Audyt UX

Audyt UX

Darmowy audyt ux

    Zastanawiasz się
    dlaczego Twoja strona
    NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.

    Audyt użyteczności strony według heurystyki Nielsena pozwala wykryć wszelkie problemy, które pojawiają się w witrynie internetowej. Jest ukierunkowany na trudności dotyczące wizualnej strony danego serwisu. Dzięki niemu udaje się wprowadzić zmiany, które sprawiają, że witryna jest bardziej funkcjonalna, dostosowana do indywidualnych potrzeb i oczekiwań. Analiza heurystyczna strony pozwala skutecznie pozbyć się utrudnień, przez które użytkownicy szybko opuszczają daną witrynę.

    Audyt ekspercki UX – co to?

    Zamiast przytaczać tutaj definicję, czym jest audyt UX strony internetowej, warto wyjaśnić to pojęcie bardziej obrazowo. Można zrozumieć ten audyt jako analizę, za pomocą której sprawdza się serwis pod kątem doświadczeń użytkowników. Stąd też wzięła się nazwa tego badania (UX – z ang. user experience).

    Czym się różni audyt SEO od UX?

    Wszyscy, którzy mają stronę internetową lub sklep online, z pewnością spotkali się już z określeniem „audyt SEO” (od Search Engine Optimization). Z kolei analiza heurystyczna UX wciąż dla wielu może być nieco enigmatyczna. I dlaczego w ogóle rozróżnia się te dwa audyty? Obydwa odnoszą się przecież do tego samego, czyli do badania serwisu. Ich zastosowanie również jest podobne – tak samo audyt użyteczności strony oraz SEO, sprawiają, że można wykryć wszelkie nieprawidłowości w kodzie, treści czy w projekcie wizualnym witryny.

    W przeciwieństwie do audytu SEO analiza UX obejmuje inny zakres oraz odmienne cechy serwisu. Mianowicie pozwala zbadać, czy stronę zaprojektowano w taki sposób, żeby użytkownicy nie czuli się na niej nieco zagubieni. Mówiąc prościej, dzięki niemu udaje się wykryć takie niedociągnięcia, które często podają odbiorcy w komentarzu, gdy prosi się ich o podanie przyczyny, dlaczego tak szybko opuszczają daną stronę.

    Co mogą wtedy napisać w takiej ankiecie? Przykładowo, podczas audytu UX może się okazać, że nie spodoba się m.in. za bardzo:

    • ile czasu trwa wczytywanie się poszczególnych elementów na stronie

    (strona za wolno się „ładuje” w przeglądarce, najczęściej z uwagi m.in. na zbyt „ciężkie” multimedia i grafiki),

    • sposób, w jaki strona wyświetla się na smartfonie,

    (np. trzeba wielokrotnie dostosowywać wielkość danej sekcji, żeby była widoczna i umożliwiała wykonanie określonej czynności),

    • wielkość czcionki,

    (audyt UX strony internetowej „wykazuje”, że jest np. za mała – bez okularów lub powiększenia w przeglądarce nie uda się przeczytać, o czym jest dany fragment tekstu),

    • zakładka „Kontakt” jest z lewej strony, a nie z prawej

    (odbiorca przyzwyczaił się, że kontakt jest zawsze z prawej strony. Często przy tej zakładce widoczne są również wersje językowe strony),

    • brak sugestii, żeby kliknąć dany przycisk

    (np., by wysłać formularz, czy dodać produkt do koszyka),

    • nie można znaleźć szybko danej informacji (np. jest głęboko schowana na jednej z podstron i nie ma na stronie wyszukiwarki, czy w treści nie ma fraz kluczowych, po jakich można dotrzeć do takich treści w obrębie tej witryny – albo m.in. za pomocą wyszukiwarki, chmury tagów, albo poprzez linkowanie wewnętrzne).

    Audyt ekspercki UX – jakie są jego założenia?

