Co to jest audyt UX?

Co to jest audyt UX?

Bezpłatna konsultacja

Strony, które były do naszej dyspozycji lata temu, wyglądają diametralnie inaczej niż te, które przeglądamy obecnie. Zmieniło się właściwie wszystko. Kiedyś, przy braku większej konkurencji i mało rozwiniętej technologii, samo istnienie oraz działanie witryny to już było coś. Natomiast obecnie strona powinna spełniać oczekiwania użytkownika, bo tylko wtedy ma szansę na to, że będzie stanowić skuteczne narzędzie biznesowe. Jeśli chcesz dowiedzieć się, czy z Twoim serwisem pod tym względem jest wszystko w porządku, to powinieneś zlecić audyt UX. Na czym to polega?

Audyt UX – co to jest?

UX to skrót od user experience, czyli od doświadczeń użytkownika. Nie musi to dotyczyć wyłącznie stron internetowych, ale również choćby aplikacji. Kiedy internauta korzysta z Twojej witryny, to szybko wychwytuje ewentualne problemy, które widzi, lub wręcz przeciwnie – pewne rozwiązania go pozytywnie zaskakują. Na wstępie może zwrócić uwagę na szybkość ładowania strony, rozmieszczenie najważniejszych elementów w witrynie, dobraną kolorystykę, atrakcyjność motywu i wiele innych. Kiedy bliżej zapozna się z działaniem serwisu, to będzie mieć pewne odczucia związane z procesem zakupowym, dotarciem do poszukiwanych treści, wartością merytoryczną contentu oraz wieloma innymi kwestiami, które mają znaczenie. Na tej podstawie buduje swoją opinię na temat strony. Kształtują się jego odczucia, od których zależy, czy złoży zamówienie na produkty, wyśle do Ciebie zapytanie lub po prostu – czy jeszcze wróci na stronę.

Twoim zadaniem jako prowadzącego stronę jest praca nad UX, która doprowadzi do tego, że odczucia internauty będą wyłącznie pozytywne. To czynnik, który może mieć kluczowe znaczenie dla Twojego biznesu online. Zerknij, jak kształtuje się korelacja pomiędzy czasem ładowania witryny a wskaźnikiem odrzuceń.

Źródło: https://www.pingdom.com/blog/page-load-time-really-affect-bounce-rate/, 16.02.2022

Jak widzisz, w przypadku analizowanych stron jedna sekunda oznaczała wskaźnik odrzuceń wynoszący 1 proc. Natomiast przy 10 sekundach było to już 65 proc.! To osoby, które zamknęły stronę bez zobaczenia więcej niż jednej podstrony. Marne są szanse, aby ktoś taki został Twoim klientem. Tymczasem to tylko jeden z wielu elementów, które mają wpływ na doświadczenia użytkownika.

Obecnie, jeśli realizujesz pozycjonowanie sklepu, to wiele kroków z tych, które powinieneś podjąć w celu dostosowania witryny pod wymagania użytkownika, łączy się z działaniami niezbędnymi pod oczekiwania algorytmu Google. Jednym z kroków, które powinieneś powziąć, jest przeprowadzenie audytu UX. Warto się tym zająć nie tylko wówczas, gdy chcesz osiągnąć jak najwyższe pozycje w Google. Zależy Ci przecież na tym, aby witryna sprzedawała – to krok w kierunku osiągnięcia jak najlepszego wyniku.

Audyt UX – co powinien obejmować?

Być może nawet nie przychodzi Ci do głowy, jak wiele elementów w witrynie wpływa na doświadczenia użytkownika. Jeśli chcesz być właścicielem skutecznej strony, to koniecznie weź pod uwagę je wszystkie. Najlepiej, aby analiza witryny była przeprowadzona przez specjalistę UX. Sam jesteś w stanie wychwycić wiele błędów, ale trudno oczekiwać, że znajdziesz wszystkie i w dodatku je naprawisz.

Warto również, aby jednym z elementów audytu było analizowanie zachowań zwykłych użytkowników. To znaczy: konkretni internauci mają korzystać ze strony, a następnie wypełnić ankietę dotyczącą swoich odczuć. Możesz również analizować, które punkty na stronie budziły największe zainteresowanie. Jakie są najczęstsze błędy w UX? Sprawdź, na co powinieneś zwrócić szczególną uwagę.

