Zapytaj o ofertę
Mapa strony – co to jest? Jak stworzyć mapę witryny oraz jaki wpływ na SEO ma sitemapa?
  • ICEA
  • /
  • Blog
  • /
  • Mapa strony – co to jest? Jak stworzyć mapę witryny oraz jaki wpływ na SEO ma sitemapa?

Mapa strony – co to jest? Jak stworzyć mapę witryny oraz jaki wpływ na SEO ma sitemapa?

12 min. czytania

Jeśli zależy Ci na optymalizacji swojej strony internetowej, a także na uporządkowaniu jej zawartości, najlepszym rozwiązaniem jest sięgnięcie do mapy witryny. Umożliwia rozmieszczenie informacji oraz materiałów na stronie. Ułatwia również pracę wyszukiwarkom internetowym, aby mogły w lepszy sposób odnaleźć wszystkie strony na Twojej witrynie. Jest to wysłanie sygnału informującego o tym, jakie strony powinno się indeksować. Dowiedz się, jak posługiwać się mapą witryny!

Czym jest mapa witryny?

To plik zawierający zbiór wszystkich adresów URL podstron należących do danej witryny. Stworzona jest przede wszystkim do nawigowania robotów indeksujących, ale usprawnia też poruszanie się po samej stronie. Zawiera informacje na temat przebytych aktualizacji i modyfikacji, a także mapę multimediów takich jak obrazy czy wideo.

Mapa nie jest elementem obowiązkowym. Warto jednak skorzystać z jej możliwości, ponieważ usprawnia ona proces indeksowania witryny.

Kiedy potrzebujesz mapy?

  • jeżeli prowadzisz szeroko rozbudowaną witrynę, której indeksowane elementy mogą zostać przeoczone,
  • jeśli posiadasz duże archiwum stron,
  • jeśli witryna zawiera wiele elementów multimedialnych,
  • w przypadku nowej strony, która dopiero zaczyna swoją działalność w sieci.

Uwaga!

Mapa nie gwarantuje automatycznego zaindeksowania wszystkich podstron, jest informacją usprawniającą pracę algorytmowi.

Rodzaje map witryn

Charakter mapy strony zależy od przeznaczenia danej strony internetowej. Aby wygenerować jej plik, można skorzystać z kilku formatów:

  • XML,
  • RSS / mRSS / Atom 1.0.,
  • plik tekstowy z rozszerzeniem „.txt” kodowany UTF-8,
  • witryny Google.

Mapa statyczna czy dynamiczna?

Statyczna mapa witryny polega na wykorzystaniu generatora online do stworzenia pliku umieszczanego w głównym katalogu strony (katalog public_html). W tym przypadku wymagane jest każdorazowe tworzenie pliku po aktualizacji listy adresów. Aby jednak ułatwić sobie to zadanie, warto sięgnąć do mapy dynamicznej, która podlega automatycznej aktualizacji o nowy adres.

Elementy mapy witryny

Obowiązkowe tagi:

  • <urlset> (tag odwołujący się do protokołu),
  • <url> (tag odnoszący się do adresu URL),
  • <loc> (tag określający lokalizację adresu).

Tagi opcjonalne:

  • <lastmod> (tag informujący o ostatniej modyfikacji pliku),
  • <changefreq> (tag wysyłający informację robotom, kiedy powinny indeksować stronę),
  • <priority> (tag ustalający ważność adresu względem innych z listy).

Jak sprawdzić, czy masz dodaną mapę .xml?

Aby to zweryfikować, zaloguj się do Google Search Console, następnie wybierz Index, a dalej Mapy witryny. Jeśli zostały dodane, wtedy znajdziesz listę podobną jak poniżej:

sitemapa - przykładŹródło: https://search.google.com

Nawet jeśli te mapy już są, to wcale nie jest powiedziane, że uwzględniają wszystkie strony, które zgodnie z Twoimi oczekiwaniami powinny znaleźć się w indeksie Google – zweryfikuj to. Natomiast jeśli ich nie ma w ogóle, powinieneś działać.