    Wykryć wszystkie najczęstsze błędy, patrząc na serwis pod kątem jego użytkowników

    Dobrze wykonany audyt UX pozwala wykryć wszystkie te detale na badanej witrynie, które w większym lub mniejszym stopniu mogą sprawić, że odbiorca nie będzie do końca zadowolony, że wybrał właśnie tę, a nie konkurencyjną. Pod uwagę należy wziąć: błędy podstawowe, błędy średnie i błędy krytyczne.

    Znalezienie usterek na stronie w krótkim czasie

    Innym założeniem, jakiego agencja SEO chciałaby się trzymać, jest to, by wykryć te usterki możliwie jak najszybciej. Pamiętaj – zapewnij skuteczną obsługę błędów.

    Wiedza/informacje, by zweryfikować, czego dotyczą niedociągnięcia

    Istotne pod tym kątem jest to, żeby dokładnie wiedzieć, jak usprawnić takie elementy, które „wskazuje” określone narzędzie do przeprowadzania audytu UX strony internetowej. Niekiedy, by mieć „pełny obraz sytuacji”, agencja SEO korzysta z kilku takich programów, czy aplikacji. Chcąc natomiast mieć pewność, że takie oprogramowanie jest sprawne pod kątem użyteczności, nie zaszkodzi skorzystać z analogicznego programu, by porównać uzyskane wyniki.

    Wprowadzenie poprawek, które zadowolą odwiedzających serwis

    Audyt UX powinien być na tyle dokładny, by przystąpić do jego dostosowania, uwzględniając przy tym potrzeby użytkowników. Można posiłkować się wyłącznie takim badaniem, ale pomocne mogą być również ankiety, czy różne wersje serwisu pod względem wizualnym. Warto nieraz udostępnić je odbiorcom, by wyrazili swoją opinię na temat każdego z nich. Dzięki temu wiadomo, jakie rozwiązania uznać za standardowe, a które za opcjonalne, jeśliby w niektórych były np. rozbieżności pod kątem doświadczeń i jak są one odbierane, czy pozytywnie, negatywnie, a może neutralnie.

    Kiedy przeprowadza się audyt użyteczności?

    Najczęściej warto zdecydować się na audyt UX strony internetowej, gdy użytkownicy zgłaszają sugestie, które wydają się sensowne i pomocne. Im więcej jest takich próśb, tym szybciej warto rozważyć analizę użyteczności strony.

    Innym powodem, dla którego wykonuje się taką analizę, jest to, że serwis nie spełnia pewnych założeń. Mogą one dotyczyć np. wyników sprzedażowych, rozpoznawalności strony w sieci, czy marki firmy. Do takiej sytuacji może dochodzić w pierwszej kolejności dlatego, że odbiorcy zbyt szybko opuszczają witrynę, na jaką weszli po raz pierwszy.

    Audyt użyteczności (według heurystyki Nielsena) przydaje się również, jeśli użytkownicy nie znajdą tego, czego szukają zgodnie z tym, co wpisali w pasku wyszukiwarki internetowej. Nieraz opuszczają wówczas stronę w ciągu kilku sekund. Podobnie wtedy, gdy okaże się, że wyszukiwarka Google „zasugerowała” daną podstronę, a po przejściu na nią okazało się, że nie wyświetliły się na niej obrazy, które miały przedstawiać produkt, jakim ktoś był zainteresowany. Takie działanie jest powszechne w przypadku sklepów internetowych.

    Warto także wziąć pod uwagę taką analizę serwisu, jeśli m.in. właśnie:

    • odświeżono jego design graficzny,
    • wprowadzono nowe funkcjonalności,
    • dopiero powstał,
    • przeniesiono go w inne środowisko IT,
    • dostosowano go do urządzeń mobilnych poprzez stworzenie wersji responsywnej.

    Audyt Usability – na czym polega?

    Audyt UX przeprowadzany jest z uwzględnieniem co najmniej kilku etapów. Warto poznać standardowy przebieg takiego badania, by wiedzieć, jakiego rodzaju czynności należy podjąć (by uniknąć poniższych problemów, które poruszymy w tekście). Każde z nich może usprawnić serwis pod kątem doświadczeń użytkownika, dzięki czemu długo nie trzeba będzie zmieniać designu i struktury w serwisie internetowym.

