Audyt SEO

Audyt SEO

Darmowy audyt seo

    Zastanawiasz się
    dlaczego Twoja strona
    NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.

    Audyt SEO (od Search Engine Optimization) to swego rodzaju analiza strony internetowej, którą można porównać z badaniem laboratoryjnym w punkcie medycznym. Korzysta się w tym przypadku ze specjalnych narzędzi pozycjonerskich, czyli odpowiednich programów. Dzięki nim udaje się zbadać serwis WWW pod różnymi względami, zupełnie tak samo, jakby trzeba było wykonać analizę krwi. W tym przypadku zamiast krwi analizie poddana zostaje struktura strony, a także jej wizualny obraz. SEO audyt online pozwala dokładnie przyjrzeć się witrynie pod kątem technicznym, graficznym, a także użytkowym.

    W wyniku takiej analizy można podjąć odpowiednie działania, dzięki którym wprowadzi się właściwe poprawki i usprawnienia. Przeprowadzając takie badanie strony internetowej, uzyskuje się jednocześnie podpowiedzi, jakiego rodzaju czynności należy podjąć, by w pełni wykorzystać potencjał strony pozycjonowanej pod Google. Audyt strony WWW pod SEO jest więc szeroko rozumianym laboratorium, w którym bada się zachodzące procesy w jej obrębie, a także te, które dotyczą połączenia z siecią.

    W ramach tego audytu analizuje się witrynę zarówno w zakresie działań na stronie (onsite), jak i poza nią (off -site). Bardzo ważna jest przy tym również analiza konkurencji.

    Audyt SEO – dlaczego warto?

    Czym jest audyt strony internetowej? Jeśli już to wiemy, przychodzi czas na pytanie: „Po co?” Jest wiele powodów, dla których warto przeanalizować działanie witryny, którą pozycjonuje się pod wyszukiwarkę Google. Przede wszystkim tego typu analiza w Google pozwala zorientować się, czy projekt strony internetowej nie ma żadnych niedociągnięć. Jeżeli ma to być profesjonalna strona internetowa, na przykład firmowa, jak najbardziej leży to w gestii przedsiębiorcy, żeby taka witryna działała bez zarzutu. Niekiedy też właściciel strony nie chciałby polegać wyłącznie na słowie webdesignera czy pozycjonera, który dba o jej wygląd pod każdym aspektem. By uzyskać potwierdzenie, że wszystko jest tak, jak powinno być, analiza strony internetowej pozwala rozwiać wszelkie wątpliwości pod tym względem.

    Wysoka pozycja w Google dzięki analizie SEO

    Prowadząc sklep internetowy, istotne jest, aby serwis ten był widoczny w Google. Od jego pozycji w wynikach wyszukiwania zależy nieraz, czy uda się odnotować dobry sezon w firmie, czy gorszy pod względem finansowym.

    Dzięki audytowi SEO można zorientować się, jakie konkretnie trzeba podjąć kroki, by strona zdecydowanie „poprawiła” swoją lokatę w Google.

    Audyt SEO, co to jest? Takie pytanie można sobie zadać, jeśli ktoś chciałby wiedzieć, w jaki sposób badanie strony WWW przekłada się na jej wzrost pozycji w wyszukiwarce Google. Można w ten sposób sprawdzić na przykład, czy stronę pozycjonuje się pod odpowiednie słowo kluczowe i frazy kluczowe. Analizując ten aspekt, należy wziąć pod uwagę zarówno dobór tych wyrażeń, jak i ich rozmieszczenie czy liczbę.

    Audyt strony WWW – optymalizacja witryny pod wyszukiwarkę

    Co to znaczy, że stronę internetową zoptymalizowano pod wyszukiwarkę? To znaczy, że treści, jakie się na niej znajdują, a także jej struktura pod względem języka programowania i grafiki odpowiadają wymogom Google. Wyszukiwarkę tę określa się mianem inteligentnej, ponieważ „przeszukuje” swoją bazę za pomocą określonych algorytmów.

    Co ważne, algorytmy te, zwane również mianem robotów Google, cały czas analizują serwisy, które znajdują się w organicznych wynikach wyszukiwania tej wyszukiwarki. Za sprawą audytu SEO strony internetowej można regularnie dostosowywać zawartość całej witryny do wymagań Google botów (robotów Google).

    Na czym polega optymalizacja SEO strony pod Google? To nic innego jak dostosowanie obecnych rozwiązań do wyszukiwarki, czyli ich ulepszenie. Przykładowo, poprzez audyt można dowiedzieć się, że strona byłaby bardziej widoczna w wynikach wyszukiwania Google, gdyby udało się uprościć jej mapę. Mówiąc prościej, jeśli odpowiednio zadbałoby się o katalogowanie poszczególnych treści, wtedy strona byłaby bardziej czytelna dla robotów indeksujących Google.

    Audyt techniczny SEO to skuteczna kontrola jakości witryny

    Czy strona internetowa może z czasem tracić na swojej jakości? Oczywiście, że tak – wystarczy, że powstanie duplikacja treści i już taki czynnik powoduje niższą pozycję witryny w wynikach wyszukiwania. Wraz z rozwojem serwisu, a także treści, których na nim przybywa, może zacząć tworzyć się swego rodzaju chaos. Szczególnie wtedy, gdy nowe informacje pojawiają się praktycznie co kilka minut czy nawet sekund.

    Decydując się na przykład na wykonanie analizy sklepu internetowego, można spodziewać się, pozwoli ona pozbyć się wszelkich niewłaściwych elementów, chociażby niewłaściwych słów kluczowych. Czym są te elementy? To chociażby źle dobrane nagłówki, duplikacja treści lub brak jej aktualizacji wraz z nadejściem kolejnego roku, przez co tracą one na wartości „w oczach” Google.

    Jakość witryny, w tym przypadku sklepu, to również szybkość, z jaką się on wczytuje na różnych urządzeniach potencjalnych klientów. Można także dzięki niemu dowiedzieć się, czy użytkownicy serwisu sprzedażowego nie mają trudności z zapłaceniem za produkt. Pozycjoner przeprowadzający analizę sklepu internetowego dowie się, czy klient nie spędził przypadkiem zbyt wielu chwil w jednym miejscu na stronie.

