Co to jest bounce rate?

Co to jest bounce rate?

Bezpłatna konsultacja

Pojawienie się w przeglądarce narzędzie Google Analytics wpłynęło na rewolucję w SEO oraz analizie danych zbieranych na stronach internetowych. Dzięki temu narzędziu właściciele i administratorzy stron WWW otrzymali dostęp do dużej porcji szczegółowych danych, które następnie wykorzystywane są w działaniach marketingowych. Dzięki Google Analytics możliwe jest sprawdzanie efektywności strony oraz analiza ruchu. Jedną ze zbieranych danych jest bounce rate, czyli współczynnik odrzuceń. Czym on jest?

Bounce rate – co to jest?

Bounce rate nazywany jest także współczynnikiem lub wskaźnikiem odrzuceń. Jak najprościej odpowiedzieć na pytanie „co to jest bounce rate?” To otrzymywany w narzędziu Google Analytics parametr, który wskazuje liczbę osób opuszczających naszą stronę internetową w krótkim czasie po jej otwarciu. Do analizy liczone są tylko wyjścia użytkowników, którzy wychodzą ze strony, zanim wejdą na inne podstrony w danej domenie. Wysoki wskaźnik odrzuceń może być powodem do niepokoju. Często oznacza on, że nasza strona posiada wysokie pozycjonowanie i dobry opis, jednak treści na niej zamieszczone nie są interesujące dla odwiedzających. Może to sugerować błędy w pozycjonowaniu, mało atrakcyjną witrynę, wybranie złej grupy docelowej w kampanii marketingowej lub problemy techniczne ze stroną. Nie zawsze jednak wysoki bounce rate powinien być powodem do niepokoju.

Jak sprawdzać bounce rate?

Parametr bounce rate można sprawdzić bezpośrednio w Google Analytics, o ile zaimplementowaliśmy poprawny kod śledzący. Należy pamiętać o tym, że w przypadku witryn internetowych każda z podstron będzie miała swój osobny wynik wskaźnika odrzuceń. Może on być liczony także pod kątem:

  • kraju użytkownika;
  • rodzaju przeglądarki;
  • rozdzielczości ekranu;
  • rodzaju urządzenia użytkownika.

Analizując te dane, można wyciągnąć prawidłowe wnioski i wprowadzić ewentualne poprawki w obszarach, które będą tego wymagać.

Kiedy wysoki wskaźnik odrzuceń nie powinien nas niepokoić?

W niektórych sytuacjach wysoki parametr bounce rate w Google Analytics nie powinien być powodem do niepokoju. Przykładami stron, gdzie możemy mieć do czynienia z wysokim wskaźnikiem odrzuceń, są m.in.: strony www typu one-page i blogi.

Strony typu one – page a wysoki bounce rate

Konstrukcja stron typu one – page polega na tym, że nie posiada ona żadnych podstron, a wszystkie informacje zawarte są na stronie głównej. Ze względu na taką strukturę strony WWW użytkownicy na nią wchodzą oraz po uzyskaniu informacji z niej wychodzą. Brak podstron uniemożliwia przejście na nie, więc automatycznie bardzo dużo wejść i wyjść ze strony zaliczane jest do wskaźnika odrzuceń. W przypadku stron one – page parametr bounce rate nie powinien być analizowany, ponieważ nie daje żadnego miarodajnego punktu odniesienia. Alternatywą w badaniu atrakcyjności takiej strony jest śledzenie scrollowania na stronie, dzięki czemu właściciele widzą, jak angażujące były treści dla danego użytkownika.

Blogi

Dość naturalnym zjawiskiem jest występowanie wysokiego współczynnika odrzuceń na blogach tematycznych. Większość z odbiorców treści to stali bywalcy, którzy wchodzą na główną stronę, by zapoznać się z aktualnym wpisem lub postem. W związku z tym nie mają potrzeby przeklikiwania się przez inne podstrony. Uznaje się, że jeżeli danego bloga czyta sporo osób, które nie spędzają na nim zbyt wiele czasu, to nie powinno być to powodem do niepokoju. Osoby spełniają swoją potrzebę, którą jest przeczytanie najnowszego wpisu, a następnie wychodzą ze strony, w nic nie klikając. Przekłada się to na wysokość parametru bounce rate, ale nie jest miernikiem słabej jakości treści umieszczanych na blogu. W końcu to autor najlepiej zna przyzwyczajenia i reakcje swoich odbiorców.