    Krok 1: przyjęcie zlecenia na audyt od klienta

    Pierwszym etapem jest tak naprawdę formalność, od jakiej można w ogóle zacząć pracę nad analizą strony. Polega na przyjęciu zamówienia od klienta – w ten sposób agencja SEO zysukuje potrzebne informacje m.in., jaki serwis wymaga audytu UX, na co konkretnie trzeba zwrócić uwagę (zgodnie z sugestiami klienta i użytkowników jego witryny), a także, jakie inne cechy strony uwzględnić podczas takiego audytu i dalszych działań.

    Krok 2: analiza heurystyczna

    Gdy już wiadomo, jaki serwis internetowy trzeba zbadać, fachowiec przechodzi do zapoznania się z nią – zarówno pod względem wizualnym w przeglądarce, jak i pod kątem kodu, np. w programie dla webmastera.

    Jako że ma to być audyt strony UX, bierze się pod uwagę tylko te zagadnienia, które są związane z doświadczeniami użytkowników, gdy mogli z niej skorzystać. Na tym etapie wykonuje się badanie użyteczności strony, uwzględniając normy, jakie obowiązują na ten moment. Są one potrzebne np. wtedy, gdy osoba zajmująca się analizą serwisu, chciałaby się dowiedzieć, jak szybko powinna się wczytywać strona. Może to bowiem np. zwiększyć sprzedaż i usprawnić proces zakupowy.

    Przykładowo użytkownicy „narzekają”, że serwis ładuje się zbyt wolno. Jeśli okazało by się natomiast, że wszystkie elementy można dostrzec w ciągu 5 sekund, nie warto wówczas brać pod uwagę takiej sugestii. Zawsze trzeba mieć świadomość, że to, jak szybko powinna się wczytywać strona, jest pojęciem względnym, natomiast opłaca się trzymać przyjętych standardów, czyli wspomnianych 5 sekund.

    Inne podstawowe kwestie, na które fachowiec od audytu powinien zwrócić uwagę, to np. czy strona jest w wersji RWD (z ang. Responsive Web Design), czy nie, a także, czy poszczególne elementy i rozwiązania są czytelne.

    Krok 3: raportowanie wyników

    Udało się już znaleźć wszystkie te nie najlepsze rozwiązania, na które wskazują zarówno audyt UX, jak i doświadczenia użytkowników? Czas więc na sporządzenie odpowiedniej dokumentacji, która ujęłaby i wyszczególniła te niedoskonałości oraz najczęstsze błędy. Raportowanie wyników przydaje się przede wszystkim agencji SEO zajmującej się analizowaniem danego serwisu. Często jednak warto mieć szczegółowy raport analizy w formie dokumentu, by przedstawić go klientowi.

    Wyniki analizy pozwalają także „zajrzeć” do sugestii, jakie pojawiły się, gdy firma pozycjonerska korzystała z określonego programu, by mieć pełną kontrolę i wiedzieć, jakie podjąć działania na dalszym etapie prac nad analizowaną stroną internetową.

    Na tym kroku właściwie audyt UX strony internetowej mógłby się zakończyć. Przeważnie jednak fachowiec przeprowadzający analizę oferuje także wprowadzenie zmian i ponowne badanie użyteczności, by sprawdzić, czy serwis działa bez zarzutu. Wówczas klient będzie mógł cieszyć się z witryny, która już jest dopracowana pod względem oczekiwań, jakie mają jej odbiorcy.

    Krok 4: usprawnienie strony na podstawie dostępnych sugestii

    Klient zażyczył sobie również wprowadzenie zmian na swojej stronie WWW? Właśnie takie działania wdraża się na etapie związanym z procesem analizy strony pod kątem UX. Przede wszystkim firma SEO bazuje na sugestiach, o jakich informują narzędzia i programy do przeprowadzania audytu.

