Badania ilościowe UX

Bezpłatna konsultacja

Skuteczność strony internetowej zależy od różnorodnych czynników. Coraz większe znaczenie w procesie pozycjonowania witryn odgrywa jednak budowanie relacji z użytkownikami, które stopniowo wypiera optymalizację pod kątem wyszukiwarek. Mimo że dostosowanie serwisu do wytycznych Google wciąż jest bardzo ważne, UX warunkuje efektywność działań w sieci. Nic więc dziwnego, że współcześni przedsiębiorcy coraz częściej decydują się na wykorzystanie rozmaitych technik badawczych w celu ustalenia wydajności stron internetowych oraz skuteczności podejmowanych działań marketingowych. Jedną z takich metod są badania ilościowe UX. Na czym polegają i jak je przeprowadzić? Sprawdźmy!

User Experience – o co w tym chodzi?

Aby zrozumieć, czym są badania ilościowe UX, trzeba najpierw określić ideę wrażeń odbiorców. User Experience to ogół doświadczeń towarzyszących użytkownikom podczas korzystania ze strony internetowej, aplikacji mobilnej czy witryny e-commerce. UX stanowi ważny aspekt pozycjonowania, gdyż ma bezpośredni wpływ na ruch w serwisie, konwersję i wyniki sprzedażowe. Nic więc dziwnego, że współcześni przedsiębiorcy dokładają wszelkich starań, aby poznać dokładne potrzeby i oczekiwania odbiorców oraz maksymalnie dostosować do nich zawartość swoich stron internetowych. Pozycjonerzy, uwzględniając wymagania konsumentów, podejmują się wówczas optymalizacji elementów, takich jak:

  • szybkość ładowania strony internetowej,
  • responsywność projektu i funkcjonalność witryny zarówno na komputerach stacjonarnych, jak i urządzeniach mobilnych,
  • zrozumiała struktura zawartości serwisu,
  • wysoka jakość publikowanych treści, które poza istotnymi dla strategii SEO słowami kluczowymi zawierają również informacje poszukiwane przez docelowych odbiorców,
  • prawidłowość metadanych,
  • wysoka jakość zdjęć i innych plików multimedialnych,
  • bezpieczeństwo serwisu,
  • intuicyjny system nawigacji,
  • przejrzysta sieć linków zwrotnych.

User Experience to bardzo ważny czynnik, który ma istotny wpływ na pozycjonowanie witryny oraz generowaną konwersję. Warto więc skupić się na najważniejszych potrzebach i oczekiwaniach grupy docelowej, tworząc zawartość, która stanowi obiekt ich poszukiwań w sieci. Aby jednak obrać właściwy kierunek i zminimalizować ryzyko ewentualnych błędów, konieczne jest przeprowadzenie dokładnych badań wydajności strony oraz dokonanie analizy zachowań konsumenckich. Doskonałym na to sposobem są badania ilościowe UX.

Czym są badania ilościowe UX?

Badania ilościowe UX to rodzaj analizy, który pozwala mierzyć konkretne wartości i zjawiska, odpowiadając na pytanie: “ile?”. Przykładami tego typu zapytań są:

  • Ilu użytkowników kliknęło reklamę?
  • Ile osób z grupy docelowej odwiedziło stronę w ostatnim tygodniu?
  • Ilu klientów zdecydowało się na ponowne odwiedziny sklepu?

Znając odpowiedzi na tego typu pytania, o wiele łatwiej opracować skuteczny plan działania oraz zidentyfikować ewentualne błędy blokujące rozwój biznesu w sieci.

Badania ilościowe UX prowadzone są ponadto na dość licznych grupach reprezentujących potencjalnych klientów, dzięki czemu uzyskane wyniki są miarodajne i mogą posłużyć jako baza informacyjna do kolejnych etapów optymalizacji produktu. Dane gromadzone są wówczas w postaci kwestionariuszy ankiet, zawierających pytania dotyczące poszczególnych rozwiązań w serwisie.

