Aby biznes osiągnął sukces, ważne jest zbudowanie więzi między przedsiębiorcą a klientem. W tym celu wykorzystuje się różnego rodzaju kanały komunikacji i nowoczesne narzędzia, które pomagają rozpowszechniać treści informacyjne i komercyjne, kształtujące reputację marki i zwiększające lojalność oraz zaangażowanie odbiorców. Jednym z takich narzędzi jest e-mail marketing. Na czym właściwie polega i jak go używać, by nasze wiadomości nie były traktowane jak zwykły spam?
E-mail marketing to forma marketingu internetowego budująca bezpośrednią komunikację z aktualnymi lub potencjalnymi klientami i subskrybentami. Głównym narzędziem wykorzystywanym w tym celu jest poczta elektroniczna – za jej pośrednictwem do odbiorcy przesyłane są różnego rodzaju treści reklamowe i informacyjne. Marketingowiec gromadzi bazę subskrybentów, przygotowuje listy mailingowe, personalizuje je i monitoruje wydajność kampanii. E-mail jest powszechnie stosowany w różnych branżach i obszarach działalności przez małe i duże firmy, organizacje non-profit oraz indywidualnych autorów treści.
Działania e-mail marketingowe mogą być ukierunkowane na sprzedaż dowolnego produktu lub usługi, zwiększenie zaangażowania klientów, promowanie aktualnych ofert, nowości i promocji, a także wydarzeń. Oprócz tego mailingi uczą subskrybentów, jak korzystać z produktu czy usług, informują o różnych aspektach technicznych konta, aktywizują „uśpionych” użytkowników, rozpowszechniają treści z innych kanałów: bloga lub sieci społecznościowych.
Czy w dobie wszechobecnych social mediów warto w ogóle rozważać pocztę elektroniczną jako narzędzie komunikacji z klientami? Oczywiście! To uniwersalne rozwiązanie w zasięgu możliwości każdej firmy, które przez lata nie straciło na popularności. Po pierwsze, praktycznie każdy użytkownik w sieci ma założone przynajmniej jedno konto mailowe, co pozwala dotrzeć także do tych osób, które nie korzystają z mediów społecznościowych. Po drugie, to nadal efektywny i uniwersalny kanał marketingowy, który wielu ludziom kojarzy się z wiadomościami większej wagi – w końcu trafiają bezpośrednio na ich skrzynki mailowe. I po trzecie, poczta elektroniczna nie jest tak przeładowana informacjami jak social media. Klienci mogą w łatwy sposób przechowywać i wyszukiwać interesujące ich wiadomości bez ryzyka, że przepadną one w morzu licznych aktualizacji treści.
Można więc śmiało stwierdzić, że wiadomości e-mail wciąż przyciągają uwagę i mają większy priorytet niż stale aktualizowane i przeciążone sieci społecznościowe.
E-mail marketing współcześnie uważany jest za jedno z podstawowych narzędzi marketingowych. Oznacza to, że niezależnie od statusu i wielkości firmy, ten sposób promocji jest możliwy, odpowiedni i przynosi wymierne korzyści. Wynika to z kilku jego zalet:
Jednak najważniejszą zaletą e-mail marketingu jest możliwość personalizowania przesyłanych treści, co ma największą siłę oddziaływania na klienta i zwiększanie konwersji.
W przypadku tej metody trudno mówić o rażących wadach. Jest jednak kilka wyzwań, którym będziemy musieli stawić czoła, jeśli chcemy odnieść sukces. Trzeba pamiętać, że dostępność i uniwersalność narzędzia działa jak miecz obosieczny – wiele firm korzysta z kanału mailowego w swoich kampaniach marketingowych, a to znaczy, że musimy się bardzo postarać, jeśli chcemy, by to właśnie nasz komunikat trafił do świadomości klienta.
Bardzo dużo przedsiębiorców uważa, że e-mail marketing traktowany jest przez klientów jak spam, a co za tym idzie, psuje wizerunek firmy. Takie myślenie jest oczywiście uzasadnione, a prawdopodobieństwo, że nasz marketingowy e-mail nawet nie zostanie otwarty jest duże. Jednak dotyczy głównie nieprzemyślanych i nieprawidłowo przygotowanych strategii e-mail marketingowych. Nie chodzi przecież o to, by codziennie zasypywać odbiorców wiadomościami, które nie mają dla nich żadnej wartości. Takie podejście faktycznie gwarantuje nam jedynie miejsce w folderze ze spamem i może zrazić do nas klientów. Tutaj liczy się jakość i personalizacja treści.
W e-mail marketingu komunikacja z kupującym odbywa się oczywiście za pośrednictwem poczty elektronicznej, jednak wiadomości mailowe mogą mieć różny charakter w zależności od naszych celów. Wyróżniamy kilka rodzajów e-maili:
Każdy z wyżej wspomnianych rodzajów maili, będzie odpowiedni do realizacji innych celów takich jak przyciąganie nowych klientów i zdobywanie ich zaufania, utrzymanie lojalności aktualnych odbiorców, kreowanie pozytywnego wizerunku marki i budowanie jej rozpoznawalności jako specjalisty w danej dziedzinie, w końcu zwiększenie sprzedaży i zysków.
