Co robi UX Researcher?

Bezpłatna konsultacja

Użyteczność strony internetowej to jeden z najważniejszych elementów umożliwiających budowanie pozytywnego wizerunku marki w sieci. Nic więc dziwnego, że współcześni przedsiębiorcy dokładają wszelkich starań, aby ich witryny były nie tylko atrakcyjne wizualnie, ale też w pełni funkcjonalne. Jako że w tworzeniu najwyższej jakości produktów cyfrowych bierze udział szereg specjalistów i marketów, warto znać zakres obowiązków każdego z nich. Kim zatem jest UX researcher i czym się zajmuje? Sprawdźmy!

Kim jest UX researcher?

Aby zrozumieć, czym trudni się osoba wykonująca ten zawód, warto na wstępie przyjrzeć się idei UX. User Experience to zestaw doświadczeń użytkowników, które towarzyszą im podczas korzystania ze strony internetowej, aplikacji mobilnej czy witryny e-commerce. Wrażenia odbiorców są ważnym miernikiem wydajności serwisu i skuteczności strategii optymalizacyjnej, dlatego warto je stale monitorować. Trzeba też dodać, że na UX wpływ ma wiele różnorodnych czynników, nie tylko tych z zakresu aspektów wizualnych, ale też użytkowych. Aby więc maksymalnie poprawić pozycjonowanie witryny w Google i zachęcić odbiorców do ponownych odwiedzin, warto postawić na kompleksową optymalizację produktu pod kątem User Experience.

Kim jednak w całym tym procesie jest UX researcher? Praca osoby trudniącej się tym zawodem polega na przeprowadzeniu dokładnych badań, analiz i testów użyteczności oraz trafnej interpretacji otrzymywanych wyników. Zadaniem UX researchera jest znalezienie odpowiedzi na najważniejsze pytania dotyczące funkcjonalności serwisu i jego dostosowania do potrzeb i oczekiwań potencjalnych klientów. Specjalista ten, współpracując z projektantami stron internetowych, tworzy produkty cyfrowe, dbając, aby były one poprawne i maksymalnie odpowiadały wymaganiom grupy docelowej.

Czym zajmuje się UX researcher?

Jako że środowisko internetowe nieustannie się rozwija, wielu współczesnych twórców wciąż zastanawia się, UX researcher co robi. Mówiąc najprościej, w zakresie działań tego specjalisty leży przede wszystkim przeprowadzanie kompleksowych badań zachowań konsumentów.

UX researcher nie tylko dokonuje dokładnych analiz, ale też zajmuje się ich szczegółową interpretacją. Pozyskane wówczas informacje są doskonałą bazą do opracowania skutecznej strategii optymalizacji pod kątem UX. Dzięki nim przygotowanie planu pozycjonowania strony jest o wiele łatwiejsze.

Dzięki dokładnym badaniom satysfakcji użytkowników możliwa jest również szybka identyfikacja wszelkich błędów. Wykrycie ewentualnych nieprawidłowości na wczesnym etapie tworzenia produktu nie tylko zmniejsza wydatki związane z dalszą optymalizacją, ale też korzystnie wpływa na wizerunek marki i gwarantuje lepsze wyniki.

Aby jednak lepiej zrozumieć, UX researcher co robi, warto poznać poszczególne rodzaje badań, jakimi zajmuje się osoba wykonująca ten zawód.

Techniki z zakresu UX research

Istnieje mnóstwo technik, jakimi posługuje się UX researcher. Warto też dodać, że specjalista wykorzystuje wiele metod, które często pozwalają mu zgromadzić dane na temat odmiennych aspektów związanych z użytecznością witryny. Oto przegląd kilku najczęściej stosowanych badań z zakresu UX research.

Wywiady pogłębione

Ten rodzaj analizy polega na rozmowie między badaczem a osobą badaną. Jako że wywiad skupia się przede wszystkim na aspektach istotnych dla organizatora, badanie określane jest mianem pogłębionego. Dzięki tej analizie możliwe jest uzyskanie szczegółowych informacji i zebranie danych, o których projektanci produktów cyfrowych nie mieli wcześniej pojęcia. Dobrze przygotowany scenariusz rozmowy jest więc świetnym sposobem na sporządzenie dokładnego zarysu zachowań i reakcji konsumentów związanych z poszczególnymi rozwiązaniami na stronie czy w aplikacji.

