Czy coś kiedyś znajdowało się na Twojej domenie? Poznaj wayback machine!

Czy coś kiedyś znajdowało się na Twojej domenie? Poznaj wayback machine!

Bezpłatna konsultacja

Internet w znanej nam postaci funkcjonuje już prawie cztery dekady. Przez ten czas znacząco się rozwinął i wypełnił różnorodną treścią, a wiele stron zmieniło swoje oblicze. Jednak, jak wiadomo, w sieci nic nie ginie. Podobnie jest z danymi, które niegdyś znajdowały się na domenach. Dziś część z nich można znaleźć w Wayback Machine Archive, który jest to w pewnym sensie wehikułem czasu, z którego może skorzystać każdy użytkownik, by zobaczyć, jak dana witryna wyglądała kiedyś.

Wayback Machine – co to jest?

Wayback Machine to bezpłatne archiwum cyfrowe należące do organizacji non – profit Internet Archive. Powstało w 1996 roku i od tego czasu gromadzi kopie publicznych zasobów World Wide Web oraz oddzielne materiały multimedialne. Usługa działa na zasadzie web crawlingu, to znaczy, że kopie danych indeksowane są przez boty, tylko jeśli są publiczne i niezablokowane. W 2001 roku zbiory archiwum zostały oficjalnie i bezpłatnie udostępnione wszystkim zainteresowanym w celach edukacyjnych. Oprócz archiwalnych kopii stron internetowych (snapshots) archive.org zawiera pokaźny zbiór książek, nagrań, wideo, grafik, a także gier komputerowych.

Wayback Archive aktualnie zawiera:

  • 640 miliardów stron internetowych.
  • 34 miliony książek – zarówno powszechne, jak i bardzo rzadkie tytuły, głównie w języku angielskim. Dziennie pracownicy 33 centrów w 5 krajach skanują około 1000 książek.
  • 14 milionów plików audio – jednym z ważniejszych projektów realizowanym w tym zakresie przez archiwum było dekodowanie płyt szelakowych, czyli najstarszego formatu nagrań audio.
  • 9,7 miliona plików wideo – filmy fabularne, dokumentalne, nagrania z zawodów sportowych i programy telewizyjne (2,3 miliona plików).
  • 2,3 miliony programów telewizyjnych;
  • 4,1 miliona grafik i obrazów;
  • 797 tysięcy plików różnego rodzaju oprogramowania, gier i aplikacji – programy dla komputerów Macintosh, oprogramowanie DOS, gry konsolowe m.in. dla Atari i ColecoVision, w które można zagrać bezpośrednio w przeglądarce.

Pokaźny zbiór zasobów i materiałów multimedialnych z roku na rok staje się coraz większy.

Po co powstało Wayback Archive?

Misją organizacji jest walka z monopolem na dostarczanie informacji zarówno przez firmy takie jak Google czy Facebook, jak i państwa. Archiwum działa więc legalnie na rzecz powszechnej dostępności danych. Wayback Machine służy również jako narzędzie pracy naukowców, służb specjalnych, historyków (np. archeografów) i przedstawicieli wielu innych dziedzin, np. marketingu.

Dzięki darmowej usłudze od Internet Archive możesz:

  • poznać tematykę strony – archiwum prezentuje zawartość witryn, dzięki czemu łatwo jest zidentyfikować ich niszę;
  • zobaczyć, jak wyglądała strona wcześniej – z pewnością jest to aspekt ważny dla osób, kupujących używane witryny;
  • ustalić, czy analizowana domena była wcześniej zarejestrowana;
  • przywrócić swoją witrynę, jeśli z jakiegoś powodu nie wykonałeś kopii zapasowej;
  • znaleźć unikalne treści.

Oprócz tego jest to źródło ciekawej rozrywki dla użytkowników, którzy lubią internetowe klimaty retro.

Jak korzystać z Wayback Machine Archive?

