Czym jest grywalizacja w marketingu?

Czym jest grywalizacja w marketingu?

Bezpłatna konsultacja

W bardzo konkurencyjnych obecnie czasach przedsiębiorcom trudno tworzyć skuteczne reklamy, które silnie oddziaływałyby na zachowania konsumentów. Marketerzy coraz częściej decydują się więc na wykorzystanie nowoczesnych środków marketingowych, których przekaz utożsamia się z życiem codziennym potencjalnych klientów. Sposobem na skuteczne angażowanie odbiorców jest grywalizacja. Czym jest i dlaczego warto ją wykorzystać? Sprawdźmy!

Grywalizacja – co to jest?

Jako że tradycyjne środki marketingowe nie przynoszą już satysfakcjonujących efektów, przedsiębiorcy coraz częściej sięgają po innowacyjne metody reklamy. Wielu z nich zastanawia się jednak: grywalizacja co to jest?

Grywalizacja to proces budowania zaangażowania grupy docelowych odbiorców poprzez wykorzystanie elementów rywalizacji w kampaniach reklamowych. Na rozwój tej techniki bezpośredni wpływ ma nie tylko postęp technologiczny, ale też skłonność konsumentów do tego typu przedsięwzięć, co sprawia, że grywalizacja w marketingu odgrywa dość ważną rolę.

Podczas tworzenia tego typu akcji promocyjnych uwzględniane są zarówno mechanizmy z tradycyjnych gier planszowych, jak i ich nowoczesnych, komputerowych odpowiedników. Wynika z tego fakt, iż zainteresowanie reklamami z elementami rywalizacji rośnie jednakowo wśród młodszych i starszych odbiorców.

Dlaczego warto wykorzystać grywalizację?

Istnieje wiele korzyści, dla których grywalizacja marketing powinna być wdrożona do niejednego planu promocyjnego. Do najważniejszych zalet tego rozwiązania zaliczamy:

  • rosnącą świadomość marki;
  • większe zaangażowanie odbiorców;
  • wzrost lojalności obecnych i potencjalnych klientów;
  • szansę na lepsze wyniki sprzedażowe.

Budowanie zainteresowania marką to bardzo ważny element strategii sprzedażowej każdej współczesnej firmy. W warunkach nieustannego rozwoju nowoczesnych technologii oraz powstawania nowych firm z różnorodnych branż, zaznaczenie swojej obecności na rynku nie należy do najłatwiejszych zadań. Grywalizacja rozwiązuje ten problem, gdyż umożliwia nie tylko zaprezentowanie oferty szerszemu gronu odbiorców, ale też gwarantuje, że zainteresowanie marką znacznie wzrośnie.

Grywalizacja – kto powinien ją wykorzystać?

Wiedząc już, grywalizacja co to, pojawia się pytanie: kto powinien wykorzystać tę koncepcję?

Reklamy wykorzystujące mechanizmy gier planszowych czy komputerowych to świetne czynniki angażujące, które mogą sprawdzić się w strategii niemal każdej współczesnej firmy. Grywalizacja w marketingu jest jednak szczególnie polecana przedsiębiorstwom, których przekaz ukierunkowany jest na młodych odbiorców. Dzieci lub osoby starsze mogłyby mieć bowiem problem ze zrozumieniem mechanizmów reklamy, przez co inwestycja w kampanię nie byłaby szczególnie rentowna.

Przed wdrożeniem grywalizacji warto więc przeprowadzić dokładne badania, zdefiniować grupę odbiorców docelowych oraz zdecydować, czy tak nowoczesna kampania sprawdzi się w przypadku danej firmy.

Aby grywalizacja przyniosła pożądane wyniki, kampania z interaktywnymi reklamami musi być odpowiednio skomponowana. Jak zatem stworzyć skuteczny plan marketingowy uwzględniający tę technikę?

Jak opracować skuteczną grywalizację?