Co zawiera mapa strony?

Plik .xml, w którym znajduje się lista podstron i innych materiałów z Twojego serwisu, musi zawierać konkretne dane. Oto przykładowy kod takiego pliku.

<?xml version=”1.0″ encoding=”UTF-8″?>

<urlset

xmlns=http://www.sitemaps.org/schemas/sitemap/0.9″

>

<url>

<loc>https://kupno-sprzedaz.waw.pl/</loc>

<lastmod>2021-12-20T07:36:24+00:00</lastmod>

<priority>1.00</priority>

</url>

<url>

<loc>https://kupno-sprzedaz.waw.pl/kontakt/</loc>

<lastmod>2021-12-20T07:36:41+00:00</lastmod>

<priority>0.80</priority>

</url>

</urlset>

Co oznaczają poszczególne informacje? Otóż:

  • <?xml version=”1.0″ encoding=”UTF-8″?> – 1.0 oznacza wersję XML-a wykorzystaną do wygenerowania pliku, a UTF-8 to zastosowany w tym przypadku standard kodowania;
  • <urlset> – tag, w którym znajdą się wszystkie odnośniki dodane do mapy;
  • <url> – zawiera zbiór informacji dotyczących danej podstrony/materiału;
  • <loc> – adres podstrony/materiału;
  • <lastmod> – czas ostatniej edycji strony;
  • <priority> – ważność poszczególnych adresów URL od 0 do 1. Ma to wskazywać robotom, które materiały mają być indeksowane jako pierwsze.

Uwaga: Google ignoruje wartość <priority>, a wartości <lastmod> użyje tylko wtedy, gdy będzie ona spójna z informacjami na stronie. To znaczy, że daty aktualizacji powinny być takie same w mapie i serwisie.

Budowa sitemapyŹródło: https://developers.google.com/search/docs/advanced/sitemaps/build-sitemap?hl=pl

W jaki sposób stworzyć mapę witryny?

Jak zrobić mapę strony? Przede wszystkim weź pod uwagę wielkość serwisu, dla którego chcesz ją wykonać:

  • jeśli masz mały serwis, to możesz ręcznie przygotować ten plik, bazując na przykładowym kodzie, który dodaliśmy powyżej. Bądź jednak uważny przy wklejaniu kolejnych adresów URL;
  • w przypadku gdy strona jest duża – składa się z setek czy tysięcy adresów URL, należy skorzystać z automatycznych rozwiązań, za pomocą których utworzenie mapy zajmuje dosłownie chwilę.

Do Twojej dyspozycji w sieci jest mnóstwo darmowych narzędzi, za pomocą których łatwo stworzysz mapę strony. Często jednak korzystanie z bezpłatnej wersji będzie oznaczało, że w sitemapie może pojawić się ograniczona liczba adresów URL.

Technika 1: Generator

Screaming Frog

Narzędzie to nie dość, że wykryje niedziałające adresy, to dodatkowo z jego pomocą można zbudować mapę witrynę wraz z mapą wykorzystanych grafik. Jest to darmowe narzędzie, które generuje plik sitemap.xml dla 500 adresów URL (w przypadku płatnej licencji nie ma ograniczeń). Należy w tym celu skorzystać z zakładki Sitemaps, następnie kategorii Create XML Sitemaps.

WordPress

W tym przypadku można zastosować wtyczkę All In One SEO. Po jej instalacji znajdź w opcjach Menadżer funkcjonalności:

All in One SEO - menadżer funkcjonalnościŹródło: Panel zarządzania WordPress

Następnie, jeśli nie masz włączonego narzędzia odpowiedzialnego za tworzenie mapy, to je aktywuj.

Panel zarządzania WordPressŹródło: Panel zarządzania WordPress

Wtedy w menu pojawi się Mapa strony XML.