Wersja responsywna witryny

W 2021 roku już blisko 54 proc. internatów przeglądało strony WWW na urządzeniach mobilnych. W niektórych branżach odsetek korzystających przy surfowaniu ze sprzętów przenośnych jest jeszcze większy. Jeśli internauta trafi na witrynę, która nie jest dostosowana do jego urządzenia, to prawdopodobnie natychmiast ją zamknie. Nie możesz do tego dopuścić. Test responsywności warto przeprowadzić za pomocą narzędzia od firmy Google: https://search.google.com/test/mobile-friendly?hl=PL

Pamiętaj o sprawdzeniu nie tylko strony głównej, ale również podstron. Najlepiej zaloguj się do Google Search Console, gdzie dowiesz się, jakie błędy wykryto pod tym względem i na czym one polegają.

Źródło: https://www.oberlo.com/statistics/mobile-internet-traffic, 16.02.2022

Odpowiednia prezentacja treści

Wchodzisz na stronę WWW, a na niej znajdujesz mnóstwo contentu. Problem w tym, że został on zaprezentowany w formie bloku tekstu. Co robisz? Z pewnością zamykasz witrynę i szukasz innego źródła materiału, takiego, gdzie content będzie pokazany w atrakcyjny sposób. Treść należy podzielić nagłówkami, najlepiej, aby bloki tekstu zajmowały po około 500 zzs. Warto pogrubić content, który jest szczególnie istotny dla użytkownika. Natomiast optymalizacja treści pod słowa kluczowe to już czynnik, który ma głównie wpływ na pozycjonowanie, ale też częściowo na UX.

W treści powinny się znajdować linki prowadzące do innych podstron serwisu, dzięki którym internauta może łatwiej dotrzeć do oczekiwanego contentu – i to już element bardzo istotny w SEO. Warto dodać zdjęcia, wideo oraz inne materiały, które powodują, że content jest atrakcyjniejszy dla odbiorcy. Jak wyliczyło BuzzSumo, artykuły, w których zdjęcie znajduje się co 75-100 słów, były 2 razy częściej udostępniane przez internautów niż krótsze i o 30 proc. częściej niż dłuższe.

Źródło: https://buzzsumo.com/blog/how-to-massively-boost-your-blog-traffic-with-these-5-awesome-image-stats/, 16.02.2022

Proste formularze

Zależy Ci na tym, aby internauta dodał swoje dane do newslettera, założył konto w serwisie albo skorzystał z formularza kontaktowego? W takim razie postaw na prostotę. Jeśli jakieś pole nie jest konieczne, to je usuń. Każda dodatkowa informacja, którą internauta musi uzupełnić, to dla niego strata czasu.

Kolejna kwestia – odbiorca nie może mieć wątpliwości co do tego, jakie dane ma wprowadzić, dlatego zawsze umieść obok wyjaśnienie wraz z przykładem użycia. Brak zrozumienia sposobu wypełnienia danymi i wciąż wyskakujący błąd, który informuje, że coś jest nie tak, to najprostszy sposób na utratę klienta. Przekaz w każdym przypadku musi być jednoznaczny.

Najlepiej, aby formularze były wielokrotnie przetestowane przez wiele osób, które na tej podstawie wskażą, z czym miały problem, co im się nie podobało.

Odpowiednie rozmieszczenie kluczowych elementów

Internauci są przyzwyczajeni do pewnego umiejscowienia poszczególnych funkcji w serwisie. Załóżmy, że wchodzisz na stronę WWW i chcesz coś znaleźć, ale nie widzisz wyszukiwarki. Albo znajdujesz ją i masz problem z wpisaniem danego zapytania. Taka wizyta zapewne kończy się znalezieniem innej strony. Internauta nie może się zastanawiać, jak ma dodać produkt do koszyka – ten przycisk powinien się znajdować w pobliżu ceny artykułu.

