Crawlery, czyli narzędzie do analizy błędów na stronie

Crawlery, czyli narzędzie do analizy błędów na stronie

Bezpłatna konsultacja

Marketing XXI wieku w dużej mierze opiera się na Internecie. To tu przedsiębiorcy promują swoje usługi i produkty, szukają nowych klientów, budują zaufanie i wizerunek. Aby skutecznie prowadzić takie działania również być widoczna w wynikach wyszukiwania. Im wyżej w Googlach będzie się ona pokazywać, tym więcej potencjalnych klientów ją odwiedzi.

Jak one działają i kiedy warto je wykorzystywać?

Na pozycje witryn w wyszukiwarce wpływa wiele różnych czynników, jednym z nich jest jej czytelność dla mechanicznych robotów przeglądających zawartość i sprawdzających, czy strona jest zgodna z obowiązującymi algorytmami Googla. Z tym tematem ściśle wiąże się pojęcie crawlery. Dla szerokiej grupy Internautów nie jest ono jednak dobrze znane, co więcej wiele osób zupełnie o nim nie słyszało. Tymczasem crawlery w znacząco wpływają na SEO i pozycjonowanie każdej witryny, również sklepów internetowych. Zainteresować nimi powinny się te biznesy, które chcą być widoczne w sieci. Pomogą one bowiem przeprowadzić audyt SEO wskazujący, jakie elementy witryny należy poprawić, aby dostosować ją do wytycznych algorytmów wyszukiwarek.

Czym są crawlery?

Crawlery to obcobrzmiące słowo, które nie wiele mówi. Oznacza ono program komputerowy, który jest rodzajem sztucznej inteligencji. Program ten jest wykorzystywany przez wyszukiwarki do indeksowania stron www, a także odczytywania ich zawartości i badania zgodności z algorytmami Google. Analiza strony wykonana przez crawler bot w znaczący sposób wpływa na to, na jakim miejscu w wyszukiwarce będzie się wyświetlać strona internetowa. Z botów korzysta każda wyszukiwarka internetowa – zarówno Google, jak i np. Bing.

Warto tu wspomnieć, że crawlery często nazywane są też robotami sieciowymi, botami indeksującymi, botami wyszukiwarki, pełzaczami, web carawel, crawler bot.

Jak działają roboty indeksujące?

Crawlery rozpoczynają proces indeksowania, pobierając plik robot.txt witryny. Plik zawiera mapy witryn z listą adresów URL, które wyszukiwarka może indeksować. Gdy roboty zaczną indeksować stronę, odkrywają nowe strony pojawiające się w hiperłączach. Te nowo wykryte adresy URL są dodawane do kolejki przeszukiwania przez boty. Dzięki tym technikom roboty sieciowe mogą indeksować każdą stronę połączoną z innym linkiem. Biorąc pod uwagę ogromną liczbę stron internetowych, proces indeksowania może trwać prawie w nieskończoność. Jednak roboty indeksujące wykonując go, muszą przestrzegać pewnych zasad. Dzięki nim ich działanie będzie bardziej selektywne w kwestii tego, które strony indeksować, w jakiej kolejności i jak często je odwiedzać ponownie w celu sprawdzenia aktualizacji treści.

Jakie mają funkcje crawlery?

Crawlery na stronach internetowych wykonują wiele zadań. Do tych głównych zalicza się weryfikację kodu, analizę struktury i zrozumienie zawartości domeny. Warto jednak pamiętać, że roboty sieciowe mogą mieć też inne zadania. Jako te najważniejsze wymienia się:

  • tworzenie bazy stron internetowych
  • zbieranie adresów e-mail lub innych danych kontaktowych
  • monitorowanie działania strony internetowej monitorowanie social media (sieci społecznościowe)
  • analizowanie linków przychodzących i wychodzących
  • poszukiwanie błędnych lub niedziałających linków
  • automatyczne dodawanie komentarzy
  • monitorowanie zmian na stronach
  • tworzenie kopii witryn internetowych.