All in One SEO - Mapa Strony XMLŹródło: Panel zarządzania WordPress

Po wprowadzeniu wymaganych informacji kliknij Zaktualizuj mapę strony i gotowe. Mapa jest już wygenerowana.

Technika 2: Ręczne kodowanie

Jeśli posiadasz wiedzę z zakresu PHP/SQL, możesz samodzielnie wygenerować mapę witryny. Plik XML powinien zawierać listę stron głównych (landing pages), czyli wszystkich tych, na których Ci zależy w procesie indeksowania. Zacznij od tagu <urlset> i dodaj adresy, odpowiednio je tagując. Na koniec wpisz żądanie, dodaj plik XML do folderu głównego za pośrednictwem przesyłania plików FTP.

Uwaga!

  • Mapa witryny nie może być większa niż 50 MB i zawierać więcej niż 50 tysięcy adresów.
  • W przypadku statycznej mapy witryny należy ją zaktualizować ręcznie.
  • Mapa witryny nie powinna zawierać treści zduplikowanych, stron z przekierowaniem 301, stron z błędem 404 oraz stron zablokowanych przed indeksowaniem (z tagiem noindex).

Jak stworzyć mapę witryny?

Przygotowanie tego pliku nie powinno Ci przysporzyć większych problemów. Jak zrobić mapę witryny? Przede wszystkim weź pod uwagę wielkość serwisu, dla którego chcesz ją wykonać. Zatem:

  • jeśli masz mały serwis, to możesz ręcznie przygotować ten plik, bazując na przykładowym kodzie, który dodaliśmy powyżej. Pamiętaj jednak o ostrożności – bardzo łatwo możesz popełnić błąd przy wklejaniu kolejnych adresów URL. Wystarczy, że przypadkiem nie uwzględnisz jednego znaku i problem gotowy.
  • W przypadku gdy strona jest duża – składa się z setek czy tysięcy adresów URL, jedynym dobrym wyjściem jest skorzystanie z automatycznych rozwiązań, za pomocą których utworzenie mapy zajmuje dosłownie chwilę. Ręczne jej budowanie dla takiego serwisu wymagałoby poświęcenia dużo czasu i wiązałoby się z bardzo dużym ryzykiem popełnienia błędów – nie jest to dobre rozwiązanie.

Do Twojej dyspozycji w sieci jest mnóstwo darmowych narzędzi, za pomocą których łatwo stworzysz mapę strony. Często jednak korzystanie z bezpłatnej wersji będzie oznaczało, że w sitemapie może się pojawić ograniczona liczba adresów URL. Jeśli Twoja strona składa się z kilkudziesięciu czy kilkuset adresów URL, to problem nie powinien się pojawić. Oto przykładowe aplikacje, które wygenerują mapę .xml online:

Po pobraniu pliku możesz go umieścić na serwerze – najlepiej we wspomnianym folderze głównym strony.

W przypadku dużych witryn warto skorzystać z pluginów, które umożliwiają łatwe, automatyczne utworzenie mapy strony. Znajdziesz takie do wszystkich popularnych systemów CMS, w tym do WordPressa, który jest najczęściej wykorzystywany na świecie. Możesz skorzystać z wielu różnych pluginów – pokażemy Ci, jak to zrobić za pomocą All In One SEO – jednej z najpopularniejszych wtyczek służących do optymalizacji witryny. Narzędzie służące do automatycznego tworzenia mapy strony jest tutaj jedną z funkcji, które są dostępne bez dodatkowych opłat. Najpierw musisz ją jednak włączyć. Po instalacji tego rozwiązania znajdź w opcjach Menadżer funkcjonalności:

Panel zarządzania wtyczką All in One SEO - WordPressŹródło: Panel zarządzania WordPress, 20.12.2021

Następnie, jeśli nie masz włączonego narzędzia odpowiedzialnego za tworzenie mapy, to je aktywuj.

Aktywacja narzędzi odpowiedzialnych za tworzenie sitmapy - All in One SEOŹródło: Panel zarządzania WordPress, 20.12.2021

Wtedy w menu pojawi się Mapa strony XML.

