Czy SEO a pozycjonowanie oznacza to samo? Jak niektórzy interpretują te pojęcia?

Czy SEO a pozycjonowanie oznacza to samo? Jak niektórzy interpretują te pojęcia?

Bezpłatna konsultacja

Na rynku polskim zdania dotyczące różnic pomiędzy SEO i pozycjonowaniem są podzielone. Jedni marketerzy uważają, że oba działania marketingowe oznaczają to samo i używają tych terminów zamiennie. Według innej szkoły SEO to węższa specjalizacja, która wchodzi w zakres szerszej strategii pozycjonowania stron internetowych. Obie strony mają argumenty na poparcie swoich tez. Działania SEO skupiają się przede wszystkim na optymalizacji strony internetowej pod kątem technicznym, co wpływa na ich widoczność w wynikach wyszukiwania. Pozycjonowanie często odnosi się do szerszego zakresu czynności, które są związane z pracami nad stroną internetową i uzyskaniem przez nią jak najwyższego rankingu w wyszukiwarce (przede wszystkim w Google). 

SEO - definicja

Skrótem tym określa się optymalizację stron internetowych. SEO to ang. search engine optimization. Zabieg ten polega na przygotowaniu strony pod kątem technicznym i merytorycznym do tego, aby zajmowała jak najwyższą pozycję w organicznych wynikach w wyszukiwarce internetowej, w tym przede wszystkim w Google. Ta sama strona może znajdować się na różnych miejscach w wyszukiwarce, w zależności od tego, jakiej frazy poszukują użytkownicy. Skuteczne działania SEO skupiają się na optymalizacji strony pod konkretne słowa kluczowe, które najczęściej wyszukiwane są przez potencjalnych klientów, partnerów biznesowych lub czytelników.

Na czym skupia się SEO?

Działania związane z SEO skupiają się na dość wąskim obszarze. Przede wszystkim dotyczą optymalizacji treści na stronie internetowej oraz optymalizacji kodu strony i jej struktury.

Optymalizacja treści na stronie internetowej

Jej zadaniem jest wyeliminowanie ze strony internetowej niskiej jakości treści oraz ewentualnych duplikatów. Do zadań związanych z optymalizacją treści na stronach internetowych należą:

  • umieszczanie na stronie unikalnego contentu, który jest nasycony słowami kluczowymi i odpowiada zainteresowaniom czytelników;
  • aktualizacja i edycja istniejących treści pod kątem słów kluczowych;
  • ułożenie struktury treści z zachowaniem hierarchii nagłówków, pogrubień, wypunktowań i pochyleń (wpływa to na wyróżnienie contentu);
  • modyfikacja menu strony internetowej oraz innych elementów, w ten sposób, aby możliwe było skuteczne linkowanie wewnętrzne.

Optymalizacja struktury i kodu strony internetowej

Ten zakres SEO skupia się na aspekcie technicznym kodu i struktury strony internetowej. Wpływa to bezpośrednio na ranking strony internetowej w wynikach wyszukiwania, a satysfakcjonujące rezultaty można osiągnąć dzięki:

  • zmniejszeniu objętości kodu oraz rozmiaru plików i grafik na stronie internetowej, co wpłynie na jej szybsze ładowanie;
  • poprawie metatagów, hierarchii nagłówków (H1, H2, H3…) i przyjaznych adresów URL;
  • przygotowaniu responsywnej strony internetowej, która będzie czytelna i funkcjonalna na dowolnym urządzeniu.

Wprowadzenie zmian w strukturze strony ma wpływ na intuicyjność poruszania się po stronie internetowej przez użytkowników, a także wspiera indeksowanie strony przez roboty wyszukiwarki.

Czym jest pozycjonowanie?

Z punktu widzenia osoby zajmującej się marketingiem pozycjonowanie nie jest tożsame z SEO. Obejmuje znacznie szerszy zakres działań, w których skład wchodzą:

  • SEO;
  • link building;
  • content marketing;
  • analityka.