Dlaczego warto wykorzystać badania ilościowe UX?

Badania ilościowe UX są doskonałym sposobem na analizę użyteczności serwisu internetowego. Umiejętnie opracowany kwestionariusz ankiety może uwidocznić najistotniejsze wyznaczniki zachowań konsumenckich, dzięki czemu identyfikacja ewentualnych błędów oraz rozwijanie dochodowych koncepcji będzie o wiele łatwiejsze.

Badania ilościowe umożliwiają ponadto gromadzenie dokładnych danych oraz porównywanie ich w określonych odstępach czasowych. Co więcej, uzyskiwane informacje są w pełni miarodajne, gdyż nie bazują na subiektywnych opiniach, a faktach dotyczących określonego problemu.

Trzeba jednak zaznaczyć, że aby badania ilościowe UX przyniosły przydatne wyniki, konieczne jest opracowanie właściwego kwestionariusza oraz umiejętna aranżacja wywiadu. Podczas gdy z pozoru ważne pytania okazać się bowiem mogą zupełnie nieprzydatne, wiele istotnych kwestii może zostać pominiętych. Aby rozwiązać ten problem, warto zgłosić się do profesjonalnej firmy zajmującej się przeprowadzaniem analiz, gdyż pozwoli to nie tylko zaoszczędzić czas, ale też zgromadzić rzeczywiście przydatne informacje.

Kiedy przeprowadzić badania ilościowe UX?

Wszelkiego rodzaju analizy zachowań konsumentów czy skuteczność podejmowanych działań powinny być przeprowadzane niemal na każdym etapie wprowadzania produktu na rynek.

Kompleksowe badania przed opracowaniem wstępnego projektu pozwalają odrzucić nieobiecujące koncepcje oraz zlikwidować ryzyko popełnienia ewentualnych błędów, dzięki czemu całe przedsięwzięcie okazuje się nieco mniej czasochłonne i kosztowne.

Badania ilościowe UX przeprowadzane w trakcie oraz po wprowadzeniu finalnej wersji produktu umożliwiają trafną ocenę wydajności poszczególnych rozwiązań, a także ułatwiają optymalizację obszarów, które nie wyróżniają się satysfakcjonującą skutecznością.

Tego typu testy warto też wdrożyć podczas budowania nowych koncepcji oraz tworzenia projektu zamierzonych działań. Pozyskane wówczas dane dadzą wgląd w podstawowe cechy zachowań konsumenckich, dzięki czemu zbędne wydatki zostaną ograniczone do absolutnego minimum, a dalszym rozważaniom podda się wyłącznie rozwiązania mające realne szanse na sukces.

Podsumowanie

Badania ilościowe UX, podobnie jak każdy inny rodzaj analiz, to świetny sposób na uskutecznianie działań optymalizacyjnych i marketingowych. Umiejętnie opracowany scenariusz badania pozwala bowiem zgromadzić informacje, dzięki którym przedsiębiorstwo może ograniczyć zbędne wydatki oraz poświęcić czas wyłącznie na obiecujące rozwiązania.

W połączeniu z metodami jakościowymi badania ilościowe służą jako doskonały punkt wyjścia dla wszelkiego rodzaju zabiegów podejmowanych w środowisku internetowym. Warto więc skomponować trafne pytania i poświęcić nieco czasu na stworzenie warunków badawczych, gdyż okazać się to może jednym z najskuteczniejszych sposobów na rozwój każdego współczesnego biznesu.

ZOBACZ RÓWNIEŻ
WYBRANE WPISY BLOGOWE

    Zastanawiasz się
    dlaczego Twoja strona
    NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Firma SXO
    Firma SXO
    OCEŃ TXT
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 7

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Darmowa konsultacja

      Zastanawiasz się
      dlaczego Twoja strona
      NIE SPRZEDAJE?
      Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
      Rozpocznij chat
      Zamów rozmowę

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez ICEA SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ w celu nawiązania kontaktu. Więcej w Polityce prywatności.