Menu Mapy strony XML - All in One SEOŹródło: Panel zarządzania WordPress, 20.12.2021

Klikając ten link, uzyskujesz możliwość określenia odpowiednich ustawień, zgodnych z Twoimi oczekiwaniami. Ustalasz m.in.:

  • jak często ma być aktualizowana mapa;
  • jakie rodzaje contentu mają się w niej znaleźć;
  • ile linków ma trafić do jednego pliku;
  • priorytet dla poszczególnych adresów URL.

Po wprowadzeniu tych informacji kliknij Zaktualizuj mapę strony i gotowe. Mapa jest już wygenerowana.

Ustawienia Mapy witryny XML - All in One SEO

Następnie, przechodząc na stronę https://twoja-witryna.pl/sitemap.xml, zobaczysz listę wszystkich utworzonych map. To jeszcze nie wszystko. Musisz dodać tę mapę do GSC. Zanim to jednak zrobisz, przetestuj uzyskany plik. Skorzystaj np. z tego narzędzia: https://www.xml-sitemaps.com/validate-xml-sitemap.html. Jeśli korzystałeś z automatycznych aplikacji służących do generowania takich plików, to nie powinny się pojawić żadne problemy. Jest to bardziej prawdopodobne w przypadku ręcznego tworzenia tego pliku.

Gdzie należy przesłać gotową mapę witryny?

Mapa gotowa, co dalej? Samo jej wygenerowanie jeszcze nic nam nie daje, należy umieścić ją na serwerze.

Google Search Console

Link do mapy należy obowiązkowo przesłać do GSC. W tym celu trzeba skorzystać z zakładki: IndeksowanieMapa witrynyDodaj/ Testuj mapę witrynyPrześlij.

robots.txt

Dodatkowo na serwerze w katalogu publicznym powinien znajdować się plik robots.txt. W jego dowolnym miejscu należy wskazać instrukcję: Sitemap:https://twojadomena.pl/lokalizacja_mapy_witryny.xml.

Jak dodać mapę strony do Google Search Console

Jeśli Twoja witryna nie była jeszcze zweryfikowana w GSC, to w pierwszym kroku musisz wykonać jedną z czynności, za pomocą której potwierdzisz Google, że rzeczywiście chodzi o Twój serwis. Jeśli to się powiodło, to następnie w GSC wybierz z menu Index opcję Mapy witryny. Dodaj wszystkie z plików .xml, z których składa się mapa strony.

Dodawanie mapy do Google Search ConsoleŹródło: https://search.google.com, 20.12.2021

Po tej czynności możesz sprawdzić, czy Google nie wykryło żadnego błędu i ile znalazło adresów URL w poszczególnych mapach. Nie jest tak, że natychmiast po dodaniu tych plików wszystkie te adresy pojawiają się w indeksie Google – będzie to się dziać stopniowo. W zakładce Stan możesz kontrolować, jak zmienia się liczba zindeksowanych materiałów.

Analizowanie błędów na stronie - Google Search ConsoleŹródło: https://search.google.com, 20.12.2021

Pamiętaj również o aktualizowaniu mapy strony. Nie powinny się w niej znajdować adresy URL, które zwracają kod 404, 301 czy 302. Jeśli dopiero wdrażasz na swojej witrynie szyfrowane połączenie, to pamiętaj, że po włączeniu certyfikatu początek adresu serwisu zmieni się z http na https, dlatego musisz koniecznie zaktualizować odnośniki w mapie. Nie powinny się tam znajdować przekierowane adresy URL.

Wpływ sitemap na SEO

Sitemap to świetne rozwiązanie dla nowych administratorów stron oraz zaawansowanych webmasterów. Mapa, choć nie jest elementem obligatoryjnym, może wpłynąć na pozycjonowanie strony. Stanowi niebagatelne wsparcie dla SEO w celu poprawy widoczności witryny w sieci.