    Bierze także pod uwagę wszystkie te wskazówki, jakie mogą mieć sami użytkownicy analizowanego serwisu. Poprzez audyt Usability można więc poprawić te elementy, które według odbiorców nie służą stronie. Również te parametry, poprzez które stronę można odebrać jako niezbyt przyjazną podczas użytkowania. Do takich cech zaliczyć można np.:

    • projekt serwisu,
    • sposób rozmieszczenia nawigacji,
    • długość akapitów,
    • szybkość, z jaką udaje się znaleźć na stronie poszczególne treści.

    Krok 5: dodanie opcji personalizacji witryny

    Firma SEO może podjąć decyzję w porozumieniu ze swoim klientem o tym, by dodać kilka linijek w kodzie strony. Warto rozważyć taką ewentualność zawsze wtedy, gdy audyt strony internetowej UX i wprowadzenie zmian nie rozwiązują wszystkich problemów. W ten sposób odbiorcy tej witryny będą mogli ją dostosować do swoich preferencji. To taki dodatek, który jest swego rodzaju ukłonem w stosunku do odbiorcy badanej witryny.

    Najczęściej bierze się pod uwagę tę opcję umożliwiającą personalizację, gdy niektóre elementy strony można by udoskonalić na różne sposoby. Wychodząc z taką propozycją do klientów, należy pamiętać o tym, żeby nie rozbudowywać kodu strony za bardzo. W przeciwnym razie zbyt liczne opcje personalizacji mogą mieć potencjalny wpływ na to, że strona będzie np. wczytywać się wolniej niż przyjęte standardowo 5 sekund. Przeprowadzając audyt UX, ważniejsze jest, by można było jak najszybciej zapoznać się z treściami dostępnymi na stronie. Natomiast tak zwane zmiany „kosmetyczne” są w tym przypadku w drugiej kolejności.

    Krok 6: ponowne sprawdzenie strony

    Kiedy już wprowadzi się wszystkie potrzebne usprawnienia, warto raz jeszcze przetestować stronę. Tym razem już tylko po to, żeby się przekonać, czy na pewno witryna jest w pełni funkcjonalna, także w zakresie UX, ale i czy działa poprawnie po zmianach.

    Krok 7: raport podsumowujący

    Na koniec firma, która wykonała audyt strony internetowej UX, może sporządzić ostateczny raport. Mogą się zawierać w nim wszystkie te elementy, które jej pracownicy wzięli pod uwagę i jakie usprawnili. Taka lista kontrolna może być użyteczna na potrzeby agencji SEO, ale również wysyła się ją klientowi. W ten sposób dokładnie wie, za co poniósł koszty i czy udało się w pełni wyeliminować wszystkie problemy związane z doświadczeniem użytkowników.

    Audyt w sklepach internetowych – z czym się wiąże?

    Przeprowadzając audyt UX sklepu internetowego, można znacznie poprawić wiele wskaźników, które mają znaczenie dla przedsiębiorcy. Przede wszystkim przekładają się bezpośrednio na więcej „wejść” i mniej „wyjść” z e-commerce. Szczególnie mniej tych „wyjść”, które nie dają firmie niczego (czyli np. klient ani nie założy konta, ani nie „włoży” produktu do koszyka, ani nie wykona żadnej innej akcji, która dla przedsiębiorstwa miałaby znaczenie). Ponadto oprogramowanie e-sklepu może „odnotować” większą liczbę złożonych zamówień i zrealizowanych transakcji. Co konkretnie bierze się pod uwagę, jeśli chodzi o audyt UX w sklepie internetowym?

    Struktura wizualna strony

    Czym jest struktura wizualna strony? W skrócie można by powiedzieć, że layout, jednak jest to wyjaśnienie niepełne. To, co widzi użytkownik, nie ogranicza się wyłącznie do szaty graficznej. User Experience są bowiem również „poznawcze”. Za każdym razem, gdy klika lub przyciska na ekranie dotykowym wybrany odnośnik czy opcję nawigacji, poznaje strukturę serwisu, jego funkcjonalność bądź jej brak. Audyt UX sklepu internetowego pozwala więc wziąć pod uwagę wszystkie te działania, jakie użytkownik wykona, będąc na stronie e-commerce. Ściśle wiąże się z tym współczynnik konwersji.