Podczas tworzenia kampanii reklamowej na zasadach grywalizacji nie można zapomnieć o kilku kluczowych regułach. Najważniejsza z nich dotyczy faktu, że grywalizacja nie może być ani zbyt łatwa, ani zbyt trudna. Trzeba bowiem pamiętać, że podczas gdy bardzo zaawansowane mechanizmy odstraszą potencjalnych klientów, proste funkcje nie zdobędą ich zainteresowania. Kluczem do sukcesu okazuje się więc balans oraz dokładne wyważenie trudności gry i jej angażującego przesłania.

Grywalizacja w marketingu to świetny sposób na zachęcanie odbiorców do działania. Aby jednak technika ta przyniosła pożądane efekty, warto zwrócić uwagę na następujące aspekty.

  1. Nagroda

Nic nie angażuje bardziej niż obietnica ciekawej nagrody. Nie musi być ona wcale duża pod względem finansowym. Gratyfikacja powinna być jednak na tyle zachęcająca, aby konsumenci zdecydowali się na udział w grze. Najczęściej wykorzystywane metody nagradzania to punkty czy naklejki, odpowiadające na naturalne potrzeby człowieka dotyczące kolekcjonowania rzeczy w określonym celu.

  1. Zrozumiałe zasady i cel

Jeżeli reguły grywalizacji będą zbyt skomplikowane, szanse na zaangażowanie odbiorców zaczną spadać. Każda gra powinna mieć dokładnie określone zasady. Co więcej, uczestnik powinien znać cel udziału w zabawie. Dzięki temu jego skłonność do podjęcia wyzwania znacznie wzrośnie.

  1. Ciekawy scenariusz

Przyjazna atmosfera i ciekawe rozwiązania to podstawa. Coraz więcej współczesnych przedsiębiorców decyduje się na wykorzystanie grywalizacji jako elementu kampanii marketingowej. Gra powinna więc wyróżniać się na tle innych koncepcji, zachęcać swoją szatą graficzną oraz nagrodami. Warto też wspomnieć, że grywalizacja nie powinna zachęcać do nieuczciwego postępowania. Tego typu emocje będą bowiem źle kojarzone z marką, przez co szanse na pozyskanie nowych klientów spadną do minimum.

Nie można również zapominać o ciekawych mechanizmach. Nawet jeśli użytkownika zachęci oryginalny obraz czy angażująca treść reklamy, nużący scenariusz zabawy może zrujnować pierwotne założenia.

Grywalizacja – o czym warto pamiętać?

Grywalizacja to świetny sposób na angażowanie grupy docelowych odbiorców oraz pozyskiwanie nowych klientów. Uzyskanie tych efektów możliwe jest jednak tylko wtedy, gdy kampania reklamowa zostanie opracowana w sposób przemyślany i oryginalny. Ciekawymi przykładami tej techniki są loterie w aplikacji Żabki, kampania Bonduelle “Warzywne inspiracje” czy niedawno opracowane losowanie nagród InPost.

Ciekawa szata graficzna, obiecujące nagrody oraz właściwa promocja to czynniki, które w przypadku grywalizacji mogą zdziałać cuda. Warto więc przeprowadzić dokładne badania grupy docelowych odbiorców, zidentyfikować ich zainteresowania i stworzyć skuteczną kampanię promocyjną w postaci angażujących gier skłaniających do zdrowej rywalizacji. Tego typu akcje promocyjne przyniosły sukces wielu współczesnym firmom. Aby dołączyć do grona zadowolonych przedsiębiorców, wystarczy stworzyć zabawę, która porwie konsumentów i przedstawi im markę z innej, ciekawszej perspektywy.

ZOBACZ RÓWNIEŻ
WYBRANE WPISY BLOGOWE

    Zastanawiasz się
    dlaczego Twoja strona
    NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Firma SXO
    Firma SXO
    OCEŃ TXT

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Darmowa konsultacja

      Zastanawiasz się
      dlaczego Twoja strona
      NIE SPRZEDAJE?
      Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
      Rozpocznij chat
      Zamów rozmowę

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez ICEA SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ w celu nawiązania kontaktu. Więcej w Polityce prywatności.