Nowa witryna

Jeśli dopiero masz w planie stworzyć własną stronę internetową, sięgnięcie do mapy może Ci pomóc wysłać komunikat wyszukiwarce o własnym istnieniu. Dajesz tym samym gotowy materiał do indeksowania wyszukiwarkom. Mapa witryny pomoże również, by Twoje multimedia częściej pojawiały się w wynikach Google Grafika.

Indeksowanie

Każda wyszukiwarka ma własny indeks stron, na podstawie którego generuje wyniki wyszukiwania. Mapa strony ułatwia robotom wyszukiwarki dotarcie do zasobów strony, jednak należy pamiętać, że umieszczenie adresu URL w pliku sitemap nie jest jednoznaczne z zaindeksowaniem podstrony.

Linkowanie

Mapa jest szczególnie przydatna w kontekście szeroko rozbudowanych stron internetowych, których proces indeksowania może zająć więcej czasu. Należy w tym celu podzielić ją na mniejsze części, aby ułatwić pracę robotom indeksującym. Pamiętaj, aby na liście adresów nie znalazły się błędne linki z kodem 404 bądź przekierowania 301.

Mapa strony – nie zapominaj o niej

Google potrzebuje pomocy, aby dobrze zrozumieć strukturę serwisu i zaindeksować wszystkie materiały, których oczekujesz w SERP-ach. Wiesz, co to jest mapa witryny, jak ją utworzyć oraz jakie daje korzyści. Jej dodanie dzięki automatycznym narzędziom zajmie Ci dosłownie kilka minut. Nie pomijaj tego ważnego kroku!

Masz pytania? Agencja SEO Poznań iCEA Group chętnie na nie odpowie!

Zamów bezpłatny audyt SEO.
Dowiedz się, co w pozycjonowaniu Twojej strony możemy zrobić lepiej. Umów się na niezobowiązujące spotkanie z naszym specjalistą.

    Dziękujemy za wiadomość!

    Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

    Do usłyszenia!

    Oceń tekst
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    *

    Blog

    Dzielimy się tym, co wiemy i co umiemy.

    Co powinieneś wiedzieć o geotaggingu?
    Co powinieneś wiedzieć o geotaggingu?
    Geotagging to przydatna funkcja, która może być wykorzystywana m.in. przez fotografów, influencerów czy blogerów. Warto także zwrócić uwagę na znaczenie lokalizacji użytkownika w działaniach związanych z SEO.
    8 najlepszych darmowych rozszerzeń Chrome dla SEO
    8 najlepszych darmowych rozszerzeń Chrome dla SEO
    Zapoznaj się z 8 darmowymi rozszerzeniami Google, które umożliwiają efektywniejsze pozycjonowanie.
    Czy AMP wpływa na SEO strony internetowej?
    Czy AMP wpływa na SEO strony internetowej?
    Chciałbyś, aby Twoja strona internetowa ładowała się szybciej niż pozostałe? Musisz poznać zastosowanie formatu AMP! Ciekawy? Czytaj dalej!
    Przeprowadzimy dla Ciebie darmowy audyt e-commerce.

    W trakcie konsultacji wideo z analitykiem wzrostu:

    • Otrzymasz raport widoczności Twojej strony internetowej.
    • Omówimy efektywność Twoich obecnych kampanii reklamowych.
    • Skoncentrujemy się na analizie doświadczenia użytkownika na Twojej stronie e-commerce.
    Umów się na spotkanie
    Paweł Borowik Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik Head of Sales
    Dowiedz się, jak możemy zwiększyć efektywność rozwoju Twojej platformy e-commerce.
    Zamów bezpłatny audyt e-commerce. Skontaktujemy się z Tobą, aby umówić Cię na niezobowiązującą konsultację z naszym analitykiem.

      Twoja rola w firmie
      Twoja rola w firmie
      Dziękujemy za wiadomość!

      Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

      Do usłyszenia!

      Dołącz do newslettera
      Solidna dawka wiedzy co dwa tygodnie na Twoim mailu.