Core Web Vitals – jak zadbać o doświadczenie użytkownika?

Core Web Vitals – jak zadbać o doświadczenie użytkownika?

Bezpłatna konsultacja

Od czasu pierwszego ogłoszenia Google, że Core Web Vitals stanie się częścią ich algorytmu rankingowego, wielu twórców zaczęło przykładać jeszcze większą wagę do jakości swoich treści. Czy wiesz jednak, na czym polegają wprowadzone zmiany i jak się do nich dostosować? Jeśli nie, czytaj dalej!

Core Web Vitals - dlaczego jest tak ważny?

Aby w pełni zrozumieć, jak ważne są Core Web Vitals dla Twojej firmy, musisz najpierw przyjrzeć się temu, co Google próbuje dzięki nim osiągnąć

Jakie są główne cele Core Web Vitals?

Core Web Vitals to zestaw wskaźników skoncentrowanych na użytkowniku, których Google używa do ilościowego określania kluczowych aspektów wpływających na zadowolenie odbiorcy. Core Web Vitals mierzy elementy, takie jak czas ładowania, interaktywność i wizualna stabilność treści na stronach internetowych podczas ich ładowania.

Łatwo więc zauważyć, że głównymi celami Google w Core Web Vitals są nie tylko przyspieszenie czasu ładowania strony, ale przede wszystkim pomiar postrzeganego UX podczas ładowania strony.

Jakie znaczenie ma doświadczenie użytkownika?

Jak widać, szybko ładująca się witryna to nie wszystko. Liczy się doświadczenie użytkownika. Łatwo więc zrozumieć, na co zwrócić uwagę, aby poprawić podstawowe elementy strony internetowej.

Oto kilka przykładów problemów, które mogą negatywnie wpłynąć na wygląd Twojej witryny w oczach użytkownika:

  • Strona internetowa wyświetla pusty ekran podczas ładowania,
  • Przyciski zmieniają położenie w momencie, gdy masz zamiar je kliknąć,
  • Strona wygląda tak, jakby zakończyła ładowanie, ale nie odpowiada podczas próby skorzystania z niej.

Mówiąc najprościej, pozytywny UX może bezpośrednio zwiększyć Twoje zyski sprzedażowe.

Jakie są najważniejsze podstawowe elementy Core Web Vitals?

Wskaźniki składające się na Core Web Vitals będą zmieniać się w miarę upływu czasu. Obecny zestaw (wprowadzony na premierę CWV w 2021 r.) koncentruje się na trzech aspektach doświadczenia użytkownika – ładowaniu, interaktywności i stabilności wizualnej. Zestaw ten wyrażany jest za pomocą następujących wskaźników:

  • Largest contentful paint (LCP) – Odnosi się do tego, ile czasu zajmuje załadowanie strony od momentu kliknięcia przez użytkownika danego linku do momentu pojawienia się strony na ekranie.
  • First Input Delay (FID) – Odnosi się do czasu, jaki zajmują użytkownikowi interakcje ze stroną, takie jak klikanie linków w menu głównym i pasku nawigacyjnym, wypełnianie formularzy i otwieranie alternatyw na urządzeniach mobilnych. Są to niektóre z czynników branych pod uwagę w celu określenia UX.
  • Cumulative Layout Shift (CLS) – Pokazuje stabilność wizualną strony i zapewnienie, że wszystkie elementy ładują się w tym samym czasie. Wszelkie obszary, których otwieranie trwa zbyt długo, mogą spowodować, że użytkownicy klikną coś, czego nie zamierzali, co będzie przyczyną ich negatywnych odczuć. Jest to szczególnie ważne, jeśli chodzi o urządzenia mobilne, gdzie istnieje znacznie większy margines błędu, jeśli chodzi o klikanie.

Jak poprawić Core Web Vitals Twojej witryny?

Po zmierzeniu Core Web Vitals i zidentyfikowaniu obszarów wymagających poprawy, następnym krokiem jest odpowiednia ich optymalizacja.

Jednym z czynników przyczyniających się do słabego doświadczenia użytkownika jest to, jak długo musi czekać, aby zobaczyć na ekranie pożądaną zawartość.

