Czy warto pozycjonować stronę internetową samemu?

Czy warto pozycjonować stronę internetową samemu?

Bezpłatna konsultacja

Zanim zastanowimy się nad tym, czy warto postawić na pozycjonowanie stron internetowych samemu, warto trochę więcej dowiedzieć się o tym, na czym polega cały proces. Składa się na niego zestaw działań marketingowych i optymalizacyjnych, których zadaniem jest doprowadzenie witryny do wysokiej pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania w Google lub w innych przeglądarkach. Obecnie to Google odpowiada za około 93% ruchu w internecie, dlatego to na ten kanał kładzie się największy nacisk w pozycjonowaniu.

Na czym polega pozycjonowanie stron internetowych?

Dobrze przygotowana strona internetowa powinna mieć czytelną strukturę oraz poprawny kod. Intuicyjna strona stworzona z myślą o potrzebach użytkowników oraz posiadająca wysokiej jakości treści merytoryczne to podstawa. Przekłada się to na lepszy ranking w wyszukiwarce. Im wyższa pozycja witryny w wyszukiwarce, tym większa liczba jej odwiedzin oraz szans na wygenerowanie zamierzonej konwersji. Celem każdego specjalisty od pozycjonowania jest doprowadzenie witryny na pierwszą stronę organicznych wyników wyszukiwania. Wśród ekspertów ceniona jest także druga strona, jednak każda kolejna bardzo traci na znaczeniu.

Pozycjonowanie stron samemu - co wchodzi w jego zakres?

Wiele osób zastanawia się nad pozycjonowaniem strony internetowej we własnym zakresie. Oczywiście jest to możliwe, jednak może również wiązać się z dużym poświęceniem ze strony przedsiębiorcy. Jest to proces długotrwały, dlatego może pochłonąć wiele roboczogodzin, które zostaną poświęcone na naukę, a później wdrażanie zmian. W skład pozycjonowania wchodzą m.in. działania z zakresu SEO. Polegają one na optymalizacji strony internetowej, w tym wprowadzaniu zmian w kodzie oraz ułożeniu struktury strony. Pod względem marketingu samo pozycjonowanie jest zdecydowanie szerszym pojęciem, które uwzględnia także takie czynniki jak: technikalia strony, UX Design, wysoka jakość contentu oraz dopasowanie określonych parametrów do wytycznych algorytmu i robotów Google.

Co może przełożyć się na pozycję strony w sieci?

Wpływ na ostateczną pozycję strony internetowej w wynikach wyszukiwania ma około 200 parametrów. Wśród tych 200. czynników rankingowych kilka z nich ma większą wagę i należą do nich:

  • jakość contentu;
  • optymalizacja kodu strony;
  • strategia link buildingu;
  • UX Design;
  • nasycenie treści słowami kluczowymi;
  • popularność witryny.

Pozycjonowanie samemu strony internetowej to wymagające zadanie, które wymaga regularnej analizy oraz wprowadzania korekt. Niektóre mogą całkowicie odmienić widok strony, a inne mogą być kosmetyczne. Warto pamiętać o tym, że budowanie pozycji strony internetowej to proces ciągły i osiągnięty rezultat nie jest utrzymany na stałe. To sprawia, że pozycjonowanie strony samemu może być bardzo trudne.

Czy pozycjonowanie strony internetowej we własnym zakresie to dobry wybór?

Tak naprawdę bardzo trudno jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Należałoby napisać „to zależy”. Przed podjęciem decyzji o pozycjonowaniu strony internetowej we własnym zakresie, należy wziąć pod uwagę kilka czynników. Poniżej przedstawiamy najważniejsze z nich.

Czas

Osoba decydująca się na działanie we własnym zakresie musi posiadać wystarczająco dużo czasu. Działania związane z optymalizację SEO i pozycjonowaniem stron internetowych są czasochłonne i tak naprawdę nigdy się nie kończą. Po wdrożeniu zmian i uzyskaniu satysfakcjonującej pozycji w sieci należy wciąż prowadzić dokładną i regularną analizę, która pozwoli na wyłapanie różnych symptomów i zmian trendów na rynku. Trzymanie ręki na pulsie pozwala na utrzymanie zdobytej z trudem pozycji.

