Czym jest e-mail marketing?

Czym jest e-mail marketing?

Bezpłatna konsultacja

Aby biznes osiągnął sukces, ważne jest zbudowanie więzi między przedsiębiorcą a klientem. W tym celu wykorzystuje się różnego rodzaju kanały komunikacji i nowoczesne narzędzia, które pomagają rozpowszechniać treści informacyjne i komercyjne, kształtujące reputację marki i zwiększające lojalność oraz zaangażowanie odbiorców. Jednym z takich narzędzi jest e-mail marketing. Na czym właściwie polega i jak go używać, by nasze wiadomości nie były traktowane jak zwykły spam?

E-mail marketing – co to właściwie jest?

E-mail marketing to forma marketingu internetowego budująca bezpośrednią komunikację z aktualnymi lub potencjalnymi klientami i subskrybentami. Głównym narzędziem wykorzystywanym w tym celu jest poczta elektroniczna – za jej pośrednictwem do odbiorcy przesyłane są różnego rodzaju treści reklamowe i informacyjne. Marketingowiec gromadzi bazę subskrybentów, przygotowuje listy mailingowe, personalizuje je i monitoruje wydajność kampanii. E-mail jest powszechnie stosowany w różnych branżach i obszarach działalności przez małe i duże firmy, organizacje non-profit oraz indywidualnych autorów treści.

Działania e-mail marketingowe mogą być ukierunkowane na sprzedaż dowolnego produktu lub usługi, zwiększenie zaangażowania klientów, promowanie aktualnych ofert, nowości i promocji, a także wydarzeń. Oprócz tego mailingi uczą subskrybentów, jak korzystać z produktu czy usług, informują o różnych aspektach technicznych konta, aktywizują „uśpionych” użytkowników, rozpowszechniają treści z innych kanałów: bloga lub sieci społecznościowych.

Czy e-mail marketing ma sens?

Czy w dobie wszechobecnych social mediów warto w ogóle rozważać pocztę elektroniczną jako narzędzie komunikacji z klientami? Oczywiście! To uniwersalne rozwiązanie w zasięgu możliwości każdej firmy, które przez lata nie straciło na popularności. Po pierwsze, praktycznie każdy użytkownik w sieci ma założone przynajmniej jedno konto mailowe, co pozwala dotrzeć także do tych osób, które nie korzystają z mediów społecznościowych. Po drugie, to nadal efektywny i uniwersalny kanał marketingowy, który wielu ludziom kojarzy się z wiadomościami większej wagi – w końcu trafiają bezpośrednio na ich skrzynki mailowe. I po trzecie, poczta elektroniczna nie jest tak przeładowana informacjami jak social media. Klienci mogą w łatwy sposób przechowywać i wyszukiwać interesujące ich wiadomości bez ryzyka, że przepadną one w morzu licznych aktualizacji treści.

Można więc śmiało stwierdzić, że wiadomości e-mail wciąż przyciągają uwagę i mają większy priorytet niż stale aktualizowane i przeciążone sieci społecznościowe.

Zalety e-mail marketingu

E-mail marketing współcześnie uważany jest za jedno z podstawowych narzędzi marketingowych. Oznacza to, że niezależnie od statusu i wielkości firmy, ten sposób promocji jest możliwy, odpowiedni i przynosi wymierne korzyści. Wynika to z kilku jego zalet:

  • koszty zorganizowania skutecznej kampanii e-mail marketingowej są dość niskie w porównaniu z innymi kanałami i metodami;
  • za pośrednictwem e-maili można przesyłać atrakcyjne treści w różnej formie, od krótkich komunikatów po bardziej rozbudowane newslettery, a także dodawać przydatne załączniki i wygodne linki kierujące bezpośrednio do promowanego produktu, artykułu czy usługi;
  • docieramy bezpośrednio do grup docelowych i wpływamy na ich zachowania konsumenckie;
  • cały proces można całkowicie zautomatyzować i monitorować jego skuteczność;

Jednak najważniejszą zaletą e-mail marketingu jest możliwość personalizowania przesyłanych treści, co ma największą siłę oddziaływania na klienta i zwiększanie konwersji.