Jeśli dostajesz od użytkowników zapytania dotyczące sposobu korzystania z danej funkcji, co teoretycznie powinno być banalnie proste, to oznacza, że powinieneś wprowadzić zmiany. Pamiętaj, że na Twoją witrynę mogą trafić różne grupy odbiorców, mających różne doświadczenia związane z serwisami.

Zwróć uwagę na fold line

Kiedy wchodzisz na stronę, to bez przewijania widzisz tylko jej część – resztę zobaczysz dopiero po zjechaniu w dół. Bardzo ważne jest, abyś popracował nad tym, co pokaże się odbiorcy bez scrollowania – ta część ma decydujące znaczenie dla kolejnych kroków podjętych przez internautę.

Jednocześnie pamiętaj, że fold line, czyli ta linia, która wyznacza granicę pomiędzy tym, co widzi internauta, a tym, czego nie dostrzega, na każdym urządzeniu znajduje się gdzieś indziej. Dlatego musisz brać pod uwagę dostosowanie tej części witryny do różnych rozmiarów ekranów.

Prostota nawigacji

Specjalista odpowiedzialny za przygotowanie strony mógł chcieć dać wyraz swoich możliwości i stworzyć witrynę, na której zaproponował przeróżne, atrakcyjne wizualnie rozwiązania, które jednak nie będą odpowiadać użytkownikowi. Zwróć uwagę na to, jak wyglądają obecnie strony. Niewielkie logo, skromna grafika, nawigacja umieszczona na górze witryny oraz po lewej stronie. To standard, do którego internauci są przyzwyczajeni, wygodnie im się z tego korzysta i po prostu – to im odpowiada.

Są biznesy, w których bardzo atrakcyjna grafika może być pożądana, podobnie jak ciekawa forma prezentacji, np. na witrynie projektantów mebli czy odzieży, ale również im zależy na tym, aby strona była maksymalnie prosta w obsłudze. Animacje w serwisie mogą odwracać uwagę od głównego przekazu.

Niezrozumiałe nazewnictwo

Każdy button, a dokładnie znajdująca się na nim treść, powinna być przemyślana i maksymalnie prosta. Internauta nie może się zastanawiać nad tym, co twórca strony miał na myśli. Powinien korzystać z typowych zwrotów, takich jak dodaj do koszyka czy kup teraz, ale jednocześnie testować, jakie wyniki uzyskuje, stosując daną treść. Czy wiesz, że często zmiana jednego czy dwóch słów, a nawet ich kolejności, może spowodować, że strona będzie skuteczniej sprzedawać? Tak, to możliwe!

Ciekawym przykładem efektu, jaki można uzyskać dzięki takim modyfikacjom, jest sklep DeWalt. Osoby odpowiedzialne za niego testowały, jak różne zmiany treści na buttonach wpłyną na wyniki witryny. Jedna z nich polegała na zmianie Buy Now na Shop Now. Jaka była różnica?

Źródło: https://www.keepitusable.com/blog/how-just-word-can-change-your-conversion/, 16.02.2022

Opcja z Buy Now miała o 17 proc. więcej kliknięć, a przecież modyfikacja polegała na zmianie zaledwie jednego słowa. Biorąc pod uwagę popularność sklepu i jego wielkość, taka różnica znacząco przekłada się na wyniki sprzedażowe. Dlatego testuj, analizuj oraz szukaj najlepszych treści dla Twojej grupy docelowej.

Audyt UX – podsumowanie

Przeprowadzenie audytu UX daje Ci możliwość znalezienia w serwisie błędów, których wyeliminowanie może Ci przynieść lepsze wyniki pod względem sprzedaży, przekierowań, liczby użytkowników newslettera i pod wieloma innymi. Dzięki tym działaniom rozwijasz stronę nie tylko pod użytkownika, ale również pod wymagania algorytmu Google.

ZOBACZ RÓWNIEŻ
WYBRANE WPISY BLOGOWE

    Zastanawiasz się
    dlaczego Twoja strona
    NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Firma SXO
    Firma SXO
    OCEŃ TXT

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Darmowa konsultacja

      Zastanawiasz się
      dlaczego Twoja strona
      NIE SPRZEDAJE?
      Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
      Rozpocznij chat
      Zamów rozmowę

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez ICEA SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ w celu nawiązania kontaktu. Więcej w Polityce prywatności.