Audyt SXO

Audyt SXO

Darmowy audyt sxo

    Zastanawiasz się
    dlaczego Twoja strona
    NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.

    Działania w sieci, takie jak pozycjonowanie stron internetowych (SEO) czy dopasowanie ich do User Experience (UX), czyli wrażeń użytkownika, sprawdza się za pomocą audytu – specjalistycznej analizy strony pod kątem czynników istotnych dla skuteczności danej strategii. SXO (Search Experience Optimization) to stosunkowo nowa strategia, jednak zasady są takie same – aby wykorzystać cały jej potencjał, konieczna jest specjalistyczna ocena serwisu, którą wykonuje się przed wprowadzeniem jakichkolwiek działań, a także po ich zakończeniu. To właśnie audyt SXO.

    SXO – co to jest?

    W każdej strategii marketingowej kluczowe jest jasne określenie grupy docelowej i planowanie działań na podstawie jej potrzeb oraz zwyczajów. Potrzeby konsumentów oraz trendy na rynku stale się zmieniają. Z tego względu specjaliści od marketingu internetowego szukają coraz to nowszych sposobów na zadowolenie odbiorców i zachęcenie ich do wykonania konkretnej akcji. Tak właśnie powstał SXO marketing.

    SXO – definicja

    SXO to skrót od wyrażenia (z j. ang.) Search Experience Optimization, które oznacza „Optymalizacja wrażeń użytkownika”. Jest połączeniem terminów UX i SEO. Strategia ta ma na celu dopasowanie serwisu nie tylko pod algorytmy Google, ale przede wszystkim potrzeby użytkownika. Oprócz tego działania nastawione są na zwiększanie współczynnika konwersji, czyli osiągnięcia zamierzonego celu biznesowego.

    Największe korzyści SXO

    Skutecznie przeprowadzona strategia pozwoli: zwiększyć widoczność serwisu w sieci; poprzez odpowiednio dobrane słowa kluczowe docierać do osób na każdym etapie lejka sprzedażowego; zwiększyć wartościowy ruch na stronie WWW; zwiększyć współczynnik konwersji; budować zaufanie odbiorców; kreować profesjonalny wizerunek marki; dbać o pozytywną i długotrwałą relację z klientami; zachęcać użytkowników do ponownego odwiedzenia strony.

    Czym jest marketing internetowy i dlaczego jest tak ważny?

    To działania i strategie promocyjne, które za pośrednictwem Internetu mają zbudować świadomość marki wśród konsumentów, zachęcić ich do kupienia produktu lub skorzystania z usługi oraz nawiązać pozytywne i długotrwałe relacje z klientami.

    Internet obecnie stanowi najpotężniejsze narzędzie do pozyskiwania klientów, a także do realizowania innych celów biznesowych. Stosując SXO marketing, możliwe jest docieranie do sprecyzowanej grupy odbiorców.

    SXO a nowe wymagania wyszukiwarki Google

    Najwięcej ruchu pochodzi z wyszukiwarki Google, dlatego też najskuteczniejszą strategią będzie pozycjonowanie oraz wdrażanie strategii SXO według jej algorytmów. Google podczas wartościowania stron bierze pod uwagę ponad 200 czynników, z czego tylko niektóre zostały oficjalnie przedstawione przez firmę – dlatego tak trudno osiągnąć wysoką pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania. Oprócz tego wymagania wyszukiwarki są stale aktualizowane.

    Audyt SXO – co to jest i dlaczego jest potrzebny?

    Aby sprawdzić dopasowanie strony pod kątem UX i SEO, koniecznie powinien być przeprowadzony audyt SXO. To szczegółowa analiza internetowego serwisu, która pozwala ocenić jego dopasowanie do czynników rankingowych wyszukiwarki oraz to, w jakim stopniu odpowiada na potrzeby użytkowników i zachęca do konwersji.