Ta krótka definicja pokazuje na zależność, jaka zachodzi na linii SEO – pozycjonowanie. Optymalizacja stron internetowych jest jednym z czterech głównych działań, które wchodzą w szerszy zakres pozycjonowania stron internetowych. Choćby z tego powodu obu terminów nie powinno się wykorzystywać zamiennie, choć mało doświadczone osoby mogą się jeszcze w tym mylić. Odpowiednie zrozumienie tego zagadnienia pozwoli na przeprowadzenie skutecznych działań z zakresu pozycjonowania stron internetowych oraz pomoże w wyborze właściwej agencji marketingowej, na którą te działania zostaną scedowane. Poniżej przedstawimy w skrócie, czym cechują się: content marketing, link building i analityka w pozycjonowaniu.

Content marketing

To rodzaj strategii marketingowej, która opiera się na tworzeniu wysokiej jakości i dopasowanej do potrzeb odbiorców, a także robotów Google, treści. Content marketing nazywany jest także marketingiem treści, który powinien doprowadzić do zwiększenia widoczności strony internetowej, a także do pozyskania stałych odbiorców: czytelników lub klientów. Strategia ta to nie tylko publikowanie treści nasyconych słowami kluczowymi, ale także umiejętne ułożenie contentu w logiczną całość, dzięki czemu budowany jest spójny przekaz marki. Content marketing opiera się na tworzeniu: tekstów, podcastów, filmów, grafik, a także innych nośników komunikacyjnych.

Link building

Działania związane z link buildingiem są nieodłącznym elementem skutecznego pozycjonowania stron internetowych. Linkowanie pozwala na odsyłanie odbiorców do polecanych treści, a także na wzmocnienie pozycji rankingowej danej witryny w analityce Google. Linki dzielimy na wewnętrzne, które prowadzą do treści na tym samym serwisie, a także na zewnętrzne, które prowadzą do zewnętrznych serwisów. Te ostatnie można podzielić także na naturalne, dzięki którym skutecznie buduje się pozycję strony, a także nienaturalne, które odbierane są jako SPAM i publikowane są m.in. w komentarzach pod artykułami. Odpowiednio zastosowana strategia link buildingu może mieć duże znaczenie dla rankingu strony internetowej, dlatego zawsze powinna być poprzedzona rzetelną analizą.

Analityka

Prawidłowo prowadzona i interpretowana analityka odgrywa kluczową rolę w pozycjonowaniu stron internetowych. Prowadzenie analiz pozwala wskazać teksty słabej jakości lub duplikaty, które w ramach SEO można poprawić. Ponadto przedmiotem analizy powinny być słowa kluczowe oraz zmieniające się trendy i gusta odbiorców. Pozycjonowanie stron internetowych to proces długotrwały, dlatego nigdy nie powinno się rezygnować z analizy. Marketing zmienia się bardzo dynamicznie, a interpretacja aktualnych wyników pozwala na wdrażanie zmian (często kosmetycznych), które mogą mieć duży wpływ na pozycjonowanie w organicznych wynikach wyszukiwania.

Dlaczego dochodzi do zamiennego wykorzystywania terminów SEO i pozycjonowania?

Niektórzy wciąż traktują działania SEO i pozycjonowanie jako tożsame. Wpływ na to może mieć kilka aspektów. Przede wszystkim duża w tym zasługa błędnego tłumaczenia angielskiego skrótu SEO na język polski, co może wprowadzić zamęt oraz powodować zamienne używanie terminów o dwóch różnych znaczeniach. Choć teoretycznie oba terminy odnoszą się do organicznych wyników wyszukiwania stron internetowych, to jednak błędem jest wykorzystywanie obu znaczeń zamiennie. Może to wprowadzić chaos wśród klientów, a także prowadzi do niskiej skuteczności usług świadczonych przez agencje marketingowe.