Nie można też nie wspomnieć, że boty zajmują się analizowaniem stron pod kątem pozycjonowania oraz SEO. W tym zakresie mają one takie zadania jak:

  • odnajdywanie uszkodzonych linków
  • analiza przekierowań
  • analiza meta-tagów
  • ekstrakcja danych (xPath, regex)
  • odkrywanie zduplikowanych treści
  • analiza indeksacji
  • generowanie map witryn
  • integracja z Google Analytics
  • crawlowanie witryn opartych o JavaScript
  • wizualizacja architektury witryny
  • analiza linków wewnętrznych
  • generowanie raportów
  • wskazanie błędów on page
  • analiza bezpieczeństwa witryny i jej podatności na ataki
  • analiza Accelerated Mobile Pages
  • audyt poprawności wersji językowych.

Mnogość zadań, które mogą wykonywać roboty indeksujące, wynika z tego, że można je zaprogramować do dowolnego działania na stronach internetowych. Dla SEO najważniejsze są web carawel w formie botów indeksujących, czyli np. Googlebot oraz SEO crawlery – np. Screaming Frog. Zadania, jakie wykonują, sprawiają, że znacznie ułatwiają one analizę techniczną strony i stworzenie audytu SEO. Profesjonalnie działające agencje interaktywne i webmasterzy chętnie więc

sięgają po programy, platformy, aplikacje pozwalające na szybkie i sprawne przeanalizowanie witryny i wskazanie znajdujących się na niej błędów oraz nieprawidłowości. Te mogą w znaczący sposób pogorszyć ocenę strony wystawianą przez algorytmy Google i utrudnić proces pozycjonowania. Takie działanie crawlerów pozwala zobaczyć stronę oczami robotów indeksujących.

Najpopularniejsze crawlery

Każda z wyszukiwarek posiada swoje własne boty indeksujące. Zaskoczeniem nie powinno jednak być to, że najpopularniejsze są te Googla. Wyszukiwarka ta jest bowiem tą najczęściej wybieraną. Tylko w 2020 roku odnotowała ona 92,21 miliarda wejść. Warto jednak pamiętać, że spotkać można także inne boty indeksujące np. wyszukiwarki Bing czy rosyjskiego odpowiednika Google – Yandexa. Dla webmasterów ważne są też crawlery do analizy błędów na stronie – jedne z nich są bardziej, inne mniej popularne.

Screaming Frog SEO Spider

Screaming Frog SEO Spider jest to jeden z najpopularniejszych robotów indeksujących. Występuje on w formie programu, który kompatybilnie działa z systemami Windows, macOS i Ubuntu. Ten bot jest dostępny zarówno w wersji bezpłatnej, jak i płatnej. W tej pierwszej umożliwia przeanalizowanie 500 adresów URL, a także:

  • identyfikowanie martwych linków, błędów i przekierowań;
  • przeglądanie meta tagów;
  • analizę dyrektyw w pliku robots.txt;
  • wykrywanie całkowicie zduplikowanych stron;
  • generowanie mapy strony;
  • wizualizowanie struktury witryny.

Większe możliwości daje wersja płatna, która usuwa ograniczenia w zakresie ilości adresów, a także daje dostęp do rozszerzonego zakresu funkcji. Warto ją wykupić planując przeprowadzenie gruntownego i profesjonalnego audytu SEO. Da ona takie możliwości jak np.

  • śledzenie postępów w zakresie technicznej optymalizacji strony,
  • zapisywanie wyników crawlowania i wgrywanie pobranych plików do programu,
  • możliwość zintegrowania Screaming Frog SEO Spider z Google Analytics, Search Console i PageSpeed Insights,
  • wykrywanie zduplikowanych stron, nawet jeśli zawierają tylko
  • minimalnie zmodyfikowane treści,
  • analizowanie witryn, które wykorzystują JavaScript,
  • weryfikacja stron Accelerated Mobile Pages,
  • analizowanie danych strukturalnych I sprawdzanie, czy są one
  • zgodne ze specyfikacją Schema.org.

