Czym jest marketing treści i jaka jest jego wartość w procesie pozycjonowania?

Czym jest marketing treści i jaka jest jego wartość w procesie pozycjonowania?

Bezpłatna konsultacja

Strategia content marketingu

W jej ramach strona WWW budowana jest w oparciu o wartościowe dla robotów Google oraz użytkowników treści. Chodzi nie tylko o materiały tekstowe, ale również graficzne i filmowe. Głównym celem działań, które składają się na marketing treści, jest skłonienie użytkowników do zakupu produktów lub usług.

Ma to zostać osiągnięte, nie poprzez agresywną reklamę, ale:

  • budowanie długofalowych relacji z internautami,
  • angażowanie ich w ciekawe projekty i wydarzenia,
  • skłanianie ich do wspomagania działalności promocyjnej firmy, w tym w ramach marketingu szeptanego.

Efektem jest integrowanie członków grupy docelowej wokół marki. Prowadzi to do ich lojalności względem firmy i szerokiej identyfikacji z wartościami dominującymi w jej ramach.

Content marketingowy to jedna z najskuteczniejszych form działań promocyjnych. Przyczynia się do osiągania długookresowych efektów i jest atrakcyjny dla użytkowników, ściśle odpowiadając na ich potrzeby. Jego istotą jest subtelne promowanie marki, z którego odbiorcy często nie do końca zdają sobie sprawę. Dlatego prowadzi do wymiernych korzyści, które można osiągnąć w stosunkowo krótkim przedziale czasowym.

Formy content marketingu

Budowanie treści na stronie WWW można oprzeć na zróżnicowanych materiałach. Najczęściej wykorzystywane są:

  • artykuły, w tym specjalistyczne, eksperckie i blogowe, oraz publikacje o charakterze poradnikowym,
  • raporty zawierające dane statystyczne,
  • kursy i szkolenia,
  • materiały audiowizualne (filmy wideo czy podcasty – te ostatnie zwykle są prezentowane w odcinkach),
  • zdjęcia i infografiki,
  • e-booki,
  • newslettery,
  • wywiady z ekspertami,
  • webinaria i wideokonferencje.

Dobór odpowiedniego typu materiałów z zakresu marketingu treści powinien bazować na potrzebach użytkowników. Jeśli np. firma zajmuje się usługami budowlanymi, dobrym rozwiązaniem jest publikacja zdjęć prezentujących dotychczasowe realizacje czy poradników na temat tego, jak dobrać farby lub płytki ceramiczne. Z kolei gdy marka oferuje zabawki, sprawdzą się filmy, w których produkty są testowane pod kątem oferowanych funkcjonalności.

Marketing treści w mediach społecznościowych

Content marketingowy powinien być szeroko oparty na promocji w social mediach. Chodzi o:

  • regularne publikowanie postów na temat marki i jej oferty w serwisie Facebook,
  • dodawanie zdjęć i grafik do Instagrama,
  • umieszczanie filmów na portalu Youtube,
  • prowadzenie vlogów, czyli blogów wideo,
  • uczestnictwo w gościnnych podcastach.

W mediach społecznościowych szczególne znaczenie mają treści, które składają się na User Generated Content. Obejmuje to wszystkie akcje, które są inicjowane przez samych użytkowników. Przeważnie są one odpowiedzią na określoną aktywność marki i polegają na dodawaniu:

  • postów i komentarzy,
  • opinii na temat firmy na profilach firmowych,
  • zdjęć i grafik prezentujących walory użytkowe produktów.

Marketing treści oparty na UGC jest korzystny z tego względu, że umożliwia firmie zredukowanie czasu potrzebnego na prowadzenie kampanii promocyjnych oraz wzbogacenie contentu. Stanowi również źródło nowych pomysłów i inspiracji, w tym pod kątem lepszego dopasowania oferty do potrzeb użytkowników. User Generated Content jest prowadzony nie tylko w social mediach, ale również w innych kanałach komunikacji z klientami, w tym w przeglądarce Google (opinie dodawane pod wizytówką Google Moja Firma czy rankingi firm, produktów i usług).

Na takich portalach, jak Facebook, można ponadto prowadzić recykling treści. Polega on na wykorzystywaniu materiałów, które już wcześniej zostały opracowane na potrzeby danej marki i doszło do ich publikacji, np. na blogu. Media społecznościowe są idealnym kanałem do tego, by takie treści zamieszczać w formie, dzielonych na mniejsze partie tekstu, postów. Jest to dodatkowy atut, jaki wiąże się ze stosowaniem różnych form content marketingu.

Jakie treści powinny znajdować się na stronie WWW?