    Przykładowo, kiedy odbiorca chce np. kupić ziemię do storczyków w sklepie ogrodniczym, musi wybrać odpowiednią opcję z menu. Najczęściej będzie to po prostu jedna z podstron, na której znajduje się konkretny produkt, czyli właśnie ziemia do tych kwiatów. Może też być ogólna kategoria, jeśli są różne ziemie do storczyków, np. pod względem ich składu czy pojemności worków, w jakie się je pakuje.

    Audyt UX w tym przypadku pozwala sprawdzić, czy użytkownik e-commerce uznał strukturę serwisu za komfortową. Zanim bowiem kupi wybraną ziemię, zapoznaje się ze sposobem katalogowania podstron dodanych do strony głównej (tej, która nie ma żadnych dalszych stron po np. rozszerzeniu pl., czy com.).

    Może ją dostrzec zarówno na pasku przeglądarki, jak i w serwisie, zwykle poniżej menu. Jeżeli przedsiębiorca lub firma SEO zadbali o optymalizację, wtedy ścieżka dostępu do określonego produktu będzie wyglądać np. tak: sklepogrodniczy/ziemia/ziemiadokwiatow/ziemiadostorczykow. Tak poniekąd przebiegnie proces zakupowy.

    Struktura strony a User Experience

    Firma pozycjonująca zapomniała o tym, by zadbać o poprawny wygląd adresów URL na stronie sklepu? Audyt UX sklepu internetowego wykazał to niedopatrzenie? Ścieżka mogłaby mieć taką postać: sklepogrodniczy.pl/jgre9guremdkvm/kjfeiuopfemlsfmeg/n0e49mvlkdfgi/. Dlatego też potencjalny klient mógłby stracić rozeznanie, w jakim miejscu znajduje się na stronie, widząc tę strukturę serwisu. Taki szczegół być może sprawiłby, że prędzej konsument opuściłby stronę, niż złożył zamówienie na ziemię do storczyków w tym sklepie internetowym.

    Opisy i CTA

    Jednak użytkownik nie tylko zwróci uwagę na taki UX design, jak poprawność ścieżek czy sposób, w jaki skatalogowano produkty (czy zajmują wymagane pola). Jeśli chodzi o strukturę serwisu sprzedażowego, równie istotne są treści dostępne na e-commerce pod względem audytu UX. Ważne są m.in. także zamieszczone opisy – ich czytelność i odwołania CTA (z ang. Call To Action). Potencjalny klient mógłby zauważyć, że opisy są na przykład nie na temat. Przykładowo, jeśli chciałby kupić wspomnianą ziemię do storczyków, a opis dotyczyłby ziemi do warzyw, na pewno by to dostrzegł i zgłosił. Albo zamiast marnować swój czas, opuściłby serwis i kupił tę ziemię u konkurencji.

    Z kolei odwołania CTA są o tyle ważne, że jakby aktywują użytkownika e-commerce do wykonania określonego działania. Z audytu UX sklepu internetowego można się dowiedzieć np. czy żadnego takiego zwrotu nie brakuje w obrębie całej strony serwisu sprzedażowego. Czym jest odwołanie CTA? Może wyglądać na przykład tak: „Kup ziemię do storczyków w naszym sklepie!” Jeżeli takiego elementu zabraknie, dochodzi nieraz do kuriozalnej sytuacji – konsument chciałby dodać ziemię do koszyka, ale że nie widzi nigdzie tej zachęty, nie robi tego i opuszcza stronę. CTA pozwala więc w realizacji celów firmy.

    Spójność wizerunkowa sklepu online

    Audyt UX pozwala także przedsiębiorcy zadbać o to, jak jego sklep postrzegają klienci. Warto podczas analizy pod kątem User Experience wziąć pod uwagę m.in. proces:

    • składania zamówienia,
    • dokonywania płatności i metod opłacenia zakupu,
    • zakładania konta,
    • sprawdzania statusu przesyłki kupionego produktu.