    Analiza bloga pomaga zwiększyć liczbę czytelników

    Po co prowadzić bloga, skoro nikt go nie czyta? Można, ale warto sprawdzić, dlaczego tak się dzieje, że internauci omijają szerokim łukiem dany serwis z dużą ilością treści i potencjalnie właściwych słów kluczowych. Audyt to o tyle uniwersalna analiza, że udaje się dzięki niej prześledzić praktycznie każdy rodzaj witryny internetowej. Badając strukturę bloga, udaje się dotrzeć do sedna problemu i zweryfikować słabe strony, związane z tym, dlaczego ruch na tej stronie jest tak niewielki.

    Nieraz mała liczba czytelników na blogu bierze się stąd, że tematyka strony internetowej nie jest odpowiednia względem słów kluczowych, pod jakie autor bloga pozycjonuje ten serwis pod Google. Kiedy indziej trzeba sprawdzić, czy przez przypadek nie ustawiło się opcji, że blog ma być prywatny, a nie publiczny. W takich i w wielu innych aspektach pomaga właśnie przeprowadzenie audytu bloga.

    Dlaczego jeszcze warto wykonać audyt SEO?

    Oto inne efekty, jakie można uzyskać po uwzględnieniu wskazówek wynikających z audytu strony:

    • aktualizacja dotychczasowych rozwiązań lub sprawdzenie, czy są wciąż „świeże”,
    • pewność, że agencja SEO zajmująca się stroną wykonywała swoją pracę należycie,
    • wzrost efektywności lejków sprzedażowych (w przypadku sklepów internetowych),

    strona firmowa staje się swoistą wizytówką przedsiębiorstwa.

    Audyt strony WWW – kiedy się przydaje?

    Tworzenie strony internetowej

    Kiedy warto „sięgnąć” po taką analizę strony internetowej? Pierwsze takie „spotkanie” z audytem powinno mieć miejsce jeszcze na etapie tworzenia witryny online. Analizując na bieżąco strukturę serwisu, jak również jej wygląd czy treść, którą się na nim umieszcza (z uwzględnieniem słów kluczowych), udaje się szybko poprawić ewentualne błędy. Warto przy tym uwzględnić również taką opcję, jak analiza konkurencji.

    Sprawdzenie, czy stworzona strona działa poprawnie

    Następnym takim „etapem” w rozwoju serwisu, kiedy warto przyjrzeć mu się bliżej, jest moment, w którym ukończy się budować stronę WWW. Wtedy wykonanie audytów SEO pozwala jeszcze uwzględnić wszystkie te aspekty, które wiążą się z doświadczeniem użytkowników. Oprócz tego można mieć wówczas pewność, że wyszukiwarka również „nie będzie mieć zastrzeżeń” do strony internetowej, która w niedługim czasie zostanie zaindeksowana przez robota Google.

    Zweryfikowanie pracy agencji SEO

    Dalej, kiedy firma SEO, a dokładnie osoba polecona do zadbania o witrynę klienta, informuje o tym, że praca dobiegła końca, można to zweryfikować. Nie trzeba opierać się więc wyłącznie na raportach, które dostarcza agencja pozycjonerska. Można tak naprawdę zupełnie niezależnie wykonać nawet darmową analizę SEO, by zorientować się, czy faktycznie te prace zasługują na uznanie i swoją cenę. Przede wszystkim zaś, czy podjęte działania SEO nie szkodzą Twojej witrynie – jeśli tak, już na starcie miałaby poważne problemy z tym, by zaistnieć w wyszukiwarce Google.

    Analiza witryny po działaniach SEO, które ustały

    Nie każdy właściciel strony internetowej zdecyduje się na działania SEO, które mogłyby trwać długofalowo. Dobiegną wreszcie końca, a po pewnym czasie trzeba będzie ponownie zatrudnić tę samą agencję lub inną. Zawsze może sprawdzić, czy optymalizacja i pozycjonowanie stron w dalszym ciągu przynoszą satysfakcjonujące wyniki – czy witryna znajduje się wysoko w wynikach wyszukiwania. Decydując się zatem w tym przypadku na wykonanie analizy strony internetowej, upewnijmy się, czy trzeba wprowadzać jakieś zmiany w obrębie witryny, a także, czy warto w danym momencie zatrudnić specjalistę od pozycjonowania.

    Zmieniły się trendy w sieci

    Od czasu do czasu w Internecie zmieniają się pewne trendy, najczęściej związane z designem. Aby strony nie uznano za zbyt nie na czasie, należy ją odświeżyć wizualnie. Po każdej takiej próbie warto przekonać się, czy witryna nie wczytuje się zbyt wolno, w czym pomaga właśnie wykonanie SEO audytu.

    Nieraz ładny projekt graficzny ma niewiele wspólnego z praktycznością, a ta bywa o wiele bardziej istotna dla odwiedzających niż długi wstęp, na przykład w formie animacji. Takie dynamiczne wprowadzenie, chociażby w postaci filmu lub zmieniających się plansz, sprawia, że nie można natychmiast przejść do odpowiedniej podstrony. Przez to znacznie dłużej zajmuje to, by znaleźć się w tym miejscu w witrynie, gdzie są treści, których się szuka. Natychmiast, czyli najwyżej w ciągu pięciu sekund, analiza techniczna wykaże, czy strona wczytuje się w tym czasie, czy dłużej.

    Strona WWW się „rozrosła”

    Wraz z rozwojem firmy rozwija się także strona internetowa. Przybywa na niej treści, a jeśli to sklep online, to również produktów lub zmienia się ich liczba in minus. W każdym takim przypadku warto wziąć pod uwagę kompleksowy audyt strony. Można wtedy sprawdzić, czy w dalszym ciągu udaje się stosować do założeń SEO, które obowiązywały wcześniej dla danej witryny. Może przydać się tu m.in. narzędzie Google Search Console.