Tworzenie kampanii e-mail marketingowej to złożony proces, do którego trzeba podejść metodycznie. Nie wystarczy napisać tekst, opatrzyć go ładną grafiką i rozesłać do wszystkich użytkowników w bazie. Każdy element e-maila musi być przemyślany i uzasadniony, jeśli nasze działania mają przynieść pożądane rezultaty. Przyjrzyjmy się więc poszczególnym etapom kreowania mailingu marketingowego.
Najpierw musimy zebrać bazę subskrybentów, do których będziemy rozsyłać wiadomości. Użytkownicy mogą zapisać się w takiej bazie przez formularz subskrypcji, przy rejestracji nowego konta lub poprzez wyskakujące okienko z zachęcającym CTA. Ważne jest, że klient musi wyrazić zgodę na otrzymywanie od nas materiałów promocyjnych i informacyjnych droga mailową.
Pierwszy poziom przygotowania e-maili marketingowych obejmuje opracowanie długoterminowego planu, który określa nasze cele, a także grupę docelową. Wszystkie parametry potencjalnych klientów rozpatrujemy indywidualnie, a następnie tworzymy grupy według zainteresowań, wieku, płci i innych kluczowych cech.
Na tym etapie wybieramy także format i styl, w którym będziemy komunikować się z subskrybentami – formalne alerty, storytelling, ankiety, quizy, infografiki, treści interaktywne itd. Kolejny krok to opracowanie planu treści, który może zawierać: harmonogram wysyłki e-maili, ich tematykę, szczegóły dotyczące autorów i treści zarówno tekstowych, jak i graficznych.
Aby ułatwić sobie pracę, najlepiej przygotować szablon, który będziemy mogli łatwo dostosowywać pod względem treści dla konkretnych grup docelowych i indywidualnych odbiorców. Layout szablonu musi być spójny z wizerunkiem marki i atrakcyjny wizualnie.
Podczas komponowania każdego e-maila należy wziąć pod uwagę kluczowe elementy, które mogą zwiększyć konwersję i zaangażowanie odbiorców. Nagłówek powinien być widoczny i intrygujący, zachęcać do przeczytania całości. Tekst najlepiej podzielić na krótkie akapity i wzbogacić go wizualnie grafikami.
W e-mailu musi znaleźć się również link, który ułatwi klientowi przejście do naszego sklepu lub na podstronę danego produktu, a także CTA bliżej początku oraz na końcu wiadomości. Link i wezwanie do działania można połączyć, tworząc interaktywny przycisk przenoszący na naszą stronę. Oczywiście styl i poprawność językowa również są ważne. Teksty powinny być ciekawe i wartościowe dla odbiorców.
Warto poświęcić dłuższą chwilę na przemyślenie tytułu wiadomości. To w końcu od niej zależy, czy odbiorca w ogóle ją otworzy. Jeśli tytuł będzie wyglądał jak reklamowy spam albo wirus, to właśnie tak zostanie potraktowany nasz marketingowy e-mail i na nic zda się dobrze napisany tekst czy ładne opracowanie graficzne.
Test e-maila
Przed rozpoczęciem wysyłki warto jeszcze sprawdzić, czy wszystko w mailu prawidłowo się wyświetla – załączniki graficzne, linki, nagłówki, teksty – i czy wiadomość dobrze wygląda na urządzeniach mobilnych z różnymi systemami operacyjnymi.
Automatyzacja e-mail marketingu pozwala zaoszczędzić czas i pieniądze, rozwiązywać ważniejsze zadania, poświęcać więcej czasu na doskonalenie strategii, zwiększać sprzedaż i lojalność klientów, lepiej rozumieć odbiorców i dostarczać im oferty dopasowane do ich potrzeb. Istnieje wiele platform oferujących automatyczną obsługę kampanii e-mail marketingowych. Najpopularniejsze z nich to:
Za ich pomocą pobierzesz bazę kontaktów, stworzysz szablon wiadomości e-mail w specjalnym edytorze, będziesz mógł kontrolować opcje wysyłki i otrzymujesz szczegółowe dane dotyczące efektywności swojej kampanii.
Profesjonalna platforma pozwala śledzić skuteczność kampanii e-mail marketingowej natychmiast po wysłaniu wiadomości, generując szczegółowe raporty z najważniejszymi wskaźnikami takimi jak:
Jak widać, efektywność e-mail marketingu jest w pełni mierzalna, co ułatwia wyciąganie wniosków i korygowanie błędów na bieżąco. To kolejna niewątpliwa zaleta, która sprawia, że praca z tym narzędziem jest przyjemna i dość łatwa. Jeśli do tego weźmiemy pod uwagę jego uniwersalność i wszechstronność, stosunkowo niskie koszty wdrożenia i bezpośredni kontakt z klientami, to możemy z całą pewnością stwierdzić, że nie tylko można, ale wręcz trzeba wykorzystać e-mail marketing w swojej firmie.