Czym jest prototypowanie UX?

Czym jest prototypowanie UX?

Bezpłatna konsultacja

Nie od dziś wiadomo, że doświadczenia użytkowników odgrywają istotną rolę w świecie digital marketingu. Dostosowanie strony internetowej do potrzeb i oczekiwań odbiorców to najlepszy sposób na zwiększenie konwersji i budowanie silnych relacji z potencjalnymi klientami. Okazuje się jednak, że opracowanie skutecznych i przyjaznych użytkownikom projektów nie należy do najłatwiejszych zadań. Przedsiębiorcy wykorzystują więc szereg różnorodnych narzędzi mających na celu zdefiniowanie upodobań odbiorców i ustalenie efektywnego planu doskonalenia serwisu pod kątem ich doświadczeń. Jedną z takich metod jest prototypowanie UX. Na czym polega i dlaczego warto je wykorzystać? Sprawdźmy!

Czym jest prototypowanie UX?

Każdy projektant wie, jak ważne jest stworzenie prototypu. Opracowanie finalnego obiektu wiąże się z licznymi próbami, których zdecydowanie nie można traktować jako niepowodzenia. Z pozoru nieudane próby pozwalają bowiem pozyskać wiele przydatnych informacji, niezbędnych na dalszych etapach produkcji. To samo dotyczy projektowania serwisów internetowych.

Prototypowanie UX to świetny sposób na wykrycie ewentualnych błędów w witrynie oraz zidentyfikowanie obszarów, które nie spełniają oczekiwań odbiorców. Prototyp strony stanowi z reguły mniej rozbudowaną i uproszczoną postać ostatecznego produktu. Udostępnienie go grupie docelowej pozwala zaobserwować wszelkie nieprawidłowości, a także ocenić skuteczność zastosowanych rozwiązań. Dzięki temu optymalizacja pod kątem User Experience może przynieść znacznie lepsze wyniki.

Prototypowanie UX zaliczyć można do fazy designu, czyli projektowania funkcjonalnych elementów witryny i udoskonalania jej użyteczności. Jako że cechą każdego prototypu cyfrowego jest jego interaktywność, przedstawiana odbiorcom próbna wersja strony powinna umożliwiać podejmowanie konkretnych działań i korzystanie z poszczególnych funkcji. Bez tych czynników prototypowanie UX nie miałoby sensu. Celem tego przedsięwzięcia jest bowiem znalezienie odpowiedzi na pytanie: „czy zastosowanie rozwiązania spełniają oczekiwania użytkowników?”.

Dlaczego warto wykorzystać prototypowanie UX

Najważniejszą zaletą, o której należy wspomnieć na samym początku, jest fakt, iż prototypowanie UX pozwala zbadać wiele różnych komponentów strony internetowej. Od szybkości działania, przez użyteczność jej przycisków, aż po satysfakcję i zaufanie, jakie budzi struktura treści. Tworzenie prototypu serwisu umożliwia ponadto skonfrontowanie poszczególnych rozwiązań z oceną użytkowników, dzięki czemu łatwiej jest sprawdzić, czy wykorzystane elementy pokrywają się z ich oczekiwaniami. Co więcej, prototypowanie UX redukuje czas przygotowywania konkretnego produktu. Zidentyfikowanie ewentualnych błędów na wczesnym etapie projektu pozwala bowiem wprowadzić szybkie zmiany przed wdrożeniem finalnego wytworu. Dzięki temu oszczędzany jest nie tylko czas, ale też środki finansowe niezbędne do pokrycia kosztów związanych z naprawą wszelkich uchybień po udostępnieniu strony. Analiza użyteczności witryny za pośrednictwem prototypu gwarantuje ponadto szybkie i skuteczne zapoznanie się z opinią grupy docelowej, w wyniku czego opracowanie projektu dostosowanego do jej upodobań staje się o wiele łatwiejsze. Istotną zaletą prototypowania jest też fakt, iż przedsięwzięcie to znacznie skraca wprowadzanie produktu na rynek oraz zapewnia jego pozytywny odbiór, co z punktu widzenia strategii marketingowej jest bardzo ważnym aspektem.

Trzeba jednak wspomnieć, że prototypowanie UX ma też kilka istotnych wad. Nieumiejętnie opracowana strategia testowania użyteczności strony przed wprowadzeniem jej na rynek okazać się może dość kosztownym i czasochłonnym przedsięwzięciem. Warto zaznaczyć, że dokładne testowanie wymaga czasu i środków finansowych. Niemniej jednak proces ten powinien być traktowany jako inwestycja, która umożliwia znaczne oszczędności tych zasobów w przyszłości.

