Polityce prywatności.