Inne przypadki, gdy wysokość bounce rate nie powinna nas martwić

Obecnie wyróżnia się jeszcze dwa podstawowe przypadki, w których wysoki wskaźnik odrzuceń nie powinien być powodem do zmartwień. W przypadku wielu stron główne informacje znajdują się na pierwszym widoku i wówczas użytkownicy nie są zachęcani do kierowania się na poszczególne podstrony. Już samo wejście na stronę główną może gwarantować satysfakcjonująca konwersję. Jeżeli nasze cele biznesowe są realizowane i ruch ze strony jest na pożądanym poziomie, to nawet wysoki wskaźnik bounce rate jest akceptowalny.

Poziom współczynnika odrzuceń może być spowodowany problemem z kodem strony. Możliwe, że na naszej stronie nie wykorzystujemy dedykowanego kodu narzędzia Google Analytics. Wpływa to na wahania tego parametru, co także nie powinno być brane pod uwagę. Gorzej, jeśli posiadamy właściwy kod, a bounce rate wciąż jest wysoki.

Czym może być spowodowany wysoki bounce rate? SEO a wysoki współczynnik odrzuceń

Wysoki wskaźnik odrzuceń może być spowodowany przez różne czynniki. Niektóre są niezależne od nas, a jeszcze inne wymagają jak najszybszej reakcji z naszej strony. W związku z tym warto je dobrze poznać, a następnie odpowiednio zdiagnozować na swoim przykładzie. Bounce Rate i SEO bardzo często są ze sobą ściśle związane, dlatego nie wolno tego bagatelizować. Poniżej przedstawiamy częste przyczyny wysokiego wskaźnika odrzuceń, które mają wpływ na pozycjonowanie i optymalizację strony, dlatego wymagają naszej interwencji i wprowadzenia korekt.

Nawigacja na stronie

Użytkownicy po wejściu na stronę internetową oczekują intuicyjnej i czytelnej nawigacji. Jeżeli na stronie internetowej panuje bałagan, a menu jest mało czytelne, to może to być jeden z podstawowych powodów wyjścia niezadowolonych internautów. Parametr wskaźnika odrzuceń może zwiększać źle działająca wyszukiwarka lub niepoprawne linkowanie na stronie. Każda taka trudność negatywnie wpływa na doświadczenie odbiorców i zmniejsza atrakcyjność strony. Przekłada się także na niższy ranking Google i słabszą pozycję witryny w organicznych wynikach wyszukiwania.

Brak CTA

Ważnym elementem strony głównej jest CTA, czyli wezwanie do działania. Należy ono do podstawowych narzędzi wykorzystywanych w procesie optymalizacji. Wezwanie do działania zachęca to określonego zachowania odbiorcy i przejścia w rekomendowane miejsce lub pozostawienie kontaktu do siebie. Każde takie zaangażowanie ma wpływ na wzrost atrakcyjności strony dla robotów Google oraz zmniejsza współczynnik odrzuceń.

Content

Słabej jakości lub niedopasowany do tematyki strony content to kolejny czynnik, który wpływa na wzrost parametru bounce rate. Nawet jeżeli odbiorcy trafią na naszą stronę www, to poprzez słabe treści zostaną zniechęceni dalszym jej przeglądaniem i nie wykonają na niej żadnej aktywności. Skutkuje to ich szybkim opuszczeniem witryny i zaliczeniem takiego ruchu do wskaźnika odrzuceń. W związku z tym strony z brakiem wyróżników, nagłówków, czy też nieatrakcyjne wizualnie również oddziałują negatywnie na czas spędzany na nich przez użytkowników oraz ich ewentualne aktywności.

Problemy z certyfikatem SSL

Wpływ na wzrost wskaźnika odrzuceń mogą mieć także problemy z certyfikatem bezpieczeństwa SSL. Jeżeli na naszej stronie go nie wdrożyliśmy, to uznawana będzie ona za potencjalnie niebezpieczną. Pojawiający się użytkownikom komunikat to wystarczający powód do tego, aby zrezygnowali z wejścia na naszą stronę. Każde takie zachowanie liczone jest jako odrzucenie i zwiększa ostateczny wynik tego parametru w narzędziu Google Analytics.

