Co zawiera audyt użyteczności?

Bezpłatna konsultacja

Prowadzenie działalności online to niełatwe przedsięwzięcie. Stale zmieniające się zasady wyszukiwarek oraz rosnące oczekiwania konsumentów sprawiają, że rozwijanie biznesu w sieci przysparza przedsiębiorcom wielu problemów. Najtrudniejsze w całym tym procesie okazuje się sprostanie wymaganiom odbiorców. Doskonałym wówczas rozwiązaniem jest audyt użyteczności stronyaudyt użyteczności strony. Czym jest i co obejmuje? Sprawdźmy!

Czym jest użyteczność strony internetowej?

Aby lepiej zrozumieć, czym jest audyt użyteczności strony, warto na wstępie zapoznać się z terminem “użyteczności”. Mowa tu o dostosowaniu zawartości witryny do potrzeb użytkowników w taki sposób, aby każdy element serwisu był w pełni funkcjonalny. Mimo że wizualne aspekty produktu wciąż są bardzo ważnym czynnikiem, użyteczność strony powinna być priorytetem każdego przedsiębiorcy, któremu zależy na zrzeszaniu grona lojalnych odbiorców.

Trzeba pamiętać, że im lepsze wrażenie na użytkowniku zrobi projekt strony internetowej, tym większe szanse, że zdecyduje się on na ponowne odwiedziny, a nawet pozostawienie pozytywnej opinii.

Aby jednak maksymalnie poprawić użyteczność witryny czy aplikacji mobilnej, konieczne jest przeprowadzenie dokładnych badań mających na celu identyfikację ewentualnych błędów i wszelkich obszarów wymagających szczególnej uwagi. Doskonałym rozwiązaniem okazuje się wówczas audyt użyteczności. Przyjrzyjmy się najważniejszym elementom, jakie obejmuje ta analiza.

Audyt użyteczności – co obejmuje?

Audyt użyteczności to kompleksowe badanie mające na celu określenie skuteczności wszelkich zastosowanych w witrynie rozwiązań. Audyt obejmuje szereg najistotniejszych elementów dotyczących funkcjonalności i użyteczności strony internetowej z punktu widzenia docelowych odbiorców. Jest niezwykle istotnym narzędziem podczas optymalizacji produktów cyfrowych, gdyż nie tylko pozwala zwrócić uwagę na błędy blokujące rozwój biznesu online, ale też wskazuje obszary, które warto rozszerzać z racji wysokiego zainteresowania nimi.

Przyjrzyjmy się zatem najważniejszym czynnikom, jakie obejmuje audyt użyteczności strony.

Oczekiwania odbiorców

Jednym z najważniejszych elementów, jaki powinien badać audyt użyteczności, jest zakres potrzeb i oczekiwań potencjalnych klientów. Jeśli poszczególne rozwiązania w witrynie nie zostaną dostosowane do wymagań docelowych odbiorców, na nic zdadzą się nawet najdoskonalsze działania optymalizacyjne.

Warto więc poświęcić czas na przeprowadzenie dokładnych analiz, które wskażą najważniejsze oczekiwania konsumentów. Dzięki temu optymalizacja pod kątem UX nie będzie żadnym problemem, a ryzyko popełnienia ewentualnych błędów spadnie do absolutnego minimum.

Struktura strony

Kolejnym, ważnym elementem wchodzącym w zakres analizy użyteczności jest struktura strony internetowej. Mowa tu nie tylko o zawartości witryny, ale też systemach organizujących jej zasoby. Warto więc zwrócić szczególną uwagę na nawigację w serwisie. Użytkownik nie powinien mieć żadnych problemów ze znalezieniem interesujących go treści, z powrotem do strony głównej czy przeniesieniem się na poszczególne podstrony.

Czytelność

Czytelność treści to jeden z najważniejszych czynników mających bezpośredni wpływ na doświadczenia odbiorców. Użytkownik, który uzna zawartość strony za mało przejrzystą, szybko opuści witrynę, a szanse, że zdecyduje się na ponowne odwiedziny, są dość niskie.

