Czy wywiady kontekstowe mogą przyczynić się do poprawy UX?

Czy wywiady kontekstowe mogą przyczynić się do poprawy UX?

Bezpłatna konsultacja

Celem każdego współczesnego przedsiębiorcy jest pozyskiwanie nowych klientów i generowanie sprzedaży. Wraz z postępem technologicznym większość działań marketingowych przeniosła się do internetu. Podczas gdy tradycyjne reklamy w prasie czy bloki w telewizji nie przynoszą już satysfakcjonujących efektów, promowanie marki online gwarantuje wiele różnorodnych możliwości, które umiejętnie wykorzystanie, okazać się mogą kluczem do sukcesu każdego biznesu. Niezmiennie istotną rolę w digital marketingu odgrywa jednak optymalizacja stron internetowych pod kątem ich użyteczności. Istnieje wiele metod umożliwiających zbadanie funkcjonalności witryny. Jedną z nich są wywiady kontekstowe. Na czym polega ta technika i dlaczego warto ją wykorzystać? Przyjrzyjmy się temu bliżej!

Czym są wywiady kontekstowe?

Wywiad kontekstowy to metoda badania użyteczności danego produktu czy usługi, polegająca na przeprowadzaniu testów poza miejscem pracy. Analiza uwzględnia wówczas warunki, w których użytkownicy przebywają na co dzień, co pozwala uzyskać bardziej rzetelne i wiarygodne wyniki. Dzięki temu modelowi możliwe jest ponadto zaobserwowanie, jak użytkownicy postrzegają dane rozwiązanie i dlaczego podejmują konkretne działania.

Stałe ulepszanie strony internetowej jest priorytetem każdego współczesnego twórcy. Trudno jest wdrożyć skuteczne zmiany bez przyjrzenia się rzeczywistemu funkcjonowaniu produktu w naturalnych warunkach. Wywiady kontekstowe likwidują ryzyko wyciągania błędnych wniosków, co pozwala opracować efektywny plan optymalizacyjny i zastosować rozwiązania, które spotkają się z aprobatą grupy docelowej.

Wywiady kontekstowe w zakresie UX

User Experience (UX) odnosi się do doświadczeń użytkowników, jakie towarzyszą im podczas korzystania ze strony internetowej czy aplikacji mobilnej. Każdy właściciel witryny wie, jak ważna jest dbałość o wrażenia odbiorców. Dostosowanie zawartości do potrzeb i oczekiwań odwiedzających przyczynia się bowiem do generowania konwersji, co bez wątpienia jest pierwszorzędnym celem niejednego przedsiębiorcy.

Na UX wpływa wiele czynników. Szybkość ładowania witryny, udogodnienia pod kątem mobilnym, intuicyjność nawigacji, widoczność przycisków call to action czy czytelność treści to tylko kilka elementów, na które warto zwrócić uwagę podczas optymalizacji doświadczeń użytkowników. Jaką rolę w tym procesie odgrywają wywiady kontekstowe? Dzięki dokładnej analizie zachowań odbiorców korzystających z witryny w naturalnym środowisku łatwiej jest zauważyć wszelkie nieprawidłowości i zidentyfikować obszary charakteryzujące się szczególną skutecznością. Wywiad kontekstowy jest więc świetnym sposobem na gromadzenie tego typu informacji, dzięki czemu udoskonalanie strony internetowej pod kątem UX przynosi lepsze efekty.

Jak przeprowadzić wywiad kontekstowy?

Wywiady kontekstowe powinny opierać się na przemyślanej strategii i szczegółowo opisanym planie. Tylko wówczas możliwe jest uzyskanie wiarygodnych i przydatnych wyników, które z powodzeniem będzie można wdrożyć do działań optymalizacyjnych. Oto aspekty, na które warto wówczas zwrócić szczególną uwagę:

Definiowanie celów

Dotyczy to wszelkich badań, nie tylko tych w środowisku internetowych. Bez jasno określonych celów uzyskanie satysfakcjonujących wyników z reguły nie jest możliwe. Wybranie konkretnej metody badawczej powinno zatem zostać poprzedzone sformułowaniem szczegółowej misji, w ramach której przeprowadzony zostanie wywiad kontekstowy.

Dobór uczestników badania

Ważne jest, aby badaniu zostały poddane odpowiednio zrekrutowane osoby. Najistotniejszym aspektem jest wówczas fakt, iż respondenci powinni należeć do grupy docelowej, gdyż tylko wówczas możliwe będzie sformułowanie trafnych wniosków.