    Google „zmienia” swoje algorytmy

    Jako że witrynę w sieci pozycjonuje się pod Google, zrozumiałe jest to, że wszelkie działania SEO muszą być skorelowane z aktualnymi algorytmami tej wyszukiwarki. Zatem audyt strony internetowej pod kątem SEO pozwala wówczas dowiedzieć się, jakie zmiany trzeba wprowadzić, żeby serwis wciąż był wysoko w wynikach wyszukiwania (chociażby zmiana słów kluczowych). Każda taka analiza uwzględnia bieżące algorytmy wyszukiwarki, więc od razu wiadomo, czy strona jest z nimi kompatybilna, czy też nie.

    Przeniesienie witryny w inne miejsce w sieci

    Za każdym razem, kiedy zmieniają się adresy URL czy na przykład platforma sprzedażowa, warto sprawdzić, czy wciąż są dobrze zoptymalizowane pod Google. Przeprowadzenie audytu z zakresu SEO gwarantuje poczucie bezpieczeństwa, gdy właściciel chce ponownie udostępnić swój serwis odbiorcom, osadzony w nowym środowisku IT.

    Darmowy audyt SEO strony

    Często opłaca się w pierwszej kolejności przeprowadzić wstępną analizę strony internetowej pod kątem SEO. Wiele takich działań związanych z badaniem strony można wykonać zupełnie bezpłatnie. Darmowy audyt strony internetowej pozwala zapoznać się ze stanem witryny głównie pod kątem optymalizacji w wyszukiwarkach internetowych.

    Opcja darmowego SEO audytu jest dobra, jeśli komuś w zupełności wystarczy, gdy dowie się, czy strona:

    • ma w treści odpowiednie słowa kluczowe rozmieszczone z właściwą częstotliwością,
    • jest wypełniona wyłącznie unikalną treścią,
    • jest zoptymalizowana z uwzględnieniem meta tagów (description oraz title),
    • nie ma żadnych błędów w kodzie,
    • jest wzbogacona o nagłówki,
    • ma odpowiednie linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne w sieci,
    • cieszy się popularnością w Google (ma wiele odsłon),

    jest aktualnie wysoko w wyszukiwarce Google, czy też nie.

    Kompleksowy audyt SEO sklepu internetowego

    Zupełnie inaczej wygląda natomiast profesjonalny audyt sklepu internetowego. Analizując serwis e-commerce, korzystając z odpowiednich narzędzi analitycznych (np. Google Search Console), można zbadać sklep online pod wieloma dodatkowymi aspektami. Przede wszystkim udaje się dokładnie przyjrzeć strukturze strony – serwisu sprzedażowego, a właściwie z sugestiami, czy w kodzie strony nie ma żadnych niedociągnięć. Jednymi z tych, które często mają miejsce, są niewłaściwe przekierowania czy komunikaty, jakie powinny się pojawić, gdyby na przykład odbiorca wpisał złe adresy URL w pasku przeglądarki.

    CTA

    Dzięki audytowi sklepu internetowego można także dostrzec, czy w każdym miejscu, w jakim jest to wskazane, są odwołania typu CTA (z ang. Call To Action), często z uwzględnieniem słów kluczowych.

    Czym jest takie odwołanie – to swego rodzaju zachęta, by potencjalny klient wykonał konkretną czynność, będąc na danej stronie. Może ona sugerować na przykład:

    • dodanie produktu do koszyka,
    • wystawienie oceny,
    • napisanie opinii,
    • zakup towaru,
    • wybranie odpowiedniej formy płatności,
    • zapoznanie się z całą ofertą sklepu,
    • zwrócenie uwagi na produkty objęte promocją.

    Responsywność

    Poprzez wykonanie analizy z zakresu SEO sklepu można także zadbać o to, by oferta była dostępna na wszystkich urządzeniach połączonych z siecią. Szczególnie istotne jest to, by można było w łatwy sposób robić zakupy online, korzystając ze smartfona, a w dalszej kolejności z tabletu. Nie tylko ma to znaczenie z uwagi na wysoką pozycję e-commerce w Google. Szybki i komfortowy odczyt strony na telefonie z dużym wyświetlaczem często przekłada się na lepszą pozycję strony internetowej w wynikach wyszukiwania i wzrost liczby zamówień wśród mobilnych użytkowników. Jeżeli zaś połączą się te dwie zależności, sklep może odnotować naprawdę duży zysk ze sprzedaży swoich produktów.

    Krótki czas wczytywania e-commerce

    Za sprawą audytu strony WWW można także zorientować się, czy sklep internetowy nie wczytuje się zbyt długo. Im dłużej trwa ten proces, tym większe prawdopodobieństwo, że odbiorca opuści serwis i sprawdzi ofertę konkurencji. Obejmuje to szybkość ładowania strony głównej, ale też każdej podstrony czy konkretnych informacji lub grafiki zamieszczonej w sklepie online. Korzystając z narzędzi analizujących e-commerce pod tym kątem, np. Google Search Console, można usprawnić działanie strony. Wystarczy wtedy poprawić te elementy, które przyczyniają się do wydłużania czasu, w jakim udaje się odczytać zamieszczone opisy i inne treści w e-commerce.

    Czytelny projekt sklepu internetowego

    Dzięki darmowemu audytowi SEO (lub płatny) można także obiektywnie spojrzeć na wygląd zaprojektowanego sklepu w sieci. Nieraz wydaje się, że grafice, czy sposobowi, w jaki rozmieszcza się treść w serwisie sprzedażowym, nie można zbyt wiele zarzucić. Jednak po wykonaniu analizy kodu i wszystkich opisów okazuje się, że nie wszystko jest tak oczywiste, jak mogłoby się wydawać.

    Szczególnie widać to wtedy, gdy przeprowadza się analizę, uwzględniając doświadczenia użytkowników UX (z ang. User eXperience). Im łatwiej odnaleźć treści na stronie w sieci, tym większa szansa, że odwiedzający się z nimi zapozna. W przełożeniu na sklep internetowy oznacza to, że audyt SEO pozwoli w tym przypadku zadbać o lepsze wyniki sprzedaży. Potencjalny klient – jeśli może znaleźć produkt, który budzi jego zainteresowanie, prawdopodobnie doda go do koszyka i ostatecznie zdecyduje się na jego zakup.