    Osoba przeprowadzająca audyt SXO powinna zwrócić uwagę na: kondycję witryny i dotychczasowe działania na stronie, potrzeby i zachowania docelowej grupy odbiorców, oczekiwania właściciela witryny, cele, jakie chce osiągnąć przedsiębiorstwo.

    Audyt SXO kończy się sporządzeniem szczegółowego raportu, który opisuje, co trzeba zmienić, aby zwiększyć skuteczność internetowego serwisu i poprawić wyniki.

    Kto i kiedy powinien wykonać audyt SXO?

    Warto wykonać audyt SXO jeszcze przed planowaniem strategii pozycjonowania i dopasowywania witryny do wrażeń oraz doświadczeń użytkownika. Pozwoli to uzyskać jasny obraz tego, co trzeba poprawić w serwisie internetowym, aby stał się on skutecznym narzędziem marketingowym, w pełni dopasowanym do potrzeb grupy odbiorców i trendów panujących aktualnie na rynku.

    Audyt SXO rekomendowany jest również wtedy, gdy nastąpi nagły spadek ruchu lub konwersji. Poza tym warto wykonywać go regularnie.

    Audyt SXO - korzyści

    Audyt SXO wykrywa wszelkie błędy i nieprawidłowości, które obniżają wartość strony – zarówno dla użytkowników, jak i botów indeksujących. Po przeanalizowaniu raportu i wyeliminowaniu błędów oraz zastosowaniu wskazówek w nim opisanych można liczyć na lepszą widoczność, a tym samym skuteczność strony internetowej.

    Audyt SXO pozwoli również określić mocne strony serwisu internetowego. To sposób, aby dowiedzieć się, jakie rozwiązania warto wdrożyć na stronie, aby kierować użytkownika do pożądanej przez właściciela witryny akcji.

    Z czego składa się kompleksowy audyt SXO?

    Wywiad z właścicielem witryny

    Audyt SXO należy rozpocząć od wywiadu z właścicielem witryny i poznania m.in. wszystkich jego potrzeb, dotychczasowych działań na stronie, zachowań grupy docelowej oraz specyfiki branży, w której działa.

    Sprawdzenie strony za pomocą odpowiednich technik, metod i narzędzi

    Wdrażanie SXO to skomplikowany i pracochłonny proces. Aby strona internetowa wpisywała się w ideę tej strategii, trzeba zadbać o wiele różnych elementów, zarówno na stronie, jak i poza nią. Wszystkie aspekty, które mają znaczenie dla SEO, wrażeń czy doświadczeń użytkownika i konwersji, muszą zostać dokładnie sprawdzone.

    Analiza strony pod kątem dopasowania do wymagań wyszukiwarek internetowych

    Audyt SXO powinien sprawdzić elementy związane z optymalizacją strony, tj.: meta tagi, adresy URL, linkowanie wewnętrzne, nagłówki, treści, mapa strony, plik robots.txt, kod HTML, atrybuty ALT, certyfikat SSL.

    Analiza strony a doświadczenia użytkownika

    Elementy decydujące o wrażeniach użytkownika to m.in.: działanie strony na urządzeniach mobilnych, krótki czas ładowania strony, intuicyjna nawigacja, jasność przekazu, ważne informacje w łatwo dostępnym miejscu, brak skomplikowanych formularzy, bezpieczeństwo, estetyczny i nowoczesny wygląd.

    Analiza profilu linków zewnętrznych

    Silną pozycję strony czy sklepu internetowego w organicznych wynikach wyszukiwania tworzą również linki zewnętrzne, czyli pozyskane z niezależnych serwisów. Audyt SXO sprawdza poprawność działań w tym zakresie, m.in.: źródło pochodzenia linków, atrybuty oraz ilość.

    Audyt słów kluczowych

    Słowa kluczowe, w zależności od rodzaju, pomagają docierać do odbiorców mających różne intencje, jednak zawsze będą to osoby zainteresowane, które można nazwać odbiorcami docelowymi lub potencjalnymi klientami.

