Co to są słowa kluczowe w kontekście pozycjonowania?

Co to są słowa kluczowe w kontekście pozycjonowania?

Bezpłatna konsultacja

Słowa kluczowe powinny znaleźć się w odpowiednich miejscach na stronie internetowej, aby umożliwić algorytmom Google jak najlepsze dopasowanie wyników wyszukiwania do zawartości serwisu.

Słowa kluczowe – co to jest?

Słowa kluczowe to frazy, na podstawie których użytkownicy Internetu odnajdują interesujące ich informacje. Mogą składać się zarówno z jednego, jak i kilku wyrazów. Od ich odpowiedniego doboru w dużym stopniu zależy skuteczność i efektywność prowadzonych działań SEO.

Rodzaje słów kluczowych

Skoro już wiesz, co to są słowa kluczowe, warto jeszcze poznać ich podstawowe rodzaje. Najlepsze efekty pozycjonowania można osiągnąć, uwzględniając w strategii SEO jednocześnie wszystkie typy fraz.

Ogólne słowa kluczowe

Są to hasła składające się z jednego słowa lub maksymalnie dwóch, np. „odzież” czy „ubrania damskie”. Tego rodzaju słowa kluczowe cechują się dużym stopniem ogólności. Dlatego najczęściej wpisują je do wyszukiwarki ci użytkownicy, którzy nie mają jeszcze konkretnej wiedzy ani oczekiwań odnośnie produktu.

Ogólne frazy zwykle są najbardziej popularne, dlatego mają największą liczbę wyszukiwań. Rzadko zapewniają jednak wysoki współczynnik konwersji, ponieważ pozycjonują się na nie największe firmy, dysponujące ogromnym budżetem na działania SEO. Pozycjonowanie staje się więc w tym przypadku trudniejsze, kosztowniejsze i trzeba dłużej czekać na efekty.

Brandowe frazy kluczowe

Są to frazy zawierające nazwę firmy lub marki. Warto zoptymalizować stronę pod takie słowa zwłaszcza wtedy, gdy firma jest już dobrze rozpoznawalna na rynku. Mogą być one również użyteczne dla sklepów internetowych, które mają w swoim asortymencie produkty znanych marek, np. Nike czy Adidas.

Słowa kluczowe long-tail

Są to długie wyrażenia, składające się z co najmniej trzech słów, np. „obuwie męskie sportowe zimowe” czy „zegarki sportowe z krokomierzem”. Frazy z tzw. długiego ogona mają niewielką liczbę wyszukań, lecz pomimo tego często zapewniają wysoką konwersję. Jest to możliwe dzięki temu, że są używane przez klientów, którzy mają już precyzyjne oczekiwania względem produktu. Wiedzą czego poszukują i są zdecydowani na zakup. Frazy takie są zarazem mniej konkurencyjne, co pozwala szybko osiągnąć wysokie pozycje w wyszukiwarce.

Lokalne frazy kluczowe

Jeżeli firma przyjmuje klientów w stacjonarnym punkcie działającym lokalnie, wtedy świetnie mogą się sprawdzić lokalne słowa kluczowe. Znajduje się w nich nazwa miejscowości, np. „fryzjer Mikołów” czy „sklep obuwniczy Głuchołazy”. W przypadku tego typu fraz strona nie konkuruje w wyszukiwarce z firmami z całego kraju, lecz jedynie z bezpośredniej okolicy. Pozycjonowanie może być więc tańsze i przynieść szybkie efekty.

Słowa kluczowe w formie pytań

Są to frazy kluczowe z których korzystają osoby chcące uzyskać odpowiedź na nurtujące pytania, dotyczące np. cech produktów, korzyści, sposobu działania czy rozwiązywania związanych z nimi problemów. Zwykle zaczynają się od słów „Czy warto…”, „Jak wybrać…” czy „Co to jest…”. Najczęściej tego typu słowa kluczowe pojawiają się na stronie firmy w treści poradnikowych wpisów blogowych.

Jak znaleźć słowa kluczowe?