    Przyjazny interfejs e-commerce

    Co to znaczy, że interfejs sklepu online jest przyjazny? Oznacza to, że na przykład dany produkt udaje się znaleźć w dwóch, trzech kliknięciach, czy dotknięciach ekranu. Korzystając z kompleksowego audytu SEO w Google, można sprawdzić, czy strukturę strony e-commerce udało się zorganizować w taki sposób, by każdy element miał swoje konkretne zastosowanie w danej przestrzeni. Niekiedy projekty sklepów mają wiele funkcjonalności, jednak niektóre z nich są zupełnie niepotrzebne i przez to interfejs zamiast ułatwiać zakup, komplikuje go.

    Prosta nawigacja

    Sklep internetowy – jeśli ma mnóstwo produktów do wyboru, nie zawsze łatwo sprzedawać je wszystkie. Dzięki audytowi strony WWW można zorientować się na przykład, czy w odpowiedni sposób udało się wykonać linkowanie wewnętrzne na wszystkie towary w serwisie sprzedażowym. Nawigacja nie powinna też ograniczać się do jednego menu, które znajduje się pod nagłówkiem. Warto również zadbać o boczne menu, w którym wyświetlą się wszystkie kategorie, pod jakie udaje się przypisać asortyment Twojej witryny. Nieraz warto przypisać jeden produkt do kilku kategorii, by w ten sposób trafił on do większej liczby odbiorców.

    Jak powinien wyglądać audyt SEO Google Ads?

    Dla wszystkich tych biznesmenów, którzy prowadzą sprzedaż online od niedawna, kampania Google Ads może być dobrym rozwiązaniem. Trzeba mieć świadomość, że organiczne pozycjonowanie stron przynosi efekty dopiero po pewnym czasie, czyli co najmniej po trzech miesiącach. Analiza SEO pozwala opracować skuteczną kampanię Google Ads dla e-commerce. Dzięki temu można spodziewać się, że oferta tego sklepu znajdzie się wysoko w wynikach wyszukiwania Google, czyli na pierwszej stronie w wyszukiwarce. W tym miejscu warto wspomnieć o SERP – Search Engine Results Pages.

    Dokonanie analizy słów kluczowych

    Za pomocą audytu kampanii Ads w Google można sprawdzić, czy słowa kluczowe, jakie wybrało się w ramach tej promocji w wyszukiwarce, są najlepsze z możliwych. Analiza konta Google Ads pozwala dobrać najbardziej pasujące frazy kluczowe, nie ponosząc zbyt wielkich kosztów na promocję w Google. Ma to szczególnie sens wtedy, gdy kampania ma szeroki zasięg, czyli wiąże się na przykład z akcją promocyjną, którą objęto większą część asortymentu dostępnego w sklepie online. Pamiętaj, że od słów kluczowych często zależy cały sukces.

    Ruch na stronie w ramach kampanii Google Ads

    Nie zawsze kampania płatna w Google daje pozytywne efekty, czyli takie, które przekładają się na lepsze wyniki sprzedażowe niż dotychczas. Zamiast jednak tracić środki na promocję w taki sposób, że spisuje się je już na straty, gdy kampania nie przynosi pożądanych rezultatów, można ją jeszcze dopracować.

    Dzięki darmowemu audytowi SEO sklepu pod kątem promocji w Google możliwa jest zmiana fraz kluczowych na inne, a także dopracowanie innych parametrów, by zwiększyć liczbę wejść na stronę sklepu. Im bardziej te „odwiedziny” odbiorców są uzasadnione ze względu na produkt, jaki chcą kupić, tym większe prawdopodobieństwo, że pojawi się w sklepie więcej zamówień. Niekiedy konsumenci decydują się na zakup wtedy, gdy „przejdą” na stronę sklepu z Google po raz pierwszy.

    Raportowanie efektów płatnej promocji w Google

    Wykonanie bezpłatnego audytu SEO w odniesieniu do kampanii w Google pozwala również na bieżąco monitorować jej skuteczność. Każdy taki raport pozwala zorientować się, czy płatna promocja w wyszukiwarce przynosi efekty, a także, w jakim zakresie udaje się realizować cele biznesowe związane z taką formą reklamy. W ten sposób udaje się przeanalizować każdy aspekt tej promocji, co ma znaczenie szczególnie wtedy, gdy kampanię tę opracowuje się na dłuższy czas.

    Analiza kampanii pod kątem liczby poleceń w sieci

    Oprócz tego, że sprzedaż wzrasta dzięki widoczności strony w Google, duże znaczenie mają także polecenia kupujących. Korzystając z kampanii Google Ads, można również liczyć na to, że liczba takich treści rekomendujących będzie wzrastać. Jednak, by mieć pewność, że procentowo ich przyrost jest w pełni satysfakcjonujący, warto postawić na wykonanie audytu Google Ads. Można wtedy mieć jasny obraz sytuacji i podjąć odpowiednie działania, dzięki którym uda się jeszcze poprawić pewne wskaźniki, gdyby taka forma promocji miała potrwać kilka miesięcy.

    Ile kosztuje audyt SEO?

    Korzystając z różnych usług, można stwierdzić, że nie zawsze udaje się łatwo określić, ile dana praca będzie kosztować. Mówiąc o audycie SEO, jest podobnie – koszt w tym przypadku to kwestia ustalana indywidualnie. Oczywiście można też wykonać darmowy audyt strony internetowej, ale daje on tylko ogólny obraz. Chcąc uzyskać szczegółowy, trzeba nastawić się na poniesienie kosztów.

    Cena wynika z wielu różnych czynników, m.in. z uwagi na to, że każda firma zajmująca się pozycjonowaniem może zapewniać inny zakres analizy w ramach audytu SEO w Google. Im jest dłużej obecna na rynku, im cieszy się większą renomą i zaufaniem, tym ta kwota może być wyższa, niezależnie od innych aspektów, jakie składają się na ogólną wycenę audytu. Poniżej inne zagadnienia, od jakich zależy koszt przeprowadzenia badania strony pod kątem SEO i wyszukiwarki Google.

    Jak długo trwa audyt SEO?