    Kluczem do sukcesu, czyli do uzyskania lepszej widoczności witryny, jest znalezienie złotego środka, a audyt SXO sprawdza, jak osoba dobierająca frazy poradziła sobie z tym zadaniem.

    W ramach całościowej analizy specjaliści sprawdzają również rozwiązania na stronach konkurencji, które pojawiają się wysoko w rankingu Google.

    Analiza strony pod kątem Core Web Vitals

    Core Web Vitals to nowa inicjatywa firmy Google. Powinna ona zainteresować wszystkich przedsiębiorców, których zysk zależy przede wszystkim od pozycji w wynikach wyszukiwania Google. Są to wskaźniki określające szybkość ładowania strony oraz jej wydajność.

    Sporządzenie raportu i interpretacja wyników

    Dokument ten powinien opisywać wszystkie nieprawidłowości i błędy, które wykrył audyt SXO, a także mocne strony serwisu, możliwości rozwoju oraz wskazówki dotyczące eliminowania błędów i wdrażania programu naprawczego. Na podstawie szczegółowo sporządzonego raportu specjaliści mogą stworzyć skuteczną strategię SXO.

    Czym jest SEO?

    SEO to skrót od wyrażenia (z j. ang.) Search Engine Optimization, czyli optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych. Celem działań SEO jest dopasowanie strony do algorytmów wyszukiwarki, aby znalazła się na jak najwyższej pozycji w organicznych (naturalnych) wynikach wyszukiwania.

    W Polsce SEO często używane jest zamiennie z wyrażeniem „pozycjonowanie”, które oznacza ogół działań mających na celu zwiększenie widoczności serwisu internetowego – zarówno on-site, jak i off-site.

    Dlaczego pozycjonowanie strony jest tak ważne?

    Większość użytkowników korzysta wyłącznie z pierwszej strony wyników wyszukiwania, dlatego strategia SXO, która obejmuje pozycjonowanie, skupia się na zwiększaniu widoczności. Wszystkie działania mają na celu doprowadzić stronę na jak najlepsze miejsce w rankingu Google, na odpowiednie dla branży słowa kluczowe.

    Najważniejsze czynniki rankingowe SEO

    Istotne dla SXO są przede wszystkim: tworzenie poprawnych meta tytułów i meta opisów; uproszczenie kodu HTML; tworzenie nagłówków H1-H3; stworzenie wartościowych, unikalnych i ciekawych treści; utworzenie sieci linków wewnętrznych; optymalizowanie plików graficznych; przystosowanie strony do standardów W3C; przystosowanie strony do funkcjonowania na urządzeniach mobilnych; utworzenie mapy strony i pliku robots.txt.

    SEO a strategia SXO

    Strategia SXO, czyli optymalizacja wrażeń użytkownika, dąży przede wszystkim do tego, aby zamienić ruch w konwersję poprzez wdrożenie działań odpowiadających na potrzeby odbiorców i zachęcających ich do dokonania akcji. Najpierw trzeba jednak zwiększyć widoczność serwisu internetowego w sieci, ponieważ jest to najlepszy sposób na pozyskanie wartościowego ruchu.

    SEO zwiększa widoczność i generuje ruch na Twojej stronie, natomiast UX dopasowuje witrynę do potrzeb użytkownika.

    Czym jest UX?

    UX (z j. ang. User Experience) to ogólne doświadczenia użytkownika podczas korzystania ze strony WWW lub sklepu online. Pojęcia tego używa się najczęściej w kontekście serwisów internetowych, jednak odnosi się on do wszystkich produktów cyfrowych.

    SEO to optymalizacja pod kątem wyszukiwarek, natomiast dostosowanie strony pod kątem UX to strategia zorientowana na użytkownika – jego potrzeby, oczekiwania, zachowania, przyzwyczajenia itp.

    Każda branża ma jakąś grupę docelową, bo żaden produkt nie jest dla każdego. Im bardziej poznaje się potencjalnego odbiorcę, tym więcej jego potrzeb będzie można zaspokoić poprzez rozwiązania na stronie.