Plan działania

Bez względu na rodzaj testów, ważne jest, aby działać zgodnie z uprzednio opracowanym planem. Warto więc stworzyć listę problemów, jakie mają zostać przeanalizowane w ramach badania. Wywiady kontekstowe to szczególna forma eksploracji. Nigdy bowiem nie wiadomo, jak potoczy się obserwacja, z jaką reakcją uczestników spotkają się dane zagadnienia oraz jakie dadzą wyniki. Opracowanie harmonogramu uwzględniającego wszelkie istotne problemy jest zatem kluczowym aspektem tego przedsięwzięcia.

Przeprowadzenie badania

Wywiad kontekstowy to niemałe wyzwanie. Jednoczesne zadawanie pytań, sporządzanie notatek i wnikliwa obserwacja zachowań uczestników badania nierzadko okazuje się dość problematycznym przedsięwzięciem. Ważne jest ponadto, aby wcześniej uprzedzić osoby przebywające na danym obszarze, że takowy wywiad zostanie przeprowadzony. Jako że proces ten często jest dość chaotyczny, warto przyłożyć się do wcześniej opisanych punktów, dobrać właściwych respondentów, opracować plan działania i ustalić konkretne cele, gdyż z pewnością ułatwi to wdrożenie badania i umożliwi pozyskanie wartościowych informacji.

Analiza wyników

Po przeprowadzeniu badania nadchodzi czas na analizę wyników, co dla wielu okazuje się najtrudniejszym aspektem tego procesu. Wyciągnięcie trafnych wniosków jest jednak meritum, bez którego wywiady kontekstowe nie miałyby żadnego sensu. Warto więc przyłożyć się do opracowania wyników, które następnie posłużą jako źródło danych przy wdrażaniu rozwiązań optymalizacji pod kątem UX.

Dlaczego warto testować kontekstowo?

Jak już wspomniano, wywiad kontekstowy to świetne narzędzie do badania użyteczności strony internetowej czy aplikacji mobilnej. Umiejętnie opracowany plan badania i wnikliwe rozpatrzenie uzyskanych wyników pozwala na zidentyfikowanie nieskutecznych obszarów i wykrycie ewentualnych błędów, które uniemożliwiają rozwój biznesu i niekorzystnie wpływają na pozycjonowanie w Google. Podczas optymalizacji pod kątem doświadczeń użytkowników liczy się holistyczne podejście do tematu i zaangażowanie we wszelkie działania poprawiające komfort użytkowania strony internetowej. Wywiady kontekstowe są więc szczególnie ważne przy pierwszym opracowywaniu projektu serwisu. Dzięki temu łatwiej będzie uniknąć błędów na kolejnych etapach prowadzenia działalności online, co zaowocuje satysfakcjonującą konwersją i większym ruchem w witrynie. Jakie są inne zalety tego typu testów?

  • Wywiad kontekstowy nie wymaga dużych nakładów pieniężnych, co czyni go szczególnie istotnym narzędziem dla małych lub początkujących firm;
  • Badanie przeprowadzane w naturalnym środowisku respondenta pozwala uzyskać wiarygodne wyniki, które z pewnością okażą się trafniejsze niż rezultaty wynikłe w warunkach laboratoryjnych;
  • Wywiady kontekstowe umożliwiają odkrywanie nowych pomysłów i ustalanie innowacyjnych rozwiązań, które w przypadku innej formy testów byłyby trudne do zaobserwowania.

Najważniejszą zaletą wywiadów kontekstowych jest jednak fakt, iż tego typu analizy są po prostu skuteczne. W połączeniu z przemyślanym planem badania i umiejętnie dobranymi technikami analiza użyteczności witryny skutkować może fenomenalnymi wynikami, które uwzględnione podczas optymalizacji pod kątem UX, okazać się mogą kluczem do sukcesu niejednego współczesnego biznesu. Stwierdzić więc można, że wywiady kontekstowe to świetny sposób na poprawę doświadczeń użytkowników, który otwiera bramy do wielu nowych możliwości w zakresie digital marketingu i pozycjonowania stron internetowych.

ZOBACZ RÓWNIEŻ
WYBRANE WPISY BLOGOWE

    Zastanawiasz się
    dlaczego Twoja strona
    NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Firma SXO
    Firma SXO
    OCEŃ TXT

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Darmowa konsultacja

      Zastanawiasz się
      dlaczego Twoja strona
      NIE SPRZEDAJE?
      Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
      Rozpocznij chat
      Zamów rozmowę

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez ICEA SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ w celu nawiązania kontaktu. Więcej w Polityce prywatności.