    To, jak długo może trwać analizowanie strony pod kątem widoczności zdecydowanie ma wpływ na ostateczną wycenę usług agencji SEO. Jak wiadomo, można zlecić wyłącznie przeprowadzenie audytu, ale też są tacy biznesmeni, którzy wybierają taką firmę pozycjonerską, by zajęła się również wprowadzeniem zmian na podstawie wykonanego badania.

    Czas trwania audytu SEO strony zależy od kilku aspektów, w tym od tego, co konkretnie poddaje się analizie, badając dany serwis online. Innym faktorem, mającym wpływ na to, ile trzeba czekać na wnioski z przeprowadzonego audytu, jest liczba specjalistów SEO pracujących nad taką analizą. Wiadomo, im jest ich mniej, tym to badanie może trwać dłużej. Szczególnie jeśli strona nie jest nowa i sprawdza się ją również pod kątem działań SEO, jakie ktoś prowadził do tej pory.

    Wielkość serwisu

    Trzeba być przygotowanym na to, że im bardziej rozbudowana strona, na przykład w postaci portalu informacyjnego, tym audyt SEO będzie zajmować więcej czasu. Wtedy struktura serwisu jest bardziej skomplikowana i, co za tym idzie, jest więcej elementów, które trzeba zbadać, by przekonać się, czy są odpowiednio opracowane i czy nie dałoby się ich uprościć.

    Ponadto im większa jest liczba stron, tym więcej treści, którą trzeba przefiltrować. Analizując zamieszczone artykuły, opisy, czy odwołania CTA, można dowiedzieć się na przykład, czy zastosowano odpowiednie słowa kluczowe i czy są one prawidłowo rozmieszczone.

    Czas trwania audytu jest dłuższy także wtedy, gdy prowadzi się szerokie linkowanie, czyli jeśli na stronie jest wiele zamieszczonych odnośników. Dotyczy to także profilu linków zewnętrznych – im takich odnośników jest więcej, tym więcej czasu zajmuje analiza każdego z nich. Trzeba również skupić się na linkowaniu wewnętrznym.

    Kompleksowość działań

    Agencja SEO zajmuje się w pierwszej kolejności analizą potrzeb klienta, jego możliwości finansowych, a następnie proponuje np. darmowy audyt strony (lub płatny), przeprowadza go i wprowadza korzystne zmiany. Wtedy badanie strony powinno trwać krócej. Oczywiście pojęcie, co to znaczy „krótko” lub „długo” bywa względne – dla jednych czekanie na wyniki audytu przez tydzień to bardzo długo. Dla innych nawet oczekiwanie na taką analizę więcej niż kilku godzin to już za długo. Dlatego nie należy sugerować się takimi pojęciami, jak szybki audyt SEO w Google, tylko warto się dopytać, ile konkretnie trzeba poczekać na taką analizę.

    Rodzaj strony internetowej

    Są takie strony, na których audyty SEO przeprowadza się w krótszym czasie i przez to są mniej kosztowne. Przykładem może być witryna w postaci wizytówki, mająca jedną stronę (z ang. One Page), na której zamieszczono wszystkie informacje. Podobnie będzie w przypadku strony typu Landing Page, czyli strony, która służy do przekazania konkretnych informacji. Struktura takich serwisów jest stosunkowo prosta, a z uwagi na niewielką ilość treści skumulowaną na jednej stronie badanie przebiega dość szybko i nie powinno być w związku z tym zbyt kosztowne.

    Inaczej sprawa wygląda w przypadku audytu sklepu – liczba podstron może być olbrzymia, sięgająca tysiąca i wzwyż. Im więcej jest opcji kategorii w menu i produktów, tym zbadanie Twojej witryny zajmuje więcej czasu. Natomiast w przypadku strony firmowej, która zawiera zakładki typu „O firmie” czy „Oferta”, analiza może być mniej kosztowna (w wielu przypadkach wystarczy przeprowadzenie darmowego SEO audytu). Zależy to głównie od tego, czy witrynę tę wzbogacono o blog firmowy albo czy na przykład powiązano ją z social mediami.

    Czy analiza w postaci audytu bloga jest kosztowna? Blog to specyficzny rodzaj strony, w którym trzeba skupić się przede wszystkim na kodzie witryny, a także na takich aspektach, jak treść i mapa witryny. Im taki blog jest obszerniejszy, tym dłużej trwa zbadanie wszystkich jego elementów, a im bardziej czas ten się wydłuża, tym cena może być wyższa lub niższa. Można zapłacić więcej, jeżeli analiza na Twojej witrynie jest dogłębna i długi czas badania jest w pełni uzasadniony, czyli że agencja SEO podczas takiej weryfikacji zebrała mnóstwo informacji i skorzystała z różnych narzędzi (chociażby z Google Search Console). Najczęściej można się o tym przekonać, gdy firma pozycjonerska przedstawi raport z przeprowadzonego audytu SEO.

    Kompetencje firmy

    Kompetencje firmy SEO są ściśle związane z tym, co dana agencja pozycjonerska może zaoferować i czy wszystkie działania przeprowadza wewnątrz, czy też zleca niektóre prace zewnętrznym wykonawcom. Im bardziej taka instytucja jest kompetentna i niezależna, tym cena będzie wyższa. Z drugiej strony płaci się więcej, jednak można się spodziewać, że przeprowadzenie analizy określonej witryny będzie trwać o wiele krócej, niż gdyby wybrać ofertę agencji SEO, która zajmuje się na przykład tylko audytem SEO w Google, a już nie tym dotyczącym kampanii Google Ads.

    Obsługa klienta

    Co można rozumieć, mając na myśli obsługę klienta, jaką proponuje agencja SEO? To wszelkie działania, które przeprowadza się po zaoferowaniu konkretnej analizy strony internetowej. Można do nich również zaliczyć komunikację na linii agencja pozycjonerska-klient – im jest ona bardziej dopracowana, tym szybciej powinno udać się rozstrzygnąć wszelkie wątpliwości. Firma pozycjonerska, która dobrze organizuje obsługę klienta, może zaproponować wyższą kwotę.