Grupy fokusowe

Metoda ta przypomina nieco wywiady pogłębione, jednak rozmowa przeprowadzana jest nie z jedną osobą, a całą grupą przedstawicieli rynku docelowego. Technika ta nie tylko umożliwia szybsze zebranie większej ilości informacji, ale też pozwala uzyskać dane, jakie trudno byłoby otrzymać podczas indywidualnych spotkań. Uczestnicy badania wymieniają się bowiem swoimi spostrzeżeniami, zwracają przy tym uwagę na różne, istotne aspekty, a działanie w grupie zachęca ich do otwartego prezentowania swoich odczuć.

Badania kwestionariuszowe

Badania kwestionariuszowe przeprowadzane są z reguły na zasadzie ankiet zawierających szereg pytań dotyczących poszczególnych rozwiązań zastosowanych w danym produkcie cyfrowym. Istotną zaletą tej formy jest możliwość wdrożenia analizy zdalnie oraz zbadanie szerokiego grona respondentów. Ankieta gwarantuje ponadto łatwość odczytu i interpretacji wyników, dzięki czemu UX researcher ma łatwy dostęp do spostrzeżeń badanych, a zanotowanie odpowiednich wniosków nie stanowi żadnego problemu.

Testy użyteczności

To jedna z najczęściej wykorzystywanych metod badania użyteczności produktów cyfrowych. Polega na przygotowaniu zadań polegających z reguły na zakupie pewnego produktu czy dokonaniu działania w witrynie, a następnie udostępnieniu ich osobie z grupy docelowej. UX researcher analizuje wówczas zachowania respondenta i notuje wszelkie trudności oraz rozwiązania podejmowane w trakcie realizacji czynności.

Prototypowanie

Mimo że ta metoda jest dość czasochłonna i wymagająca, coraz więcej właścicieli stron internetowych decyduje się na ten sposób testowania użyteczności swoich produktów. Technika ta opiera się na przygotowaniu wstępnej wersji witryny i przedstawieniu jej grupie docelowej. Przeprowadzający badanie obserwuje następnie sposób użytkowania serwisu, zwracając przy tym uwagę na wszelkie skuteczne oraz mało efektywne rozwiązania. Prototypowanie, mimo że wymaga sporych nakładów czasu i wiąże się z pewnymi kosztami, gwarantuje znaczne oszczędności na kolejnych etapach tworzenia produktu, dlatego UX researcherzy bardzo chętnie korzystają z tej metody.

Dlaczego warto skorzystać z usług UX researchera?

UX researcher to niezwykle ważny specjalista, który może znacznie uskutecznić strategię sprzedażową. Skorzystanie z jego usług wiąże się z wieloma istotnymi dla rozwoju biznesu korzyściami, które widoczne są nie tylko w trakcie współpracy, ale też wiele miesięcy po jej zakończeniu. Oto kilka najważniejszych powodów, dla których warto zlecić przeprowadzenie badań doświadczonemu UX researcherowi:

  • możliwość zdobycia wielu istotnych informacji na temat grupy docelowych odbiorców, ich potrzeb i oczekiwań;
  • szybka identyfikacja wszelkich problemów w witrynie i łatwe wykrycie obszarów, które cieszą się szczególnym zainteresowaniem grupy docelowej;
  • ujawnienie dokładnego sposobu użytkowania witryny przez konsumentów, dzięki czemu dobranie właściwych technik optymalizacyjnych nie stanowi żadnego problemu;
  • szybka weryfikacja skuteczności wdrażanych rozwiązań, co gwarantuje wykorzystanie wyłącznie opłacalnych metod oraz umożliwia ograniczenie wydatków związanych z promocją do absolutnego minimum.

Biorąc pod uwagę korzyści płynące ze współpracy z profesjonalnym UX researcherem, zdecydowanie warto rozważyć skorzystanie z jego usług. Opracowanie strategii optymalizacyjnej opartej na wynikach kompleksowych badań użyteczności serwisu przyniosło sukces wielu współczesnym markom. Warto więc przeprowadzić własne badania i wybrać eksperta, dzięki któremu uzyskanie miana lidera w branży będzie o wiele łatwiejsze.

ZOBACZ RÓWNIEŻ
WYBRANE WPISY BLOGOWE

    Zastanawiasz się
    dlaczego Twoja strona
    NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Firma SXO
    Firma SXO
    OCEŃ TXT
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 5

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Darmowa konsultacja

      Zastanawiasz się
      dlaczego Twoja strona
      NIE SPRZEDAJE?
      Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
      Rozpocznij chat
      Zamów rozmowę

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez ICEA SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ w celu nawiązania kontaktu. Więcej w Polityce prywatności.