Zależności pomiędzy SEO i pozycjonowaniem

Najlepiej zależność pomiędzy SEO i pozycjonowaniem opisuje jedno zdanie: Pozycjonowanie to szerokie pojęcie związane z marketingiem stron internetowych, a SEO jest jednym z narzędzi pozycjonowania, dzięki któremu możliwe jest uzyskanie lepszej pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania.

Działania z zakresu SEO polegają na udoskonaleniu serwisu internetowego pod kątem technicznym, strukturalnym, a także w zakresie wątpliwej jakości lub zduplikowanych treści. Pozycjonowanie stron internetowych to coś znacznie więcej, ponieważ zajmuje się także tworzeniem wysokiej jakości treści w ramach content marketingu, linkowaniem na stronie internetowej oraz bieżącą analityką skuteczności działań, a także wprowadzaniem ewentualnych korekt do przyjętej strategii marketingowej.

Dlaczego warto postawić na audyt SEO?

Jeżeli prowadzisz własny biznes w przestrzeni online, to zdecydowanie warto postawić na profesjonalny audyt SEO. Dzięki niemu możliwe będzie przygotowanie skutecznej strategii w ramach pozycjonowania strony. Audyt pozwala na przeprowadzenie dokładnej analizy dotychczasowych działań, jakości publikowanych treści i ich zgodności z wymaganiami SEO, a także struktury strony internetowej. Dzięki temu poznasz mocne i słabe strony swojego serwisu, a także dostrzeżesz przestrzeń, w której warto wprowadzić korektę. Pozwoli to uzyskać lepsze parametry techniczne strony oraz skonstruowanie jej pod potrzeby klienta oraz robotów wyszukiwarki. Przeprowadzenie audytu SEO to podstawa, jeśli zależy Ci na wdrożeniu strategii pozycjonowania strony internetowej i uzyskania lepszych wyników organicznego wyszukiwania w Google.

Warto być cierpliwym

Pozycjonowanie strony internetowej to proces długotrwały. W tym zakresie warto postawić na cierpliwość i wykonywanie poszczególnych działań krok po kroku. Po audycie i dokładnej analizie obecnej sytuacji przygotowuje się strategię działania, która obejmuje niezbędne zmiany oraz content plan pod kątem publikacji nowych treści. Osiągnięcie wysokiego rankingu w algorytmie może wymagać czasu, dlatego nie warto się poddawać. Jeżeli jednak zauważysz, że Twoje działania nie przynoszą wymiernych rezultatów, to niezbędna jest powtórna analiza i modyfikacja przyjętej strategii. Marketing stron internetowych jest dziedziną dynamiczną i zmienną, dlatego niezbędne jest trzymanie ręki na pulsie.

Czy przeoptymalizowanie strony jest możliwe?

Niepożądanym zjawiskiem może być tzw. przeoptymalizowanie strony. Dochodzi do tego w sytuacji, gdy w publikowanych treściach znajduje się przesadnie dużo słów kluczowych, co zaburza ocenę witryny, a także wpływa niekorzystnie na doświadczenia jej odbiorców. Czasami dość cienka jest granica pomiędzy dobrej jakości treściami SEO tworzonymi dla użytkowników, a treściami napchanymi słowami kluczowymi, które są tworzone stricte pod potrzeby robotów i algorytmu, a nie klientów lub czytelników. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości, warto skontaktować się z profesjonalną agencją marketingową, jednak pamiętajcie, że SEO i pozycjonowanie to nie to samo, a pomiędzy tymi działaniami występuje określona zależność przedstawiona w tym artykule.

ZOBACZ RÓWNIEŻ
WYBRANE WPISY BLOGOWE

    Zastanawiasz się
    dlaczego Twoja strona
    NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Firma SXO
    Firma SXO
    OCEŃ TXT

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Darmowa konsultacja

      Zastanawiasz się
      dlaczego Twoja strona
      NIE SPRZEDAJE?
      Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.