    Czy UX to większa szansa na sukces?

    Choć SEO to podstawa do tego, aby skutecznie promować swój biznes w sieci i pozyskiwać klientów, nie można zapominać o tym, że niestety żaden specjalista nie może dać gwarancji, iż serwis internetowy trafi na pierwsze miejsce, a duża widoczność i ruch będą przekładały się na większą sprzedaż. SXO marketing to sposób nie tylko na przyciąganie klientów, ale również na zachęcenie ich do działa. UX to zatem znacznie większa szansa na sukces firmy.

    Jakość i użyteczność – najważniejsze cechy produktów cyfrowych

    Współczesny konsument jest świadomy jakości, jaką oferuje konkurencja oraz tego, że ma w czym wybierać. Dlatego nie zadowoli się stroną internetową, która nie oferuje mu tego, co najlepsze w każdym aspekcie. Firmy, które na swoich witrynach nie wdrażają strategii SXO, będą miały problem z pozyskaniem nowych klientów, bo nie będą mogły zaoferować im nic lepszego niż konkurencja.

    Czy audyt SEO i UX należy przeprowadzać osobno?

    Biorąc pod uwagę fakt, że kompleksowy audyt SXO obejmuje obszary dotyczące obu terminów, a co więcej – niektóre z nich się pokrywają, lepiej będzie, jeśli analizą zajmie się jedna firma. Działania będą spójne, a cały proces przebiegnie sprawniej.

    Konwersja – co to jest i jakie ma znaczenie dla biznesu?

    Konwersja to jeden z najważniejszych aspektów w marketingu internetowym. Obejmuje określone działania wykonywane na stronie przez użytkownika, w odpowiedzi na skierowane do niego działania marketingowe, przede wszystkim UX i SEO. W przypadku każdego serwisu i branży konwersja może przybierać zupełnie inną postać, a także mieć inny cel.

    Na zwykłej stronie firmowej konwersją może być wypełnienie formularza, zapisanie się do listy mailingowej, rejestracja konta, złożenie zapytania, odtworzenie materiału wideo czy kliknięcie baneru reklamowego. Najbardziej pożądana przez właściciela sklepu internetowego akcja to dokonanie zakupu, a to automatycznie generuje zysk.

    SXO to nie tylko UX i SEO. Czym jest CRO?

    Optymalizacja wrażeń użytkownika to nie tylko UX i SEO. Równie ważne jest CRO (z j. ang. Conversion Rate Optimization), czyli optymalizacja konwersji. Jest to wskaźnik wyrażany w procentach, który określa stosunek liczby użytkowników dokonujących akcje, do liczby wszystkich użytkowników, którzy odwiedzili daną stronę WWW.

    Czy audyt SXO sprawdza CRO?

    Zadania każdego elementu SXO to trzy elementy.

    SEO zwiększa widoczność strony i generuje ruch.

    UX odpowiada na potrzeby użytkownika, wzbudza w nim chęć pozostania na stronie oraz ponownego jej odwiedzenia, przykuwa uwagę, dostarcza wartościowy content, a także dba o to, aby na stronie czuł się dobrze.

    CRO zwiększa wskaźnik konwersji, a tym samym generuje zyski lub pozwala osiągnąć inne cele biznesowe, jakie założyła sobie firma.

    Jak zwiększyć współczynnik konwersji?

    Aby zwiększyć wskaźnik konwersji na stronie, przede wszystkim potrzebna jest skuteczna optymalizacja SXO. Konieczne jest określenie grupy docelowej i stworzenie profilu potencjalnego klienta. Oprócz tego ważne jest również zachowanie użytkowników na stronie. Dzięki specjalistycznym narzędziom i mapie cieplnej możliwe jest sprawdzenie każdego ruchu osoby odwiedzającej stronę i przeanalizowanie, które rozwiązania zniechęcają do wykonania akcji.