    Im lepiej opracowany jest każdy z tych punktów, tym odbiorcy lepiej będą postrzegać taki sklep w sieci. Uda się takie pozytywy odnotować także podczas wykonywania audytu UX sklepu internetowego.

    Przykładowo, jeżeli podczas pierwszych odwiedzin w ich podświadomości „zapisze się”, że łatwo udało się przejść przez formalności i nie wyskakiwały co chwilę jakieś okienka, klienci chętnie do niego wrócą. Szczególnie gdy takie aspekty mają dla danego konsumenta duże znaczenie i niedogodności pod tym względem przeszkadzają mu na stronach konkurencyjnych e-commerce. Audyt odnoszący się do doświadczeń użytkownika również powinien „potwierdzić”, że sklep jest dobrze zaprojektowany pod tym kątem. Być może nie tak dosłownie, jak zrobiłby to sam konsument, ale można się o tym dowiedzieć, analizując poszczególne parametry e-sklepu.

    Pozytywne doświadczenia odwiedzających sklep

    Audyt UX strony internetowej e-commerce i wprowadzone później zmiany mają wpływ na to, jak użytkownicy odbierają taki serwis. Warto dbać o pozytywne doświadczenia konsumentów kupujących w e-sklepie. Pozytywne User Experience bardzo często powodują, że ostatecznie klient chętnie wróci na stronę sklepu – nie tylko po to, by ponownie złożyć zamówienie. Wiele takich osób raz jeszcze odwiedza serwis sprzedażowy, żeby skorzystać z zapytań ofertowych czy też wystawić dobrą opinię, która będzie widoczna dla innych. Może ona dotyczyć zakupionego produktu lub obsługi czy np. krótkiego czasu oczekiwania na potwierdzenie złożenia zamówienia. Związany jest z tym lead generation.

    Każdy, kto decyduje się na audyt UX e-commerce, zdaje sobie sprawę z tego, że dobry odbiór serwisu daje więcej korzyści. Może także przełożyć się na polecanie go innym, m.in. na jednym z portali społecznościowych.

    W ten sposób zadowolony klient, będący jednocześnie użytkownikiem, który testuje sklep w sieci, staje się niczym darmowym pracownikiem marketingu. Jego opinia jest jednak o wiele bardziej cenna niż kogoś, kto wypowiada się dobrze, ponieważ otrzymuje za to wynagrodzenie.

    Audyt UX strony WWW – jakie są korzyści?

    Pomimo tego, że więcej można przeczytać o tym, czego dotyczą audyty SEO, analiza pod kątem UX także daje wiele korzyści. Wybierając audyt UX, można spodziewać się, że strona:

    • będzie bardziej czytelna pod względem wizualnym,
    • wczyta się błyskawicznie, niezależnie od tego, na jakim urządzeniu by nie była wyświetlana,
    • będzie funkcjonalna i na tyle dostosowana do profilu odbiorcy w ujęciu dynamicznym, że wyróżni się na tle konkurencji,
    • będzie działać tak sprawnie, że przybędzie wielu nowych klientów, a dotychczasowi również okażą się wierni marce i stronie, którą do tej pory odwiedzali,
    • będzie tak dobrze zaprojektowana, że znacznie łatwiej można będzie planować późniejsze kampanie marketingowe, licząc na ich powodzenie,
    • będzie cechować się harmonijnym i spójnym designem.

    Audyt UX – czy jest drogi?

    Audyt UX co to – gdy już wiadomo, z czym wiąże się taka analiza za pomocą metody cognitive walkthrough, warto także uwzględnić kwestię finansową. Mianowicie, czy taka analiza strony pod kątem doświadczeń użytkownika jest sporym wydatkiem, czy takim „do przyjęcia”?

    Podobnie jak w przypadku wcześniej wspomnianego czasu, w jakim wczytuje się strona, również sprawa ceny jest pojęciem dość względnym.