Specjalistyczna wiedza

Pozycjonowanie strony bez posiadania specjalistycznej wiedzy będzie znacznie utrudnione. Może to doprowadzić do błędów, które z jednej strony wydłużą proces i pochłoną więcej czasu, a z drugiej strony mogą narazić przedsiębiorcę na dodatkowe koszty. Zdobycie specjalistycznej wiedzy w zakresie pozycjonowania stron internetowych to duża inwestycja czasu, dlatego mało który przedsiębiorca bierze to na siebie. W większości przypadków właściciele stron internetowych decydują się na powierzenie prac specjalistom w zakresie pozycjonowania, co pozwala na zaoszczędzenie cennego czasu, nerwów i pieniędzy.

Budżet

Budowanie pozycji strony internetowej we własnym zakresie bardzo często wiąże się z ograniczonym budżetem przedsiębiorcy. W ten sposób można zaoszczędzić środki, z czego korzystają najczęściej początkujący przedsiębiorcy lub firmy, które znajdują się w słabej kondycji finansowej. Warto jednak spojrzeć na to z innej perspektywy. Skupienie swoich zasobów na pozycjonowaniu strony samemu sprawia, że mniej czasu można poświęcić na główną działalność firmy, która generuje przychód. W takich sytuacjach rekomenduje się zrobienie dokładnej symulacji kosztów oraz zweryfikowanie, czy skorzystanie z zewnętrznych usług nie będzie dla przedsiębiorcy optymalnym wyborem pod kątem finansów. Obecnie na rynku można skorzystać ze wsparcia freelancerów i profesjonalnych agencji marketingowych, które posiadają usługi z bardzo dobrym stosunkiem ceny do ich jakości.

Wpadki

Złożoność procesu pozycjonowania stron internetowych sprawia, że praktycznie niemożliwym będzie uniknięcie wpadek na samym początku. Jeżeli tylko możemy sobie na to pozwolić i jesteśmy zafascynowani SEO, to warto robić to we własnym zakresie. W sytuacji, gdy nie mamy przestrzeni na ewentualne wpadki, zdecydowanie warto skorzystać z pomocy zewnętrznych specjalistów i zdjąć ze swoich barków tę odpowiedzialność.

Konkurencja

Trudy pozycjonowania stron internetowych rosną w sytuacji, gdy na rynku zmagamy się z dużą konkurencją. Im mniejszy rynek lub nisza, tym łatwiej uzyskać wysoką pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania. Wówczas z powodzeniem można zrealizować to we własnym zakresie, co przyniesie efekty w postaci obecności na pierwszej stronie wyników i większej konwersji. Należy jednak pamiętać o tym, że konkurencja nie śpi i naszym śladem również powalczy o lepsze pozycjonowanie swoich witryn. Wtedy działanie we własnym zakresie może nie być wystarczające i niezbędne będzie skorzystanie z pomocy profesjonalnej agencji marketingowej. Dojdzie do tego także w sytuacji, gdy firma będzie dynamicznie się rozwijać i wchodzić na nowe, bardziej konkurencyjne rynki.

Pozycjonowanie strony samemu – o czym trzeba pamiętać?

Odpowiednie przygotowanie do pozycjonowania stron internetowych pomoże w skutecznym przeprowadzeniu całego procesu. To rozbudowana dziedzina marketingu, ale istnieje zbiór praktycznych i skutecznych porad, które zwiększają szanse na sukces. Jeżeli zależy Wam na poprawie widoczności witryny w organicznych wynikach wyszukiwania, to koniecznie zadbajcie o poniższe rzeczy:

  • protokół SSL – to jeden z kluczowych elementów pozycjonowania strony internetowej, który potwierdza bezpieczeństwo danej witryny;
  • cel – pozycjonowanie od początku powinno mieć jasno zdefiniowany cel lub kilka celów biznesowych;
  • jakościowy content – na stronie powinny znajdować się unikalne treści wysokiej jakości, co wpłynie korzystnie na zadowolenie użytkowników oraz ranking robotów Google;
  • frazy kluczowe – treści oraz struktura strony internetowej powinny być nasycone odpowiednimi frazami kluczowymi;
  • struktura strony – odpowiednia struktura strony zgodna z algorytmem Google wpływa korzystnie na pozycjonowanie stron WWW;
  • adresy kanoniczne – w przypadku większych serwisów oraz sklepów internetowych trzeba zastosować adresy kanoniczne;
  • narzędzia SEO – w pozycjonowaniu stron internetowych przydatne będą nowoczesne narzędzia analityczne i optymalizacyjne;
  • strategia link building – duży wpływ na pozycjonowanie stron mają linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne;
  • responsywność – strony internetowe powinny być dopasowane do urządzeń mobilnych, czyli responsywne;
  • unikanie błędu 404 – pojawia się on w momentach, gdy strona wciąż jest widoczna w sieci, a my ją usunęliśmy. Występowanie błędu wpływa negatywnie na pozycję witryny w organicznych wynikach wyszukiwania.

Dlaczego warto postawić na współpracę z agencją marketingową?

Pozycjonowanie strony internetowej we własnym zakresie może okazać się bardzo żmudnym procesem, który nie przyniesie zbyt wielu korzyści przedsiębiorcy. Zamiast tego, może przełożyć się na osiągnięcie przez niego strat, albo zmniejszenie zysku, ponieważ zbyt dużo uwagi poświęci na obszar, na którym się nie zna. To bardzo duże ryzyko przedsiębiorców, którzy chcą odpowiadać za wszystko i obawiają się cedowania obowiązków na innych.

Jeżeli przedsiębiorcy zależy na profesjonalnym pozycjonowaniu stron oraz przyspieszeniu procesu, to niezbędne będzie skorzystanie ze wsparcia profesjonalnej agencji marketingowej. Dzięki temu możliwe jest zaoszczędzenie czasu, pieniędzy oraz nerwów, które wiązałyby się z ewentualnymi wpadkami i wyzwaniami. Marketing to jeden z fundamentów biznesu, który dynamicznie się zmienia. To sprawia, że trzeba być na bieżąco ze zmianami, aby pozostać na szczycie, czyli na pierwszej stronie organicznych wyników wyszukiwania. Wymaga to analizy trendów rynkowych, atrakcyjności i popularności strony, a także zmian w algorytmach Google. Wiele organizacji nie jest w stanie pokryć tych potrzeb we własnym zakresie, dlatego wówczas warto skorzystać ze wsparcia zewnętrznych specjalistów.

Co jeszcze wziąć pod uwagę?

Osoby z zewnątrz będą potrafiły spojrzeć na nasz biznes z innej perspektywy, co może przełożyć się na innowacyjne pomysły oraz skuteczność działań marketingowych. Specjalistyczna wiedza ekspertów SEO ułatwi optymalizację strony, a współpraca z dobrej jakości twórcami treści, przełoży się na jakość contentu umieszczonego w witrynie. Pozycjonowanie strony internetowej powinno być oparte o rozbudowaną strategię, która będzie konsekwentnie realizowana. Doraźne działania nie przyniosą zamierzonych rezultatów i mogą się okazać stratą czasu, dlatego pozycjonowanie stron samemu jest takie ryzykowne.

Jeżeli jednak zaczynamy na mało konkurencyjnym rynku i chcemy ograniczyć początkowe koszty, to pozycjonowanie strony we własnym zakresie może być skuteczne. Dzieje się tak w przypadku niszowych biznesów lub miejscowości, gdzie jest mały rynek, a zależy nam na pozycjonowaniu lokalnym. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości i pytań warto skontaktować się z renomowaną agencją SEO lub agencją marketingową, które pomogą w przygotowaniu skutecznej strategii pozycjonowania strony internetowej

ZOBACZ RÓWNIEŻ
WYBRANE WPISY BLOGOWE

    Zastanawiasz się
    dlaczego Twoja strona
    NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Firma SXO
    Firma SXO
    OCEŃ TXT

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Darmowa konsultacja

      Zastanawiasz się
      dlaczego Twoja strona
      NIE SPRZEDAJE?
      Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.