    Niemniej klient na każdym etapie przeprowadzanej analizy i ewentualnego wdrażania poprawek dokładnie wie, jakie prace bierze się pod uwagę. W ten sposób warto rozważyć przeprowadzenie audytu SEO strony WWW jest wart rozważenia, pomimo tego, że trzeba za niego zapłacić nieco więcej. Klient ma bowiem poczucie bezpieczeństwa – jest w pełni zorientowany, jakie zmiany agencja pozycjonerska planuje wprowadzić i może w porę zareagować, jeśli nie zgadza się ze wszystkimi aspektami takich udoskonaleń.

    Audyt łączy się z SEO, czy nie?

    Gdy klient agencji pozycjonerskiej chciałby skorzystać tylko z audytu strony, zapłaci mniej, niż łącznie z usługą pozycjonowania. Warto już na wstępie dowiedzieć się, czy wybrana agencja SEO proponuje zarówno (darmowy) audyt, jak i pozycjonowanie stron. Należy się także upewnić, czy można skorzystać z każdego z tych rozwiązań oddzielnie czy tylko w ramach wybranego pakietu. Nieraz okazuje się, że firma lepiej wykona analizę strony, niż przeprowadzi działania SEO, które mogą nie być tak skuteczne lub nie obejmować konkretnego typu witryny. W takiej sytuacji lepiej zdecydować się tylko na zbadanie serwisu, a temat pozycjonowania i optymalizacji zlecić innej firmie. Niektóre firmy oferują przeprowadzenie darmowego SEO audytu, co może być korzystną opcją dla wielu klientów.

    Jak często przeprowadzać audyt SEO strony?

    Wydawać by się mogło, że darmowa analiza SEO w Google wykonuje się tylko raz, czyli w momencie, kiedy firma chciałaby zlecić pozycjonowanie swojego serwisu. Jednak zdecydowanie lepiej przeprowadzać taką analizę o wiele częściej, zwłaszcza jeśli nie mówimy o stronie statycznej, czyli takiej, na której nie zamieszcza się nowych treści. Warto wykorzystać też opcję darmowej weryfikacji strony.

    Znaczące zmiany na stronie

    Natomiast gdy wprowadza się poważne zmiany, na przykład dodając nowe zakładki w menu albo dodatkowe artykuły bądź opisy, wtedy warto ponownie zlecić zbadanie strony pod względem SEO. Ktoś mógłby powiedzieć, że jeżeli systematycznie zamieszcza się jakieś nowe elementy, to wypadałoby przeprowadzać sam audyt za każdym razem, gdy się one pojawiają. Być może tak byłoby idealnie, ale nie jest to konieczne – w tym przypadku analizę strony najlepiej wykonać wtedy, gdy dane rozwiązanie mocno ingeruje w strukturę serwisu i w działania pozycjonerskie, jakie prowadzono do tej pory.

    Konieczna optymalizacja serwisu pod Google

    Optymalizacja strony pod wyszukiwarkę to jedno z niezbędnych działań wchodzących w temat pozycjonowania danej witryny. Jeżeli wymaga poprawy, trzeba wręcz wiedzieć, jak zrobić to profesjonalnie, skutecznie i możliwie jak najszybciej. Za pomocą audytów SEO można też dowiedzieć się m.in., jak dużo trzeba wprowadzić ulepszeń i czego konkretnie mają one dotyczyć. Z optymalizacją witryny wiążą się takie kwestie, jak:

    • nagłówki i śródtytuły – ich obecność wraz ze znacznikiem od h1, do h6,
    • znaczniki meta (opisy description i title),
    • alternatywny opis „alt” dla dodanych multimediów,
    • frazy kluczowe, które wpływają na widoczność strony,
    • działania konkurencji (m.in. pod kątem doboru fraz kluczowych czy pozyskiwania profilu linków zewnętrznych z określonych witryn w sieci),
    • Link building (dzięki audytowi SEO strony WWW można sprawdzić, jaką jakość ma linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne),
    • zastosowanie zachęt typu CTA,

    kod strony – czy jest czytelny, a także czy podstrony mają nazwę, którą da się odczytać (na przykład: danastrona.pl/podstrona_1/kategorie/konkretny_produkt/ zamiast danastrona.pl/oe984nvdomk/fjwifegcm?oe/oefje98mck?ef/).

    Strona internetowa wymaga odświeżenia

    Na czym polega odświeżenie strony WWW? To nic innego, jak wprowadzenie zmian w zakresie layoutu, czyli wizualnej postaci serwisu. Mówiąc prościej, modyfikuje się wszystkie widoczne elementy, które strona posiada – przeważnie wiążą się z kolorem, kształtem lub sposobem, w jaki dana treść wyświetla się na stronie.

    Dzięki audytowi SEO sklepu internetowego lub innej strony można sprawdzić, jak obecny wygląd wpływa na szybkość witryny, z jaką się ona „wczytuje”. Zwykle, gdy stronę zamieszcza się w sieci, ładuje się w ciągu maksymalnie pięciu sekund. Niemniej z czasem serwis może być w pełni dostępny do odczytu znacznie później. Szczególnie gdy przybywa treści, grafiki i innych detali, które mogłyby znacznie „obciążać” serwis pod względem pamięci, jaką zajmuje.

    Odświeżenie strony może również dotyczyć trendów, które zmieniają się w sieci – kiedyś „modne” były strony typu One Page, a dzisiaj standardem są przede wszystkim witryny minimalistyczne i responsywne. Trzeba więc postawić na te, o przejrzystej formie. Wtedy także warto postawić na analizę strony WWW – dzięki niej można sprawdzić nie tylko słabe strony, ale też mocne np., czy wprowadzone modyfikacje spełniają obecne wymagania pod względem przyjętych standardów. Udaje się także zweryfikować, czy ulepszenia, jakich się podjęto, zapewniają dobrą czytelność, szybkość witryny oraz łatwość w jej obsłudze.

    Rozbudowa serwisu

    Za każdym razem, kiedy planuje się wprowadzić poważne zmiany, o czym była mowa wcześniej, warto pomyśleć o audytach SEO. Rozbudowa serwisu jest zdecydowanie jedną z poważniejszych modernizacji, którą zawsze warto mieć pod kontrolą. Wszelkie bowiem problemy techniczne, wynikające z niedopracowania kodu strony sprawią, że witryna nie będzie cieszyć się zbyt wielkim zaufaniem.