Archiwum jest bardzo proste w użyciu. Interfejs jest czytelny i przyjemny w odbiorze, choć strona funkcjonuje tylko w języku angielskim. Aby zobaczyć snapshoty konkretnej domeny wystarczy wpisać jej adres URL w wyszukiwarkę na głównej stronie archiwum. Pod nazwą witryny pokazane są podstawowe informacje o niej – ile jej kopii znajduje się w zbiorze i kiedy została zaindeksowana po raz pierwszy. Dostępne snapshoty wyświetlane są w formie kalendarza – dni, w których boty zapisały kopię domeny, zaznaczone są niebieskimi kółkami. Po kliknięciu interesującej nas daty, jeśli jest taka możliwość, możesz wybrać również konkretną godzinę.

Jak wykorzystać Wayback Machine Archive w marketingu?

Nie jest to powszechne zastosowanie, jednak z całą pewnością uzasadnione. Wayback Machine z powodzeniem można wykorzystać w działaniach marketingowych. Oto kilka przykładów użycia archiwum.

Śledzenie zmian w witrynie

Jest to podstawowa funkcja Wayback Machine. Kopie archiwalne (snapshots) mogą być używane do porównywania wyglądu witryny w różnych momentach, aby zobaczyć, co się zmieniło i co mogło wpłynąć na jej widoczność. Jest to szczególnie przydatne, jeśli uważasz, że wprowadzone zmiany mogą być przyczyną spadku witryny w SERP – danych z Wayback można użyć do identyfikacji problemu i rozwiązania go w aktualnej wersji strony.

Poznanie przeszłości domeny

Podczas pracy z nowym klientem ważne jest, aby zapoznać się z jego witryną i tym, co kiedyś się na niej znajdowało. W Wayback Machine możesz sprawdzić, jak modyfikowana była strona na przestrzeni lat i jak bardzo zmieniła się polityka marki. To źródło cennych informacji o kliencie, które ułatwiają współpracę.

Ta funkcja przydatna jest także, gdy chcesz użyć domeny, która istniała w przeszłości. Możesz zobaczyć, jaka była jej tematyka, jakie treści były na niej publikowane lub jak wyglądał jej link building. Odpowiednia historia i profil linkowy domeny to ważne czynniki rankingowe.

Wyszukiwanie poprzednich przekierowań

Jednym z dobrych sposobów wykorzystania Wayback Machine jest wyszukiwanie adresów URL, na których przekierowania zostały zawieszone po pewnym czasie. Często zdarza się to w przypadku dużych marek, których witryny zaczęły działać w latach 90 lub na początku 2000 r., a następnie zostały zmodyfikowane zgodnie z wymaganiami wyszukiwarek. Aby znaleźć wcześniejsze wersje linków i sprawdzić ich kod statusu, użyj Wayback Machine w połączeniu ze Screaming Frog.

Wyszukiwanie starej struktury adresów URL

Czasami struktura adresów URL witryn zmienia się, a stara zostaje utracona. Jeśli znasz przybliżoną datę modyfikacji, możesz użyć Wayback Machine, aby dowiedzieć się dokładnie, kiedy dokonano zmian i jak wyglądała poprzednia struktura łącza. Następnie możesz porównać nowsze wersje linku z poprzednimi. Ta funkcja jest przydatna, jeśli treść witryny została zreorganizowana lub zmieniono nazwę podsekcji.

Praca z plikiem robots.txt

Wayback Archive indeksuje wszystko, co znajduje się na stronie, w tym pliki robots.txt. I to świetnie: jeśli Twoja witryna ma luki techniczne, będziesz mógł dowiedzieć się dokładnie, kiedy wprowadzono zmiany w dokumencie robots.txt, które doprowadziły do ich powstania. Wszystko, co musisz zrobić, to znaleźć dokument robots.txt i porównać fragmenty danych stron dla różnych dat, aż znajdziesz przyczynę luk w zabezpieczeniach.