Funkcja Largest Contentful Paint (LCP) mierzy, kiedy największy element treści staje się widoczny i może służyć do określenia, kiedy główna zawartość strony zakończyła renderowanie na ekranie.

Najczęstszymi przyczynami niskiego poziomu LCP są długi czas odpowiedzi serwera, programy blokujące renderowanie, powolny czas ładowania treści itp. Aby to naprawić, warto usunąć niepotrzebne skrypty innych firm, zaktualizować usługi hostingowe i usunąć duże i niepotrzebne elementy strony internetowej.

First Input Delay (FID) to natomiast wskaźnik Core Web Vitals, który rejestruje pierwsze wrażenie użytkownika związane z interaktywnością i responsywnością strony. Mierzy czas od pierwszej akcji odbiorcy poczynionej w witrynie do czasu, w którym przeglądarka jest w stanie zareagować na to polecenie.

Główną przyczyną słabego FID jest intensywne oddziaływanie JavaScript. Przeglądarka nie może wówczas reagować na większość danych wejściowych użytkownika podczas uwzględniania kodu JavaScript w głównym wątku.

Aby to poprawić podziel długie zdania na mniejsze części, zoptymalizuj interaktywność strony i skróć czas wdrażania kodu JavaScript. Możesz też zminimalizować ten kod, usunąć niekonieczne skrypty lub skorzystać z pamięci podręcznej przeglądarki. Musisz przetestować, co sprawdzi się w Twojej sytuacji najlepiej.

Zmiany układu mogą bardzo rozpraszać użytkowników. Wyobraź sobie, że zacząłeś czytać jakiś artykuł, gdy nagle jego części przesuwają się po stronie, a Ty tracisz orientację. Niestety, jest to bardzo powszechne w Internecie i bardzo niekorzystnie wpływa na wrażenie użytkownika.

Cumulative Layout Shift (CLS) mierzy niestabilność zawartości. Sprawdza, jak bardzo przesunęły się elementy po wyświetleniu strony i jaki wpływ miało to na jej funkcjonalność.

Najczęstszymi przyczynami słabego CLS są niesformatowane obrazy i reklamy, dynamiczne elementy, źle dobrane czcionki czy akcje oczekujące na odpowiedź sieciową.

W celu naprawy tych problemów możesz wykorzystać odpowiednie nośniki wymiarów danych elementów, upewnić się, że reklamy są odpowiednio sformatowane i zrezygnować z dodawania treści nad wyrenderowaną już zawartością.

Jak zadbać o wrażenie użytkownika?

Core Web Vitals jest bardzo ważnym elementem całego systemu pozycjonowania stron internetowych. Google wykorzystuje jednak również wiele innych zmiennych podczas tego procesu. Sama dbałość o Core Web Vitals nie zapewni Ci więc wysokiej pozycji w wyszukiwarce.

Mimo to, w niezwykle konkurencyjnym świecie Internetu, każda, nawet niewielka przewaga może pomóc Ci pokonać branżowych rywali. Google dał nam wiele wskazówek dotyczących tego, na co zwrócić uwagę, aby stać się istotnym uczestnikiem tego wyścigu.

Choć nie od dziś wiadomo, że treść jest najważniejszym elementem branym pod uwagę podczas pozycjonowania, kluczowe znaczenie ma również doświadczenie odbiorcy związane z użytkowaniem witryny. Informując nas o tym, Google chce nas zachęcić do poprawy funkcjonalności Internetu dla wszystkich użytkowników.

Oczywiście nie każda strona internetowa będzie w stanie osiągnąć doskonałe wyniki Core Web Vitals, ale każda, nawet bardzo mała zmiana, którą wprowadzisz, realnie wpłynie na wrażenie użytkownika, co może przynieść Ci dobrą pozycję w wyszukiwarce. Zadbaj więc o swoją stronę i obserwuj, jak osiąga sukces!

ZOBACZ RÓWNIEŻ
WYBRANE WPISY BLOGOWE

    Zastanawiasz się
    dlaczego Twoja strona
    NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Firma SXO
    Firma SXO
    OCEŃ TXT

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Darmowa konsultacja

      Zastanawiasz się
      dlaczego Twoja strona
      NIE SPRZEDAJE?
      Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.