    Na podstawie zebranych informacji oraz wyników przeprowadzonych testów specjaliści planują strategię CRO, dzięki której wygenerowany ruch zamieni się w konwersję i strona stanie się skutecznym narzędziem do realizowania celów biznesowych.

    SXO - strategia nastawiona na cele użytkownika i cele właściciela strony

    UX, SEO, CRO i wszystkie inne działania wykonywane w ramach zwiększania widoczności zazwyczaj opisywane są jako strategie marketingowe, które pozwalają firmom generować zyski, budować zaufanie wśród klientów, kreować profesjonalny wizerunek marki oraz realizować wiele innych celów. Nie można jednak zapominać, że w tym wszystkim znaczenie mają również cele użytkownika.

    Dlaczego SXO marketing jest tak skuteczny?

    SXO marketing jest obecnie niezwykle skuteczny ze względu na wiele czynników, jednak najważniejsze jest to, że strategia nastawiona jest na cele zarówno właściciela serwisu internetowego, jak i użytkownika.

    Ideą strategii SXO, w tym User Interface, jest stworzenie strony, która będzie maksymalnie przyjazna dla użytkownika i w atrakcyjny sposób umożliwi mu wykonanie zadania oraz osiągnięcie zamierzonego celu, a jednocześnie pozwoli firmie czerpać zyski z akcji, jakie wykonuje użytkownik, np. pod kątem zdobywania linków.

    Jakie cele ma użytkownik odwiedzający stronę?

    Przykładowe cele użytkownika to: odnalezienie informacji na konkretny temat, porównanie kilku produktów, zakup produktu w sklepie internetowym, odnalezienie informacji na temat oferty firmy, pobranie materiałów edukacyjnych, zapisanie do interesującego newslettera, odnalezienie danych teleadresowych firmy, wysłanie zapytania do firmy.

    Optymalizacja stron pod kątem SXO ma umożliwić użytkownikom w szybki i atrakcyjny sposób wykonać zadania, które sobie wyznaczyli, a także zachęcać ich do dokonania niezaplanowanych wcześniej akcji.

    Jakie cele ma właściciel serwisu internetowego?

    Właściciel serwisu internetowego również może mieć wiele różnych celów, w zależności od biznesu, jaki prowadzi; od branży, w jakiej działa; od sytuacji firmy itp. W e-commerce najczęściej celem jest sfinalizowanie transakcji, co bezpośrednio generuje zyski. Czasami konwersja, o jaką walczy firma na stronie internetowej, dotyczy budowania zaufania i kreowania profesjonalnego wizerunku marki lub pozyskiwania leadów sprzedażowych, czyli kontaktów do osób, które wykazały zainteresowanie ofertą.

    Specjaliści, wykonując audyt SXO, biorą pod uwagę wszystkie elementy strony, obszary i rozwiązania, które wpływają na cele zarówno właściciela serwisu, jak i użytkownika.

    3 spojrzenia strategii SXO

    Użytkownik odwiedzający witrynę

    SXO po polsku oznacza „optymalizacja wrażeń użytkownika”. Dlatego pierwsze spojrzenie dotyczy właśnie użytkownika, któremu zależy na atrakcyjnej, nowoczesnej, sprawnej i użytecznej witrynie.

    Specjalista, planując strategię audytu pod kątem UX, powinien wziąć pod uwagę wszystkie cechy potencjalnego odbiorcy.

    Właściciel serwisu internetowego

    W tym przypadku podczas audytu SXO wykorzystywane są informacje dotyczące celów, potrzeb i oczekiwań klienta zlecającego audyt. Największe znaczenie ma CRO. Rozwiązania na stronie projektowane są więc tak, aby zachęcały użytkowników do wykonania akcji, które pomogą firmie osiągnąć zamierzone cele biznesowe.