Witryna i zakładki znajdujące się w jej ramach muszą posiadać wartościowy content marketingowy. Dobrze, by cechował się on:

  • unikalnością i oryginalnością – każdy materiał powinien być opracowany od nowa, bez powielania już dostępnych w Internecie tekstów, gdyż grozi to duplikacją treści i nałożeniem przez Google kar, w tym filtru algorytmicznego,
  • naturalnością – chodzi o racjonalne operowanie frazami kluczowymi, tak by artykuły nie były przesycone nimi i nie zawierały nagromadzenia zbyt wielu nieodmienionych słów, oraz o ograniczenie linkowania,
  • przejrzystością – jest to możliwe dzięki stosowaniu odpowiednio sformatowanych nagłówków H1-H6, akapitów oraz wypunktowań,
  • zwięzłością – nie jest pożądane tworzenie długich materiałów, gdyż są one trudne w odbiorze i zniechęcają użytkowników do całościowego zapoznawania się z nimi,
  • przydatnością dla odbiorców – treści muszą odpowiadać na potrzeby grupy docelowej, czyli targetu,
  • poprawnością pod względem gramatycznym, stylistycznym czy interpunkcyjnym,
  • zgodnością z wizerunkiem marki oraz tym, co oferuje ona klientom oraz jakie wartości promuje w otoczeniu.

Umieszczenie na stronie WWW treści pod kątem tych wymogów jest gwarancją przyciągnięcia uwagi ze strony robotów sieciowych oraz użytkowników. Dodatkowo warto zadbać o regularność dodawania materiałów. Gdy pojawia się coś nowego na stronie, jest to sygnał dla Googlebotów, że doszło na niej do aktualizacji i że w związku z tym warto ponownie ją odwiedzić w celu dokonania indeksacji. Ma to istotne znaczenie w kontekście pozycjonowania i osiągania przez witrynę wysokiego miejsca w wynikach wyszukiwania. Stała aktualizacja contentu marketingowego skłania ponadto internautów do tego, by np. zapisywać się do newsletterów i na bieżąco pozyskiwać informacje dotyczące działalności firmy oraz jej oferty.

Content marketing a SEO

Odpowiednio stosowany marketing treści jest jednym z najważniejszych elementów pozycjonowania. Roboty i algorytmy Google, za pomocą których prowadzona jest indeksacja, a użytkownikom prezentuje się najlepiej dopasowane do ich zapytań wyniki, pod uwagę bierze wiele czynników. Jednym z najistotniejszych jest oryginalna, ciekawa i odpowiednio zoptymalizowana pod kątem fraz kluczowych treść.

Google korzysta z bazy Knowledge Graph, czyli Grafu Wiedzy. Jest nim zbiór opisów i faktów, które dotyczą różnych dziedzin. W odpowiedzi na wpisywane do wyszukiwarki hasła, taki Graf analizuje poszczególne witryny i dopasowuje wyniki do fraz zastosowanych przez użytkowników. Dlatego na najwyższych miejscach w przeglądarce odbiorcom są wyświetlane te serwisy, których właściciele dbają o regularne dodawanie nowych artykułów, a tematyka w nich poruszana jest interesująca z punktu widzenia internautów.

Za najlepsze materiały, jeśli chodzi o wpływ na SEO, uznaje się te, które posiadają warstwę tekstową. Są nimi artykuły blogowe czy eksperckie. Dzięki uwzględnieniu w nich słów kluczowych bezpośrednio oddziałują one na pozycję witryny w wyszukiwarce. Dlatego szczególną uwagę należy skupić na cyklicznym umieszczaniu na stronie nowych treści – w tym zakresie można skorzystać z pomocy profesjonalnego copywritingu dostępnego w agencji iCEA. Nie można jednak zaniedbać wykorzystywania również innych form contentu marketingowego, w tym wideo.

Integracja marketingu treści z innymi narzędziami

Ważne jest, by content marketing był zintegrowany z innymi działaniami optymalizacyjnymi, w tym audytem SEO, który umożliwia dobór słów kluczowych. Chodzi również o usprawnienia pod kątem technicznym, w tym:

  • zastosowanie meta opisów dla wszystkich podstron,
  • dodanie lokalizacji firmy do Map Google,
  • umieszczenie przyjaznych adresów URL,
  • zapewnienie responsywności strony, czyli jej prawidłowego wyświetlania na każdym urządzeniu, również mobilnym,
  • wdrożenie linkowania wewnętrznego i zewnętrznego,
  • zastosowanie atrybutu ALT, czyli opisu grafik i zdjęć, który pozwala na zapoznanie się z ich tematyką w przypadku np. problemów z łączem i zbyt wolnym ładowaniem się materiałów.