Wyzwania e-mail marketingu

W przypadku tej metody trudno mówić o rażących wadach. Jest jednak kilka wyzwań, którym będziemy musieli stawić czoła, jeśli chcemy odnieść sukces. Trzeba pamiętać, że dostępność i uniwersalność narzędzia działa jak miecz obosieczny – wiele firm korzysta z kanału mailowego w swoich kampaniach marketingowych, a to znaczy, że musimy się bardzo postarać, jeśli chcemy, by to właśnie nasz komunikat trafił do świadomości klienta.

Bardzo dużo przedsiębiorców uważa, że e-mail marketing traktowany jest przez klientów jak spam, a co za tym idzie, psuje wizerunek firmy. Takie myślenie jest oczywiście uzasadnione, a prawdopodobieństwo, że nasz marketingowy e-mail nawet nie zostanie otwarty jest duże. Jednak dotyczy głównie nieprzemyślanych i nieprawidłowo przygotowanych strategii e-mail marketingowych. Nie chodzi przecież o to, by codziennie zasypywać odbiorców wiadomościami, które nie mają dla nich żadnej wartości. Takie podejście faktycznie gwarantuje nam jedynie miejsce w folderze ze spamem i może zrazić do nas klientów. Tutaj liczy się jakość i personalizacja treści.

Rodzaje wiadomości w e-mail marketingu

W e-mail marketingu komunikacja z kupującym odbywa się oczywiście za pośrednictwem poczty elektronicznej, jednak wiadomości mailowe mogą mieć różny charakter w zależności od naszych celów. Wyróżniamy kilka rodzajów e-maili:

  • Newslettery to najpopularniejsza forma e-mail marketingu realizowana za pomocą cyfrowych biuletynów rozsyłanych cyklicznie – raz na tydzień, na miesiąc, na kwartał. Pomagają budować trwałą relację z klientami, tworzą wizerunek marki i utrwalają ją w świadomości odbiorców. Ich treść i forma wizualna zależą od nas, ale nie powinny to być w przeważającej części treści reklamowe, a raczej porcja ciekawych informacji o firmie i aktualnej jej działalności;
  • Autorespondery są serią komunikatów wysyłanych automatycznie w odpowiedzi na określone działania użytkownika, np. rejestrację konta, zmianę loginu itp. Ich celem nie jest sprzedaż produktu, ale zapoznanie użytkownika z firmą, dostarczenie mu przydatnych informacji i wskazówek. Autorespondery pośrednio wpływają na promocję firmy poprzez zwiększenie zaufania klienta.
  • E-maile transakcyjne są odpowiedzią na działania zakupowe użytkownika. Mogą zawierać potwierdzenie transakcji, warunki dostawy, zalety konkretnego produktu, wielkość rabatu przy zamówieniu, gwarancje czy przypomnienie o nieopłaconym produkcie w koszyku;
  • E-maile reklamowe to komunikaty o promocjach, rabatach, nowych produktach, najchętniej kupowanych towarach. W ich wypadku nie można zapomnieć o spersonalizowanym podejściu do klienta. Ważne jest, aby wziąć pod uwagę jego płeć, wiek, zainteresowania. Ponadto reklamy nie powinny być agresywne i zbyt natrętne.
  • E-maile sprzedażowe prezentujące aktualną ofertę lub wybrane produkty, dopasowane do potrzeb klienta. Ich celem jest nakłonienie go do dokonania zakupu. Rozbudowaną formą takich wiadomości są katalogi.
  • Zapowiedzi/ogłoszenia, których celem jest powiadomienie użytkownika o nadchodzącym wydarzeniu, akcji promocyjnej, zbiórce, wyprzedaży itd. W wiadomości wyraźnie zaznaczone muszą być takie informacje jak czas i miejsce zbliżającego się wydarzenia, jego charakter i ewentualne warunki uczestnictwa, a także chwytliwe CTA;
  • E-maile o charakterze informacyjnym zwykle są jednorazowe i krótsze niż newsletter, zawierają aktualności z pracy firmy. Można rozsyłać je do użytkowników, których aktywność znacznie się zmniejszyła, by utrzymać ich zainteresowanie. Użytkownicy uwielbiają zdobywać nowe informacje i nawet nie korzystając z nich, czerpią satysfakcję z poszerzania wiedzy.
  • Komunikaty triggerowane są najbardziej spersonalizowane i wykorzystują zebrane w bazie danych informacje o użytkowniku, np. datę urodzin lub rejestracji w systemie. Na tej podstawie tworzone są komunikaty specjalnie dla danego klienta i wysyłane do niego kilka dni przed urodzinami czy rocznicą dołączenia do sklepu. Mogą to być życzenia z okazjonalnym rabatem, bonem podarunkowym lub ofertą promocyjną.