Przeprowadzając audyt użyteczności strony, warto więc zwrócić szczególną uwagę na rozkład poszczególnych elementów w witrynie, jakość i rozmiar plików multimedialnych, podział na akapity, kolor i wielkość tekstu, a także strukturę tła. Szybka identyfikacja błędów w tych obszarach zapobiegnie ewentualnym problemom podczas budowania relacji z odbiorcami, dzięki czemu uzyskanie satysfakcjonujących wyników będzie o wiele łatwiejsze.

Optymalizacja zdjęć

Jakość zdjęć oraz innych plików multimedialnych w witrynie stanowi ważny aspekt jej użyteczności. Warto więc dokładnie zbadać rozdzielczość wykorzystywanych elementów, ich rozmiar, a także dopasowanie do tematyki strony. Każda grafika powinna być bowiem spójna z treścią i poruszanym w witrynie problemem. Należy też skupić się na rozmieszczeniu poszczególnych obrazów. Nie mogą one bowiem zasłaniać innych fragmentów zawartości, ale też powinny być widoczne na pierwszy rzut oka.

Jakość treści

Czynnikiem, który powinien być priorytetem każdej osoby przeprowadzającej audyt użyteczności, jest jakość treści. Prezentowane w witrynie teksty muszą być zrozumiałe, zoptymalizowane pod kątem SEO oraz kompleksowo zorientowane na dany temat. Podczas audytu warto skupić się na popularności danego zagadnienia w sieci, oryginalności jego ujęcia, a także perspektywie, z której opisany został konkretny problem. Jeśli podczas badań okaże się, że zawartość strony nie cieszy się zamierzonym zainteresowaniem grupy docelowej, konieczne będzie podjęcie szeregu działań mających na celu poprawę jakości treści.

Funkcjonalność

Każdy użytkownik odwiedzający stronę internetową nie powinien mieć żadnych problemów z realizacją czynności, jakie udostępnia mu dany serwis. Dodanie produktu do koszyka, opłata zamówienia, zapisanie się do newslettera, wypełnienie kwestionariusza, skontaktowanie się z firmą czy znalezienie pożądanych informacji to tylko kilka aspektów, które powinny być jak najbardziej funkcjonalne. Jeśli jakikolwiek z elementów zapewniających łatwe poruszanie się po witrynie i podejmowanie określonych działań nie spełni swojej funkcji, użytkownik straci zaufanie do marki, opuści stronę i prawdopodobnie już nigdy do niej nie wróci. Warto więc uniknąć tego typu nieprawidłowości, przeprowadzając dokładny audyt użyteczności.

Dlaczego warto przeprowadzić audyt użyteczności?

Audyty użyteczności to niezwykle ważne narzędzie umożliwiające prawidłowe prowadzenie witryny oraz skuteczną optymalizację jej zawartości. Warto więc samodzielnie zebrać niezbędne informacje lub zlecić przeprowadzenie audytu profesjonalnej firmie, która nie tylko zastosuje niezbędne narzędzia, ale też zwróci uwagę na aspekty, które są wręcz niedostrzegalne dla wielu przedsiębiorców.

W całym tym procesie trzeba pamiętać, że wrażenia użytkowników są jednym z najważniejszych czynników wpływających na wyniki firmy działającej online. Priorytetem każdego właściciela powinno być więc maksymalne dostosowanie poszczególnych rozwiązań do potrzeb i oczekiwań swoich odbiorców. Będą oni wówczas skłonni nie tylko do ponownych odwiedzin serwisu i skorzystania z oferty marki, ale też chętnie podzielą się pozytywnymi wrażeniami ze swoimi znajomymi. Dzięki temu świadomość firmy znacznie wzrośnie, a sprzedaż osiągnie satysfakcjonujący poziom.

ZOBACZ RÓWNIEŻ
WYBRANE WPISY BLOGOWE

    Zastanawiasz się
    dlaczego Twoja strona
    NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Firma SXO
    Firma SXO
    OCEŃ TXT
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 6

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Darmowa konsultacja

      Zastanawiasz się
      dlaczego Twoja strona
      NIE SPRZEDAJE?
      Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
      Rozpocznij chat
      Zamów rozmowę

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez ICEA SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ w celu nawiązania kontaktu. Więcej w Polityce prywatności.