    Standardowo eksperci szacują, że na taki test strony internetowej trzeba przeznaczyć około 3 tysiące złotych. Jedni stwierdzą wówczas, że audyt UX jest kosztowny, inni, że w rozsądnej cenie, a jeszcze inni, że to taniej niż gdzie indziej. Czym wobec tego się kierować, jeśli chodzi o koszt usługi związanej z audytem witryny w dziedzinie UX?

    Wielkość strony internetowej

    W tym przypadku im więcej jest podstron na analizowanej witrynie, tym więcej trzeba włożyć pracy, aby zebrać wszystkie wytyczne, którego wymaga badanie metodą wędrówki poznawczej. Szczególnie wyraźnie można to dostrzec, gdy jedna osoba chciałaby zlecić taką analizę strony typu blog, a druga serwisu sprzedażowego.

    Sklep online może być bardziej złożony, jeśli chodzi o sposób, w jaki eksponuje się w nim produkty. Dlatego audyt UX sklepu internetowego jest zwykle droższy niż typowej strony WWW. Jego struktura jest bardziej złożona – oprócz menu pod nagłówkiem dochodzą jeszcze inne opcje, umożliwiające znaleźć poszukiwany towar. Najważniejsze kategorie i produkty są zwykle również dostępne w menu bocznym. Poza tym dochodzą jeszcze tak zwane filtry, czyli parametry ułatwiające znalezienie konkretnego produktu spośród szeregu podobnych.

    Liczba profili użytkowników

    Zdarza się, że użyteczna strona internetowa jest skierowana wyłącznie do jednej, konkretnej grupy docelowej. Grupą tą mogą być np. kobiety w średnim wieku, mieszkające w dużym mieście, które poświęcają się karierze zawodowej. Jednak często oferta czy treści mogą zainteresować wielu różnych odbiorców – im jest ich więcej, tym zwykle audyt UX będzie droższy.

    Szybkość przeprowadzenia audytu

    Powiedzenie „czas to pieniądz” sprawdza się także, jeśli chodzi o analizę strony internetowej pod kątem doświadczeń użytkowników. Klient, czyli właściciel strony, chciałby, aby udało się ją jak najszybciej przetestować i wprowadzić korzystne zmiany, co wpłynie na pozytywny status systemu internetowego. Jeżeli traktuje swoje zlecenie priorytetowo, wtedy firma SEO może zaoferować większy koszt za usługę. Wynika to m.in. z tego, że rezerwuje w swoim grafiku miejsce, które pierwotnie mogło być przeznaczone na analizę strony kogoś innego. Poza tym krótszy czas, w jakim trzeba wykonać audyt UX przy tej samej jakości, co przy standardowym terminie, wymaga większego nakładu pracy czy nawet zatrudnienia dodatkowych pracowników firmy.

    Rodzaj agencji SEO

    Jeśli zleca się przeprowadzenie analizy UX mniejszej agencji SEO i większej, może się okazać, że ta druga opcja będzie bardziej korzystna finansowo. Jednak tylko wtedy, jeśli ta większa firma pozycjonerska nie ma też większego doświadczenia i nie jest jeszcze zbyt ceniona na rynku w swojej branży. W przeciwnym razie audyt użyteczności będzie droższy, ale też można wówczas liczyć na jego wysoką jakość.

    Usługa odrębna czy łączona?

    Zakres prac, jakich może się podjąć agencja pozycjonerska, także wpływa na cenę za badanie metodą wędrówki poznawczej. Zdecydowanie mniej zapłacisz za wykonanie audytu bez wprowadzenia zmian, jednak nie każdy klient agencji SEO chciałby, żeby skończyło się wyłącznie na analizie. Zresztą firma zajmująca się pozycjonowaniem także najczęściej proponuje, że przeanalizuje witrynę z myślą o tym, by dokonać na niej odpowiednich ulepszeń. Warto jednak zawsze sprawdzić, jak kompleksowa jest oferta firmy SEO, jeśli oferuje audyt UX.

    Zakres analizy UX

    Wiadomo, że im więcej bierze się pod uwagę parametrów, jakie poddaje się analizie pod kątem UX, tym koszt będzie wyższy. Jednak nieraz warto dokładnie przyjrzeć się ofercie, czy raporcie przeprowadzonej analizy (usability checklist). Są bowiem takie pojęcia np. z zakresu pozycjonowania czy tworzenia stron internetowych, które można stosować wymiennie.