    Ponadto, kiedy rozbudowuje się serwis, pojawiają się na nim nowe treści wymagające uwzględnienia w działaniach pozycjonerskich. Z tego powodu taka analiza SEO w Google także znajduje swoje uzasadnienie.

    Gdy nic się nie zmienia lub zmienia się w niewielkim stopniu

    Jeżeli nie ma nowych treści na Twojej witrynie lub nie pojawiają się one zbyt często, wtedy można rzadziej analizować dany serwis. Oczywiście, jeśli inne okoliczności nie wymagają audytu, na przykład zmiany w algorytmach wyszukiwarki albo zmiany w trendach w sieci. Wtedy takie badanie wystarczy przeprowadzić raz na pół roku, żeby wiedzieć, czy na przykład nie spada w wynikach wyszukiwania Google.

    Darmowy audyt SEO – czy wystarczy?

    Jeżeli trzeba wykonać wstępną analizę strony, wtedy opcja darmowego SEO audytu może być dobrym pomysłem. Niemniej należy pamiętać o tym, że jego zasięg nie jest tak duży, jak tego, który wykona profesjonalna firma pozycjonerska. Z tego też powodu nie dostarcza wszystkich ważnych informacji. Szczególnie tych, dzięki którym można by znacznie szerzej spojrzeć na to, czy strona jest na przykład poprawnie zoptymalizowana pod wyszukiwarkę.

    Darmowy audyt SEO nie jest fachowy

    Przeprowadzasz samodzielnie darmowy audyt, nie znając się na analizie strony pod kątem pozycjonowania i optymalizacji? Musisz się wówczas spodziewać, że nie wykonasz tej analizy tak profesjonalnie, jak zrobiłaby to firma zajmująca się badaniem różnych stron w sieci. Oczywiście można też trafić na darmową analizę strony oferowaną przez agencję SEO. Niemniej jego zakres jest mocno ograniczony, dlatego dostaje się tylko wybiórcze informacje.

    Darmowy audyt SEO – szybki, ale niedokładny

    Z audytu, który jest bezpłatny, warto skorzystać, kiedy przydałaby się szybka analiza strony WWW. Darmowy audyt SEO to umożliwia, dlatego też wielu przedsiębiorców decyduje się z niego skorzystać, zanim weźmie pod uwagę płatne rozwiązanie tego typu. Niemniej nie można bazować tylko na analizie, która nic nie kosztuje, ponieważ nie jest ona zbyt dokładna. Dopiero profesjonalna, płatna forma audytu daje pewność, że agencja pozycjonerska wzięła pod uwagę wszystkie te aspekty, jakie mają znaczenie. Decydując się na bezpłatne zbadanie strony, nie można się dowiedzieć na przykład, jak strona wypada w wynikach wyszukiwania Google w porównaniu z wcześniejszym okresem.

    Płatny audyt jest bardziej skuteczny

    Zastanawiasz się, czy darmowy audyt SEO wystarczy, czy jednak wybrać opcję płatną? Warto wiedzieć, że jeśli przeprowadzi się analizę profesjonalnie i nie za darmo, można spodziewać się, że będzie bardziej skuteczna. Pozwoli przejrzeć strukturę serwisu, zwracając uwagę na złożone aspekty, a także na szereg parametrów, których konfiguracja może wpływać m.in. na widoczność serwisu w Google.

    To, czy audyt będzie skuteczny, czy umiarkowanie efektywny, w dużej mierze zależy od zakresu przeprowadzonej analizy. Nie wszystkie firmy SEO umożliwiają wybór pakietu, w ramach którego wykona się badanie poszczególnych rozwiązań i treści, jakie wprowadzono na stronie. Audyty stron – jeżeli ktoś może sobie na to pozwolić, warto wybrać możliwie jak najszerszy zakres. Nie zawsze jest to także konieczne – przykładowo w sytuacji, kiedy w grę wchodzi analiza statycznej strony, można zwykle pozwolić sobie na skromniejsze badanie. Wówczas można podjąć decyzję, że robimy audyt sami.

    Audyt odpłatny jest bardziej skomplikowany

    Decydując się na płatne audyty SEO, trzeba pamiętać, że to proces dość skomplikowany. Wynika to zarówno z zakresu parametrów, jakie poddaje się badaniu, a także z narzędzi, jakich używa się do zweryfikowania danego serwisu. Wybierając zatem płatny audyt SEO strony WWW lub sklepu, warto z takiego powodu również zlecić analizę witryny profesjonalnej agencji pozycjonerskiej. Często przy takiej usłudze przeprowadzana jest również analiza konkurencji na danym rynku.

    Audyt SEO do regularnych testów strony internetowej

    Jaki rodzaj audytu wybrać, jeśli chciałoby się systematycznie testować witrynę pod kątem widoczności i jej dostosowania do wymogów SEO? Możliwe jest, by poprzestać na opcji, jaką jest darmowy audyt. Zwłaszcza gdy na stronie nie pojawiają się unowocześnienia, czy nie rozbudowuje się serwisu o nowe funkcjonalności.

    Taki audyt w zupełności wystarczy, by na przykład zorientować się, czy działania pozycjonerskie są w dalszym ciągu skuteczne. Można się o tym przekonać, sprawdzając, na jakiej pozycji jest strona, którą poddaje się darmowemu audytowi SEO. Jeśli okaże się, że trzeba nieco doprecyzować działania SEO lub zatrudnić pozycjonera, nieodzowne będzie wówczas płatne badanie serwisu.

    Warto też wziąć pod uwagę darmowy audyt, jeśli ważne jest tylko to, by przekonać się, czy strona działa prawidłowo, a także czy jest odpowiednio zoptymalizowana pod Google. Jednak takie informacje będą dostępne w tym przypadku w dość wąskim zakresie, niemniej pozwolą się zorientować, czy wystarczy bezpłatny audyt, czy jednak potrzebny jest bardziej dogłębny.