Budowa wartościowych treści musi towarzyszyć tego typu działaniom, tak by pozycjonowanie doprowadziło do oczekiwanej przez właściciela witryny konwersji. Nawet wówczas, gdy strona zawiera oryginalne i inspirujące artykuły czy materiały wideo, to i tak nie będzie ona w stanie pozyskać dużego ruchu, jeśli nie będzie wysoko wyświetlała się w wynikach wyszukiwania.

Content marketingowy jako źródło efektywnego pozycjonowania

Wykorzystywanie marketingu treści wiąże się z wieloma korzyściami. Mają one kluczowe znaczenie z punktu widzenia optymalizacji SEO, gdyż wpływają na:

  • efektywną indeksację witryny, co pozwala na jej wyświetlanie się użytkownikom w odpowiedzi na wybrane frazy kluczowe i na wzrost jej widoczności w wyszukiwarce,
  • szybką konwersję – można ją osiągnąć stosunkowo niewielkim nakładem czasu i środków, w tym za pośrednictwem samodzielnie tworzonych wpisów blogowych,
  • budowę świadomości marki – jest to kluczowe dla nowych firm, które, np. poprzez wartościowe artykuły czy ciekawe podcasty, są w stanie szybko zgrupować wokół siebie liczne grono użytkowników,
  • skuteczną promocję wśród konsumentów – za pomocą artykułów eksperckich i specjalistycznych wśród społeczności internetowej można budować wizerunek profesjonalisty, czyli podmiotu, z którego oferty warto korzystać,
  • lojalność ze strony użytkowników – content marketing skupia uwagę na długookresowych kontaktach z odbiorcami, dlatego, m.in. za pośrednictwem materiałów o charakterze poradnikowym, można efektywnie przywiązać ich do marki,
  • efektowną prezentację internautom możliwości i funkcjonalności, jakie wiążą się z użytkowaniem oferowanych produktów czy korzystaniem z wybranych usług – jest to możliwe dzięki poradnikom i tutorialom.

Formy contentu marketingowego oparte na tekstach blogowych i specjalistycznych są idealne dla tych osób, które są zmęczone tradycyjnymi reklamami internetowymi i w ogóle nie zapoznają się z nimi. Wpływ na to ma zbyt duża ilość przekazów promocyjnych i słabe ich dopasowanie do potrzeb użytkowników. Ciekawa treść to czynnik, który w dużym stopniu warunkuje podejmowanie decyzji zakupowych przez takie osoby.

Wartościowy, dopasowany do potrzeb odbiorców i regularnie dodawany na stronę content marketingowy jest dla użytkowników świadectwem tego, że marka dba o nich i że stara się nawiązać z nimi długofalowe relacje. Buduje to wśród nich przeświadczenie o tym, że korzystanie z jej produktów i usług będzie wiązało się z profesjonalną obsługą i generowaniem konkretnej wartości. Bezpośrednim efektem jest zwiększenie popularności witryny wśród internautów, co pozwala na osiąganie konwersji i znacznie wspomaga pozycjonowanie.

Tego typu korzyści gwarantują lepszą pozycję konkurencyjną firmy na rynku oraz stopniowy wzrost liczby jej klientów i poziomu zysków. Można to osiągnąć stosunkowo szybko i bez wydatkowania dużych środków, które są przeznaczane np. na reklamy Google Ads czy Facebook Ads. Dlatego marketing treści tak szybko się rozwija i jest wykorzystywany przez wiele marek działających w Internecie.

Potrzeba stosowania marketingu treści

Jest on, obok audytu SEO czy optymalizacji technicznych, kluczowym elementem pozycjonowania. Decydując się na niego, trzeba pamiętać o regularności, tak by sukcesywnie dostarczać użytkownikom nowe materiały, oraz oryginalności i poprawności językowej tekstów. Za pomocą takich form contentu marketingowego, jak artykuły blogowe i eksperckie, infografiki czy podcasty można zbudować grupę lojalnych użytkowników, którzy, np. poprzez marketing wirusowy, wspomogą działania promocyjne marki.

Kompleksowe wdrożenie strategii SEO nie jest łatwe. Wymaga odpowiedniej wiedzy, doboru adekwatnych narzędzi i ich integracji oraz znajomości sposobu działania algorytmów Google. Wsparcie w działaniach z tym związanych zapewnia agencja iCEA.

ZOBACZ RÓWNIEŻ
WYBRANE WPISY BLOGOWE

    Zastanawiasz się
    dlaczego Twoja strona
    NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Firma SXO
    Firma SXO
    OCEŃ TXT

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Darmowa konsultacja

      Zastanawiasz się
      dlaczego Twoja strona
      NIE SPRZEDAJE?
      Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.