Cele prototypowania

Tworzenie prototypu bez uprzednio sformułowanej misji tego przedsięwzięcia prawdopodobnie nie przyniesie pożądanych efektów. Prototypowanie UX powinno opierać się na dokładnie określonych celach, a przeprowadzane testy muszą skupiać się na poszukiwaniu odpowiedzi na konkretne pytania. Podstawowym celem tej strategii jest bowiem uzyskanie informacji dotyczących następujących zagadnień:

  • W jakim stopniu strona zaspokaja oczekiwania użytkowników?
  • Jakich potrzeb nie uwzględnia?
  • Dlaczego konkretny element nie spotyka się z aprobatą użytkowników?
  • Czy poszczególne obiekty spełniają swoje funkcje?
  • Czy nawigacja w serwisie jest wystarczająco intuicyjna?
  • Czy treści są zrozumiałe?
  • Które elementy zachęcają do eksplorowania witryny?
  • Jak witryna prezentuje się na tle stron konkurencyjnych marek?
  • Czy istnieją jakiekolwiek czynniki, które nie spełniają swojej roli?
  • Które obszary cieszą się największym zainteresowaniem odbiorców?
  • Jakie struktury wymagają szczególnej uwagi?
  • Czy użytkownicy zdecydowaliby się na ponowne odwiedziny?
  • Czy zastosowane rozwiązania wzbudzają pozytywne emocje?

Są to pytania, na które szereg testów użyteczności obejmujących prototypowanie UX, powinien znaleźć odpowiedzi. Trzeba jednak zaznaczyć, że nie jest to kompletny zbiór wszelkich zagadnień związanych z funkcjonalnością strony. Strategia badań UX powinna opierać się na dokładnie określonych celach, które różnią się w zależności od branży, marki, struktury serwisu internetowego czy charakterystyki grupy docelowej.

Jak stworzyć prototyp strony internetowej?

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Jak już wspomniano, prototypowanie UX ukierunkowane powinno być na ściśle określone cele, systematycznie wyznaczone podczas kolejnych etapów tworzenia projektu witryny. Najważniejszą zasadą tej techniki jest jednak opracowywanie zrozumiałych i łatwych w obsłudze prototypów, które może niekoniecznie zachwycą swoim wyglądem, ale pozwolą na wprowadzenie kluczowych zmian w następnych fazach wdrażania strony internetowej.

Warto natomiast zwrócić uwagę na kilka przydatnych narzędzi, dzięki którym prototypowanie UX będzie znacznie łatwiejsze. Mowa tu o programach, takich jak Figma, Adobe XD, Axure RP, Invision czy Webflow. Z ich pomocą możliwe jest tworzenie zarówno prostych, jak i bardziej złożonych projektów, dzięki czemu przetestowanie różnorodnych rozwiązań nie stanowi żadnego problemu.

Rodzaje prototypowania

Prototypowanie UX przeprowadzane może być w dwóch wariantach wierności: niskiej oraz wysokiej. Jako wierność rozumie się stopień pokrycia prototypu z finalnym produktem. Niska wierność oznacza z reguły ograniczoną funkcjonalność strony, jaką uczestnik badania jest w stanie przetestować. Im wyższa wierność, tym większy dostęp do poszczególnych zastosowań, informacji i elementów, z których użytkownik może skorzystać.

Poziom dokładności prototypu zależny jest od aspektów, takich jak etap tworzenia serwisu internetowego, pewność odnośnie do skuteczności zastosowanych rozwiązań, cele prototypowania, zasoby czasu i środków finansowych oraz poszczególne elementy poddawane testom.

Podsumowanie

Choć prototypowanie UX dla wielu twórców stron internetowych wydawać się może nieco wymagającym i czasochłonnym przedsięwzięciem, proces ten okazuje się jednym z najskuteczniejszych sposobów na badanie użyteczności serwisu przed wdrożeniem go na rynek. Wyznaczenie potrzeb klientów i ich oczekiwań związanych z użytkowaniem witryny pozwala na kompleksową optymalizację pod kątem UX, dlatego warto poświęcić nieco czasu na opracowanie prototypu i przetestowanie go na grupie docelowych odbiorców. Jako że prototypowanie UX umożliwia uzyskanie wniosków, które trudno byłoby sformułować bez tego typu analizy, zdecydowanie powinno stanowić nieodłączny element każdej strategii marketingowej

ZOBACZ RÓWNIEŻ
WYBRANE WPISY BLOGOWE

    Zastanawiasz się
    dlaczego Twoja strona
    NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Firma SXO
    Firma SXO
    OCEŃ TXT

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Darmowa konsultacja

      Zastanawiasz się
      dlaczego Twoja strona
      NIE SPRZEDAJE?
      Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
      Rozpocznij chat
      Zamów rozmowę

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez ICEA SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ w celu nawiązania kontaktu. Więcej w Polityce prywatności.