    Profesjonalny audyt SEO

    Dlaczego warto wybrać profesjonalny audyt SEO strony? Głównym powodem jest zakres parametrów i innych elementów, jakie można uwzględnić podczas testowania swoich stron. Czym różni się pod tym względem od darmowego audytu? Przede wszystkim umożliwia zbadanie serwisu z uwzględnieniem doświadczeń użytkowników, którzy z niego korzystają. Zatem jest bardziej zaawansowany, który może obejmować kwestie techniczne, jak też zagadnienia SEO (audyt SOX – SEO plus User eXperience). Jest wiele powodów, dla których opłaca się skorzystać z profesjonalnego audytu. Poniżej kilka najważniejszych kwestii, jakie sprawiają, że opłaca się zainwestować w przeprowadzenie audytu SEO.

    Szersze spojrzenie na stronę internetową

    Decydując się na SEO, zaawansowany audyt serwisu WWW, można sprawdzić nie tylko, czy wszystkie rozwiązania i parametry są poprawne. Z jego pomocą spojrzy się także na takie kwestie, jak czytelność zamieszczonych treści, plików w obrębie witryny lub jej szatę graficzną.

    Ponadto można się dowiedzieć, czy strona ta jest również efektywna, czyli jeśli jest to na przykład sklep, czy „pomaga” sprzedać produkty dostępne w ofercie. Jak sklep „może pomóc sprzedać”? Jeżeli udaje się zautomatyzować wiele procesów, gdy lejek zakupowy jest jasny, płynnie można przejść z jednego etapu do następnego itp.

    Audyty stron pozwalają się zorientować, ile średnio użytkownicy serwisu spędzają na nim czasu, a także, na jakich podstronach przebywają najdłużej i kiedy opuszczają taką stronę.

    Szybka weryfikacja błędnych rozwiązań

    Płatna forma weryfikacji jest na tyle zaawansowana, że dość szybko udaje się znaleźć wszystkie te elementy w kodzie, treści czy w layoucie, które wpływają na jego gorszą jakość. W ten sposób wprowadzenie zmian tam, gdzie jest to wskazane, zajmuje znacznie mniej czasu i ma się pewność, że nie przeoczy się żadnego takiego problemu. Warto sprawdzić przy tym również logi serwera.

    Kolorystyka strony internetowej

    Przeprowadzenie audytu pozwala wskazać też poprawność zastosowanych odcieni witryny. Czy dobrane kolory, które znajdują się na stronie WWW, mają aż tak wielkie znaczenie i wpływają na pozyskiwanie ruchu? Okazuje się, że jak najbardziej, szczególnie gdy chodzi o profesjonalny serwis, należący do firmy bądź marki osobistej.

    Jakie kolory są wskazane na stronie w sieci? Warto uwzględnić takie barwy, które są identyczne jak na logo, które widać na pasku wyświetlania adresów URL w danej przeglądarce internetowej. Poprzez wykonanie audytu udaje się zweryfikować, czy na pewno dobrano właściwe odcienie, by zachować tak zwaną spójność wizerunkową. Każdy kolor, jaki wykorzystano w szacie graficznej, powinien mieć również swoje konkretne przeznaczenie.

    Poprzez wykonanie audytów SEO w Google można sprawdzić, czy tak faktycznie jest. Przykładowo, jeśli w logo jest kolor czarny, to gdy w tym odcieniu tworzy się stopkę i dane kontaktowe. Na każdej podstronie te treści i sekcje powinny być właśnie dodane w tej barwie. Udaje się przez to zachować również poczucie harmonijnej estetyki, dzięki czemu serwis można odebrać jako dobrze zaprojektowany i w konsekwencji profesjonalny, godny zaufania.

    Profesjonalny audyt SEO strony WWW – co jeszcze weryfikuje?

    Korzystając z profesjonalnego audytu SEO strony, można przekonać się o tym, czy witryna:

    • jest bezpieczna (m.in. czy ma protokół https i certyfikat SSL),
    • ułatwia dostęp do treści, które się na niej znajdują (jest łatwo i szybko dostępna na wszystkich urządzeniach – mobilnych i stacjonarnych),
    • ma zachętę CTA w każdym miejscu, które się do tego nadaje (np. pod opisem produktu, pod artykułem na blogu, nad i pod formularzem kontaktowym, itp.).

    Ponadto można też dowiedzieć się, czy według użytkowników daną stronę skonfigurowano tak, by można było korzystać z niej wygodnie i komfortowo. Audyty stron pozwalają sprawdzić na przykład, czy serwis jest przystosowany do rozdzielczości urządzeń, na jakie ją zaprojektowano.

    Udaje się także zweryfikować witrynę sprzedażową oraz każdą inną pod kątem załączonych multimediów. Dotyczy to także animacji lub dynamicznych rozwiązań, które zaprojektowano w oparciu m.in. o język JavaScript.

    Profesjonalny audyt pod kątem SEO pozwala przeprowadzić wszelkie korekty, usprawnienia oraz unowocześnienia w obrębie witryny w sposób świadomy, rzetelny i w dość krótkim czasie.

    Audyt SEO – jaką agencję pozycjonerską wybrać?

    Najlepiej tę, która zagwarantuje jak najszerszą analizę witryny, niezależnie od tego czy klientem jest bloger, właściciel strony firmowej, czy sklepu internetowego. Powinna to być doświadczona firma SEO, ciesząca się zaufaniem. Potwierdzają to zwykle liczne, dobre opinie klientów. Zadowoleni odbiorcy agencji pozycjonerskiej często również polecają ją innym, którzy chcieliby profesjonalnie wykonać audyt i tym samym zadecydować o lepszej widoczności strony.

    Inne aspekty, jakie warto wziąć pod uwagę przy audycie SEO, to m.in.:

    • czas realizacji,
    • pliki potwierdzające przeprowadzoną analizę i ich interpretacja,
    • przydzielenie pracownika, by indywidualnie pracował przy audycie SEO,
    • rzetelne i klarowne warunki współpracy,
    • wsparcie oraz doradztwo na każdym etapie realizacji usługi.
    OCEŃ TXT

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Darmowa konsultacja

      Zastanawiasz się
      dlaczego Twoja strona
      NIE SPRZEDAJE?
      Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
      Rozpocznij chat
      Zamów rozmowę

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez ICEA SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ w celu nawiązania kontaktu. Więcej w Polityce prywatności.