Każdy z wyżej wspomnianych rodzajów maili, będzie odpowiedni do realizacji innych celów takich jak przyciąganie nowych klientów i zdobywanie ich zaufania, utrzymanie lojalności aktualnych odbiorców, kreowanie pozytywnego wizerunku marki i budowanie jej rozpoznawalności jako specjalisty w danej dziedzinie, w końcu zwiększenie sprzedaży i zysków.

Skuteczny e-mail marketing krok po kroku

Tworzenie kampanii e-mail marketingowej to złożony proces, do którego trzeba podejść metodycznie. Nie wystarczy napisać tekst, opatrzyć go ładną grafiką i rozesłać do wszystkich użytkowników w bazie. Każdy element e-maila musi być przemyślany i uzasadniony, jeśli nasze działania mają przynieść pożądane rezultaty. Przyjrzyjmy się więc poszczególnym etapom kreowania mailingu marketingowego.

Tworzenie bazy

Najpierw musimy zebrać bazę subskrybentów, do których będziemy rozsyłać wiadomości. Użytkownicy mogą zapisać się w takiej bazie przez formularz subskrypcji, przy rejestracji nowego konta lub poprzez wyskakujące okienko z zachęcającym CTA. Ważne jest, że klient musi wyrazić zgodę na otrzymywanie od nas materiałów promocyjnych i informacyjnych droga mailową.

Opracowanie strategii – grupa docelowa i plan treści

Pierwszy poziom przygotowania e-maili marketingowych obejmuje opracowanie długoterminowego planu, który określa nasze cele, a także grupę docelową. Wszystkie parametry potencjalnych klientów rozpatrujemy indywidualnie, a następnie tworzymy grupy według zainteresowań, wieku, płci i innych kluczowych cech.

Na tym etapie wybieramy także format i styl, w którym będziemy komunikować się z subskrybentami – formalne alerty, storytelling, ankiety, quizy, infografiki, treści interaktywne itd. Kolejny krok to opracowanie planu treści, który może zawierać: harmonogram wysyłki e-maili, ich tematykę, szczegóły dotyczące autorów i treści zarówno tekstowych, jak i graficznych.

Projekt szablonu i przygotowanie treści

Aby ułatwić sobie pracę, najlepiej przygotować szablon, który będziemy mogli łatwo dostosowywać pod względem treści dla konkretnych grup docelowych i indywidualnych odbiorców. Layout szablonu musi być spójny z wizerunkiem marki i atrakcyjny wizualnie.

Podczas komponowania każdego e-maila należy wziąć pod uwagę kluczowe elementy, które mogą zwiększyć konwersję i zaangażowanie odbiorców. Nagłówek powinien być widoczny i intrygujący, zachęcać do przeczytania całości. Tekst najlepiej podzielić na krótkie akapity i wzbogacić go wizualnie grafikami.

