Cross-selling – co to jest?

Bezpłatna konsultacja

Istnieje wiele sposobów zwiększania sprzedaży. Przedsiębiorcy coraz częściej sięgają po innowacyjne metody marketingowe, mające na celu pomnożenie zysków i pozyskiwanie nowych klientów. W bardzo konkurencyjnych obecnie czasach skuteczne promowanie swojej oferty nie jest najłatwiejszym zadaniem. Jedną z efektywnych technik sprzedaży jest cross-selling. Na czym polega i czy warto go wykorzystać?

Czym jest cross-selling?

Mimo stale rosnącej świadomości na temat różnorodnych środków marketingowych wielu współczesnych przedsiębiorców wciąż zastanawia się, cross selling co to takiego? Trudno się temu dziwić. Nazwa tej metody nie jest bowiem zbyt znana. Nie ulega jednak wątpliwościom, że znaczna część konsumentów spotkała się już z tą techniką.

Cross-selling co to jest? Mowa tu o metodzie sprzedaży, która polega na oferowaniu klientowi dodatkowego produktu podczas tej samej transakcji. Środek ten można doskonale zobrazować na przykładzie zakupu butów. Sprzedawca w sklepie obuwniczym często zachęca konsumenta do nabycia dodatkowej pary sznurowadeł, pasty czyszczącej czy szczotki.

Inne cross-selling przykłady to sytuacje, w których podczas zakupu telefonu czy tabletu pracownik sklepu oferuje konsumentowi dodatkowy pakiet ubezpieczenia, folię ochronną na ekran czy etui.

Cross-selling jest techniką opierającą się na zwiększaniu sprzedaży poprzez przewidywanie i zaspokajanie potrzeb klientów. Okazuje się niezwykle skutecznym środkiem sprzedażowym, gdyż odpowiada na bieżące zainteresowanie konsumenta, budując tym samym jego zaufanie i zainteresowanie ofertą.

Cross-selling w sklepie internetowym

Cross-selling w sklepie internetowym to świetny sposób na zwiększanie sprzedaży online i rozwijanie marki w sieci. Przedsiębiorcy działający w Internecie coraz częściej wykorzystują więc tę metodę jako jedną z najważniejszych technik generowania zysków.

Aby jednak uzyskać najlepsze wyniki, warto zastosować się do kilku ważnych zasad. Oto one:

  • podział odbiorców na segmenty – każda grupa konsumentów wyróżnia się różnorodnymi zestawami wspólnych cech. Utworzenie list polecanych produktów dla każdego z segmentów bardziej zaangażuje klientów, dzięki czemu sprzedaż wzrośnie;
  • wyznaczenie ścieżek zakupowych – rekomendowane produkty powinny wyświetlać się w odpowiednim miejscu i czasie. Listę polecanych ofert można przedstawić po przejściu klienta do kasy, po dodaniu do koszyka lub w wiadomości e-mail po zakupie;
  • oferowanie odpowiednich produktów – rekomendowanie dodatków do głównego zakupu sprawdzi się znacznie lepiej niż oferowanie koniecznych akcesoriów, gdyż klienci poczują się swobodniej podczas dokonywania zakupów, decydując się jednocześnie na więcej produktów;
  • podkreślenie poleceń społeczności – podpisanie listy rekomendowanych produktów hasłem „inni klienci też kupili” zwiększa zaufanie odbiorców, pokazując im, że dana oferta jest warta zainteresowania.

Jedną z najważniejszych zasad, dzięki którym cross-selling przyniesie pożądane efekty, jest odpowiednie dopasowanie oferty do potrzeb klientów. Warto więc przeprowadzić dokładne badania, które wskażą najistotniejsze wymagania grupy docelowej. Można również prześledzić historię zakupów, aby wiedzieć, jakich produktów najczęściej poszukują konsumenci i jakie inne przedmioty mogą okazać się im przydatne.

Dlaczego warto postawić na cross-selling?