    Boty indeksujące wyszukiwarki

    Podczas wdrażania działań specjalista powinien zrobić wszystko, aby serwis internetowy był zgodny z wymaganiami wyszukiwarki i dopasowany do wszystkich jej algorytmów. Bardzo ważne jest śledzenie aktualizacji i odpowiednie reagowanie na zmiany.

    Optymalizacja stron pod kątem SEO wydaje się najprostsza w strategii SXO, jednak bardzo łatwo popełnić błędy, które na długi czas uniemożliwią stronie wspięcie się na szczyt rankingu. W takim przypadku istnieje ryzyko zastosowania nieetycznych metod, które należą do Black Hat SEO, czyli działań niedozwolonych przez wyszukiwarkę Google.

    Za stosowanie niedozwolonych metod strona otrzymuje karę. Od początku warto postępować zgodnie z regulaminem i rzeczywiście zasłużyć sobie na dużą widoczność poprzez odpowiednią optymalizację i tworzenie wartościowego content marketingu.

    Audyt SXO – jak naprawić stronę i zrealizować strategię na podstawie wyników analizy?

    Odpowiednia optymalizacja strony pod kątem SEO

    Oprócz meta tagów, odnośników wewnętrznych, przyjaznych adresów URL czy mapy strony ważne jest nasycenie strony wcześniej dobranymi słowami kluczowymi. Powinny znaleźć się głównie w treści, ale też w nagłówkach, w adresach URL, w opisach plików graficznych i w meta tytułach.

    Pozycjonowanie off-site, czyli link building

    Linki powinny pochodzić z wartościowych, podobnych tematycznie stron. Od czasu wprowadzenia algorytmu Google Pingwin (2012), największe znaczenie dla wyszukiwarki ma właśnie jakość linków, czyli źródło pochodzenia, a nie ilość.

    Optymalizacja strony pod kątem wrażeń użytkownika

    Rozwiązania na stronie powinny być dopasowane do płci, wieku, zainteresowań, przyzwyczajeń i potrzeb potencjalnych klientów. Dzięki temu odwiedzający będą czuli, że serwis internetowy skierowany jest właśnie do nich, co oznacza, że firma dba o swoich odbiorców, dlatego można jej zaufać.

    SXO a content marketing

    Content marketing dotyczy zarówno UX, jak i SEO. Treści to miejsce na słowa kluczowe i odnośniki wewnętrzne, a także sposób na regularne rozbudowywanie serwisu. Unikalne, wysokiej jakości treści budują wartość witryny. W zależności od rodzaju serwisu mogą one pełnić funkcję informacyjną, edukacyjną, sprzedażową, a nawet rozrywkową.

    CTA – zachęcanie do podjęcia działań

    Bardzo ważny element każdego serwisu internetowego to CTA (z j. ang. Call To Action), czyli wezwanie do działania. CTA może przybierać różne formy, ale zawsze ma zachęcać użytkowników do dokonania konkretnej akcji, oczekiwanej przez właściciela witryny.

    Warto tworzyć dłuższe i bardziej kreatywne CTA, które dodatkowo opisują korzyści, jakie zyska użytkownik po wykonaniu akcji.

    Responsywny design – najważniejszy aspekt przy tworzeniu stron?

    Aktualnie większość ruchu w sieci pochodzi z urządzeń mobilnych, dlatego, aby spełniać potrzeby użytkowników, trzeba dopasować się do panujących trendów i zadbać o responsywny design witryny.

    Oprócz tego warto wspomnieć o nowym algorytmie Google – Mobile First Index. Jego wprowadzenie oznacza, że boty indeksujące biorą pod uwagę przede wszystkim wersję mobilną strony. Jej brak to zatem świadome skazywanie swojej strony na porażkę.

    OCEŃ TXT

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Darmowa konsultacja

      Zastanawiasz się
      dlaczego Twoja strona
      NIE SPRZEDAJE?
      Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
      Rozpocznij chat
      Zamów rozmowę

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez ICEA SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ w celu nawiązania kontaktu. Więcej w Polityce prywatności.