Czym jest marketing mix?

Bezpłatna konsultacja

Aby skutecznie rozwijać markę, zwiększać sprzedaż i pozyskiwać nowych klientów, konieczne jest zastosowanie różnorodnych działań marketingowych. Mimo że istnieją niemal niezliczone sposoby realizacji założeń promocyjnych, wiele przedsiębiorstw wciąż stawia na marketing mix. Na czym polega ta koncepcja i jak wykorzystać ją w swojej strategii? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Marketing mix definicja

Marketing mix definicja mówi, że jest to kompozycja pozwalająca marce zwiększać sprzedaż, pozyskiwać nowych klientów i rozwijać swoją obecność na rynku. W skład tego modelu wchodzi wiele różnorodnych elementów, które obejmują charakterystykę produktów, kanały dystrybucji, program promocji czy manewrowanie ceną.

Wraz z postępem w środowisku zakupów i sprzedaży coraz ważniejsze staje się właściwe promowanie usług. Marketing mix stanowi wówczas kompleksowy model działań promocyjnych, dzięki któremu zwiększanie rentowności produkcji jest o wiele łatwiejsze.

Aby jednak w pełni wykorzystać potencjał tego modelu, warto poznać poszczególne koncepcje marketingu mix.

Koncepcje marketingu mix

Jako marketing mix przykład podać można wiele różnych koncepcji obejmujących szereg odmiennych czynników i technik sprzedaży. Poszczególne rozwiązania warto dostosować do danej branży, charakterystyki marki, a także preferencji grupy docelowej, gdyż strategia marketingowa z pewnością przyniesie wówczas satysfakcjonujące efekty. Przyjrzyjmy się zatem podstawowym koncepcjom marketingu mix.

Marketing mix 4P

Założeniem tej koncepcji jest opracowanie produktu, a następnie wypuszczenie go na rynek w odpowiednim czasie i miejscu. Wyrób musi być wówczas właściwie promowany oraz możliwy do kupienia w racjonalnej cenie. W skład marketingu mix 4P wchodzą następujące elementy:

  • produkt – ma zaspokajać podstawowe potrzeby i oczekiwania docelowych odbiorców, być funkcjonalny, użyteczny oraz atrakcyjny wizualnie;
  • cena – podczas jej kształtowania należy wziąć pod uwagę nie tylko koszty produkcji, ale też promocji i dystrybucji. Trzeba pamiętać, że strategia cenowa ma bezpośredni wpływ na zainteresowanie produktem i jego sprzedaż;
  • promocja – mowa tu o relacji firmy z rynkiem docelowym obejmującej szereg działań reklamowych, dzięki którym marka może się rozwijać, pozyskiwać nowych klientów i konkurować z innymi przedsiębiorstwami w branży;
  • dystrybucja – polega na wyborze właściwych kanałów sprzedaży, które są łatwe w utrzymaniu oraz wygodne z punktu widzenia potencjalnych klientów.

Dzięki odpowiedniemu wykorzystaniu powyższych czynników możliwe jest opracowanie skutecznej kampanii marketingowej, w wyniku zastosowania której każdy współczesny biznes może się rozwijać i pozyskiwać nowych klientów.

Omawiając pojęcie i narzędzia marketingu mix 4P, trzeba też wspomnieć o nowoczesnej koncepcji, która rozszerza standardowy model o kilka innych zagadnień:

  • procesy – obejmują działania umożliwiające promocję i dystrybucję produktów w długiej perspektywie czasowej;
  • ludzie – są odpowiedzialni za skuteczność działań i przebieg strategii marketingowej, w związku z czym powinni być w pełni świadomi zachodzących w firmie procesów;
  • programy – modele uwzględniające działania skupiające się na kliencie i jego potrzebach, stanowiące nowoczesne formy, takie jak marketing internetowy;
  • dokonania – prezentują rozwój firmy za pośrednictwem różnorodnych mierników finansowych i statystycznych.

Marketing mix 4C

Podczas gdy koncepcja 4P skoncentrowana jest w głównej mierze na produkcie i jego dystrybucji, marketing mix 4C obejmuje przede wszystkim potrzeby i oczekiwania klienta, a także inne elementy ważne dla rozwoju przedsiębiorstwa. Są to:

  • koszt – mowa tu o koszcie, jaki ponosi kupujący. Obejmuje nie tylko cenę towaru, ale też czas niezbędny na odwiedzenie sklepu czy wysyłkę zamówienia;
  • wartość dla klienta – celem marki jest zaspokojenie potrzeb i oczekiwań konsumenta względem danej usługi czy produktu;
  • wygoda – przedsiębiorstwo nastawione jest na zapewnienie klientowi łatwego dostępu do produktu i informacji o jego użyteczności, a także przyjaznej atmosfery czy bezproblemowej obsługi podczas dokonywania zakupów;
  • komunikacja – aby zdobyć nowych klientów, należy nawiązać z nimi pozytywne relacje oparte na dobrej komunikacji i zaufaniu.