W e-mailu musi znaleźć się również link, który ułatwi klientowi przejście do naszego sklepu lub na podstronę danego produktu, a także CTA bliżej początku oraz na końcu wiadomości. Link i wezwanie do działania można połączyć, tworząc interaktywny przycisk przenoszący na naszą stronę. Oczywiście styl i poprawność językowa również są ważne. Teksty powinny być ciekawe i wartościowe dla odbiorców.

Warto poświęcić dłuższą chwilę na przemyślenie tytułu wiadomości. To w końcu od niej zależy, czy odbiorca w ogóle ją otworzy. Jeśli tytuł będzie wyglądał jak reklamowy spam albo wirus, to właśnie tak zostanie potraktowany nasz marketingowy e-mail i na nic zda się dobrze napisany tekst czy ładne opracowanie graficzne.

Test e-maila

Przed rozpoczęciem wysyłki warto jeszcze sprawdzić, czy wszystko w mailu prawidłowo się wyświetla – załączniki graficzne, linki, nagłówki, teksty – i czy wiadomość dobrze wygląda na urządzeniach mobilnych z różnymi systemami operacyjnymi.

Automatyzacja w e-mail marketingu

Automatyzacja e-mail marketingu pozwala zaoszczędzić czas i pieniądze, rozwiązywać ważniejsze zadania, poświęcać więcej czasu na doskonalenie strategii, zwiększać sprzedaż i lojalność klientów, lepiej rozumieć odbiorców i dostarczać im oferty dopasowane do ich potrzeb. Istnieje wiele platform oferujących automatyczną obsługę kampanii e-mail marketingowych. Najpopularniejsze z nich to:

  • GetResponse;
  • Sendpulse;
  • Sendinblue;
  • Constant Contact;
  • MailChimp;
  • FreshMail i in.

Za ich pomocą pobierzesz bazę kontaktów, stworzysz szablon wiadomości e-mail w specjalnym edytorze, będziesz mógł kontrolować opcje wysyłki i otrzymujesz szczegółowe dane dotyczące efektywności swojej kampanii.

Ocena skuteczności kampanii e-mail marketingowej

Profesjonalna platforma pozwala śledzić skuteczność kampanii e-mail marketingowej natychmiast po wysłaniu wiadomości, generując szczegółowe raporty z najważniejszymi wskaźnikami takimi jak:

  • liczba e-maili wysłanych, dostarczonych i niedostarczonych;
  • współczynnik otwarć;
  • odsetek kliknięć w linki;
  • ilość e-maili oznaczonych jako spam;
  • współczynnik konwersji;
  • liczba rezygnacji z subskrypcji.

Jak widać, efektywność e-mail marketingu jest w pełni mierzalna, co ułatwia wyciąganie wniosków i korygowanie błędów na bieżąco. To kolejna niewątpliwa zaleta, która sprawia, że praca z tym narzędziem jest przyjemna i dość łatwa. Jeśli do tego weźmiemy pod uwagę jego uniwersalność i wszechstronność, stosunkowo niskie koszty wdrożenia i bezpośredni kontakt z klientami, to możemy z całą pewnością stwierdzić, że nie tylko można, ale wręcz trzeba wykorzystać e-mail marketing w swojej firmie.

Skontaktuj się z nami już teraz jeśli chcesz dowiedzieć się więcej. Chętnie umówimy się z Tobą na bezpłatną konsultację i ustalimy szczegóły naszej współpracy. Odkryj skuteczną strategię SXO, a pomoże Ci w tym nasza agencja SXO!

ZOBACZ RÓWNIEŻ
WYBRANE WPISY BLOGOWE

    Zastanawiasz się
    dlaczego Twoja strona
    NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Firma SXO
    Firma SXO
    OCEŃ TXT

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Darmowa konsultacja

      Zastanawiasz się
      dlaczego Twoja strona
      NIE SPRZEDAJE?
      Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
      Rozpocznij chat
      Zamów rozmowę

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez ICEA SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ w celu nawiązania kontaktu. Więcej w Polityce prywatności.