Czym jest intencja wyszukiwania i jakie ma znaczenie?

Czym jest intencja wyszukiwania i jakie ma znaczenie?

Bezpłatna konsultacja

Osiągnięcie doskonałych wyników możliwe jest tylko wtedy, gdy witrynę odwiedzać będzie satysfakcjonująca liczba odbiorców. Aby jednak było to możliwe, trzeba zaprezentować im treści, których rzeczywiście poszukują. Dziś przyjrzymy się zatem intencji wyszukiwania i omówimy jej znaczenie dla SEO.

Intencja wyszukiwania – co to takiego?

Intencja wyszukiwania powszechnie znana jest również jako intencja użytkownika czy odbiorców. Określa ona cel, w którym konsument wpisuje daną frazę w polu wyszukiwarki, aby uzyskać konkretne odpowiedzi.

Tego typu wyszukiwania zaczynają się od „Jak”, „Dlaczego”, „Co”, „Gdzie” i wielu innych pytających sformułowań. Mogą one dotyczyć konkretnej treści lub strony internetowej. Krótko mówiąc, intencja wyszukiwania jest głównym celem, który użytkownik chce uzyskać poprzez wpisanie do przeglądarki określonego słowa kluczowego.

Znaczenie intencji wyszukiwania

Intencja użytkownika to istotny element, który brany jest pod uwagę podczas opracowywania strategii digital marketingowej i ma kluczowe znaczenie w procesie optymalizacji treści pod kątem wyszukiwarek.

Dlaczego jednak warto wykorzystać go we wdrażaniu swoich technik marketingowych?

  • Istotne znaczenie dla Google

Najważniejszym zadaniem Google jest zapewnienie użytkownikom wysokiej jakości treści i trafnych wyników wyszukiwań. Intencja wyszukiwania jest więc dla wyszukiwarki szczególnie istotna, gdyż pozwala dopasować wyświetlane pozycje do oczekiwań konsumentów.

Odbiorcy mogą mieć różne style pisania i zadawania pytań w Google. Użytkownik po wpisaniu w wyszukiwarce frazy „zielone damskie buty do biegania” powinien uzyskać wyniki związane właśnie z tym produktem. Jeśli w SERP nie znajdzie nic, co szczególnie by go zainteresowało, Google odbierze to jako sygnał niedopasowania pozycji do jego intencji.

  • Lepsze pozycjonowanie strony

Intencja wyszukiwania to istotny element, który Google bierze pod uwagę podczas budowania rankingu SERP. System ten opiera się na trzech kluczowych czynnikach: autorytecie, zadowoleniu użytkownika i znaczeniu treści.

Ważna jest także trafność słów kluczowych. Jeśli odbiorca znajdzie poszukiwaną odpowiedź na nurtujące go pytania w pierwszych pięciu pozycjach listy wyników wyszukiwania, istnieje nikła szansa, że postanowi przejść do kolejnych kart SERP. Warto też podkreślić, że intencja wyszukiwania ma ścisły związek ze współczynnikami odrzuceń i klikalności, gdyż nawet jeśli użytkownik wejdzie na stronę, ale nie znajdzie na niej tego, na czym mu zależy, szybko ją opuści i przejdzie do innej.

Autorytet witryny opiera się natomiast na sieci linków zwrotnych i wewnętrznych. Jeśli firma nastawiona jest na sprzedaż produktów należących do jednej branży, może znacznie podnieść wartość strony internetowej poprzez łączenie się z innymi, posiadającymi autorytet domenami.

Istotne jest także doświadczenie i zadowolenie użytkownika, które wynika z intencji jego wyszukiwania. Warto więc tworzyć treści, których styl i temat dostosowane są do potrzeb i preferencji grupy docelowych odbiorców. Dzięki temu pozycja witryny w rankingu SERP z pewnością wzrośnie.

  • Budowanie świadomości marki

Wykorzystanie intencji wyszukiwania podczas tworzenia strategii content marketingu pozwala znacznie zwiększyć popularność marki i dotrzeć do szerszego grona odbiorców. Dzięki temu czynnikowi łatwiej jest przyciągnąć nowych klientów, gdyż publikowane treści są dostosowane do ich oczekiwań. Jak już wcześniej wspomniano, głównym zadaniem Google jest dostarczenie użytkownikom jak najtrafniejszych wyników. Wykorzystaj to i stwórz treści, które odpowiedzą na najbardziej nurtujące ich pytania, a z pewnością znajdziesz się na szczycie rankingu SERP.