Wygląd strony

Strona internetowa powinna być zaprojektowana w sposób atrakcyjny i przyjazny dla użytkowników. Im brzydsza strona, tym wzbudza mniejsze zaufanie użytkowników, którzy z niej wychodzą. Wpływ na atrakcyjność wizualną strony mają nawet małe rzeczy, w tym starannie dobrane grafiki, zachowanie proporcjonalnego układu treści, zgrabny panel menu, czy też poprawienie kolorów. Z upiększeniami należy jednak uważać, bo zbyt dużo ozdobników może wpłynąć negatywnie na odbiór treści, co przełoży się na większy wynik parametru bounce rate. SEO nie wybacza błędów, dlatego strona powinna być zoptymalizowana pod każdym kątem.

Problemy z ładowaniem strony

Im strona internetowa dłużej się ładuje, tym wzrasta ryzyko, że odbiorcy wyjdą z niej i nie doczekają do widoku strony głównej. Obecnie bardzo ważną walutą jest czas, dlatego każdemu zależy na szybkim działaniu i wygodnym sprawdzeniu wybranych stron WWW oraz treści na nich zamieszczonych. Zbyt ciężkie i nienależycie zoptymalizowane strony wpływają negatywnie na czas ich ładowania. Wydłużenie go przekłada się bezpośrednio na wzrost współczynnika odrzuceń przez użytkowników, co od razu zaobserwujecie w Google Analytics.

Wskaźniki bounce rate uznawane za prawidłowe

Oczywiście bounce rate będzie zdarzał się na każdej stronie internetowej i jest to zjawisko w pełni normalne. Kontrolowanie go i utrzymywanie w prawidłowych przedziałach nie powinno budzić większego niepokoju właścicieli witryn WWW. Jeżeli jednak wskaźniki zostaną przekroczone, to jest to powód do tego, by przeprowadzić ponowny audyt strony i wprowadzić na niej niezbędne poprawki. Można je zrealizować we własnym zakresie lub skorzystać ze wsparcia profesjonalnej agencji marketingowej specjalizującej się w SEO i pozycjonowaniu stron.

Analizując dane zebrane w Google Analytics, należy pamiętać o tym, że prawidłowe wskaźniki bounce rate będą się różnić w zależności od typu strony. Największy dopuszczalny wskaźnik odrzuceń mają wspomniane już blogi i strony typu one-page. Wówczas za normalny wynik uznaje się nawet bounce rate na poziomie 90%. W przypadku stron contentowych oraz sklepów internetowych dla klientów indywidualnych bounce rate powinien wynosić maksymalnie 60%. Wówczas możemy mówić o satysfakcjonującym wyniku i docelowo dobrej konwersji. Jeszcze mniejszy wskaźnik odrzuceń powinny mieć strony B2B. Z założenia wchodzą na nie najbardziej świadomi klienci, dlatego za dobry przyjmuje się bounce rate na poziomie 55%. Wszystko powyżej tych wyników będzie powodem do niepokoju i sygnałem, że czas wprowadzić niezbędne działania optymalizacyjne.

Podsumowanie

Prawidłowa interpretacja współczynnika odrzuceń może mieć bardzo duży wpływ na atrakcyjność strony internetowej oraz skuteczność prowadzonego biznesu online. W związku z tym warto nauczyć się obsługi narzędzia Google Analytics oraz odczytywania poszczególnych parametrów. Należy przy tym brać pod uwagę wyniki, które uznawane są za satysfakcjonujące lub dobre. Jeżeli macie jakiekolwiek wątpliwości, to warto przekazać analizę i wprowadzenie zmian profesjonalnej agencji SEO.

ZOBACZ RÓWNIEŻ
WYBRANE WPISY BLOGOWE

    Zastanawiasz się
    dlaczego Twoja strona
    NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Firma SXO
    Firma SXO
    OCEŃ TXT

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Darmowa konsultacja

      Zastanawiasz się
      dlaczego Twoja strona
      NIE SPRZEDAJE?
      Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.