    Jeżeli pojawią się obydwie nazwy i firma potraktuje tę analizę, jakby to były dwa zupełnie inne zagadnienia, lepiej nie nawiązywać współpracy. We wstępnym raporcie audytu UX strony internetowej mogłyby się znaleźć np. cechy związane ze stroną responsywną i ze stroną RWD. Jeżeli ktoś się nie orientuje, pomyśli, że to dwa różne zagadnienia, a w rzeczywistości chodzi dokładnie o to samo. Zdecydowanie zapobiegaj błędom tego typu.

    Zwykle jednak raport ten daje wyobrażenie o tym, jak szeroki przeprowadzono audyt pod względem doświadczeń użytkowników. Można w ten sposób również wyliczyć, ile czasu mniej więcej zajmie wprowadzenie poprawek tam, gdzie są one wskazane. Pozwala to podać konkretną kwotę, jaką klient agencji SEO będzie musiał ponieść.

    Nieraz audyt UX nie jest wystarczający, by udało się wyeliminować wszystkie problemy związane z UX, o czym była mowa przy opcji personalizacji witryny. Warto więc dokładnie wiedzieć, czy podana kwota jest już ostateczna, jeśli chodzi o analizę serwisu pod kątem UX. Gdyby np. takie rozwiązanie, jak personalizacja witryny, było faktycznie niezbędne, wtedy trzeba liczyć się z dodatkowymi wydatkami.

    Audyt UX – jak wybrać agencję SEO?

    Najlepiej zapoznać się z dotychczasowymi realizacjami, z zakresem proponowanych usług, a także zorientować się, czy agencja pozycjonerska jest dyspozycyjna. Warto też dowiedzieć się, jak na nią patrzą jej dotychczasowi klienci, a także, czy ich strony są faktycznie dopracowane pod względem audytu UX strony internetowej. Co mówią o takich witrynach osoby, które z nich korzystają na co dzień – czy są zadowolone, czy też przeprowadzona analiza i poprawa nie każdemu się podobają.

    Wybór firmy SEO można ograniczyć też do tych usług, które są dostępne na terenie miasta, z jakiego się jest. Wtedy dodatkowo wiadomo, że taka instytucja (np. z spółka z ograniczoną odpowiedzialnością) orientuje się, jakie trendy pod względem UX panują w takiej lokalizacji. Z takiej opcji szczególnie warto skorzystać, gdy pozycjonuje się stronę pod rynek lokalny. Konkretnie zaś pod ten rejon, gdzie prowadzi się swoją działalność i w obrębie którego poszukuje się dobrej agencji pozycjonerskiej.

    Ostatnim kryterium pod względem audytu UX i firmy, która może się nim zająć, jest oczywiście kwestia kosztów. Ważne jest również to, jak szybko wybrana firma SEO będzie mogła zabrać się do pracy, zrealizować zamówienie na analizę UX i zmiany na stronie, jakie się z nią wiążą.

    Na koniec dajemy kilka cennych wskazówek w skondensowanej formie, które, mamy nadzieję, pomogą Ci zarządzać swoim serwisem internetowym:

    1) daj użytkownikowi pełną kontrolę nad tym, co robi na stronie;

    2) zachowaj zgodność pomiędzy systemem (zachowaj spójność zawartości witryny z tym, czego szuka użytkownik);

    3) pokazuj status systemu użytkownikowi – zawsze musi być aktualny;

    4) zapewnij elastyczność w poruszaniu się po stronie;

    5) pozwalaj wybierać, zamiast zmuszać!

    OCEŃ TXT

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Darmowa konsultacja

      Zastanawiasz się
      dlaczego Twoja strona
      NIE SPRZEDAJE?
      Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
      Rozpocznij chat
      Zamów rozmowę

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez ICEA SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ w celu nawiązania kontaktu. Więcej w Polityce prywatności.