Sitebulb

Sitebulb SEO to kolejny popularny robot indeksujący. Współpracuje on z systemem macOS oraz Windows. Webmasterzy mogą skorzystać z jego 14 – dniowej darmowej wersji, która pozwala przetestować możliwości crawlera. Można też od razu wykupić licencje Lite lub Pro. Za korzystanie z Sitebulb rozlicza się w ujęciu miesięcznym lub rocznym. Co warte podkreślenia jest ona przeznaczona dla maksymalnie 50 użytkowników, dzięki czemu z narzędzia korzystać mogą agencje interaktywne zatrudniające wielu specjalistów w zakresie SEO. Umożliwi ono im generowanie raportów w formie pliku PDF, porównywanie dwóch audytów, śledzenie historii zmian dla konkretnych wskazówek, audyt stron AMP, z różnymi językami, analizę domeny pod kątem responsywności.

OnCrawel

Webmasterzy przy analizie Błędów na stronie często korzystają także z OnCrawel. Użytkownikom narzędzie to proponuje 2 -tygodniowy okres testowy (bezpłatny) oraz możliwość wykupienia wersji płatnych aż w trzech opcjach – również tej dla dużych i wymagających agencji SEO, które dokonują profesjonalnych i zindywidualizowanych analiz. Ten crawler pozwala m.in. nakazać robotom Google podążenie lub pomijanie niektórych linków. Plusem tego narzędzia jest możliwość zintegrowania go z Google oraz importu danych m.in. z SEMSTORM czy Ahrefs.

DeepCrawl

DeepCrawl jest narzędziem służącym do technicznego audytu SEO stron internetowych.

Udostępnia ono szereg funkcji takich jak np. SEO Analytics Hub, czyli crawler wykrywający nieprawidłowości w witrynie. Inne przydatne funkcjonalności, które oferuje program to:

  • możliwość przeanalizowania witryny nawet z wieloma adresami URL, linkami zewnętrznymi i wewnętrznymi,
  • zaplanowanie crawlowania stron w regularnych odstępach czasu, co pozwoli na regularne
  • analizowanie witryny pod kątem prawidłowego pozycjonowania.

Oprócz praktycznych funkcjonalności DeepCrawl jest też niezwykle spersonalizowaną usługą, np. daje możliwość przypisywania konkretnych zadań innym członkom zespołu. Korzystanie z tego narzędzia wymaga wykupienia licencji. Koszt zależy od tego, ile adresów URL do crawlowania się zgłosi – maksymalna liczba to 5 milionów.

Ryte

Jak deklarują twórcy tego crawleru likwiduje on 85% krytycznych błędów w witrynie. To narzędzie jest platformą online, która pozwala na crawlowanie 100 adresów URL, rozpoznanie błędów domeny i ułożenie ich w kolejności od najbardziej krytycznych do najmniej, przeanalizowanie adresów URL pod różnymi kątami, otrzymanie wskazówek w zakresie poprawy adresów URL i rekomendacjami dla słów kluczowych. Ryte jest narzędziem, które nie ma stałego cennika. Koszt zakupu licencji ustalany jest indywidualnie.

Jaki crawlery wybrać do przeanalizowania strony?

Crawlery to niezbędne narzędzie do przeprowadzenia profesjonalnego audytu SEO. Jednak zakupienie płatnych licencji, które dają większe możliwości dla mikro i małych firm, często jest nieopłacalne, dlatego warto polecić im skorzystanie z agencji SEO dysponującymi dostępem np. do Screaming Frog Seo Spider. Jeśli firma zdecyduje się na wykupienie licencji we własnym zakresie, warto, aby na początek skorzystać z darmowego okresu próbnego i przetestowała możliwości narzędzia. Pozwoli on ocenić możliwości crawleru, łatwość jego obsługi, intuicyjność interfejsu.

ZOBACZ RÓWNIEŻ
WYBRANE WPISY BLOGOWE

    Zastanawiasz się
    dlaczego Twoja strona
    NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Firma SXO
    Firma SXO
    OCEŃ TXT

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Darmowa konsultacja

      Zastanawiasz się
      dlaczego Twoja strona
      NIE SPRZEDAJE?
      Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
      Rozpocznij chat
      Zamów rozmowę

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez ICEA SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ w celu nawiązania kontaktu. Więcej w Polityce prywatności.