Marketing mix 7P

Koncepcja 7P jest rozszerzeniem marketingu mix 4P, która oprócz standardowych elementów (produktu, promocji, ceny i dystrybucji) obejmuje dodatkowe trzy czynniki, odpowiadające na potrzeby współczesnych konsumentów. Najważniejszym aspektem marketingu nie jest już bowiem tylko produkt i jego promocja, ale też faktyczny odbiorca, jego odczucia oraz relacje z firmą.

Oto dodatkowe elementy, jakie zawiera marketing mix 7P:

  • ludzie – są ważnym aspektem usprawniającym funkcjonowanie każdej firmy, dlatego należy szczególnie zadbać o relacje z pracownikami, partnerami biznesowymi oraz innymi osobami zaangażowanymi w sprzedaż i promocję;
  • procesy – wszelkie działania sprzedażowe i promocyjne obejmujące promowanie marki oraz budowanie jej pozytywnego wizerunku w branży;
  • świadectwo materialne – wszystkie aspekty wpływające na wizerunek przedsiębiorstwa, obejmujące jakość oferowanych produktów oraz profesjonalizm obsługi.

Dlaczego warto wykorzystać marketing mix?

Marketing usług definicja mówi, że jest to ogół działań reklamowych związanych z sektorem usług. Trzeba pamiętać, że koncepcje marketingu mix również odnoszą się do tej dziedziny, uznając usługi jako produkty wytwarzane przez dane przedsiębiorstwo. Aby więc uzyskać najlepsze wyniki, warto oprzeć swoją strategię na wybranym modelu marketingowym. Dlaczego jest to aż tak ważne?

Holistyczne podejście do promowania marki i jej usług jest najlepszym sposobem na pozyskiwanie nowych klientów i zwiększanie sprzedaży. Wielu przedsiębiorców błędnie uważa, że chcąc generować zyski, wystarczy skupić się na działaniach promocyjnych. Prawda jest jednak taka, że bez właściwej ceny, dobrej komunikacji z rynkiem docelowym, prawidłowej relacji z pracownikami oraz odpowiedniej dystrybucji, osiągnięcie spektakularnych efektów będzie bardzo trudne, a nawet niemożliwe.

Jako że konkurencja współczesnego rynku rośnie z dnia na dzień, trzeba wyróżnić się w swojej branży, tworząc strategię sprzedażową opartą na podstawowych założeniach marketingu mix. Oto kilka kluczowych korzyści, jakie można wówczas uzyskać:

  • większe zaufanie do marki,
  • lepsze wyniki sprzedażowe,
  • wyższa pozycja w branży,
  • szerokie grono odbiorców,
  • stały rozwój marki na wielu płaszczyznach,
  • ograniczone ryzyko wystąpienia ewentualnych błędów czy niepowodzeń.

Podsumowanie

Marketing mix to holistyczna koncepcja promocyjno-sprzedażowa, która pozwala firmom z niemal każdej branży uzyskać spektakularne wyniki. Warto więc opracować strategię marketingową bazującą na podstawowych założeniach tego modelu, uwzględniając jednocześnie zamierzone cele, oczekiwania konsumentów oraz dostępne środki.

Dzięki umiejętnemu wykorzystaniu poszczególnych elementów marketingu mix możliwe jest nie tylko rozszerzenie świadomości marki i zwiększenie sprzedaży, ale też zapoczątkowanie rozwoju przedsiębiorstwa w długiej perspektywie czasowej. Warto więc podporządkować swój plan działania poszczególnym filarom marketingu mix, gdyż okazać się to może kluczem do sukcesu każdej współczesnej marki.

Skontaktuj się naszą agencją SXO, jeśli chcesz dowiedzieć się więcej.

ZOBACZ RÓWNIEŻ
WYBRANE WPISY BLOGOWE

    Zastanawiasz się
    dlaczego Twoja strona
    NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Firma SXO
    Firma SXO
    OCEŃ TXT
    Średnia ocen 4.9/5 - Liczba ocen: 9

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Darmowa konsultacja

      Zastanawiasz się
      dlaczego Twoja strona
      NIE SPRZEDAJE?
      Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
      Rozpocznij chat
      Zamów rozmowę

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez ICEA SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ w celu nawiązania kontaktu. Więcej w Polityce prywatności.