Audyt SEO (od Search Engine Optimization) to swego rodzaju analiza strony internetowej, którą można porównać z badaniem laboratoryjnym w punkcie medycznym. Korzysta się w tym przypadku ze specjalnych narzędzi pozycjonerskich, czyli odpowiednich programów. Dzięki nim udaje się zbadać serwis WWW pod różnymi względami, zupełnie tak samo, jakby trzeba było wykonać analizę krwi. W tym przypadku zamiast krwi analizie poddana zostaje struktura strony, a także jej wizualny obraz. Audyt SEO online pozwala dokładnie przyjrzeć się witrynie pod kątem technicznym, graficznym, a także użytkowym.
W wyniku takiej analizy można podjąć odpowiednie działania, dzięki którym wprowadzi się właściwe poprawki i usprawnienia. Przeprowadzając takie badanie, uzyskuje się jednocześnie podpowiedzi, jakiego rodzaju czynności należy podjąć, by w pełni wykorzystać potencjał strony pozycjonowanej pod Google. Audyt strony WWW pod SEO jest więc szeroko rozumianym laboratorium, w którym bada się zachodzące procesy w jej obrębie, a także te, które dotyczą połączenia z siecią.
W ramach tego audytu analizuje się witrynę zarówno w zakresie działań na stronie (on-site), jak i poza nią (off -site). Bardzo ważna jest przy tym również analiza konkurencji.
Czym jest audyt strony? Jeśli już to wiemy, przychodzi czas na pytanie: „Po co?” Jest wiele powodów, dla których warto przeanalizować działanie witryny, którą pozycjonuje się pod wyszukiwarkę Google. Przede wszystkim audyt SEO w Google pozwala zorientować się, czy projekt strony WWW nie ma żadnych niedociągnięć. Jeżeli ma to być profesjonalna strona internetowa, na przykład firmowa, jak najbardziej leży to w gestii przedsiębiorcy, żeby taka witryna działała bez zarzutu. Niekiedy też właściciel strony nie chciałby polegać wyłącznie na słowie webdesignera czy pozycjonera, który dba o jej wygląd pod każdym aspektem. By uzyskać potwierdzenie, że wszystko jest tak, jak powinno być, audyt strony internetowej pozwala rozwiać wszelkie wątpliwości pod tym względem.
Czym jest audyt SEO i kiedy „sięgnąć” po taką analizę strony internetowej? Pierwsze takie „spotkanie” z audytem powinno mieć miejsce jeszcze na etapie tworzenia witryny online. Analizując na bieżąco strukturę serwisu, jak również jej wygląd czy treść, którą się na nim umieszcza (z uwzględnieniem słów kluczowych), udaje się szybko poprawić ewentualne błędy. Warto przy tym uwzględnić również taką opcję, jak analiza konkurencji.
Często opłaca się w pierwszej kolejności przeprowadzić wstępną analizę strony WWW pod względem SEO. Wiele takich działań związanych z badaniem strony można wykonać zupełnie bezpłatnie. Darmowy audyt pozwala zapoznać się ze stanem witryny głównie pod kątem optymalizacji pod wyszukiwarkę.
Zupełnie inaczej wygląda natomiast profesjonalny audyt sklepu internetowego. Analizując serwis e-commerce, korzystając z odpowiednich narzędzi analitycznych, można zbadać sklep online pod wieloma dodatkowymi aspektami. Przede wszystkim udaje się dokładnie przyjrzeć strukturze strony – serwisu sprzedażowego, a właściwie z sugestiami, czy w kodzie strony nie ma żadnych niedociągnięć. Jednymi z tych, które często mają miejsce, są niewłaściwe przekierowania czy komunikaty, jakie powinny się pojawić, gdyby na przykład odbiorca wpisał złe adresy URL w pasku przeglądarki.
Dla wszystkich tych biznesmenów, którzy prowadzą sprzedaż online od niedawna, kampania Google Ads może być dobrym rozwiązaniem. Trzeba mieć świadomość, że pozycjonowanie organiczne przynosi efekty dopiero po pewnym czasie, czyli co najmniej po trzech miesiącach. Audyt SEO WWW pozwala opracować skuteczną kampanię Google Ads dla e-commerce. Dzięki temu można spodziewać się, że oferta tego sklepu znajdzie się wysoko w wynikach wyszukiwania Google, czyli na pierwszej stronie w wyszukiwarce.
Korzystając z różnych usług, można stwierdzić, że nie zawsze udaje się łatwo określić, ile dana praca będzie kosztować. Mówiąc o audycie SEO, jest podobnie – koszt w tym przypadku to kwestia ustalana indywidualnie. Oczywiście można też wykonać darmowy audyt strony internetowej, ale daje on tylko ogólny obraz. Chcąc uzyskać szczegółowy, trzeba nastawić się na poniesienie kosztów.
To, jak długo może trwać analizowanie strony pod kątem widoczności zdecydowanie ma wpływ na ostateczną wycenę usług agencji SEO. Jak wiadomo, można zlecić wyłącznie przeprowadzenie audytu, ale też są tacy biznesmeni, którzy wybierają taką firmę pozycjonerską, by zajęła się również wprowadzeniem zmian na podstawie wykonanego badania.
Wydawać by się mogło, że darmowy audyt SEO w Google wykonuje się tylko raz, czyli w momencie, kiedy firma chciałaby zlecić pozycjonowanie swojego serwisu. Jednak zdecydowanie lepiej przeprowadzać taką analizę o wiele częściej, zwłaszcza jeśli nie mówimy o stronie statycznej, czyli takiej, na której nie zamieszcza się nowych treści. Warto wykorzystać też taką opcję, jak darmowy audyt strony.
Jeżeli trzeba wykonać wstępną analizę strony, wtedy darmowy audyt SEO może być dobrym pomysłem. Niemniej należy pamiętać o tym, że jego zasięg nie jest tak duży, jak tego, który wykona profesjonalna firma pozycjonerska. Z tego też powodu nie dostarcza wszystkich ważnych informacji. Szczególnie tych, dzięki którym można by znacznie szerzej spojrzeć na to, czy strona jest na przykład poprawnie zoptymalizowana pod wyszukiwarkę.
Dlaczego warto wybrać profesjonalny audyt SEO strony? Głównym powodem jest zakres parametrów i innych elementów, jakie można uwzględnić podczas testowania swoich stron. Czym różni się pod tym względem od darmowego audytu? Przede wszystkim umożliwia zbadanie serwisu z uwzględnieniem doświadczeń użytkowników, którzy z niego korzystają. Zatem jest to już bardziej zaawansowany audyt, który może dotyczyć kwestii technicznych, jak też zagadnień SEO (audyt SOX – SEO plus User eXperience). Jest wiele powodów, dla których opłaca się skorzystać z profesjonalnego audytu. Poniżej kilka najważniejszych kwestii, jakie sprawiają, że opłaca się zainwestować w wykonanie audytu SEO.
Korzystając z profesjonalnego audytu SEO strony, można przekonać się o tym, czy witryna:
Najlepiej tę, która zagwarantuje jak najszerszą analizę witryny, niezależnie od tego czy klientem jest bloger, właściciel strony firmowej, czy sklepu internetowego. Powinna to być doświadczona firma SEO, ciesząca się zaufaniem. Potwierdzają to zwykle liczne, dobre opinie klientów. Zadowoleni odbiorcy agencji pozycjonerskiej często również polecają ją innym, którzy chcieliby profesjonalnie wykonać audyt SEO i tym samym zadecydować o lepszej widoczności strony.