Przed rozpoczęciem pozycjonowania strony jej właściciel powinien zastanowić się, pod jakimi słowami kluczowymi ma być ona widoczna w wyszukiwarce. Frazy kluczowe warto dobrać w taki sposób, aby pozwalały uzyskać jak największy ruch na stronie i umożliwiały zdobywanie nowych klientów. Dobrze będzie sprawdzić, jak często użytkownicy wpisują w Google konkretne hasła oraz ocenić ich konkurencyjność.

Użyteczne w SEO słowa kluczowe są odpowiednio dopasowane do branży, kategorii oferowanych produktów i usług, a przede wszystkim do potrzeb klientów z grupy docelowej. Frazy kluczowe można wyszukiwać na podstawie ogólnych statystyk Google, analizy konkurencji oraz monitorowania ruchu na własnej stronie. Pomocne w tym celu będą narzędzia do słów kluczowych.

Narzędzia do analizy słów kluczowych

Skoro już wiesz, jak znaleźć słowa kluczowe, warto abyś poznał popularne narzędzia do ich doboru i analizy. Najprostsze rozwiązanie polega na skorzystaniu z dynamicznych podpowiedzi wyszukiwarki Google. Wystarczy wpisać określone słowo, a po chwili automatycznie wyświetli się lista sugerowanych fraz.

Źródło: Google, 22.12.2021

Frazy kluczowe pomogą również znaleźć darmowe narzędzia firmy Google – Google Keyword Planner, Google Trends i Google Search Console.

Google Keyword Planner

Jest to narzędzie, które służy zaplanowaniu kampanii linków sponsorowanych Google Ads. Można wykorzystać je również w celu doboru słów kluczowych SEO. Planer Google wskazuje propozycje fraz oraz pozwala sprawdzić, jaka jest średnia miesięczna liczba wyszukiwań dla każdej z nich. Narzędzie to określa zarazem stopień konkurencyjności danego słowa kluczowego. Pozwala zawęzić statystyki do określonej miejscowości czy województwa.

Planer słów kluczowych, 22.12.2021

Google Trends

Dzięki temu narzędziu można sprawdzić, czy dane słowa kluczowe zyskują lub tracą na popularności w określonym przedziale czasowym. Google Trends pozwala wykryć zapytania o sezonowym charakterze.

Google Trends, 22.12.2021

Google Search Console

Narzędzie to pozwala sprawdzić, jak często własna strona wyświetla się w wynikach wyszukiwania po wpisaniu przez użytkowników określonych słów kluczowych. Jednocześnie można dowiedzieć się, ile razy weszli na stronę poprzez określoną frazę oraz na której pozycji znajduje się strona pod konkretnymi hasłami. Statystyki te są dostępne w zakładce „Skuteczność”.

Google Search Console, 22.12.2021

Płatne narzędzia innych firm

Jeśli zastanawiasz się, jak znaleźć słowa kluczowe, możesz również skorzystać z płatnych narzędzi. Do najpopularniejszych z nich można zaliczyć m.in.:

  • Senuto,
  • Ahrefs.com,
  • Semstorm,
  • Keyword Tool,
  • AnswerThePublic,
  • Ubersuggest.

Programy te mają wiele zaawansowanych funkcji, przydatnych do analizy słów kluczowych. Umożliwiają przeprowadzenie zarówno analizy fraz zastosowanych na własnej stronie internetowej, jak i serwisach konkurencyjnych firm. Można dzięki nim m.in. sprawdzić aktualne pozycje, trendy czy częstotliwość wyszukiwania. Wymienione narzędzia pozwalają również znaleźć propozycje nowych słów kluczowych do pozycjonowania.

W jaki sposób stosować frazy kluczowe na stronie?

Po znalezieniu właściwych słów kluczowych, należy zoptymalizować pod ich kątem stronę internetową. Podpowiadamy, gdzie i w jaki sposób umieścić frazy kluczowe.

Treść strony

Słowa kluczowe powinny znaleźć się przede wszystkim w treści strony głównej oraz poszczególnych podstron. Należy zamieścić je w tekście w jak najbardziej naturalny, poprawny językowo sposób. Warto skupić się przede wszystkim na tym, aby przedstawić informacje w przystępny sposób oraz zadbać o to, aby były przydatne dla docelowych użytkowników.