Znając już cross-selling przykłady, wielu sprzedawców zastanawia się, dlaczego proponowanie klientom dodatkowych produktów jest tak skuteczne. Okazuje się bowiem, że opracowanie właściwej strategii marketingowej opierającej się na tej właśnie metodzie gwarantuje szereg istotnych dla rozwoju marki korzyści. Kompleksowy plan cross-sellingu nie tylko zwiększa sprzedaż, choć nie ulega wątpliwościom, że jest to najważniejszy efekt tej techniki.

Aby więc lepiej zrozumieć, cross selling co to, przyjrzyjmy się bliżej podstawowym korzyściom, jakie zapewnia ta metoda sprzedażowa.

  1. Cross-selling jest bardzo rentownym sposobem zwiększania sprzedaży zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i internetowych. Prezentowanie klientom właściwych produktów w odpowiednim czasie skutecznie zachęca ich do zakupu, nie generując przy tym żadnych dodatkowych kosztów.
  2. Wykorzystanie cross-sellingu bardzo korzystnie wpływa na zaufanie docelowych odbiorców. Wyświetlanie rekomendowanych produktów często rozwiązuje problemy klientów, których nie są nawet świadomi. Stawia to firmę w bardzo korzystnym świetle, dzięki czemu skłonność do skorzystania z jej oferty znacznie wzrasta.
  3. Cross-selling wspomaga również działania promocyjne. Dzięki tej metodzie świadomość klientów na temat marki i jej oferty znacznie wzrasta. Okazuje się wówczas, że nawet jeśli konsument nie zdecyduje się na zakup podczas finalizacji transakcji, z dużym prawdopodobieństwem wróci do sklepu, jeśli będzie szukał podobnej oferty w przyszłości.
  4. Jedną z najważniejszych zalet cross-sellingu jest szansa na znaczne obniżenie kosztów sprzedaży. Trzeba bowiem pamiętać, że promowanie marki i pozyskiwanie nowych klientów jest dość drogim przedsięwzięciem. Dzięki tej metodzie można jednak łatwo zwiększyć sprzedaż, nie nadwyrężając przy tym budżetu przeznaczonego na działania marketingowe.

Czy cross-selling jest trudną techniką?

Przedsiębiorcy, którzy wiedzą, metoda cross-sellingu co to jest, mimo znajomości jej zalet wciąż zastanawiają się, czy warto ją wykorzystać. Wynika to z przeświadczenia, że wdrożenie jej do planu sprzedażowego jest trudne i czasochłonne. Jak jest naprawdę?

Cross-selling to dość wymagająca metoda. Opracowanie skutecznych list rekomendowanych produktów powinno być poparte wieloma dokładnymi badaniami, które wskażą najważniejsze potrzeby rynku docelowego i pomogą stworzyć zachęcającą ofertę. Mimo że technika ta, w porównaniu z innymi środkami reklamy, jest nieco łatwiejszą opcją, wciąż wymaga kompleksowego przygotowania oraz znajomości zasad marketingowych.

Aby więc upewnić się, że cross-selling przyniesie pożądane wyniki, warto zlecić wdrożenie go profesjonalistom. Ryzyko wystąpienia ewentualnych błędów spadnie wówczas do absolutnego minimum, a sprzedaż osiągnie satysfakcjonujący poziom.

Odkryj skuteczną strategię SXO. Pomogą Ci w tym specjaliści z naszej agencji SXO.

ZOBACZ RÓWNIEŻ
WYBRANE WPISY BLOGOWE

    Zastanawiasz się
    dlaczego Twoja strona
    NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Firma SXO
    Firma SXO
    OCEŃ TXT
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 6

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Darmowa konsultacja

      Zastanawiasz się
      dlaczego Twoja strona
      NIE SPRZEDAJE?
      Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
      Rozpocznij chat
      Zamów rozmowę

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez ICEA SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ w celu nawiązania kontaktu. Więcej w Polityce prywatności.