Rodzaje intencji wyszukiwania

Google wykorzystał swoje algorytmy, aby dokładnie zdefiniować typy intencji wyszukiwania. Najważniejsze z nich obejmują cele informacyjne, nawigacyjne, transakcyjne i poznawczo-handlowe.

  1. Informacyjne

Stanowi to najczęstszy cel poszukiwania informacji i obejmuje wyszukiwania, których celem jest poszerzenie wiedzy w określonym temacie. Wyniki związane są zwykle z przepisami, poradnikami, recenzjami, książkami czy definicjami. Użytkownicy najczęściej chcą bowiem uzyskać informacje na temat aspektów życia codziennego.

Google prezentuje wówczas odbiorcom związane z zadanym pytaniem wyniki, zawierające wszelkie odpowiedzi na wątpliwości, które pojawić się mogą podczas lektury. Twoim zadaniem jest zatem stworzenie treści, które maksymalnie omówią dany temat i udzielą użytkownikom niezbędnych informacji.

Oto przykłady wyszukiwań specyficznych dla intencji informacyjnych:

  • Czym jest intencja wyszukiwania?
  • Jak zrobić pizzę?
  • Kto grał główną rolę w Spidermanie?
  • Nawigacyjne

Wyszukiwania z zamiarem nawigacyjnym mają na celu znalezienie sposobu dotarcia do różnych stron. Mogą obejmować karty logowania, strony kontaktowe, blogi czy ankiety.

Powodem przeprowadzania tego typu wyszukiwań jest też znalezienie określonych adresów URL, które zaprowadzą użytkownika do danej firmy. Mogą to być na przykład grupy na Facebooku, posty na Instagramie czy filmy na YouTube.

  1. Transakcyjne

Wyszukiwania w celach transakcyjnych związane są z daną marką i przeprowadzane przez użytkowników, których intencją jest zakup pewnego produktu. Zapytania nie są wówczas doprecyzowane, gdyż odbiorcy nie mają ściśle określonych wymagań.

Jako przykład tego typu wyszukiwań podać można następujące zapytania:

  • Najlepsze sklepy sportowe
  • Gdzie kupić sukienkę na wesele?
  • Wyprzedaż butów zimowych
  • Modne kurtki wiosenne
  • Poznawczo-handlowe

Połączeniem intencji informacyjnych i transakcyjnych są cele poznawczo-handlowe. Przed dokonaniem konkretnego zakupu użytkownicy chcą dokładnie przejrzeć wszelkie dostępne oferty. W wyszukiwarce wpisywane są wówczas terminy, takie jak „Najlepsze”, „TOP 10” czy „Recenzje”, których celem jest wyświetlenie wyników pozwalających na przeprowadzenie dogłębnych badań. Dzięki temu odbiorcy łatwiej jest podjąć ostateczną decyzję związaną z danym zakupem.

Podsumowanie

Intencja wyszukiwania to istotny czynnik wpływający na budowę rankingu SERP. Jeśli więc chcesz dotrzeć do nowych odbiorców i zyskać popularność w sieci, weź pod uwagę potrzeby i oczekiwania swoich klientów i stwórz treści, które odpowiedzą na wszelkie nurtujące ich pytania. Google wyświetli je wówczas na samym szczycie rankingu wyszukiwarki, a Ty zaobserwujesz znaczną poprawę osiąganych wyników. Nie czekaj więc – zacznij już dziś!

Skontaktuj się z nami już teraz jeśli chcesz dowiedzieć się więcej. Chętnie umówimy się z Tobą na bezpłatną konsultację i ustalimy szczegóły naszej współpracy. Odkryj skuteczną strategię SXO, a pomoże Ci w tym nasza agencja SXO!

ZOBACZ RÓWNIEŻ
WYBRANE WPISY BLOGOWE

    Zastanawiasz się
    dlaczego Twoja strona
    NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Firma SXO
    Firma SXO
    OCEŃ TXT

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Darmowa konsultacja

      Zastanawiasz się
      dlaczego Twoja strona
      NIE SPRZEDAJE?
      Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
      Rozpocznij chat
      Zamów rozmowę

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez ICEA SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ w celu nawiązania kontaktu. Więcej w Polityce prywatności.