Sprawdzanie kodu

Wayback Machine indeksuje kod źródłowy stron i pozwala śledzić zmiany, które zostały w nim wprowadzone. Wpisz w wyszukiwarkę archiwum adres URL strony, wybierz datę i godzinę kopii, której potrzebujesz, a następnie wyświetl kod źródłowy.

Analiza ścieżki klienta

Jeśli chcesz przeprowadzić pełną analizę ścieżki klienta, Wayback Machine może Ci w tym pomóc. Korzystając z tej usługi, będziesz mógł porównać bieżącą długość ścieżki z tą, która była w przeszłości, aby określić, które etapy uległy zmianie. Jeśli konwersja w Twojej witrynie była wysoka w określonym czasie, możesz spojrzeć na poprzedni wygląd, przyciski i linki na stronie, aby określić, w jaki sposób wpływały one na konwersję.

Określanie struktury witryny

Wayback Machine pokazuje, jak w przeszłości wyglądała hierarchiczna struktura witryny. Czasami sekcje mogą być łączone lub odwrotnie, podzielone na kilka części. Jeśli spojrzysz na strukturę witryny w przeszłości, możesz powiedzieć, które strony zostały niedawno połączone w jedną kategorię lub podzielone na samodzielne sekcje.

Wyszukiwanie starych treści

Wayback Machine pomoże znaleźć stare treści, które zostały utracone lub przypadkowo usunięte. Wystarczy we wcześniejszej dacie otworzyć stronę, na której znajdowała się treść.

Przeprowadzanie mieszanych analiz marketingowych

Za pomocą Wayback Machine można analizować wzrost ruchu na stronach docelowych i dowiedzieć się, które słowa kluczowe przyniosły pożądany rezultat lub jakie zmiany spowodowały spadek ich wydajności.

Jak usunąć kopie stron z Wayback Archive lub zablokować ich dodawanie?

Jeśli nie chcesz, aby kopie Twojego zasobu były indeksowane przez boty archiwum, zgłoś to Administracji Internet Archive. Zgodnie z oficjalnym komunikatem, w tym celu należy wysłać wiadomość na adres info@archive.org, podając link do swojej strony. Najprawdopodobniej zostaniesz poproszony o udowodnienie, że jesteś właścicielem witryny, a także wyjaśnienie przyczyny usunięcia jej z archiwum. Jednak organizacja zwykle przychyla się do takich próśb, ponieważ działa zgodnie z prawem i nie przechowuje danych wbrew ich właścicielom.

Jak dodać kopię strony do Wayback Archive?

Aby nie czekać, aż bot archiwum znajdzie i zapisze Twoją stronę, możesz dodać ją do zbioru ręcznie. W specjalnie przeznaczonej do tego sekcji na archive.org wklej link do witryny, którą chcesz zapisać i kliknij Save Page. Zaznacz opcję “Save error pages”, jeśli chcesz, aby system archiwizował również strony, które nie otwierają się z powodu błędów. Jeśli używasz aplikacji archiwum, w odpowiednim miejscu wklej link do żądanej strony i kliknij Archive Page Now. Aby szybko dodawać strony do Wayback Machine, możesz również użyć rozszerzeń do przeglądarek komputerowych. Po ich instalacji wystarczy otworzyć żądany link w przeglądarce, nacisnąć przycisk wtyczki i zapisać stronę.

Wayback Machine Archive to ogromne źródło przydatnej i niepowtarzalnej wiedzy. Jeśli wiesz, czego szukasz i jak wykorzystać zarchiwizowane dane, możesz ułatwić sobie pracę w wielu obszarach domeny i rozwiązać nawet pozornie krytyczne problemy.

ZOBACZ RÓWNIEŻ
WYBRANE WPISY BLOGOWE

    Zastanawiasz się
    dlaczego Twoja strona
    NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Firma SXO
    Firma SXO
    OCEŃ TXT

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Darmowa konsultacja

      Zastanawiasz się
      dlaczego Twoja strona
      NIE SPRZEDAJE?
      Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.