Trzeba natomiast unikać upychania wyrażeń kluczowych na siłę. Praktyka taka może zostać uznana przez algorytmy za spam i skutkować spadkiem pozycji w wyszukiwarce, a nawet jej usunięciem z indeksu. Zazwyczaj im dłuższy tekst, tym więcej razy można powtórzyć daną frazę. Dobrym rozwiązaniem jest stosowanie synonimów. Frazy kluczowe warto zamieścić zwłaszcza na początku (lead), w tytule (H1) oraz nagłówkach H2-H6.

Adresy URL

Słowa kluczowe warto umieścić w adresie URL poszczególnych podstron. Jeśli dana fraza składa się z kilku wyrazów, wtedy dobrze będzie rozdzielić je myślnikiem, aby były bardziej czytelne dla użytkowników.

Meta Title

Tytuł strony to znacznik znajdujący się w sekcji head strony internetowej. Warto zadbać o to, aby zawierał on zamieszczone w naturalny sposób słowa kluczowe, a zarazem dobrze odpowiadał prezentowanej na stronie treści. Meta Title może liczyć około 50 – 70 znaków.

Meta Description

Jest to składający się z kilku zdań opis strony, który wyświetla się w wynikach wyszukiwania Google. Nie ma bezpośredniego wpływu na pozycję w rankingu, lecz można za jego pomocą zachęcić użytkowników do odwiedzenia serwisu.

Tekst alternatywny do plików graficznych

Warto również umieścić słowa kluczowe w atrybutach alt, czyli tekstach alternatywnych opisujących pliki graficzne na stronie. Znaczniki takie są widoczne dla użytkowników jedynie wtedy, gdy zdjęcie nie ładuje się prawidłowo. Dostrzegają je jednak roboty Google, dlatego mają wpływ na pozycjonowanie.

Anchory

Frazy kluczowe mogą być anchorem, czyli tekstem, w którym zakotwiczony jest link do wybranej podstrony na własnej witrynie internetowej. Anchory zawierające słowa kluczowe wspierają proces wewnętrznego pozycjonowania i mogą być lepszym rozwiązaniem niż określenia typu „Przeczytaj więcej” czy „Dowiedz się więcej”. Powinny dobrze odpowiadać tematyce strony, aby pomagać użytkownikowi w poszukiwaniu interesujących go informacji. Frazy kluczowe można również z rozwagą stosować w procesie linkowania zewnętrznego.

Czym jest kanibalizacja słów kluczowych?

Kanibalizacja słów kluczowych to niekorzystne zjawisko, które może wystąpić w procesie pozycjonowania. Polega na tym, że w wynikach wyszukiwarki Google pojawia się kilka podstron zoptymalizowanych pod te same frazy. W efekcie każda z nich konkuruje ze sobą o pozycję w rankingu. Powodem takiej sytuacji zazwyczaj jest zamieszczenie w różnych miejscach serwisu zbliżonej do siebie treści, zawierającej te same słowa kluczowe.

Aby rozwiązać problem kanibalizacji fraz kluczowych, można zastosować przekierowanie 301. Dzięki temu mniej ważna podstrona będzie automatycznie kierować do tej, która zostanie uznana za ważniejszą. Można również połączyć dwie podstrony w jedną lub zmodyfikować zawartość wybranej z nich w taki sposób, aby została zoptymalizowana pod inne słowa kluczowe.

Słowa kluczowe w SEO – od nich wszystko się zaczyna

Pamiętaj więc, że efekty pozycjonowania będą w ogromnym stopniu zależeć od prawidłowego doboru słów kluczowych i optymalizacji strony pod ich kątem. Nie wystarczy tylko jednokrotne dobranie fraz – należy na bieżąco je analizować przy użyciu odpowiednich narzędzi SEO.

ZOBACZ RÓWNIEŻ
WYBRANE WPISY BLOGOWE

    Zastanawiasz się
    dlaczego Twoja strona
    NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Firma SXO
    Firma SXO
    OCEŃ TXT

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Darmowa konsultacja

      Zastanawiasz się
      dlaczego Twoja strona
      NIE SPRZEDAJE?
      Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
      Rozpocznij chat
      Zamów rozmowę

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez ICEA SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ w celu nawiązania kontaktu. Więcej w Polityce prywatności.